Roffel avontuur van 855 T5 '94 tot V70RN '04

Gestart door BoudewijnB, 25-04-2009 13:58:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

UserID6342

Voor de keerringen heb je een handig tooltje wat niet zo gek veel kost.  Dan heb je altijd de juiste afstand te pakken en sla je ze niet te diep erin (wat lekkage oplevert)

BoudewijnB

#196
nog een vraagje:

Vandaag probeerde kwam RoelNL mij helpen en nam zijn Nokasblokkeer tool mee! :eusa_clap:

Alles óp tijd gezet en probeerde de tool op de nokkenassen te schroeven, maar de sleuven kwamen niet helemaal horizontaal uit... zo kan de tool er in deze stand niet op, enkel wanneer we beide assen iets verdraaien zodat de sleufjes waar de positie sensoren normaal op zitten in lijn komen te staan... Hoe moet dit? Dit stond niet zo in Vida vermeld.

Iemand raad? alvast bedankt! :)

UserID6342

Als je de krukas onder echt goed op tijd hebt staan (het liefst met de borgpen erin want dan weet je het zeker) en de sleuven van de nokkenassen komen niet overeen met de blokkeertool / of liggen niet in lijn met het kleppendeksel, verdraai je de nokkenassen zodat deze tool wel past.

Daarna zet je de tandwielen van de nokkenassen aan de distributiezijde, door het lossen van die 3 boutjes per tandwiel, op tijd met de merktekens op de kap, zodat de merktekens ook weer kloppen.  Dan het hele distributiespul er weer op bouwen en handmatig de motor 2 hele krukasslagen draaien.  Je mag alleen de compressie voelen nu, daarna aan de hand van de merktekens kijken of het hele spul nog steeds goed staat en dan pas starten.

BoudewijnB

Zo nou ik heb de klus geklaard door extra markeringen te maken bij het los halen van de cvvt .. De locker pas geplaatst wanneer de distributieriem er af was om de Torx55 los te kunnen maken.
Ik krijg de indruk dat het in tegenstelling tot wat Dirk hierboven zegt niet zo hoeft te zijn dat de sleuven 'in lijn' of parallel aan de kop staan wanneer alle merktekens óp tijd staan.

Nu heb ik dus gewoon de standen gekopieerd zoals het stond( dmv eigen merktekens)
De motor draait vrij rond, afwachten met starten. :eusa_shhh:

Betreft de keeringen en lekkage.. krukas keering was droog, en nokkenas keeringen kon ik het niet goed vastellen vanwege het leeglopen van de cvvt hubs bij het lostrekken :eusa_think:
Ik hoop dat het de nokkenaskeeringen waren, want anders.....? Oliepomp lekkage? gaan die wel eens lekken?




de (droge) krukas keering. Maar jullie zien hoe nat het blok is :eusa_shifty:



Nieuwe keeringen


dmv dit oude druklager kon ik ze precies goed op 'diepte' drukken.

UserID6342

#199
Ik zie ook al waarom mijn advies niet klopte....  Was in de veronderstelling dat het een B5234T blokje was en dat je de blokkeertool aan de achterzijde van de nokkenassen wou monteren.  Idd liggen de sleuven van de nokkenassen van het nieuwe type blok aan de voorzijde niet in lijn met de kop !!  Maar aan de achterzijde (vriesplug ontsteking eruit en nokkenassensor verwijderen) dus wel.  Je gebruikt immers ook hetzelfde gereedschap er voor want daar moet je de nokkenassen blokkeren.

Maar beide ccvt tandwielen afstellen is niet zo'n gedoe hoor en stelt niet zo veel voor.  Staat ook in Vida perfect beschreven hoe en welke maat aan te houden.

UserID6342

#200
Moet het verhaaltje iets meer toelichten zie ik, anders word het nog verkeerd begrepen....  Als je de krukas op tijd hebt staan, de riem eraf en de blokkertool achterin de nokkenassen dan zul je zien dat deze aan de voorzijde waar de tandwielen zitten niet meer op tijd staan.  Dit komt ook nu juist door de ccvt tandwielen !  De sleuven achterin zullen iets van links onder naar rechts boven lopen.

De enigste goede manier om het spl juist op tijd te krijgen is; krukas blokkeren met blokkeerpen boven startmotor, riem etc er allemaal af, nokkenassen blokkeren met tool achterin, ccvt tandwielen eraf, keerringen, waterpomp ed vervangen, tandwielen er weer op maar niet vast.  De rest gekopiëerd uit Vida:

De eenheid voor variabele klepbediening op de uitlaatnokkenas bevestigen

D2102556  Draai de schroeven waarmee het distributietandwiel op de eenheid voor variabele klepbediening vast zit los, maar verwijder ze niet.
Druk het distributietandwiel / de eenheid voor variabele klepbediening op de nokkenas.
Bevestig de middenschroef waarmee de eenheid voor variabele klepbediening vastzit op de nokkenas. Iets aandraaien.
Draai de eenheid voor variabele klepbediening zo ver mogelijk tegen de klok in.
Verwijder de middenschroef.
Plaats het bovenste distributiedeksel.
Draai het distributietandwiel met de klok mee totdat de schroeven bij de ovalen openingen in de eindstand staan.
Draai verder met de klok mee totdat de markering van het distributietandwiel 1 tand voor de markering op het bovenste distributiedeksel staat.
Opmerking! Draai tijdens deze procedure niet tegen de klok in.  


Controleer of het distributietandwiel nog steeds in de eindstand in de ovale openingen staat.
Draai de middenbout in de eenheid voor variabele klepbediening aan. Zie Aanhaalmoment:Samenvatting van specifieke onderdelen en aanhaalmomenten .
Controleer of de eenheid voor variabele klepbediening niet draait bij het aanschroeven.
Draai de middelste plug aan. Zie Aanhaalmoment:Samenvatting van specifieke onderdelen en aanhaalmomenten .
Draai de eenheid voor variabele klepbediening met de klok mee tot de eindstand.
Draai het distributietandwiel zodanig dat de markeringen overeenkomen.

De eenheid voor variabele klepbediening op de inlaatnokkenas bevestigen
 
D2102557  Draai de schroeven waarmee het distributietandwiel op de eenheid voor variabele klepbediening vast zit los, maar verwijder ze niet.
Druk de eenheid voor variabele klepbediening / het distributietandwiel op de nokkenas.
Bevestig de middenschroef waarmee de eenheid voor variabele klepbediening vastzit op de nokkenas. Iets aandraaien.
Draai de eenheid voor variabele klepbediening zo ver mogelijk tegen de klok in. Verwijder de middenschroef.
Plaats het bovenste distributiedeksel.
Draai het distributietandwiel met de klok mee totdat de schroeven bij de ovalen openingen in de eindstand staan. Draai verder met de klok mee totdat de markering van het distributietandwiel 1½ radtand voor de markering op het bovenste distributiedeksel staat.
Opmerking! Draai tijdens deze procedure niet tegen de klok in.  

Simpel gezegd, je draait de ccvt van uitlaatnokkenas 1 tand links voorbij de markering en zet deze vast, ccvt inlaatnokkenas 1.5 tand links van de markering en als je nu de merktekens weer juist zet op de strepen (dan verdraaien beide nokkenassen dus rechtsom als de blokkeertool er niet zou zitten) staat de boel weer op tijd.

BoudewijnB

#201
Bedankt voor de uitgebreide beschrijving Dirk! Zo moet ik er wel uit komen..
Is het dan dus zo dat de enige markering van de nokkenassen zélf dus eigenlijk alleen het locken is in paralelle positie van de kop? (Sleuven in een lijn) dat dat je referentie is..

UserID6342

#202
Ja, dat is altijd je nul punt zogezegd.  Bij de 'gewone' turbo's, zonder ccvt kon je dan de riem er zo omheen draaien, nu met de ccvt moet je even een stap extra doen om die ccvt goed te zetten. En als je de ccvt beide goed hebt gezet dan moet de blokkeertool eruit om de zooi op merktekens gelijk te krijgen aan de voorzijde.  Dan pas riem eromheen.

BoudewijnB

ok heldere info Dirk, bedankt voor je uitleg.

Zou er een storing signaal afgegeven worden als het niet op tijd staat maar wel loopt? Hij loopt goed en heeft geen storing(althans er licht geen lampje op)


UserID6342

Nee word er helaas niet afgegeven voor zover mij bekend.  Maar als je het hebt gedaan zoals gezegd en je hebt je complete vermogen nog / of vermogen is beter geworden, kun je er gerust van uitgaan dat tie goed staat.  Volvo motoren laten verkeerde distributies erg goed merken (vind ik) in het rijgedrag en vermogen van de auto.