Andere maat banden voor dan achter.

Gestart door Garrett, 02-01-2010 18:53:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Garrett

Kan ik voor 195/65/15 en achter 195/60/15 monteren.
Zodra ze achter versleten zijn dan achter ook 195/65/15.
De auto is een V70 classic van 2000 2.5 D handbak.
Ik hoor het wel.

mvg Garrett.

v40pokemon

Mij hebben ze (bandenboer) altijd verteld niet doen. Zou wellicht storing ABS kunnen geven, maar door het verschil in omwentelingen ook een onveilig weggedrag.
Overigens zijn er genoeg mensen die het wel doen, maar dat is met de meeste dingen. Meestal gaat het goed, tot het moment waarop het fout gaat....

-D©©©L-

Sowieso gaat het EBD systeem de mist in. ABS zal nog wel meevallen, de krans valt immers niet stil. 

hathü

Ik heb een hele tijd, 1,5 jaar rondgereden met voor 205-50-16 en achter 205-55-16. Niks geen problemen mee gehad. Banden hadden wel hetzelfde profiel.

KIM

De krans hoeft ook niet stil te vallen om ABS te laten werken. 10% slip is voldoende om ABS in te laten grijpen.
EBD zit niet op de 850: misschien op de V70?
Bandenmaat verschil heeft geen invloed op de wegligging en ABS vangt het verschil wel op. Snelheidsverschil is toch minimaal.
Onveilig weggedrag met verschillende bandenmaten? Wat een onzin!

Het enige systeem dat je er echt kwaad mee kan doen is het AWD systeem van Volvo.

-D©©©L-


KIM

Heb jij bewijs van wel dan?

EBD is over het algemeen pas te vinden op auto's na 2000.

-D©©©L-

EBD zit in alle 850's met de "nieuwe" ABS unit (MY 1996 en later, de versie die stuk gaat).

Citaat van: VADIS, 850, 1996, AW50-42LE, LHDDe EBD-functie is geïntegreerd in het ABS-systeem en regelt de remdruk naar de achterwielremmen.
EBD staat voor Elektronische remkrachtregeling (Electrical Brake force Distribution). De stuureenheid heeft samen met de EBD-regeling tot taak de hydraulische druk in het remcircuit van de achterwielen (1) te regelen, wanneer de achterwielen de neiging hebben om tijdens het remmen meer te slippen dan de voorwielen. Dit om de auto optimaal en stabiel te laten afremmen, zonder dat de ABS-regeling wordt geactiveerd.
De stuureenheid regelt de remdruk door de in- en uitlaatkleppen in het remcircuit van de achterwielen (1) te sturen.
De EBD-drukregelaar is aangesloten op het primaire circuit van de hoofdremcilinder en geeft een signaal af wanneer er druk staat op het primaire circuit. De EBD-regeling is alleen toegestaan als de EBD-drukregelaar (2) is geactiveerd. De EBD-functie vervangt de reduceerklep, die anders de druk in het remcircuit van de achterwielen zou reduceren.

Afhankelijk van hoeveel de achterwielen in verhouding tot de voorwielen slippen, zal de remdruk in het achterwielcircuit verschillende geregeld worden. De regeling streeft ernaar de achterwielen 0-2% meer te laten slippen dan de voorwielen. De functie kan daarom belastinggevoelig genoemd worden.

In het algemeen geldt dat het verschil in slippen tussen de voor- en achterwielen voor een groot deel afhangt van hoe hard er geremd wordt en hoe zwaar de auto beladen is. Hard remmen/geen lading kan meer slippen tot gevolg hebben, licht remmen/zware lading kan minder slippen tot gevolg hebben.

Aangezien er bij de EBD-regeling minder remvloeistof nodig is dan bij de ABS/TRACS-regeling, zal de hydraulische pomp niet geactiveerd worden. Het vloeistofvolume dat van de remcircuits terugstroomt, wordt door de lagedrukaccumulatoren opgenomen.

KIM

Nou, dat wist ik echt niet....

Bedankt voor de info!

Garrett

Bedankt voor de reacties heren.

mvg Garrett