Stoelverwarming defect, draadjes zijn eruit gerukt. :-(

Gestart door KMvrtr, 17-09-2008 16:26:38

Vorige topic - Volgende topic

KMvrtr

De stoelverwarming van mijn bestuurdersstoel doet het al niet sinds ik mijn 850 heb.
Dat beviel me afgelopen winter maar matig. Leer is echt koud 's winters. Brr.... :-\

Afgelopen maanden maakte dat natuurlijk helemaal niks uit, lang leve de zomer.
Maar vanmorgen werd ik voor de eerste keer er weer aan herinnert dat in de verte de winter er weer aan zit te komen.

Nu weet ik bar weinig van electronica. Uiteraard heb ik al op het forum vanalles gelezen, maar daar kom ik toch niet veel verder mee.
Ik heb al eens onder de stoel liggen loeren, maar ik kan geen losse stekkers of kapotte draadjes vinden. Alle zekeringen zijn ook nog in orde. Wat kan ik zelf nog nakijken?
En wie zou me willen helpen om mijn verwarming weer aan de praat te krijgen?

daytonawim

Pff, haal de stoel er eens uit, dat kijkt een heel stuk makkelijker.

Er zitten 2 matten in een op het zit vlak en een in de rugleuning, in de zitting zit ook een thermostaat
verwerkt, daar gaat vaak wat mee mis. ( draadje los, maar blijft wel in het stof/schuim hangen.

Bij de thermostaat kan je vrij gemakkelijk komen, als je de stoel er uit hebt.

en meten is weten :-)

KMvrtr

Citaat van: daytonawim op 17-09-2008 16:43:25
Pff, haal de stoel er eens uit, dat kijkt een heel stuk makkelijker.

Er zitten 2 matten in een op het zit vlak en een in de rugleuning, in de zitting zit ook een thermostaat
verwerkt, daar gaat vaak wat mee mis. ( draadje los, maar blijft wel in het stof/schuim hangen.

Bij de thermostaat kan je vrij gemakkelijk komen, als je de stoel er uit hebt.

en meten is weten :-)

Stoel los is nog wel een idee. Even kijken of ik dan losse eindje zie of zo. :eusa_think:

Maarreh, 'meten is weten'?! LOL :D
Jij denkt dat ik weet hoe een multimeter werkt? :eusa_shifty:

Ludo

Citaat van: KMvrtr op 17-09-2008 16:52:43

tenminste... als je weet wat je meet.  ;D
;)

Misha

Citaat van: Ludo op 17-09-2008 18:56:56

tenminste... als je weet wat je meet.  ;D
;)

Volgens mij moet hij eerst weten hoe je het meet; het wat/b] is stap 2..
:evil:
;D
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

wepster

haat de stoel los met een dop 14 en een dop 12 voor de gordel dan op de rugleuning leggen en ik ben bang dat het euvel zich al meteen kenbaar maakt
ik heb nu al meerdere 850's gehad waar de stoelverwarming niet meer van werkte en bij 95 procent van de auto's war het een kabel breuk maar die was niet zichtbaar zonder stoel demontage en na demontage was het een 15 minuten klusje zelfs zonder te meten
nieuw stekertje monteren en plug and play en je heb weer lekker warme billen en een warme rug  ;D

KMvrtr

Oké, ik ben overtuigd. Ik zal de stoel eens los halen. Even op het forum loeren hoe dat precies moet. Scheelt weer gepruts in de auto.

Wat bedoel je met nieuw stekertje? Gewoon de draad weer in de stekker steken toch?

razorx

Draadje wil wel eens afbreken bij het stekertje.

Als je heel lui bent kan je even een fototje maken voor je de stoel er uit haalt. Camera wel even in close up modus zetten.
Doe ik vaak van te voren bij lastige plekken.

Gr. Yits

daytonawim

Citaat van: daytonawim op 17-09-2008 16:43:25
Jij denkt dat ik weet hoe een multimeter werkt? :eusa_shifty:

Je weet al hoe zo'n meter heet das al heel wat om te beginnen hoor :-)

KMvrtr

Nou stoel los gehad.

Verstopt achter drie elektromotoren zit een gat in de zetel waarin -denk ik- de thermostaat zit.
De draadjes die daar naar toe horen te lopen -een rode en een rood/witte- zijn er zo te zien simpelweg uitgetrokken.

Waarom, geen idee.
Ze er terug in doen wordt een hels karwei, daar kan ik met geen mogelijkheid bij. Samen met Enno even gekeken. Enige wat wij kunnen verzinnen is de complete stoel uit elkaar halen. Bekleding eraf, electromotortjes er op een of andere manier vanaf. Dan zou je erbij kunnen... Pffff.
Bovendien weet ik niet in welke de rode, en in welke de rood/witte moet.

En dan nog, wat garandeert me dat mijn stoelverwarming dan weer werkt?
Die draadjes zullen vast niet voor niks eruit gesnokt zijn.

razorx

Citaat van: KMvrtr op 22-09-2008 21:50:19
En dan nog, wat garandeert me dat mijn stoelverwarming dan weer werkt?
Die draadjes zullen vast niet voor niks eruit gesnokt zijn.
Kan ook komen door de zaken die mensen onder hun stoel schuiven.
Dus met een beetje mazzel...

Gr. Yits

KMvrtr

Dat lijkt me in dit geval niet erg aannemelijk.
Die draadjes worden door die verdraaide motortjes namelijk héél goed afgeschermd.

Maar als je een poging wilt wagen ben je méér dan welkom! ;D

thuur

wepster

stekkers gewoon er op steken volgorde of welke maakt niet uit als ze er maar op zitten en een goede tip

een lange punt tang en je kunt het kun stof lipje vast pakken wat er om heen zit dan kun je de stekkers er zo op drukken (let wel even op dat je de stekker een beetje indrukt zodat hij ook blijft zitten lees beter klemt)
bij mij is hij er namelijk weer van afgeschoten dus kan weer de handel los gooien  :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall:

Misha

Citaat van: wepster op 22-09-2008 22:18:34
bij mij is hij er namelijk weer van afgeschoten dus kan weer de handel los gooien  :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall:

Ik had van jou wel een lokale puntlas verwacht eigenlijk. :laugh:
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het