V70 2.5 10V 1999

Gestart door emperorbone, 28-07-2021 11:37:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

emperorbone

Dag,

naar aanleiding van mijn voorsteltopic leek het me leuk om ook een dagboek bij te houden, bij deze.

Sinds half juni ben ik in het bezit van een mooie V70 Classic 2.5 10v uit 1999 op LPG met ondertussen 207.000 km op de teller. De auto komt uit Duitsland, heeft daar volgens de boekjes t/m 2019 jaarlijks hoogstens 8.000 km per jaar gereden en is door de vorige eigenaar naar Nederland gehaald, voorzien van een Vialle LPi installatie en in net geen twee jaar van 140.000 km naar 205.000 km gereden. Technisch lijkt de auto in erg goede staat, op licht aanlopende banden bij maximale stuuruitslag na is me nog niks opgevallen. Er ligt nu 205/55/16 op ipv 205/50/16, gezien het prijsverschil snap ik wel dat de vorige eigenaar daarvoor gekozen heeft. Optisch is het ook erg goed in orde voor een auto van 22 jaar oud, al komt hij net van de reparateur om twee schades op de bumper te repareren. De eerste plek had ik na een goede week al te pakken toen de auto geparkeerd stond (dader gevlogen helaas), de tweede was een eigen moment van onoplettendheid toen er een boomstam langs de parkeerplaats bleek te liggen..  :eusa_silenced:

Afijn, die eerste schade was me al een kleine doorn in het oog dus toen maar voor beide schades een afspraak gemaakt voor spotrepair, van allebei is nu niks meer te zien. Ze hebben als service gelijk een de spiegels meegepakt, deze hadden een paar kleine plekjes, maar constateerden wel dat de linkerspiegel ooit een tik gehad heeft aangezien die niet helemaal recht meer. Valt eigenlijk alleen op als je hem vergelijkt met de andere spiegel, maar komt wel op het to-do lijstje. Daarnaast kreeg ik nog een lakstift van ze mee, komt ook mooi uit voor een paar steenslagplekjes. Kostte me alles bij elkaar €350, maar aangezien ik van plan ben de auto goed te conserveren vond ik dat het wel waard.

Het to-do lijstje ziet er nu als volgt uit:
- stuuruitslagbegrenzers vervangen voor blauwe (zitten nu witte op)
- raam rechtsachter fixen, dit gaat vanuit de bestuurdersdeur wel omlaag maar niet meer omhoog
- portierlampje linksvoor vervangen; het clipje hiervan is afgebroken dus deze bungelt 9 van de 10 keer uit de deur bij het openen

- het ruitenwisser interval relais wisselen voor een instelbaar interval van VW, dat is toch wel een klein gemis af en toe
- steenslag bijwerken en later eens goed laten polijsten
- stevige reservewielhoes vinden, het ding wat ik nu heb is een prul
Er zal heus nog wat bijkomen, ook als er eens wat gesleuteld moet gaan worden, maar verwacht geen schokkende zaken :)

Oja, tot nog toe heb ik de bekerhouder vervangen (was een klein hoekje van afgebroken) en een GROM Bluetooth module geïnstalleerd, met name de Bluetooth maakt een lange trip nog net iets comfortabeler.

En omdat een dagboek waardeloos is zonder foto's:





Ries van de Zilverschuit

#1
Saai kleurtje zeg... Een groot voordeel: je zie er weinig op, zowel vuil als kleine krasjes.

Deze tienklepper is net ingereden dus. Kan nog tonnen mee, zullen verschillenden hier zo wel gaan vertellen, denk ik.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

emperorbone

Tja er zijn spannendere kleuren mogelijk, maar als ik iets spannends had gewild had ik waarschijnlijk geen 2.5 10v gekocht ;D Hij rijdt heerlijk, maar een strepentrekker is het niet met 140pk op ongeveer 1500kg. Voordeel van de tienklepper is inderdaad wel dat ze motorisch amper stuk te krijgen lijken, zo had ik tijdens het inlezen voor aanschaf en in m'n voorsteltopic al vernomen.

volvobug

Citaat van: emperorbone op 28-07-2021 12:07:55
...Voordeel van de tienklepper is inderdaad wel dat ze motorisch amper stuk te krijgen lijken...

Ik heb gedurende 640.000km mijn best gedaan, maar het is niet gelukt  ;D Wel moest de koppeling al bij 666K km vervangen worden  :eusa_whistle:

Goede aankoop, mechanisch beetje bijhouden en dan kun je er lang plezier van hebben. En optisch, ach dat is persoonlijk. Ik maal inmiddels niet meer om een krasje meer of minder.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

850blues

Welkom en leuk dat je een blog begint  :D

Citaat van: emperorbone op 28-07-2021 12:07:55
met 140pk op ongeveer 1500kg.

Als het idd 140 pk is, ben ik toch wel benieuwd of je een echte 2.5 10v hebt. Die heeft 144 pk/106kw.
Gezien het bouwjaar zou jij ook het nieuwere motortype 2.4 (B5244S2) kunnen hebben, van 140pk/103kw.
Of is er bij de import door de RDW een verkeerd motortype aangevinkt....
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

henry classic v70

#5
Leuk zo'n blog

- raam rechtsachter fixen, dit gaat vanuit de bestuurdersdeur wel omlaag maar niet meer omhoog
Gaat het raam wel omhoog met de bediening rechtsachter?

- portierlampje linksvoor vervangen; het clipje hiervan is afgebroken dus deze bungelt 9 van de 10 keer uit de deur bij het openen
Breekt wel vaker wordt door de jaren heen oud en broos, ik heb dubbel tape voor sanitair hiervoor gebruikt en werkt prima

- het ruitenwisser interval relais wisselen voor een instelbaar interval van VW, dat is toch wel een klein gemis af en toe
Dacht relais 99 van VW, deze kun je plaatsen onder het stuur (weet zo niet welke houder)
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

emperorbone

Citaat van: 850blues op 28-07-2021 14:00:32
Als het idd 140 pk is, ben ik toch wel benieuwd of je een echte 2.5 10v hebt. Die heeft 144 pk/106kw.
Gezien het bouwjaar zou jij ook het nieuwere motortype 2.4 (B5244S2) kunnen hebben, van 140pk/103kw.
Excuus, ik bedoelde inderdaad 144pk! Beide getallen waren bij benadering, maar met de 2.4 mogelijkheid een beetje ongelukkig geformuleerd.

Citaat van: henry classic v70 op 28-07-2021 14:20:27

- raam rechtsachter fixen, dit gaat vanuit de bestuurdersdeur wel omlaag maar niet meer omhoog
Gaat het raam wel omhoog met de bediening rechtsachter?

- portierlampje linksvoor vervangen; het clipje hiervan is afgebroken dus deze bungelt 9 van de 10 keer uit de deur bij het openen
Breekt wel vaker wordt door de jaren heen oud en broos, ik heb dubbel tape voor sanitair hiervoor gebruikt en werkt prima

Dank voor de tips! Het raam gaat met de bediening rechtsachter wel omhoog inderdaad. En, ondertussen ook weer met de bediening linksvoor :) Ik had in het Elektra subforum al gelezen dat de kans groot was dat het in de bediening linksvoor zat. Deze er dus uitgewipt, opengemaakt, contactjes schoongemaakt en voila, hij deed het weer.

Ik had het portierlampje ook in eerste instantie vastgezet met dubbelzijdige tape, maar zag daarbij dat er ook een hoekje afgebroken was.. Klein detail, maar ik heb er toch een nieuw (imitatie) lampje voor besteld. Weer een klein puntje van de lijst  8)

Ries van de Zilverschuit

#7
Mijn ervaring is langzamerhand dat voor elk puntje dat verdwijnt er vaak zich snel weer een nieuwe aandient. Gewoon om je lekker aan het hobbyen te  houden.  ;D
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

emperorbone

#8
Hoog tijd voor een update hier.

De V70 bevalt uitstekend. Afgelopen najaar zijn we ermee op vakantie geweest naar Slovenië (prachtig land), fijne kilometers gemaakt. Komende zomer huren we een daktent en rijden we naar Zweden. Niet per se omdat het vervoersmiddel nu een Volvo is, qua vakantielanden trekken de Alpen en de Balkan mij normaal gesproken namelijk erg aan, maar het was op zich weer eens tijd ergens anders heen te gaan.

Vooralsnog blijkt de V70 een betrouwbare reisgenoot. Zoals het auto van 23 jaar oud betaamt is er natuurlijk wel regelmatig iets (de opmerking van Ries hierboven klopt als een bus ;D), maar niks waar de auto mee blijft staan. Voornaamste is op dit moment dat er een lekje ergens bij de benzinevulslang lijkt te zitten. Laatst had ik de benzinetank na lange tijd weer eens volgegooid; ik was even benieuwd hoeveel benzine ik nu ongeveer gebruik naast het gas, anders is het een beetje loos om met dat extra gewicht rond te rijden, zeker met de huidige prijzen.. In de dagen na het tanken rook ik rechtsachter echter een benzinelucht. Ik had de link op zich snel gelegd, onder de auto zag ik in de hoek waar de vulslang bij de tank uitkomt ook wat verdachte natte plekjes. De eerste ritjes erna even op benzine gemaakt, toen de tank een kwart leeg was verdween de benzinelucht. Over een paar weken staat de APK op de planning, dan kan de garage daar gelijk even naar kijken. De garage is in dit geval Roest in Diemen, voorheen ging ik naar een universele garage maar het leek me nu fijn om de auto in onderhoud te hebben bij een Volvo garage. Tot nog toe positieve ervaringen hier, maar zoals gezegd nog geen gekke dingen gehad. Ik heb vorig jaar voor de vakantie een grote beurt uit laten voeren en ik ben in de winter even langsgeweest voor een langzaam leeglopende band. Dat laatste bleek veroorzaakt te worden door een spijkertje dat helaas net te ver aan de buitenkant zat. Uiteindelijk twee nieuwe banden laten plaatsen, op deze as zaten namelijk nog zomerbanden terwijl de andere as nieuwere allseasons had gekregen van de vorige eigenaar, gelukkig gingen deze zomerbanden al redelijk richting vervanging toe dus die pijn viel mee. Daarnaast vind ik het wel zo netjes om 4x dezelfde band gemonteerd te hebben. Bij de beurt voor de vakantie gaven ze nog aan dat de auto in prima in orde is en dat ze niet vaak meer classics in deze staat zien, toch een fijne bevestiging :)

Verder heb ik vorige zomer de verlichting in de radio en de knopjes op het dashboard gerepareerd. Het duurde even voor me opviel dat sommige knopjes wel licht gaven maar andere weer niet, ook viel het kwartje redelijk laat dat de radio half verlicht was.. :eusa_whistle: Relatief makkelijke fix; een zakje 60 mA lampjes gehaald, een middagje knutselen en alles dat licht moet geven geeft weer licht. Eerstvolgende fix wordt de stoelverwarming, in de winter kwam ik er achter dat de stoelverwarming van de bestuurdersstoel het niet meer deed. De aansluitingen lijken goed te zijn, de verwarming van de bijrijdersstoel doet het wel, dus ik vrees dat het in de matjes zit. Heeft verder geen haast en de stoel eruit heeft ook wat meer voeten in aarde dan de radio en wat dashboardknopjes, wordt nog vervolgd dus. Daarnaast viel het me in eerste instantie ook niet op dat mijn V70 ook de bekende kwaal heeft dat de lijm in de hoeken van de deurkaarten los laat. Gelukkig alleen achterin, daar zit ik nooit, maar mocht iemand nog deurpanelen hebben met strakke hoeken..  :angel:

Ook heb ik nog twee kleine upgrades uitgevoerd. Ik kwam een gebruikte veerpootbrug tegen, ondanks dat ik geen sportieve rijder ben (en de V70 ook verre van een sportieve auto is) leek me dat wel een leuke upgrade om uit te voeren. Zo gezegd zo gedaan en misschien is het effect wel psychologisch, maar ik heb het idee dat de auto er toch een stuk strakker van stuurt. :) De andere upgrade is het VW 99 relais dat ik afgelopen week (eindelijk) geplaatst heb. Los van de onhandige positie ook prima te doen en een instelbaar ruitenwisser interval is toch wel erg fijn om te hebben. Toen ik de plaat onder het stuur loshaalde vielen daar echter twee kleine onderdelen uit, maar waar deze voor zijn kan ik zo snel niet plaatsen. Zie de foto hieronder, heeft iemand hier een idee? Ik heb niks hoeven forceren om de plaat los te halen en er lijkt ook niks afgebroken, tot nog toe rijdt de auto ook hetzelfde als voorheen..


Op de planning staat nu als eerst het plaatsen van zwaardere veren achter. Ik heb de kofferbak regelmatig vol met spullen (plus de gastank die er natuurlijk in zit) en dan hangt de kont wat verder omlaag dan me lief is. De verschillende tutorials op internet leken me duidelijk genoeg dus de veren heb ik ondertussen besteld en ontvangen maar het is voor mij toch nog een kleine uitdaging. Ik heb er afgelopen week even naar gekeken maar met alleen een krik en de eenvoudige sleutels die ik heb wordt dat wel een beetje lastig en zelfs wat riskant. Ik denk dat ik beter naar een doe het zelf garage kan rijden om de auto daar op te brug te zetten en met goed gereedschap aan de slag kan gaan, alleen heb ik tot op heden nog niet op een dergelijke manier aan een auto geklust. Zijn er forumleden in de buurt van Amsterdam die daar ervaring mee hebben of misschien zelfs zouden willen helpen? Ik heb in ieder geval één rechterhand al zeg ik het zelf, maar er komt net wat meer bij kijken dan wat lampjes of een veerpootbrug.

Tot slot nog twee foto's, gewoon omdat het kan :)


henry classic v70

De onderdelen op de foto lijkt op een kunststof bescherming voor kabels van binnen uit door het schutbord naar de motorruimte
..de andere ziet er uit als een gedeelte van de raambediening of een andere schakelaar
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Thunderstruck

Citaat van: emperorbone op 28-05-2022 11:28:58

Op de planning staat nu als eerst het plaatsen van zwaardere veren achter. Ik heb de kofferbak regelmatig vol met spullen (plus de gastank die er natuurlijk in zit) en dan hangt de kont wat verder omlaag dan me lief is.

Leuke foto's en goede plannen! Een daktent staat hier ook nog op de planning. Mijn wederhelft wil perse komende roadtrip gebruikmaken van een losse tent. Ik denk dat ze zichzelf nog gaat bedenken als het een keer goed geregend heeft ;D

Voor wat betreft de zware veren achter; is je V70 voorzien van nivomats?
- Nee: lekker zware veren monteren
- Ja: mogelijk een conversie naar standaard schokbreker en veren of nieuwe nivomats. Combinatie zwaardere veren met nivomats zorgt volgens mij voor een mindere werking van de nivomats. Momenteel zelf ook aan het afwegen hoe de kont wat hoger te krijgen (met nivomats).

emperorbone

Citaat van: henry classic v70 op 28-05-2022 12:30:01
De onderdelen op de foto lijkt op een kunststof bescherming voor kabels van binnen uit door het schutbord naar de motorruimte
..de andere ziet er uit als een gedeelte van de raambediening of een andere schakelaar
Ik zag net dat er een nummer op het dopje staat, 6817185. Googlen op dat nummer levert welgeteld één ebay advertentie op, maar volgens die advertentie is het inderdaad dat: https://www.ebay.com/itm/133950891888. RobertDIY (wie anders) heeft er ook een kort uitleg filmpje over (https://youtu.be/D3Q60-0sguc), binnenkort dat dopje maar eens terug zetten. Niemand die er iets van ziet, maar wel zo netjes. Op het andere onderdeel staat helaas niks, het is een klein metalen rolletje dat een beetje inveert als ik er op druk. Bij deze nog even een beter fotootje:


Citaat van: Thunderstruck op 28-05-2022 13:09:45
Leuke foto's en goede plannen! Een daktent staat hier ook nog op de planning. Mijn wederhelft wil perse komende roadtrip gebruikmaken van een losse tent. Ik denk dat ze zichzelf nog gaat bedenken als het een keer goed geregend heeft ;D

Voor wat betreft de zware veren achter; is je V70 voorzien van nivomats?
- Nee: lekker zware veren monteren
- Ja: mogelijk een conversie naar standaard schokbreker en veren of nieuwe nivomats. Combinatie zwaardere veren met nivomats zorgt volgens mij voor een mindere werking van de nivomats. Momenteel zelf ook aan het afwegen hoe de kont wat hoger te krijgen (met nivomats).
Nee ik heb geen nivomats, dat had ik al gecheckt. :) Toen ik er voor het eerst over las klonk dat ook wel relaxed, tot ik ging kijken wat zo'n nivomat schokdemper evt zou kosten.. ;D Voor zover ik weet verzorgen de nivomats ook voor een groot deel de verende werking, vandaar dat de bijbehorende veren wat lichter zijn dan veren die bij standaard schokdempers horen. Standaard of zelfs verzwaarde veren bij nivomats monteren zou er dan voor zorgen dat de nivomats niet zoveel zin meer hebben.

Losse tent hebben wij ook nog even overwogen. Je bent er wel net iets vrijer mee omdat je met de auto natuurlijk niet overal kunt komen, maar we wilden dit gewoon eens geprobeerd hebben.

Thunderstruck

Citaat van: emperorbone op 28-05-2022 14:52:52

Nee ik heb geen nivomats, dat had ik al gecheckt. :) Toen ik er voor het eerst over las klonk dat ook wel relaxed, tot ik ging kijken wat zo'n nivomat schokdemper evt zou kosten.. ;D Voor zover ik weet verzorgen de nivomats ook voor een groot deel de verende werking, vandaar dat de bijbehorende veren wat lichter zijn dan veren die bij standaard schokdempers horen. Standaard of zelfs verzwaarde veren bij nivomats monteren zou er dan voor zorgen dat de nivomats niet zoveel zin meer hebben.

Ik hoop daarom ook dat m'n nivomats voorlopig nog blijven werken ;D

CiteerLosse tent hebben wij ook nog even overwogen. Je bent er wel net iets vrijer mee omdat je met de auto natuurlijk niet overal kunt komen, maar we wilden dit gewoon eens geprobeerd hebben.

Niet met de auto overal komen? ;D
Gang is alles (en bodemvrijheid).

Is overigens wel de reden waarom wij voorzichtig aan het rondkijken zijn voor een XC70, dan kom je met een daktent misschien wel op dat plekje waar je wil komen.