Gaan we woensdag stemmen en andere politieke discussies

Gestart door Thys, 31-05-2009 14:35:32

Vorige topic - Volgende topic

Vulk

rogerV701998

Citaat van: mehn op 10-07-2012 20:26:21
Citaat van: rogerV701998 op 10-07-2012 19:20:01
Ben zo terug, even aan mijn buurman vragen of hij wil meebetalen aan mijn veel te hoge hypotheek...
Hij wil niet meebetalen. :eusa_think:

Nou dan moeten we hier snel iets aan doen. Als jij namelijk failliet gaat en jouw V70 in de veiling gaat wordt ie te goedkoop verkocht en dat tast de waarde van onze 850's en x70's aan.
Dat kunnen we niet hebben natuurlijk...

Daar heb je een punt. Ik zal de bank bellen met de mededeling dat jullie garant staan voor de betaling van mijn hypotheek, dank!

rogerV701998

Citaat van: Vulk op 10-07-2012 20:28:43
Ik wil hem wel desnoods (voor erbij).

Een Belg met een Nederlandse houding. ;D

Turbobiker

Citaat van: rogerV701998 op 10-07-2012 20:29:13
Ben zo terug, even aan mijn buurman vragen of hij wil meebetalen aan mijn veel te hoge hypotheek...

Nou dan moeten we hier snel iets aan doen. Als jij namelijk failliet gaat en jouw V70 in de veiling gaat wordt ie te goedkoop verkocht en dat tast de waarde van onze 850's en x70's aan.

Daar heb je een punt. Ik zal de bank bellen met de mededeling dat jullie garant staan voor de betaling van mijn hypotheek, dank!

Ho, dan willen we nu eerst wel je papieren doorsnuffelen en ook het eigendomsbewijs van jouw huis op onze naam!
De Tussenpaus

rogerV701998

Citaat van: Turbobiker op 10-07-2012 23:05:59

Ho, dan willen we nu eerst wel je papieren doorsnuffelen en ook het eigendomsbewijs van jouw huis op onze naam!

Want Spanje is nu ook van ons? :eusa_think:

Nee hoor, vertrouw me maar. :eusa_eh:

coyote1980

Het mooie van metaforen is dat ze op enig moment toch altijd spaaklopen met de werkelijkheid. Ondertussen kunnen ze best een stukje duidelijkheid scheppen, maar verwacht niet alle facetten die spelen mee te wegen.

Citaat van: http://www.agentschapnl.nl/onderwerp/spanje-handel-met-nederland-0Spanje: handelsoverschot ruim 5 miljard euro

Neem dan als metafoor de bakker die brood verkoopt aan een klant. Het gaat slecht met de klant op financieel gebied en de klant dreigt zijn huis kwijt te raken. Daarna zal de klant geen brood meer kopen. Door als bakker bij de schuldeisers van de klant garant te staan voor een bedrag van een half jaar aan broodomzet aan deze klant zal het de klant mogelijk weer voor de wind gaan en blijft de bakker zijn afzetmarkt bestaan.
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

Marc O.

Citaat van: coyote1980 op 12-07-2012 13:15:06
Het mooie van metaforen is dat ze op enig moment toch altijd spaaklopen met de werkelijkheid. Ondertussen kunnen ze best een stukje duidelijkheid scheppen, maar verwacht niet alle facetten die spelen mee te wegen.

Citaat van: http://www.agentschapnl.nl/onderwerp/spanje-handel-met-nederland-0Spanje: handelsoverschot ruim 5 miljard euro

Neem dan als metafoor de bakker die brood verkoopt aan een klant. Het gaat slecht met de klant op financieel gebied en de klant dreigt zijn huis kwijt te raken. Daarna zal de klant geen brood meer kopen. Door als bakker bij de schuldeisers van de klant garant te staan voor een bedrag van een half jaar aan broodomzet aan deze klant zal het de klant mogelijk weer voor de wind gaan en blijft de bakker zijn afzetmarkt bestaan.

Tja, leuk, maar als de kans heel groot is dat die klant, ondanks de financiële steun, toch failliet gaat dan zal die bakker zijn zuurverdiende centjes daar echt niet voor gaan gebruiken en kan ie beter naar andere afnemers gaan zoeken.
...The Nile isn't just a river in Africa...

coyote1980

Citaat van: Marc O. op 12-07-2012 13:22:53
Citaat van: coyote1980 op 12-07-2012 13:15:06

Tja, leuk, maar als de kans heel groot is dat die klant, ondanks de financiële steun, toch failliet gaat dan zal die bakker zijn zuurverdiende centjes daar echt niet voor gaan gebruiken en kan ie beter naar andere afnemers gaan zoeken.

Ik geef alleen aan dat er meer speelt dan 'zomaar garant staan voor een wildvreemde'. Wat de exacte risico's zijn kan niemand hier volgens mij precies inschatten.
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

Turbobiker

Citaat van: rogerV701998 op 11-07-2012 03:58:33
Citaat van: Turbobiker op 10-07-2012 23:05:59

Want Spanje is nu ook van ons? :eusa_think:

Nee hoor, vertrouw me maar. :eusa_eh:

OK, verkeerd voorbeeld. We willen je bankpas en je zult toestemming moeten vragen voor iedere uitgave die je wilt doen.

En voor het garant staan (of de lening om je hypotheek te betalen) willen we natuurlijk wel geld (rente!) zien!!

En op een andere manier: zo heeft de Nederlandse staat ook de banken hier gered en daar nog heel wat geld aan verdiend.

Op korte termijn komt het misschien niet meteen in orde, maar op iets langere termijn gaat dat wel goed komen. En daar gaat het nu om.

Mochten we niet betalen/garant staan, dan hebben we zelf heel misschien de komende 2 jaar geld extra (maar niet waarschijnlijk omdat het 'geld op papier' is waar we nu over praten) maar daarna barst de bom en of je je er dan wel of niet aan verbonden hebt, dat ga je merken!

Ja, natuurlijk is er een kans dat het mis gaat. Maar daar moet je de politici niet op aankijken, dat ligt geheel bij speculanten. Vergelijking met DSB kun je ook nog trekken. Door de oproep geld van je rekening te halen ging de bank failliet. (goed, huidige conclusie is dat de bank dan een paar maanden/jaar later omgevallen was vanwege wanbeheer, maar daarom worden er nu behoorlijke eisen gesteld)

En nee, het is inderdaad geen ideale situatie. Maar je opsluiten in je zolderkamer en doen of er niets aan de hand is terwijl je huis in de fik staat is absoluut geen oplossing.
De Tussenpaus

rogerV701998

Als jij mijn bankpas hebt kan ik geen uitgaven meer doen. Je bent dan inmiddels mijn curator. Is met Spanje niet het geval.

Niets doen is ook geen optie maar ik probeer het gewoon te begrijpen, zie mijn eerdere post over dit onderwerp. De staat heeft inderdaad een aantal commerciële banken gered met belastinggeld en we hadden mazzel dat dit met rente is teruggekomen. Het is makkelijk risico's te nemen met andermans geld, toch?

De vorige regering van Griekenland en de huidige van Italië zijn niet democratisch gekozen maar bestonden/bestaan uit technocraten. Welke politicus noemde dit ook al weer het failliet van de democratie en een bewijs van onvermogen van politici?

http://www.nu.nl/economie/2857204/banken-brengen-minder-geld-bij-ecb.html

Leuke bedragen van de instellingen die gered moeten en moesten worden. Ze storten het bij de ECB ipv te pompen in de economie. Hypotheken en ondernemerskredieten worden nauwelijks verstrekt, de Euribor is historisch laag maar de consumentenrentes blijven onveranderd.

Ik ben niet voor of tegen Europa of tegen hulp voor diegene die het nodig hebben. Ik maak me alleen zorgen dat slecht gedrag beloond wordt en dat besluiten worden genomen door politici die niet per definitie ter zake kundig zijn.

GeertG

Citaat van: rogerV701998 op 13-07-2012 03:57:31
Als jij mijn bankpas hebt kan ik geen uitgaven meer doen. Je bent dan inmiddels mijn curator. Is met Spanje niet het geval.

Niets doen is ook geen optie maar ik probeer het gewoon te begrijpen, zie mijn eerdere post over dit onderwerp. De staat heeft inderdaad een aantal commerciële banken gered met belastinggeld en we hadden mazzel dat dit met rente is teruggekomen. Het is makkelijk risico's te nemen met andermans geld, toch?

De vorige regering van Griekenland en de huidige van Italië zijn niet democratisch gekozen maar bestonden/bestaan uit technocraten. Welke politicus noemde dit ook al weer het failliet van de democratie en een bewijs van onvermogen van politici?

http://www.nu.nl/economie/2857204/banken-brengen-minder-geld-bij-ecb.html

Leuke bedragen van de instellingen die gered moeten en moesten worden. Ze storten het bij de ECB ipv te pompen in de economie. Hypotheken en ondernemerskredieten worden nauwelijks verstrekt, de Euribor is historisch laag maar de consumentenrentes blijven onveranderd.

Ik ben niet voor of tegen Europa of tegen hulp voor diegene die het nodig hebben. Ik maak me alleen zorgen dat slecht gedrag beloond wordt en dat besluiten worden genomen door politici die niet per definitie ter zake kundig zijn.

Niets nieuws onder de zon lijkt me  :eusa_eh:

Wat mij in dit alles steeds weer verbaasd is dat het economisch in Duitsland wel goed gaat (al was er 1 a 2 weken geleden een bericht dat dat ook een beetje stagneerde) in tegenstelling tot de meeste andere landen in de EG (of was het nu EEG of verenigd Europa.....).

Hoe krijgen die duitsers dat wel voor mekaar?  ::)
Kijk eens naar de historie van de laatste pak en beet 100 jaar. 2 Oorlogen en een hereniging en toch krabbelen ze overeind............ Kwestie van mouwen opstropen  :eusa_think:
Of is het toch allemaal meer kommer en kwel dan dat de getallen/berichten doen vermoeden?
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

Sbv

Misschien eens wat minder OH-en zoals in nederland en gewoon wat gaan doen

UserID6342

Mee eens Sander en door gewoon keihard te werken en dat is iets waar een hoop *beetje generaliserend nu* jonge en nieuwe Nederlanders het erg moeilijk mee hebben.  De mensen die na de oorlog dit land weer hebben opgebouwd door keihard worden nu voor 5 knaken weggestopt in een of ander tehuis, worden 1x per week gedouched en ga zo maar even door.

Maar de manager (iedere boerenl*l is het tegenwoordig) gaat met een dikke ton naar huis toe met kleun over kleun.

Turbo-Geek

Nog even en 1 Europa is echt een feit (qua leiding) om de euro te redden en dan is NL niets anders dan een gemeente.
Dan gaat echt alles recht getrokken worden, natuurlijk alleen de zaken die een last zullen worden (BPM, Accijnsen, etc. voor eeuwig) en dan ben je pas echt klaar.
Dan heb je met je hypotheek pas een uitdaging en gaat de markt nog verder op slot en je pensioen is dan zeker niet meer veilig en moet je je kinderen nu al lief aan gaan kijken of je bij hun straks kan wonen.

Pro Europa wordt gewoon een feit, let maar op na 12 september want alhoewel de meesten een grote bek hebben op het werk en in de kantine zullen velen toch weer 'veilig' kiezen en indirect kiezen voor de verkoop van de staat der Nederlanden.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Turbobiker

Citaat van: GeertG op 13-07-2012 09:18:25
Wat mij in dit alles steeds weer verbaasd is dat het economisch in Duitsland wel goed gaat (al was er 1 a 2 weken geleden een bericht dat dat ook een beetje stagneerde) in tegenstelling tot de meeste andere landen in de EG (of was het nu EEG of verenigd Europa.....).

Hoe krijgen die duitsers dat wel voor mekaar?  ::)
Kijk eens naar de historie van de laatste pak en beet 100 jaar. 2 Oorlogen en een hereniging en toch krabbelen ze overeind............ Kwestie van mouwen opstropen  :eusa_think:
Of is het toch allemaal meer kommer en kwel dan dat de getallen/berichten doen vermoeden?

2 grote verschillen: ze hebben een enorme productie, dus 'echt' kapitaal. Bedrijven worden daar echt gestimuleerd, waar in NL toch veel productie verdwijnt (hulde voor VDL overigens!). En geen dip in de huizenmarkt vanwege de geheel andere constructie daar, sowieso is slechts 40% een koopwoning.

Vanwege dat 2e aspect krijg je dus al stukken minder slecht nieuws wat de mensen dus negatief zou kunnen beinvloeden. Stemming is dus al veel beter en mensen blijven geld uitgeven. In NL doen we het nauwelijks slechter maar zitten we met negatiever nieuws (dus houden we de hand op de knip van ons gigantisch spaargeld!!!!) EN we hebben hier een paar negatieve brulapen in de politiek zitten die ze in D niet hebben!!! (zo zien ze het vanuit D in ieder geval en ze hebben enig recht van spreken dus, want ze doen het beter!!!!)
De Tussenpaus