850 T-5 '95 lambda melding (motorelektronica lampje)

Gestart door RJ, 29-12-2010 23:39:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cas

werkt de aanslag niet als een bougie? doorwerking? witte aanslag, is dat niet een te arme verbranding?  ???

makkelijk getest :-)  bougies al bekeken?
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

thuur

Even resume, want het topic wordt te lang zo.

Citaat van: RJ op 29-12-2010 23:39:52
Fout gewist en daarna de lambdasonde gecontroleerd, die deed gewoon zijn werk. Gisteren geen lampje gehad, maar nu brandt hij weer. Ik heb de OBD uitgelezen en hij geeft foutcode 1-1-3. Een te rijk of te arm mengsel dus of de lambdasensor zelf.

Met de beste wil van de wereld kan ik 1-1-3 niet terugvinden in de T-5 boeken..


Hier is nog geen antwoord op:
Citeer
De auto vertoont geen enkele hapering tijdens rijden of stationair draaien, niet op gas en niet op benzine. De lamp blijft ook op beide brandstoffen branden.
De vorige eigenaar heb ik gebeld en die vertelde dat hij dat ook veel heeft gehad, hij had de sonde recent nog vervangen en had alle slangen nagekeken. Hij had niets kunnen vinden. Hij wijt het probleem aan het feit dat de auto behoorlijk is getuned en er een dump-valve is opgezet. Hij adviseerde om het te negeren of om het lampje te verwijderen. Dat gaat mij echter wel een beetje te ver. Er moet toch ergens een oplossing voor dit 'probleem' zijn.
Citaat van: Vulk op 31-12-2010 16:04:51
Vervangen door een originele?

En hier:
Citaat van: Ludo op 30-12-2010 00:27:46
Even naar de lpg specialist, en het woordje lambda integrator laten vallen...

Toen een ordinair vacuumlek gevonden:
Citaat van: RJ op 21-01-2011 19:56:55
Slangetje carterontluchting bleek los te hangen, is vastgezet en lampje is zo'n 300 km uitgebleven. Nu toch weer aangesprongen, dat was t dus niet (alleen).

De lambdasonde voor eens losgehaald, had een soort witte aanslag er op zitten.

Zeker weten dat er niet nog een vacuumlek is ergens?


Citaat van: RJ op 24-01-2011 10:04:18
Ga inderdaad maar eens de bougies bekijken.

Opnieuw maar eens de codes bekeken en hij geeft op A2 nu de 2-1-2 code. Alles wat ik daar over lees is dat die sonde vervangen moet worden, maar dat is bij dit ding in de afgelopen 2 jaar al 2x gebeurd. Hij eet ze dus zo lijkt het, zomaar vervangen lijkt mij dan ook niet echt een lange termijn oplossing.

We wachten af op de bougiekleur.

Zoals je via de genoemde link kunt zien zijn er diverse oorzaak waarom een auto sondes 'vreet'. Wat is het verbruik van de genoemde vloeistoffen?

Citeer2-1-2
Toestand

Een van de vereisten voor het starten van de adaptieve lambdaregeling is dat de verwarmde lambdasonde klaar moet zijn om te regelen, dat wil zeggen dat deze op normale bedrijfstemperatuur moet zijn en de juiste uitgangsspanning moet hebben. De controlefunctie van de verwarmde lambdasonde begint circa 3 minuten na het starten van de voorverwarming van de verwarmde lambdasonde. Storingscode 2-1-2 indien er een storing is in de verwarmde lambdasonde of in de bekabeling daarvan die een afwijking van de uitgangsspanning veroorzaakt.

Vervangende waarde
Adaptieve lambdaregeling is uitgeschakeld.

Mogelijke oorzaak

Signaal te hoog:
-Kortsluiting met voedingsspanning in signaalkabel (+).
-Kortsluiting met voedingsspanning in signaalkabel (-).
-Defecte verwarmde lambdasonde.
Signaal te laag:
-Kortsluiting met massa in signaalkabel (+).
-Kortsluiting met massa in signaalkabel (-).
-Defecte verwarmde lambdasonde.
Signaal ontbreekt:
-Open circuit in signaalkabel (+).
-Open circuit in signaalkabel (+).
-Kortsluiting met massa in signaalkabel (+).
-Kortsluiting met massa in signaalkabel (-).
-Defecte verwarmde lambdasonde.
Onjuist signaal.
-Signaalkabel (+) kortgesloten naar signaalkabel (-).
-Defecte verwarmde lambdasonde.

Storingsbeeld
Geen.

Hoe ziet de kabel en stekker van de sonde eruit? Deze mag niet beschadigd zijn, gecorrodeerd of tegen de uitlaat hangen.


Gr 8)

Ries van de Zilverschuit

Toen ik daar een  nieuwe lambdasensor kocht, begreep ik van European Tuning dat bij lpg witte aanslag op de lambdasonde normaal is. Quasi arme verbranding door lpg, zoiets? Zat bij mij ook op de oude. Overigens heb ik hem preventief vervangen, na 240.000 kilometer.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

cas

nog even... Lambda lampje kan toch ook branden als hij een foute communicatie heeft met een nog niet niet kapotte en soms haperende Luchtmassameter?

zijn wel de duurste onderdelen zo die lambda en LMM, maar al die zoekellende tijd en kleine uitgaven gaan ook hard.

Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

cas

even voor de goede orde, het is dus nog steeds zo dat het lampje aangaat, en verder niets aan de hand? gewoon goed rijden?
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Ludo

Citaat van: RJ op 27-01-2011 16:40:25
Qua rijden is er echt helemaal niets te merken (althans, ik merk niets, ...

Ik zou toch uitzoeken wat het euvel is, kost wat kost.
Een air/fuel meting doen zou het allereerste zijn, als ik 'elders' niks kon vinden.
Een motor die op een arm mengsel draait, gaat als een banaan.... echter nooit lang.

Ludo

Oke.
Ik zeg ook niet dat het daadwerkelijk een arm mengsel is, maar het behoort wel tot de meest voorkomende euvels met het brandend lampje.
Word er dan een vacuum getrokken tijdens uitrollen?.
Of volgt er nog een inspuiting?.
Ergens toch een lekje?.

Feit is dat er een verkeerde meting word gedaan, en om die reden word er een melding uitgestuurd.
Dat iemand het niet de moeite vind om er naar te zoeken, is zijn volste recht en doet iedereen mee wat ie wil, maar dat staat volledig los van dat feit.

Ik kan na 10 jaar op dit forum ook niet bedenken, dat het al eerder is voorgekomen dat het lampje gaat branden tijdens uitrollen.
Dus niet meteen een idee, waar je nog zou kunnen zoeken.

KIM

Het lampje gaat niet bij een fractie van een seconde arm lopen branden.
Er zit een regeling in het motormanagementsysteem dat continu mengsel toevoegd of wegneemt van het basismengsel. De laaste aanpassing wordt opgeslagen in het geheugen en is de beginwaarde voor de volgende  inspuiting. Deze regeling heet de Short Term Fuel Trim.
Wanneer de opgeslagen afwijking van het basismengsel langere tijd gebruikt wordt, verhuist deze waarde naar een tragere regeling, de Long Term Fuel Trim. De aanpassingswaarde van dit geheugen wordt vastgehouden, zelfs wanneer de motor uitgeschakeld wordt en bepaalt de nieuwe basis inspuithoeveelheid.

Over het algemeen wordt door een motormanagementsysteem maximaal een afwijking van 10% getolereerd t.o.v. de echte basis inspuithoeveelheid. M.a.w. wanneer de Long Term Fuel Trim de 10% bereikt, wordt dit als fout gezien en wordt het lambda lampje geactiveerd.

De waarde in de Short Term Fuel Trim wordt berekend met behulp van een integrator op het lambda signaal. Dat betekent dat de waarde in de Short Term Fuel Trim als het ware een sterk vertraagde lambda weergeeft.

De waarde in de Long Term Fuel Trim wordt berekend met behulp van een integrator op de Short Term Fuel Trim. Dat betekent dat de waarde in de Long Term Fuel Trim een sterk vertraagde Short Term Fuel Trim weergeeft.

Ergo: Het lampje gaat pas branden wanneer je langdurig te rijk of te arm hebt gereden en NIET op basis van een kortstondig arm draaien.

Plots oplichten van het lampje kan alleen ontstaan door een actuele storing (LMM, Nokkenas sensor etc.)

cas

Citaat van: Ludo op 27-01-2011 22:57:23
Oke.
Ik zeg ook niet dat het daadwerkelijk een arm mengsel is, maar het behoort wel tot de meest voorkomende euvels met het brandend lampje.
Word er dan een vacuum getrokken tijdens uitrollen?.
Of volgt er nog een inspuiting?.
Ergens toch een lekje?.

Feit is dat er een verkeerde meting word gedaan, en om die reden word er een melding uitgestuurd.
Dat iemand het niet de moeite vind om er naar te zoeken, is zijn volste recht en doet iedereen mee wat ie wil, maar dat staat volledig los van dat feit.

Ik kan na 10 jaar op dit forum ook niet bedenken, dat het al eerder is voorgekomen dat het lampje gaat branden tijdens uitrollen.Dus niet meteen een idee, waar je nog zou kunnen zoeken.


had het ook voornamelijk bij mij bij het uitrollen van de auto, en dan na reset ook gewoon weer 200 tot 1000 km rijden zonder dat hij weer aanging. Ik heb de lambda vervangen, en het bleef weg.
kort daarop ook de nokkenassensor.  nooit meer teruggekomen.

wellicht toch een niet goed werkende sonde ook al is hij nieuw? komt ook voor ....

Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

thuur

#24
Citaat van: RJ op 28-01-2011 09:35:33
Hmm, ok, dus dat hij dan enkele honderden kilometers uitblijft zou het gevolg kunnen zijn van continu net iets te arm lopen bijvoorbeeld?

Misschien met al deze verhalen toch maar eens zelf een uitgebreide meting laten uitvoeren.

Overigens is het wel zo dat als het lampje bij mij weer aansprong dit elke keer alleen maar was tijdens het uitrollen van de auto. Hij is nog nooit aangesprongen terwijl ik het gas er op had.

Is het overigens een optie om een afr-meter in te (laten) bouwen? Zo ja, weet iemand welke aan te raden is?

Tijdens uitrollen vindt er geen benzineinjectie plaats. De hele lambdaregeling doet dus niet mee. Maar toch bedankt voor de uitleg Kim ;)

Wat ik me wel kan voorstellen is een kortsluiting of breuk in het lambdacircuit, maar waarom dan pas bij uitrollen?

Pas vanaf ca. 1300-1600 rpm (bouwjaar/model afhankelijk) besluit de ECU de inspuiting weer te starten. Wellicht gebeurt het juist op dat moment? Koelt de sonde te veel af (foutmelding in voorverwarming)? Blijft er een injector openstaan (fout: te rijk)? ..?

Of wellicht is de TPS niet goed waardoor de ECU denkt dat je marginaal gas geeft en dus wel het hele lambdacircus gebruikt?


Gr :eusa_think:

KIM

Citaat van: thuur op 31-01-2011 13:50:37
Wat ik me wel kan voorstellen is een kortsluiting of breuk in het lambdacircuit, maar waarom dan pas bij uitrollen?

Bij draadbreuk of kortsluiting krijg je een ander type foutmelding dan arm of rijk mengsel. Vandaar ook mijn uitleg.
De melding over een te arm of te rijk mengsel wordt alleen maar afgegeven door de LT Fuel trim.

Je moet dus gaan zoeken waarom deze parameter getriggerd wordt bij het uitrollen (of is het wellicht toeval dat het bij uitrollen plaatsvindt). Beste methode is om met een diagnosetester eens te kijken hoe de FT (Fuel Trim) waarden zich gedragen tijdens een rijsessie.

TPS is wel een mogelijkheid, alleen denk ik dat ook daar een foutcode op geschreven kan worden (signaal onlogisch). Bovendien zal dan geen foutcode ´arm mengsel´ ontstaan maar juist ´rijk mengsel´.

Lampje

#26
Is er niet een bedrijf in jouw buurt met verstand van Volvo's én een Dynobank?

Je kunt blijven gissen totdat:

1. je motor kapot is
2. je een ons weegt (volgens mij weeg je dat alleen na crematie)

Wat kost een Dynorun tegenwoordig? Stoppen ze een A/F meter in je uilaat en zie je het precies bij welk toerental of deellastgebied hij te schraal of zelfs te rijk loopt. Dit laatste is natuurlijk niet erg, maar kan net zo goed allerlei foutsituaties genereren.

Als je iets in de buurt van Utrecht vindt dan vind ik het niet erg om een middagje componenten te wisselen en te vergelijken. Ik rij namelijk ook T5 op LPG en die van mij rijdt goed.

[Besef na een kop koffie dat dat niet zoveel zin heeft; ik rij een Mesman installatie en jij hebt waarschijnlijk hardwarematig allerlei zaken veranderd?]