Dank iedereen: ECC lampjes gestopt met knipperen

Gestart door FreekFrank, 16-01-2009 14:22:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FreekFrank

Beste Volvo liefhebbers : bedankt, voor de vele tips en oplossingen. Echt een goed forum !

Na vele berichtjes doorgeploeterd te hebben over de ECC regeling en stofnesten heb ik het raadsel van mijn knipperende ECC lampjes opgelost.

In mijn V70 werd het snel lekker warm en wanneer het buiten echt koud was heel erg warm.
Na een half uur rijden begon het steeds kouder te worden en moest ik noodgedwongen de ingestelde temperatuur naar 24 graden opschroeven om het nog comfortabel te houden.

Dit vond ik vreemd want ik verwachtte dat de ECC op zijn minst in staat was om de temperatuur constant te houden.

Na de tip om de sensor links naast het ECC paneel schoon te maken knipperen de ledjes op auto en airco niet meer !

Eerst geprobeerd met de stofzuiger op het roostertje de duidelijk zichtbare stofresten weg te halen heb ik (ook zag ik het fannetje niet draaien):
- Radio verwijderd
- ECC van achter uit , uit het dashboard gedrukt (beide kanten licht duwen was voldoende)
- Ronde koker met sensor weggeklikt
- Met blazen en frutten alle pluisjes uit de ventilatorschoepjes weggehaald.
- sensor aangesloten en gecontroleerd of deze nu wel ging draaien
- Alles in omgekeerde volgorde weer terug geplaatst en:
inderdaad de lampjes knipperen niet meer 20 sec na het starten maar gaan gewoon branden.

Nu even een ritje verzinnen om te kijken of de ECC eindelijk wel comfortabel werkt.
Ik laat het weten.

Groet

Freek




Marc O.

Zou je die sensor/fan ook met lucht uit een spuitbusje (toevallig zo'n ding staan om het inwendige van mijn laptop af en toe van stof te ontdoen) kunnen schoonblazen? :eusa_think:
...The Nile isn't just a river in Africa...

FreekFrank

Je kan het proberen. Het kan volgens mij geen kwaad. De boosdoener (blauw pluisje met naar karakter) die bij mij dwarszat zat toch wel heel stevig.
Je kan het makkelijk controleren door even met een zaklamp recht door het roostertje te schijnen. Zie je duidelijk de schoepen van de sensorfan dan draait deze dus niet (bij inschakeld contact)

Succes,

Freek

Marc O.

Ik heb gelukkig geen storing in de ECC zitten maar wilde het eigenlijk alleen als preventieve maatregel doen. Maar het zou natuurlijk sneu zijn als ik die fan in stukken blaas met die "pers"lucht...
...The Nile isn't just a river in Africa...

Ludo

Citaat van: Marc O. op 16-01-2009 15:29:59
Ik heb gelukkig geen storing in de ECC zitten maar wilde het eigenlijk alleen als preventieve maatregel doen.

Citaat van: thuur
(if it ain't broken, don't fix it!?)

;)

Marc O.

Citaat van: Ludo op 16-01-2009 16:08:58
Citaat van: Marc O. op 16-01-2009 15:29:59
Ik heb gelukkig geen storing in de ECC zitten maar wilde het eigenlijk alleen als preventieve maatregel doen.

Citaat van: thuur
(if it ain't broken, don't fix it!?)

;)

Ja hallo, ga je nou zeggen dat preventief onderhoud (en dus eigenlijk iedere normale grote- en kleine beurt) niet goed is? ;)
...The Nile isn't just a river in Africa...

thuur

Citaat van: Marc O. op 16-01-2009 18:47:53
Citaat van: Ludo op 16-01-2009 16:08:58
Citaat van: Marc O. op 16-01-2009 15:29:59
Ik heb gelukkig geen storing in de ECC zitten maar wilde het eigenlijk alleen als preventieve maatregel doen.

Citaat van: thuur
(if it ain't broken, don't fix it!?)

;)

Ja hallo, ga je nou zeggen dat preventief onderhoud (en dus eigenlijk iedere normale grote- en kleine beurt) niet goed is? ;)

Nee, dat is regulier onderhoud.


Gr :D

Marc O.

Citaat van: thuur op 16-01-2009 18:51:01
Citaat van: Marc O. op 16-01-2009 18:47:53
Citaat van: Ludo op 16-01-2009 16:08:58
Citaat van: Marc O. op 16-01-2009 15:29:59
Ik heb gelukkig geen storing in de ECC zitten maar wilde het eigenlijk alleen als preventieve maatregel doen.

Citaat van: thuur
(if it ain't broken, don't fix it!?)

;)

Ja hallo, ga je nou zeggen dat preventief onderhoud (en dus eigenlijk iedere normale grote- en kleine beurt) niet goed is? ;)

Nee, dat is regulier onderhoud.


Gr :D

Eehhh....jah, zoveel wijsheid, daar kan ik niet tegenop :eusa_doh:

;D
...The Nile isn't just a river in Africa...

Ludo

ik ging ook af op mezelf.
meestal is het zo dat als ik met iets ga 'rommelen', dat het 's anderdaags kapot is.  ;D

thuur

Het grote verschil is dat regulier onderhoud door een fabrikant is beschreven. Bepaalde delen gaan zolang mee, dan zijn ze versleten (niet meer bedrijfszeker). Uiteindelijk komt er een lijst uit gebaseerd op de praktijk, een boel computermodellen, wat hogere theorie en de afdeling marketing.


Gr ;)

Marc O.

Kweenie hoor, maar volgens mij is het "reguliere onderhoud" om te voorkomen dat er "dingen" stuk gaan. En daarmee heeft het dus een preventieve werking en zou je het dus ook "preventief onderhoud" kunnen noemen. Dat een afdeling marketing daar ook nog eens iets over te zeggen heeft doet daar niet veel aan af.

Maar volgens mij zijn we het topic van FreekFrank aan het vervuilen ;)
...The Nile isn't just a river in Africa...

razorx

Geen zorgen, wat er uit zo'n spuitbus komt heeft echt geen te hoge druk.

Heb wel gelachen om een aantal leuke relativerende posts.
Gr.
Yits

FreekFrank

Hier nog even de parktijktestresulaten:
- Vrouw lacht weer.
- Ik heb weer vertrouwen in de ingenieurs van de Volvo toeleverbedrijven

Kortom een perfect geregelde omgeving in mijn V70 bakkie.
Sinds de aanschaf van mijn V70 in jun2008 heeft het dus nooit goed gewerkt.

Over het onderhoud:
Doorblazen indien je geen problemen ervaart heeft dus geen zin. Mijn sensorfan zat blijkbaar meer dan 6 maanden vast en loopt nu weer OK, dus niks geen motortje doorgebrand.
In mijn optiek wil je alleen preventief onderhoud als je:
- niet aan de kant van de weg wil staan met verassingen.
- een onvoorzien gebrek je auto total-loss maakt door gevolgschade

'preventief' doorblazen valt ihier dus niet onder. Het geeft natuurlijk wel blijk van een goed band tussen eigenaar en auto en dat kan geen kwaad.



Fi-Wi

Citaat van: FreekFrank op 16-01-2009 15:27:10
...
Je kan het makkelijk controleren door even met een zaklamp recht door het roostertje te schijnen. Zie je duidelijk de schoepen van de sensorfan dan draait deze dus niet (bij inschakeld contact)

Zit de ventilator diep achter het roostertje? Omdat de ventilatie van mijn V70 (1997) links wel verwarmt maar in de midden- en rechterconsole alleen koud blaast, heb ik zojuist ook met zaklamp de boel achter het roostertje proberen te bekijken maar zag geen verschil met contact uit en aan. Geen fan dus ik neem aan dat de fan verborgen zit onder een laag van 12 jaar stof.

Nou wordt de V70 volgende week toch op fouten uitgelezen dus laat ik dit ook maar meepakken maar als ik het zelf kon verhelpen scheelt dat natuurlijk weer. Voor de zekerheid ook maar even de kruimeldief op het rooster gezet maar helaas zonder resultaat.