wacht niet te lang als hij bijgeluiden maakt

Gestart door dennis850estate, 02-11-2008 21:56:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LPGLE

druklager bij nieuwe montage goed in het speciaal daarvoor bestemde vet zetten , scheelt ook weer levensduur.
Sachs heeft daar bijv.  een speciale tube voor. Koppeling vet.
( ook de scharnierpunten van de gaffel niet vergeten)

Probleem komt mede van het niet goed vrij heen en weer kunnen glijden van het druklager op de prise as.
Daardoor hogere druk( zware bediening) en extra belasting op de diafragma veren( vingers op de drukgroep)

helaas dat ik ook geen foto's heb gemaakt,  bij mijn 850 was het een grote roeststof-bonk, en ernstige slijtage aan drukgroep en druklager, alles was mega droog !!

Wittehandel

Iemand ervaring met de kosten voor het vervangen van een druklager en koppelingsplaten ? ( en moet ik nog meer laten vervagen ? )
Het gaat om een 855 van 1994 2.0 T5 .
Ik heb dus ook dat geluid als ik de koppeling langzaam op laat komen . ( is wel een heel zwaar muisje trouwens !!  ??? )
Ik heb via via wel 30% korting op de onderdelen dus dat scheelt al weer zowiezo  ;D

LPGLE

zowieso krukaskeering (bakzijde), en je kan de motorsteunen overwegen. Deze moet ook gedemonteerd worden.

Wittehandel

Citaat van: LPGLE op 25-11-2008 15:49:28
zowieso krukaskeering (bakzijde), en je kan de motorsteunen overwegen. Deze moet ook gedemonteerd worden.

Krukaskeering zou kunnen als je toch de bak ervoor weg hebt liggen maar motorsteunen snap ik niet helemaal  ???

dennis850estate

#19
Citaat van: thuur op 25-11-2008 01:05:00
Citaat van: dennis850estate op 24-11-2008 21:46:41
De koppeling van een diesel gaat langer mee. Zo ook de drukgroep van een T5.

Waarom is dat?


De drukgroep is groter en zwaarder uitgevoerd. De uiteinden van de drukvingers zijn bij een T5 en een diesel zijn breder waardoor er meer materiaal te verslijten is voordat er problemen ontstaan. 1e foto voor 10 en 20V, 2e foto T5






Citeer
Citeer
Verder hebben de types vanaf ongeveer MY 98 een hydraulisch druklager dat meestal ook langer meegaat dan 250 K.

Is dat te passend te maken op een <MY98 type?



Is wel passend te maken. Heb het alleen nog nooit gedaan. De M56 bakken zijn gewoon hetzelfde, alleen op de plaats waar de geleidebus voor het mechanische druklager zit is het hydraulische lager neergezet.

dennis850estate

Citaat van: LPGLE op 25-11-2008 11:52:52
druklager bij nieuwe montage goed in het speciaal daarvoor bestemde vet zetten , scheelt ook weer levensduur.
Sachs heeft daar bijv.  een speciale tube voor. Koppeling vet.
( ook de scharnierpunten van de gaffel niet vergeten)

Probleem komt mede van het niet goed vrij heen en weer kunnen glijden van het druklager op de prise as.
Daardoor hogere druk( zware bediening) en extra belasting op de diafragma veren( vingers op de drukgroep)

helaas dat ik ook geen foto's heb gemaakt,  bij mijn 850 was het een grote roeststof-bonk, en ernstige slijtage aan drukgroep en druklager, alles was mega droog !!


Het glijgedeelte van het druklager op de geleidebus mag niet!! met vet ingesmeerd worden. Staat in vadis en komt omdat het gebruikte materiaal zelfsmerend is. Het gebruik van vet zal de levensduur van het glijgedeelte van je druklager verkorten. Gevolg kan een kantelend druklager zijn. Het smeren van het glijgedeelete van een druklager was vroeger nodig toen er nog stalen druklagers werden gebruikt. Deze info verzin ik niet zelf maar is de uitleg van mister sachs himself die ik sprak tijdens een garantiegeval.

Het smeren van het scharnierpunt van de gaffel is prima, net als het invetten van de splines van de plaat en het uiteinde van de prise-as. Een speciaal soort vet dat bestand is tegen hoge temperatuur is voor dit doel verkrijgbaar

dennis850estate

Citaat van: Wittehandel op 25-11-2008 20:29:36
Citaat van: LPGLE op 25-11-2008 15:49:28
zowieso krukaskeering (bakzijde), en je kan de motorsteunen overwegen. Deze moet ook gedemonteerd worden.

Krukaskeering zou kunnen als je toch de bak ervoor weg hebt liggen maar motorsteunen snap ik niet helemaal  ???



Motorsteunen zijn makkelijk te verwijderen als je met een bak bezig bent en je kunt dus overwegen om dit meteen te doen. Maar zo zijn er nog wel een hoop andere zaken te noemen die je ook meteen kunt doen. Vervangen wat kapot is en de rest terugzetten lijkt me

MJH

Citaat van: Wittehandel op 25-11-2008 12:29:54
Iemand ervaring met de kosten voor het vervangen van een druklager en koppelingsplaten ? ( en moet ik nog meer laten vervagen ? )
Het gaat om een 855 van 1994 2.0 T5 .
Ik heb dus ook dat geluid als ik de koppeling langzaam op laat komen . ( is wel een heel zwaar muisje trouwens !!  ??? )
Ja, heb ik ook. Met name alstie nog koud is. En ook ik ben benieuwd naar de kosten van zo'n operatie.
Roffel heeft net voor zo'n €900,- op de kop gehad, dus dan kan dit er ook nog wel bij.  :-\
[tr][td]
[/td][td]Vroem...[/td][/tr][/table]

Wittehandel

Citaat van: MJH op 25-11-2008 20:53:13
Citaat van: Wittehandel op 25-11-2008 12:29:54
Iemand ervaring met de kosten voor het vervangen van een druklager en koppelingsplaten ? ( en moet ik nog meer laten vervagen ? )
Het gaat om een 855 van 1994 2.0 T5 .
Ik heb dus ook dat geluid als ik de koppeling langzaam op laat komen . ( is wel een heel zwaar muisje trouwens !!  ??? )
Ja, heb ik ook. Met name alstie nog koud is. En ook ik ben benieuwd naar de kosten van zo'n operatie.
Roffel heeft net voor zo'n €900,- op de kop gehad, dus dan kan dit er ook nog wel bij.  :-\

Pfff lekker hoor zo voor het einde van het jaar !!

LPGLE

Citaat van: dennis850estate op 25-11-2008 20:48:07
Citaat van: LPGLE op 25-11-2008 11:52:52
druklager bij nieuwe montage goed in het speciaal daarvoor bestemde vet zetten , scheelt ook weer levensduur.
Sachs heeft daar bijv.  een speciale tube voor. Koppeling vet.
( ook de scharnierpunten van de gaffel niet vergeten)

Probleem komt mede van het niet goed vrij heen en weer kunnen glijden van het druklager op de prise as.
Daardoor hogere druk( zware bediening) en extra belasting op de diafragma veren( vingers op de drukgroep)

helaas dat ik ook geen foto's heb gemaakt,  bij mijn 850 was het een grote roeststof-bonk, en ernstige slijtage aan drukgroep en druklager, alles was mega droog !!


Het glijgedeelte van het druklager op de geleidebus mag niet!! met vet ingesmeerd worden. Staat in vadis en komt omdat het gebruikte materiaal zelfsmerend is. Het gebruik van vet zal de levensduur van het glijgedeelte van je druklager verkorten. Gevolg kan een kantelend druklager zijn. Het smeren van het glijgedeelete van een druklager was vroeger nodig toen er nog stalen druklagers werden gebruikt. Deze info verzin ik niet zelf maar is de uitleg van mister sachs himself die ik sprak tijdens een garantiegeval.

Het smeren van het scharnierpunt van de gaffel is prima, net als het invetten van de splines van de plaat en het uiteinde van de prise-as. Een speciaal soort vet dat bestand is tegen hoge temperatuur is voor dit doel verkrijgbaar

Ben ik gedeeltelijk met je eens.
Echter meneer Sachs, LUK, Valeo wie dan ook.. gaan altijd van "nieuw" uit daarmee bedoel ik een gave/onbeschadigde glij-as, bij de meesten zie je ook slijtage op de AS zelf waar het druklager overheen glijdt. Zo ook behoorlijke slijtage bij mijn bak. Dat kan het zelfsmerende samenstelling van het materiaal niet opvangen.  De meeste koppelingen die worden vervangen hebben toch ruim de 2,5 ton erop zitten. Dus mij lijkt het beter af te wijken van de voorschriften.  Mede gezien dat al het stof/roest/slijpsel ook voor de nodige stroefheid zorgde.
oftwel hoe vetter hoe better 


LPGLE

Citaat van: Wittehandel op 25-11-2008 20:29:36
Citaat van: LPGLE op 25-11-2008 15:49:28
zowieso krukaskeering (bakzijde), en je kan de motorsteunen overwegen. Deze moet ook gedemonteerd worden.

Krukaskeering zou kunnen als je toch de bak ervoor weg hebt liggen maar motorsteunen snap ik niet helemaal  ???


sommige mensen klagen weleens over een te soepel hangend motorblok, teveel kantelen.( moeilijk te omschrijven , heb het zelf nog niet gehad )
En zeker met een slechte/ zware koppeling hebben de motorsteunen wel degelijk een belangrijke functie t.o.v het GEVOEL van aangrijpen van de koppeling.
Motorsteunen hebben ook niet het eeuwig leven,  en ze worden her en der al vervangen bij onze bolides.

Net als schokbrekers, je merkt het pas echt als ze net vervangen zijn ;)

dennis850estate

Citaat van: dennis850estate op 25-11-2008 20:39:05
Citaat van: thuur op 25-11-2008 01:05:00
Citaat van: dennis850estate op 24-11-2008 21:46:41
De koppeling van een diesel gaat langer mee. Zo ook de drukgroep van een T5.

Waarom is dat?


De drukgroep is groter en zwaarder uitgevoerd. De uiteinden van de drukvingers zijn bij een T5 en een diesel zijn breder waardoor er meer materiaal te verslijten is voordat er problemen ontstaan. 1e foto voor 10 en 20V, 2e foto T5

http://img227.imageshack.us/img227/7094/fotoverschildrukgroept5pw4.th.jpg

http://img143.imageshack.us/img143/9550/fotoverschildrukgroept5sj9.th.jpg


Citeer
Citeer
Verder hebben de types vanaf ongeveer MY 98 een hydraulisch druklager dat meestal ook langer meegaat dan 250 K.

Is dat te passend te maken op een <MY98 type?



Is wel passend te maken. Heb het alleen nog nooit gedaan. De M56 bakken zijn gewoon hetzelfde, alleen op de plaats waar de geleidebus voor het mechanische druklager zit is het hydraulische lager neergezet.


Heb er nog eens goed naar gekeken en geconstateerd dat je een <MY98 niet kunt ombouwen naar een hydraulisch druklager. Er zijn geen bevestingsgaten en ook niet te maken omdat er geen materiaal zit. Jammer.

ik ben wel bezig mijn T-5R om te bouwen naar >MY98. Dit betekent alles veranderen. X70R bak met hydraulisch druklager, twee massa vliegwiel met X70R koppeling, olieleiding aanpassen en snelheidssensor in bak plaatsen.

Johann


M a r c

ja...

en ik zou ook niet voor een dubbel massa vliegwiel gaan, als je verder wilt tunen is een enkelmassa beter
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

dennis850estate