temperatuur sensor?

Gestart door arjen850, 03-05-2009 22:52:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

arjen850

hallo allemaal..

kheb van de week mijn airco laten testen,vacuumeren en af laten vullen..de rede waarom ik dat deed was dat de airco het meestal maar een minuut of 10 deed..khad al veel gelezen over de ringetjes op de compressor maar wou dit eerst uitsluiten..volgens de specialist zat er te weinig koude middel in,maar verder was hij keurig dicht..wel lekdetektie toegevoegd voor de zekerheid..

toen ik mijn R terug keeg met certificaat werd hij ijskoud en dat bleef hij ook voor 2 dagen :( daarna begonnen direkt na het starten de lampjes van de airco en rec te knipperen..nu doen ze dat niet meer maar de airco doet het ook niet meer..heb de airco uit laten lezen en daar gaf hij aan dat de temp sensor aan passagiers zijde kapot was..daar heb ik met perslucht in geblazen en meteen reageerde de airco door koude lucht te gaan geven..

nu heb ik ergens gelezen(kan niet meer vinden waar) dat dat bijna altijd wordt aangegeven als je de airco uitleest..kheb het idee dat de airco nog niet helemaal top is,maar door het weer is dat niet echt te testen..is na het lezen van dit verhaal jullie mening dat het idd de temp sensor zou zijn of zijn er nog andere ideeen?

de aircopomp slaat altijd aan wanneer ik hem inschakel(verandering toerental maar ook op gehoor)..
ik las dat naast het reinigen met perslucht het ook mogelijk was met een spuitbusje de sensor te reinigen..is daar misschien meer uitleg over?

alvast bedankt voor het meedenken ;)

thuur

De sensors gaan meestal niet stuk. Er zit een ventilatortje wat lucht naar binnen zuigt tegen de sensor. Dat fannetje gaat vol zitten met stof en dan gaat het zwaar draaien. Als je dat goed reinigt en een wolkje WD40 op het asje loslaat doen ze het meestal weer prima.


Gr 8)

arjen850

Citaat van: thuur op 04-05-2009 00:05:22
De sensors gaan meestal niet stuk. Er zit een ventilatortje wat lucht naar binnen zuigt tegen de sensor. Dat fannetje gaat vol zitten met stof en dan gaat het zwaar draaien. Als je dat goed reinigt en een wolkje WD40 op het asje loslaat doen ze het meestal weer prima.


Gr 8)

oke thuur dankjewel,daar kan geen onduidelijkheid over bestaan :D
kga dat morgen meteen doen..als het werkt hoor je het,enne ook als het niet werkt ;D

gr arjen ;)

thuur


arjen850

Citaat van: thuur op 04-05-2009 00:05:22
De sensors gaan meestal niet stuk. Er zit een ventilatortje wat lucht naar binnen zuigt tegen de sensor. Dat fannetje gaat vol zitten met stof en dan gaat het zwaar draaien. Als je dat goed reinigt en een wolkje WD40 op het asje loslaat doen ze het meestal weer prima.


Gr 8)
he thuur,

kheb de sensoren schoon geblazen en een wolkje wd40 gegeven..ik kan ze aan beide kanten zien draaien,dus dat werkt wel mijn inziens..
maar de airco doet ut nog niet..hij geeft geen gekoelde lucht,terwijl duidelijk hoorbaar is dat de pomp wel in en uit schakeld als ik hem bedien..
nog steeds heb ik het idee dat hij het voor een duur van ongeveer 10 min wel doet..kheb natuurlijk veel gelezen over de magneet koppeling, maar als die kapot zou zijn slaat de pomp toch ook niet aan? :eusa_think:

gr arjen ;)

thuur

Knipperen de lampjes nog?


Gr ;)

arjen850

Citaat van: thuur op 07-05-2009 21:43:10
Knipperen de lampjes nog?


Gr ;)
nee die knipperen niet meer..

gr arjen ;)

thuur

Als je de temp.knoppen beide op MIN zet, koelt ie dan ook niet?

En de pomp blijft ook na die 10 minuten nog steeds aan/uit springen? Wat is de frequentie ongeveer?


Gr ???

arjen850

er is niet echt een frequentie,maar als ik hem uit of aan zet hoor je de pomp aanslaan maar geeft dan vervolgens geen koele lucht..de lucht die ik krijg is eigenlijk zoalks een auto het zou geven zonder airco..wel slaat de aanjager op max als ik de keuze knoppen op min zet ???

gr arjen ;)

thuur

De pomp draait niet continu maar zal met tussenpozen stoppen. Hoe sneller de pomp aan en uitslaat, hoe leger het systeem. Als de pomp na een bepaalde tijd niet meer aanslaat zul je het moeten zoeken in de magneetkoppeling.

Ontwasemen (raamsymbool) en MIN zijn "override" standen, de ECC neemt dan een bepaald programma. De airco zal in beide gevallen altijd aan staan, alsook sommige luchtkanalen die open of dicht zullen zijn.


Gr 8)

arjen850

heb het net nog ff geprobeerd,auto had anderhalf uur stil gestaan..
auto gestart stationair toerental en daar op gelaten..airco slaat ca 5 sec na de start aan en gaat niet meer uit..begint echt ijskoude lucht te geven..na 10 min wordt de lucht heel langzaam warmer totdat het voelt als een auto die geen airco heeft..
de pomp is niet uit gegaan,maw hij bleef in werking..
vanaf dat moment had in en uitschakelen alleen weergave in het stationair toerental(hij regelt het toerental af)maar de lucht bleef ongekoeld..
is het soms zo dat de ecu altijd het toerental afregeld bij inschakeling van de airco? ongeacht of de pomp werkt?od is dat alleen als de pomp daadwerkelijk inschakeld? je hoort de pomp tikken.. :eusa_think:

gr arjen

gltman

magneet koppeling afstellen, meet  de spleet maar eens op als ie koud is en meet hem nog een maar een keer als ie warm is en slecht werkt, hij moet tussen de 3 en 6 tiende zitten (voelermaatje) als ie er boven zit is de luchtspeel te groot en houdt deze niet.


magneetkoppeling hoeft niet per se vervangen te worden, eerst paar dagen inspuiten met kruipolie, centrale bout (dopje 10) losdraaien, en om dit gat heen zitten 3 gaatjes waar draad in getapt zit, als je hier kruislings boutjes in draait (M5 volgens mij) en deze doordraait trek je de koppeling van de poeli af, deze kan heel erg vast zitten, en in het vervelendste geval krom trekken, dus forceer niks. als je de koppeling eraf heb, zitten hier shim's achter (stelplaatjes) door de hoeveelheid vulplaatjes te verminderen kun je de speling minder maken, afstellen op 3 tiende (dus daar naar toe rekenen) gaat meestal het beste. hierna zul je zien dat het weer fijn werkt


succes ermee

thuur

Het signaal om de pomp in te schakelen gaat eveneens naar de brandstofcomputer. Deze zal het mengsel aanpassen op de zwaardere last. Als je dit signaal weglaat zul je zien dat bij inschakeling van de pomp de motor dipt naar zo'n 400 a 500 toeren voor ongeveer 1 sec. en zich daarna pas herstelt.


Gr ;)

arjen850

en kan ik dat signaal makkelijk onderbreken?

gr arjen 8)

thuur