Welke zomerbanden nemen? 195/65 r15 of 195/60 r15

Gestart door ChrisJisse, 18-06-2009 12:32:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ChrisJisse

Heren, dames,

ik zit een beetje (erg) te dubben.
Wellicht dat jullie mening mij hierbij kan helpen.

Ik rijd nu op Michelin Energy 195/60 r15h.
Liggen er 60k onder en bevallen erg goed.
Alle 4 de banden hebben nog 3,5 tot 4 mm profieldiepte. (1x gewisseld van voor naar achter en vice versa)
Met de levensduur zit het dus wel goed. (erg belangrijk)
Over de grip heb ik geen klachten.
Het is ook een stille band. (erg belangrijk)
Volgens de bandenboer zijn deze banden erg goed te balanceren. (ook erg belangrijk)

Maar dan nu mijn hoofdbrekens:

Welke banden (maat) moet ik nemen?

Michelin Energy             195/60 r15H   Eur.100,-  p/st
Michelin Energy             195/65 r15H   Eur.  90,-  p/st
Goodyear EfficientGrip   195/65 r15H   Eur.  75,-  p/st

In de winter rijd ik op Vredestein Snowtrac3 195/65 r15H.
Buiten het feit dat het winterbanden zijn vind ik de auto met deze maat gezapig overkomen.
De motor draait dan 4% minder toeren en ik (denk) dat erg te merken.

Als ik de zomerbanden met de hogere wang laat monteren zal dan dat gezapige gevoel blijven?

Wat is jullie ervaring en mening?

Groeten Chris
p.s.
Misschien hebben jullie ook een mening over de prijzen die ik moet betalen.

thuur

Als je zo kritisch over banden denkt, dan adviseer ik je de originele maat (de 60) van Michelin te nemen.

En ja, het is een dure maat omdat hij niet zoveel voorkomt.
Maar 100 euro per band valt me nog mee. Meestal is er wel iets van korting te bedingen, marges op banden zijn hoog!


Gr :eusa_shifty:

UserID6342

Idd originele maat nemen dus de 60-serie, voor Michelins is 100,= per band niet echt verkeerd.  Kijk anders even op autobandenmarkt.nl dan heb je een aardige richtprijs.  Let wel dat hierbij het monteren, balanceren, nw ventiel en verwijderingsbijdrage nog bijkomt (gemiddeld 20.= per band)  Goodyear zou ik persoonlijk niet nemen, zeker al niet als je Michelins gewend bent.  Zeer stugge band en hebben soms last van een zg. "ochtendzool".

Rutger

Ik zou gewoon de 195/60/15 nemen. Energy's van Michelin heb ik er ook onder. Is prima band en inderdaad is 100 piek een nette prijs. Enne dat gezapige heb ik ook hoor, heeft meer met het motorvermogen te maken. Het geroffel van zo'n 10 klepper is dan wel erg mooi, maar bij het intrappen van het gas moet ik vaak denken aan het gezegde: veel geschreeuw en weinig wol.....

rogerV701998

Citaat van: Rutger op 18-06-2009 20:26:05
Ik zou gewoon de 195/60/15 nemen. Energy's van Michelin heb ik er ook onder. Is prima band en inderdaad is 100 piek een nette prijs. Enne dat gezapige heb ik ook hoor, heeft meer met het motorvermogen te maken. Het geroffel van zo'n 10 klepper is dan wel erg mooi, maar bij het intrappen van het gas moet ik vaak denken aan het gezegde: veel geschreeuw en weinig wol.....

Zelfde gevoel hier. Heb er ook de Michelins onder liggen. Ik hoop maar steeds dat niemand een sprintje wil trekken met mij in mijn 10V AT :eusa_shifty:

JoopS

#5
op http://www.autobandenmarkt.nl/ staat de Michelin energysaver

Prijs uit prijslijst*: EUR 100,00 !
Bij ons maar EUR 83,20
Dus 17 Procent goedkoper!
En dat inclusief verzendkosten!

Alleen ff bandenleverancier/monteur zoeken

Ik rijd ook op Michelins, geen last van cuppende achterbanden. Had ik met Dunlops en Pirelli wel!
Tja........

UserID6342

Lezen is een mooi iets, als je de banden er voor niets op kunt draaien, zoals ik,  is het goed te doen want ikzelf heb mijn banden daar ook gekocht.  Een gemiddelde bandenboer vraagt circa 20.- per wiel om de band erom heen te draaien, wiel te balanceren en eerst te voorzien van een nieuw ventieltje en de oude band af te voeren.  Dus alles bij elkaar ben je dan op jouw manier 103.20 kwijt, terwijl TS voor 100.- per band kant en klaar is....

JoopS

Bij "mijn" bandenboer heb ik gewoon het bedrag betaalt wat op die site vermeld was.
Moet ik wel bijzeggen dat ik niet via de site besteld heb maar gewoon van die boer betrokken.
Ik heb de bandenboer wel via die site uitgezocht.

Op de site doen bandenboeren het idd voor 12,50 a 15 euro! Wat dat betreft heb je gelijk!  :eusa_boohoo:
Tja........

bastiaan arissen

Weet niet of het mag. Maar ik kan 195/65/15 voor 85 euro voor je krijgen opgelegd en gebalanceerd.

Groeten Bastiaan.

ChrisJisse

Toch maar een andere richting ingeslagen.

Setje Persus gekocht, nette velgen.
Continental Premium Contact2 205/55/16 91H er omheen.
Nu maar afwachten of deze ook 80k meegaan.

Ik heb Continental gereden onder Astra's, dat was een drama.
Onder VW Golf V was ik goed te spreken over Continental.

Ik heb nu wel 4 antlia's te koop, zie MP

Groeten, Chris

innocenti

Houd je rekening met afwijking in de teller. 205/50/16 is orgineel. 205/55/16 hoort op een V70 van 00-07.