Gekraak bij schokdemper voor

Gestart door bupozaanstad, 30-10-2008 13:59:17

Vorige topic - Volgende topic

bupozaanstad

Ik had al een paar weken last van gekraak ergens rechtsvoor en vandaag weer eens op onderzoek uit gegaan, heb de boel onder de schotel ingespoten met WD40 en tot mijn stomme verbazing kan je met sleutel 21 de bovenste moer op de schokdemper gewoon rond draaien, aan de andere kant dus duidelijk niet, de moer zit wel en draait naar mijn idee de schokdemper inwendig mee. Lijkt me niet normaal toch? Het gekraak is wel weg na een pufje WD40. Iemand een idee?

-D©©©L-

Daar bestaat een heel mooi sticky topic voor:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,4524.0.html

Hans Duiven

Deze veerspanner heeft een maat van mij, en die kan je mooi in de bankschroef zetten. Vervolgens de veerpoot plaatsen:

Hans

-D©©©L-

Ja, die dingen zijn ideaal. De onze blijft al 15 jaar heel, ondanks mishandeling met de luchtsleutel.  ;D :evil:

bupozaanstad

Inderdaad een mooi topic maar mijn vraag gaat niet over het rubber maar of het normaal is dat ik de bovenste moer (21 mm) gewoon rond kan draaien en dat het inwendige deel van de schokdemper volgens mij dan ook mee draait. de schokdemper is ook niet zompig of zo en doet zijn werk wel normaal?

Citaat van: -D©©©L- op 30-10-2008 14:49:26

Misha

Citaat van: bupozaanstad op 30-10-2008 15:18:00
Inderdaad een mooi topic maar mijn vraag gaat niet over het rubber maar of het normaal is dat ik de bovenste moer (21 mm) gewoon rond kan draaien en dat het inwendige deel van de schokdemper volgens mij dan ook mee draait. de schokdemper is ook niet zompig of zo en doet zijn werk wel normaal?

Citaat van: -D©©©L- op 30-10-2008 14:49:26

::)
Waarom denk je dat er een gripkant aan de bovenzijde van de schroefdraad zit ?
;)
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

bupozaanstad

Uiteraard om hem tegen te houden bij het vastzetten maar aan de bestuurder kant van de wagen voel ik veel meer weerstand als ik de bout probeer te draaien dan aan de passagier kant.

-D©©©L-

Leg het gereedschap en de bus WD40 eens weg en kijk met een gezond boeren verstand naar de foto die je in je startpost geplaatst hebt.
Wat valt je op ? Wat is er anders dan bij de veerpoot aan de andere kant  ?( hoewel die ook best defect kan zijn).

bupozaanstad

Als jij dat met je stadsverstand weet te vertellen ZEG het me dan maar, niet iedereen is zo'n techneut waarde vriend.

Citaat van: -D©©©L- op 30-10-2008 15:49:21
Leg het gereedschap en de bus WD40 eens weg en kijk met een gezond boeren verstand naar de foto die je in je startpost geplaatst hebt.
Wat valt je op ? Wat is er anders dan bij de veerpoot aan de andere kant  ?( hoewel die ook best defect kan zijn).

Freakybaby

De bovenste zwarte schotel staat iets meer naar binnen tov de daar onder liggende bruine ring.

Als ik me niet vergis betekent dit dat het lager kapot is. Dit wordt veerpootlager genoemd en de vervanging 'how to" staat onder de link die DCCCL geplaatst heeft.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

bupozaanstad

Kijk hier heb ik wat aan! Iemand in de buurt van Zaanstad die het juiste gereedschap heeft (veerspanner) en dit samen met mij tegen een gunstig tarief wil repareren, ben zelf niet zo een techneut.

whachamacollit

Hoi Bupo,

Ben zelf de laatste tijd veel bezig geweest met piepen en kraken en heb de hele boel uit elkaar gehad en veerschotelrubbers, stabilisatorstangen en draagarmen vervangen.
Ik heb veerspanners die je mag lenen en dan kan ik je precies vertellen hoe je een en ander moet aanpakken.
Hoor het wel.
Groet whacha.

"Is het sap het knijpen waard"

bupozaanstad

Je hebt een PB

Citaat van: whachamacollit op 30-10-2008 18:00:48
Hoi Bupo,

Ben zelf de laatste tijd veel bezig geweest met piepen en kraken en heb de hele boel uit elkaar gehad en veerschotelrubbers, stabilisatorstangen en draagarmen vervangen.
Ik heb veerspanners die je mag lenen en dan kan ik je precies vertellen hoe je een en ander moet aanpakken.
Hoor het wel.
Groet whacha.

Freakybaby

Citaat van: whachamacollit op 30-10-2008 18:00:48
Hoi Bupo,

Hoor het wel.
Groet whacha.

Hé Whacha weer terug ;D
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

whachamacollit

Mja het is een poosje wel heel erg druk geweest, maar nu weer tijd voor leuke dingen! Groetjes Freaky.

"Is het sap het knijpen waard"