Nieuwe Accu maar welke??

Gestart door Bouke, 11-10-2009 20:12:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

snix

Citaat van: razorx op 01-03-2011 20:48:11
Citaat van: snix op 01-03-2011 13:16:31
..
Mijn oude accu (9,5V crankvoltage) en ik graai even een willekeurig vermogen voor de startmotor 500 Watt:
500/9,5=52,6 A
Mijn nieuwe accu (12,2V crankvoltage)
500/12,2=41 A
..
Die startmotor met een verbruik van b.v. 500W bij 12V, neemt geen 500W bij 9,5V.
De mechanische belasting even als konstante gehouden.

gr ;)
Yits
Oke... maar dan toch vraag ik me af waarom de motor warmer wordt. Op een of andere manier ga je hem toch zwaarder belasten.. Dat moet toch komen doordat er teveel stroom gaat lopen...

Eric

Thanx voor alle reacties.. Het was leerzaam en amusant al die verschillende theorien te lezen.  ;D
Zojuist een 70Ah opgehaald bij de dealer. Hier was de uitleg dat in koude landen zoals Zweden zwaardere accus werden ingebouwd en het ook wel prettig is wat over te hebben met starten. Te zware accus als 100Ah vond men toch wel overdreven en duren lang om vol geladen te worden door de standaard dynamo.
245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease

T5turbo

Ik woon ook in een koud land en heb inderdaad ook een 70Ah.  :)
Mijn keuze voor de iets zwaardere dan standaard is ook omdat ik een standkachel heb.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

tackle

Blijkt in mijn volvo dus ook een 70 Ah accu te zitten. De stikker er eens afgetrokken. Ben ik mooi gelupt!

jeroen74

Tis allemaal niet heel simpel. Even dumpen wat ik ervan weet  :eusa_whistle:

Voor een permanente magneet DC-motor geldt:

stroom=(aangelegde spanning - tegenspanning_opgewekt_door_motor_zelf)/weerstand_armatuur

Tegenspanning neemt toe linear toe met toerental. Bij stilstand nul. Weerstand is vrij constant. Koppel dat de motor opwekt is evenredig met de stroom.

Ergo, bij stilstand trekt ie de meeste stroom en het meeste koppel, bij maximaal onbelast toerental het minst van beide. Het mechanisch geleverde vermogen = tegenspanning * opgenomen stroom. Dus het meeste vermogen wordt halverwege het toerengebied bereikt.

De capaciteit van de akku is hoe lang ie een bepaalde stroom kan leveren voor een bepaalde tijd. Dit hangt ook af van de ontlaadstroom (Wet van Peukert); meer ontlaadstroom betekent minder capaciteit. De capaciteit heeft dus niets te maken met hoeveel stroom ie kan leveren, alleen hoe lang (de hoeveelheid energie). Hoeveel is afhankelijk van inwendige weerstand, dus daar valt ook een spanning overheen.  Deze specificatie is de cranking current, meestal gespecifieerd bij verschillende temperature (Cold Cranking Current, Hot Cranking Current etc).

Overigens klinkt een startmotor die een motor aandrijft zonder compressie (door bijvoorbeeld uitlaatkleppen die allemaal openstaan door compleet lege hydrostoters) wel apart; je hoort alleen een constant gezoem, beetje stofzuigerachtig en niet het typische hoemp-hoemp.