Pompriem vervangen TDI

Gestart door jgvdv, 15-10-2009 00:27:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kvcuijck

Deze post komt in het kader van: Oude koeien uit de sloot ;)

Afgelopen week bezig geweest met mijn 2.5 TDI 5-cyl blok in mijn Volvo V70. O.a. distributie, waterpomp, oliepomppakking, carterpan pakking, pompriem etc. etc..

Nu zit ik met het volgende probleem:
Als ik de pompriem installeer zoals beschreven in de manual heb ik het idee dat ik de spanning van de riem niet goed krijg. M.a.w.: Lijkt mij te strak. Dit denk ik omdat de riem:

- Heel strak aanvoelt
- Een beetje van het nokkenas tandwiel en spanrol/tussenrol afloopt
- De riem piept
- De spanrol niet lijkt te spannen zoals ik zou verwachten dat deze spant

In het kort heb ik het volgende gedaan (buiten het statisch/dynamisch afstellen):

- Tussenrol vervangen en handvast gezet
- Nieuwe riem losjes gemonteerd
- Nieuwe spanrol gemonteerd en handvast gezet
- Tussenrol pijl gelijk gezet met contour cylinderkop en op 40Nm gezet
- Vervolgens met een inbus 6 de spanrol geprobeerd op de juist spanning te zetten, maar dit kreeg ik niet voor elkaar zonder daarbij de "veer" een beetje mee te helpen. Pijlen tegenover elkaar gekregen en met 20Nm vast gezet.

Uiteindelijk auto gestart en loopt mooi alleen zag ik dat direct na de start de spanrol pijlen weer uit elkaar staan. (Zie voorbeeld op foto.)



Ik zou verwachten dat de spanrol op dezelfde manier werkt als aan de distributiezijde en dat de pijltjes ongeveer tegenover elkaar blijven staan. Heb nu het idee dat de spanrol over zijn "excentrische punt" heen is gedraaid en daarmee zijn functie verliest.

Misschien is dit een beetje een vaag verhaal geworden, maar snapt diegene die deze riemen en rollen zelf ooit eerder vervangen heeft wat ik bedoel..

Iemand hier een goed idee over?

Groet,

Koen

thiest5

Beste Koen ,

Je kunt de spanrol niet over zijn excenter heendraaien, omdat je tegen de riem aandrukt. Zonder riem zou dit kunnen, het lijkt erop dat je de riem niet ver genoeg hebt gespannen waardoor de merktekens nu uit elkaar liggen. Normaal Span je de spanrol linksom, en je draait totdat de punt van het spannergedeelte gelijk valt me de linkerbovenpunt van het V merkteken op je spanrol ( zodat je hem iets meer voorspanning geeft). Dan draai je hem aan en moet het goed zijn. Mocht je dit ook al eerder hebben gedaan dan kan het zijn dat de riem niet goed in alle tanden van de tandriempoelie's hebben gelegen en hij nu dus een aantal x rond is geweesd zijn spanning kwijt is. > Goed controleren of hij nog op tijd staat , iedereen praat over statisch afstellen ONZIN gewoon goed aftekenen en desnoods gewoon op merktekens zetten en daarna DYNAMISCH op tijd zetten. Krijg nooit klachten na onderhoud aan Volvo diesels of Transporters,LT etc.

Hoop dat je hier wat mee kunt.

Groetjes Thiest5d

kvcuijck

@thiest5: Heb het inmiddels voor elkaar gekregen, maar de methode zoals je beschrijft wil bij mij niet werken. Als ik de riem zo afstel en de motor start dan eindigt de voorspanning op 0 en staat de riem veel te strak op de spanrol. (De riem trekt dan toch helemaal om het excentrische deel heen.) Heb Elsawin voor Audi erbij genomen en daar wordt de spanrol op een iets andere manier gesteld. Je moet de spanner tot de stop linksom draaien en vervolgens langzaam terug laten komen tot de pijlen tegenover elkaar staan. Als ik het op die manier doe lukt het wel. (Voor mijn gevoel niet anders, maar het werkt wel.)

Nu zie ik eindelijk die spanner pijltjes een beetje tegenover elkaar dansen en heb ik geen gepiep meer ;)

Aftekenen vond ik niet echt heel nuttig (heb het wel gedaan) omdat het pompriem aandrijf tandwiel conisch wordt gemonteerd op de nokkenas. Je krijgt hoe dan ook kleine afwijkingen. Heb met meetklokje de boel achteraf mooi op tijd gezet en moet zeggen dat het prima werkt! Bedoel jij met dynamisch op tijd zetten met de computer aan gekoppeld? "Officieel" zou je de boel statisch met een klokje op tijd zetten door na het spannen van de spanrol met het pompriem aandrijf tandwiel dat handvast (= verdraaibaar met tool) op de nokkenas zit, de pomp op een stand van 0,275 te zetten.

Daarna zou de Volvo aan de computer worden gehangen om het geheel dynamisch af te stellen door de "tussenrol" iets te verdraaien. Begreep dat ze dat laatste niet met de tussenrol doen, maar ook via het tandwiel aan de nokkenas.

Uiteraard zal aftekenen ook prima werken (heb ik ook gedaan om te testen of de motor weer wilde lopen na de operatie), maar voor een optimaal brandstofverbruik etc. etc. komt de afstelling wel nauw. Aangezien jij uiteindelijk toch dynamisch stelt maakt het eigenlijk niet zoveel uit wat je daarvoor hebt gedaan volgens mij..... Als je niet dynamisch met computer kunt stellen moet je bijna wel gebruik maken van een meetklok denk ik.

Uit ervaring met VW 1.6TD's en hun pompen weet ik dat een goede afstelling het verschil maakt tussen fatsoenlijk starten in de kou en belabberd aan slaan. Daarnaast heb ik verschillen gezien in fuel economy in de range van 1-16 tot 1-21 met exact hetzelfde blok!

Ik wil ook zo'n mooie computer test kast als jij!

Koen

thiest5

Hey Koen ,

Tja ik zet eigelijk de motor op orginele merktekens op vliegwiel van koppeling of flex plate ( automaat) , en kijk dan achter het nokkenas tandwiel aan de dieselpomp zijde, daar kun je normaal als je dit tandwiel eraf haalt een stalen rei inleggen. Dan staat hij helemaal op tijd, als je slim bent heb je de nokkenas afgetekend op welke stand je de poelie eraf haalt , en de pomp geblokkeerd met het boutje losdraaien het U ringetje wegpakken en zacht aandraaien. Op deze manier doe ik het keer op keer, daarna monteer ik de riemen en poelie's en vervolgens start de auto eigelijk 9 van de 10 goed. Warm laten draaien ( ivm vervangen waterpomp etc elke 100000 km !!!!!!! ). En dan controleren of de motor op 80 graden is , diagnose eraan en kijken wat hij aangeeft Krijg je mooi een grafiek te zien op het scherm en daar trek je een lijn in , er is een Grijs gebied aangegeven valt hij daarbinnen is het goed, valt hij erbuiten stel je hem af.

Je kunt een klein beetje stellen met de omlooprol van de Dieselpomp, maar kun je vaak maximaal maar 1 a 2 graden mee halen. Bij de diesel van me meissie moest ik even tandwiel los 3 mm gedraaid gemeten aan de riemtanden en dan nog eens meten. De Diesels die ik afstel roken eigelijk nauwelijks , wel als je flink hebt lopen sparen zoals mijn meissie wel doet DIE RIJDT ALS EEN SLAK in dat ding.

Nooit klachten met Starten of vermogen, ik vind alles wat je van buitenaf in de pomp moet draaien een risico op vuil in je dieselpomp. Als je weet in welke steriele omgevingen deze klaar worden gemaakt , kan een ziekenhuis nog een puntje aan zuigen. En dan gaat "een of andere monteur"er een klokje indraaien met een zandkorreltje aan de draai etc , een pomp met 400000 km erop die loopt kapot daarop.

Maar goed om te horen dat het gelukt is met je wagen , niks is vervelender als je eigen wagen die ziek is.

Groetjes Thijs

kvcuijck

@thiest5: De manier die je beschrijft heb ik inderdaad ook exact zo gevolgd. Bij mij startte de auto ook direct. Het enige dat ik anders heb gedaan is het gebruik van een meetklok ipv dynamische afstelling. Ik begrijp wat je bedoelt m.b.t. de meetklok en vuil. Zo nog niet bij stil gestaan eigenlijk! Wel een goede tip om dat inderdaad te voorkomen en de pomp te stellen met de testkast.

Jammer alleen dat je dat zelf niet kan bij de 2.5D's.

De ziekte lijkt aardig over! Ik geniet er weer iedere dag van en zelfs dubbel als ik onder de auto kijk en geen spatje olie kan ontdekken :) (Ben nog steeds op zoek naar een motor/carter beschermplaat, vandaar dat ik het kan zien.)

Koen

P.s. Ik rijd ook als een slak :):)