Het verhaal van kvcuijck's V70 2.5D '99

Gestart door kvcuijck, 26-03-2009 18:23:28

Vorige topic - Volgende topic

knoopie

Citaat van: kvcuijck op 01-08-2010 22:48:09
Ja, die nieuwe Porsche schijven zijn zo goed dat ie nu niet eens meer van zijn plek komt zonder een aandrijfas te breken ;)

Foto's zijn van een HV kist 737-700. Doe je ook iets in de luchtvaart of ben je imker? (Gezien je foto beschrijving ;))

;D

nee hoor geen van beide zet letterlijk de bloemetjes buiten......
;)

kvcuijck

Nieuwe milestone bereikt afgelopen week:

Binnenkort tijd voor groot onderhoud! Ze moet nog minimaal 100.000km in ons midden blijven :)

Sem

Citaat van: kvcuijck op 17-10-2010 01:13:35

http://www.captainspeaking.com/cars/volvo/4ton.jpg

Binnenkort tijd voor groot onderhoud! Ze moet nog minimaal 100.000km in ons midden blijven :)

Geweldig..!!  :eusa_clap: Helemaal goed....

knoopie

Citaat van: kvcuijck op 17-10-2010 01:13:35

http://www.captainspeaking.com/cars/volvo/4ton.jpg

hoe noemen ze dat ook al weer.....o,ja net lekker ingereden
een ton er bij.....appeltje eitje...... het zijn oersterke blokken die er in liggen.

kvcuijck

Zoals sommigen inmiddels weten ben ik "as we speak" bezig met operatie 4 ton:

Distributieriem incl. spanrol
Pompriem incl. spanrol en idler pulley (sorry, ik ken niet alle Nederlandse vertalingen)
Waterpomp
Thermostaat
Oliepomppakking
Carterpakking
Krukaskeerring distributiezijde
Nokkenaskeerringen
Hydraulische klepstoters
Vacuumpomp stoter pen

Ben nog niet klaar want voor een relatief onervaren sleutelaar is dit een grote klus en heb flink wat tijd verloren op het onderwerp carterpan. Inmiddels is bijna alles gemonteerd en netjes met de momentsleutel nagetrokken. Wil nog wel even de brandstofpomp precies zetten en de nieuwe thermostaat inbouwen.

Overigens heb ik nogal wat geluk gehad! De spanrol van de distributie was helemaal gaar. Er zit een veer in waarmee de riem automatisch op de goede spanning wordt gehouden als de riem na verloop van tijd wat zou uitzetten. Deze veer in de spanrol deed niets meer. De spanning op de distributieriem vond ik zeer slap! Zeker vergeleken met mijn nieuwe spanrol. Ter info: De riem zou er volgens het boekje pas 65000km in zitten.. De lagers in de waterpomp voelden ook niet meer zo vers aan voor zover ik dat kan beoordelen. De waterpomp welke ik verwijderd heb, was uitgerust met plastic schoepen. Deze waren nog in goede staat, maar persoonlijk zou ik altijd voor een originele pomp gaan met metalen schoepen!

Hier wat foto's:

Wellicht speelden externe factoren een rol bij deze totaal versleten spanrol:

Oude oliepomp pakking:

Zonder nokkenas (heb klepstoters vervangen en ook meteen het vacuumpomp stotertje):

Slijtage nokkenas "lager" na 402.000km:

Update met goed nieuws volgt hoop ik einde van deze week!

kvcuijck

Update met GOED nieuws ;D

Na een kleine drie weken zwoegen is de grote beurt dan eindelijk voor elkaar. Althans zo lijkt het! (Alles onder voorbehoud hè.) Vorige week was eigenlijk alles al klaar, maar nadat alles gemonteerd was en ik ging rijden bleek het oliebad onder de auto nog groter dan voorheen :(

Toen opnieuw maar alles weer los gemaakt (behalve de carterpan) en kwam ik erachter dat mijn nieuwe krukas keerring zo lek was als een zeef. De volgende foto zegt meer dan 1000 woorden. Kijk goed onder de keerring, daar zie je de gelekte olie gewoon staan...

Deze "buitenmotorige openlucht carterpan" wilde ik juist voorkomen! Hoopte eerst dat ik een domme montage fout had gemaakt, maar kon geen afwijking vinden. Aangezien er in het verleden diverse monteurs geprobeerd hebben de keerring te vervangen op een nogal lompe manier is aardig wat schade ontstaan aan het oliepomphuis. Vond ook dat de keerring erg gemakkelijk in het huis paste. Omdat ik bang was dat door deze beschadigingen de lekkage was ontstaan heb ik bij het inbrengen van de nieuwe krukas keerring een beetje vloeibare siliconen pakking gebruikt. Niet teveel, want voor je het weet verstop je de twee afvoerkanaaltjes aan de achterkant van de keerring.
Wat ik nou niet snap: Als je een krukas keerring op de grof geweld manier gaat verwijderen en daarbij weet dat je vrijwel altijd het huis beschadigt, waarom doe je dat dan niet aan de bovenhelft van het huis? Daar is de kans op lekkage nl. veel kleiner dan onderin..

Hoop nu dat alles olievrij blijft en dat ik over een jaar kan zeggen dat de beurt geslaagd is!! Achteraf een erg leuke en leerzame klus geweest..

De grote vraag is nu: What's next ;)

P.s. Deze moet er natuurlijk ook bij:

(En niet jaloers zijn op mijn twin cam diesel hè?  :D)

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

kvcuijck

Lange tijd geen update meer gedaan omdat er weinig te updaten viel.... Mijn V70 loopt nog steeds als een zonnetje en staat inmiddels op 434.000km. Aan de distributiekant is het geheel nog steeds kurkdroog en dat tovert een glimlach op mijn gezicht iedere keer dat ik de vloeistoffen peil en daar even een kijkje neem.

Afgelopen jaar niet veel bijzonder onderhoud gedaan behalve de trillingsdemper aan de distributiezijde:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,52283.0.html

Volgens mij heb ik ook de stuurkogels en de spoorstangen vervangen en dat was het wel zo'n beetje buiten het normale onderhoud.

Dit jaar meteen goed begonnen met een mooie klus aan een V70 D5 waarvan het vliegwiel+koppelingsplaat+drukgroep+krukaskeerring+oliedopje van moest worden vervangen. Vriend van me die eigenaar is van deze mooie "Volvo evolutie" heb ik hierbij geholpen. Beschrijving daarvan staat op een ander forum:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=47641

Dat het maar weer een mooi Volvo jaar mag worden :)

kvcuijck

Zo! Tijd voor een kleine update.

Tot zover is 2012 een mooi jaar! Erg veel gesleuteld en er staat nog vanalles in de planning. (Niet teveel aan de V70, want die moet gewoon werken ;))

Vandaag heb ik een nieuwe dieselpomp riem geplaatst. De oude liep toch niet helemaal lekker over de rollen en dat is nu rechtgezet. Nog een uurtje of twee in de weer geweest met mijn meetklokje om de timing exact op 0,275 te krijgen.. Nu maar weer een paar tankjes brandstof afwachten of het beter of slechter is dan de vorige keer..

Helaas komt er waarschijnlijk toch een redelijk grote reparatie aan die niet zonder "derden" kan worden uitgevoerd:

Vermoedelijke airco/compressor problemen en daar hoort hoogstwaarschijnlijk ook opnieuw vullen bij:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,56026.0.html

Heb afgelopen maand ook nog de gasveren van de achterklep vervangen. Lekker kort en dankbaar klusje waar je veel plezier aan beleeft!

Hier staan trouwens alle klusjes vermeld inclusief de kosten:
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/326782.html

Laat dat mooie weer maar komen! Dat sleutelt zo veel lekkerder...

kvcuijck

Deze onderdelen zijn allemaal vervangen tijdens de reparatie aan mijn airco systeem:

Aircopomp/compressor:

Orifice tube:

Ventiel lage druk zijde (oftewel schrader valve): (er is geen ventiel hoge druk zijde op dit model V70)

Accumulator:

De lage druk leiding welke van accumulator naar zuigzijde pomp loopt moest ook vervangen worden. De wartel waarmee de leiding aan de accumulator wordt geschroefd zit bij veel van onze V70's muurvast waardoor de gehele leiding vervangen moet worden. Hieronder zie je een voorbeeld van de nieuwe leiding (boven) en de oude leiding met vastgeroeste wartel.

Tenslotte als een soort van "bonus" heb ik de speling van beide koppelingen opgemeten.

Oud:

Nieuw:

Ook niet onbelangrijk is het vacumeren nadat alle onderdelen vervangen zijn:

Ik ben absoluut geen expert op het gebied van airco, daarvoor moet je bij Theostek zijn, maar ik kan het niet laten om zoveel mogelijk zelf aan te pakken. Het systeem is behalve vacuüm ook al voorzien van nieuwe olie dus het enige dat nog rest is het vullen met 0,750kg R134A. Nu eens even uitzoeken hoe we dit voor elkaar kunnen krijgen....

Koen

kvcuijck

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een update heb geschreven, maar vond dat het moment weer eens daar was...

Respectabele kilometerstand. Hoop dat ik er nu toch eindelijk een beetje bij ga horen ;)

De voorwielophanging was na 500k toch echt wel aan het eind van zijn latijn. Op bruggen/fly-overs en slechte stukken weg met richels of gaten in vooral bochten gaven een wat minder prettig gevoel. Het was alsof de voorkant springerig was en opzij huppelde:

Tijd voor vervanging:

Alles is vervangen behalve de veren. De rijbeleving is een verschil van dag en nacht. Achteraf gezien had ik dat veel eerder moeten doen! Had ook al langer af en toe een trilling in het stuur bij stevig remmen. Vaak wordt de oorzaak hiervan gezocht in de remmerij. Bij mij was niets minder waar, er is nu bij stevig remmen geen enkele trilling in het stuur meer voelbaar.

De Classic loopt nog prachtig dus ik hoop dat ze nog een tijd mee gaat. Om haar over te halen krijgt ze binnenkort weer een nieuwe distributieriem met alles wat daarbij hoort..

Tot zover deze update!

)()()sT

kvcuijck

Echt scheutig ben ik niet met de updates, maar dit is een "waardige" die mijns inziens vermeld moet worden  ;D

En we roffelen nog even door....

Los van een paar distributies en regulier onderhoud (iedere 15k vers oliefilter met Castrol 5W40) was de grootste klus het vernieuwen van schokdempers en veren van nivomat naar regulier. (https://youtu.be/--T8wZhUomM)

De kachelradiator is inmiddels weer aan de beurt... Verder leuk om te melden dat we nog steeds de originele koppeling / drukgroep rijden. Eigenlijk moet die gewisseld worden samen met de motorsteunen, want die steunen zijn echt helemaal op. Je voelt de diesel dreunen op het subframe  :eusa_shhh:

Moet gezegd worden: Wat een prachtig stuk techniek hebben die engineers midden jaren '90 ontwikkeld! #alleenmaarliefde (Als midden 40-er doe ik hier een poging mee te doen met de social media hype :evil:)

Jerra

Wat een bizarre stand! Hoeveel daarvan heb je zelf afgelegd?
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Ries van de Zilverschuit

Respectabel hoor! Zou wel eens de hoogste stand van dit forum kunnen zijn, al is het natuurlijk wel een diesel.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue