Is dit logisch ?

Gestart door Misha, 05-11-2009 08:52:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Misha

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

ph

Ramen met 'zeep' insmeren werkt wel degelijk tegen beslagen ruiten. Ik heb hier in het verleden wel eens speciaal doekjes voor gekocht, maar je kunt ze ook zelf maken. Doekje een nachtje in de afwasmiddel laten liggen, uitknijpen  en daarna goed laten opdrogen. Daarna je ruiten schoon maken, bv met glasex oid, goed drogen, en daarna met het droge zeepdoekje na poetsen. Als laatste met een schone doek, bv een theedoek de strepen wegpoetsen. Er blijft nu een heel klein laagje zeep achter, waardoor de ruiten niet meer beslaan. Let op, nu niet meer aan de ramen zitten of zemen als ze beslagen zijn, dan poets je de zeep er weer af.

Domaso

Vandaag in de regen onderweg. Airco aan om te ontwasemen. Zolang ik stadsverkeer rij en de airco aanlaat blijft de boel redelijk droog. Rij ik echter de snelweg op slaat de boel helemaal dicht. Ongeveer 1 kilometer verder weer de snelweg af, stukje Urmonderbaan en m'n ramen worden langzaam aan weer droog. Heeft deze mate van beslaan te maken met de hogere snelheid die ik op de snelweg rij? Geen water in de parafaan, afvoer van de parafaan is schoon en ook achter het dashboard is het droog.
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

Theostek

Jazeker, en dit ligt veelal bij de gebruiker en de instellingen van de airco! dus foutief gebruik.

Als de ramen ontwasemd zijn airco uit zetten, maar dat wordt niet gedaan omdat de meeste zeggen of beaamen ik heb automatische airco!
Automatische, climate controle, ecc of hoe het ook wordt genoemd, wil alleen zeggen dat er een automatische temperatuur regeling verricht wordt.

Maar men vergeet dat koudemiddel alleen kan verdampen MITS er voldoende warme lucht aangevoerd wordt, dus wordt bij hogere snelheid veel meer koudelucht aangevoerd en draait de airco op een laag pitje, of wordt uitgeschakeld
De warme lucht van de kachel krijgt de overhand, deze lucht bevat meer waterdamp dan de koude lucht en gaat zich vermengen met de koude lucht, de koude lucht kan niet meer waterdamp opnemen en voert de overtollige waterdamp af, wat weer resulteert in beslagen ramen.
Anders gezegd beslagen ramen ontstaan nadat warme lucht tegen een koud oppervlak slaan/terecht komen.

Ik vind het dan ook altijd leuk om te lezen, heb mijn airco altijd op "auto" staan zomer en winter heb tenslotte automatische airco.
Nooit lees ik dat in de zomer de verwarming aan staat in combinatie met airco?

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

Misha

Bedankt Theo !
Zat me er ook wel eens over te verbazen terwijl het eigenlijk inderdaad simpel en logisch is.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Domaso

Citaat van: Domaso op 27-11-2009 15:49:47
Vandaag in de regen onderweg. Airco aan om te ontwasemen. Zolang ik stadsverkeer rij en de airco aanlaat blijft de boel redelijk droog. Rij ik echter de snelweg op slaat de boel helemaal dicht. Ongeveer 1 kilometer verder weer de snelweg af, stukje Urmonderbaan en m'n ramen worden langzaam aan weer droog. Heeft deze mate van beslaan te maken met de hogere snelheid die ik op de snelweg rij? Geen water in de parafaan, afvoer van de parafaan is schoon en ook achter het dashboard is het droog.
Citaat van: Theostek op 27-11-2009 19:44:36
Jazeker, en dit ligt veelal bij de gebruiker en de instellingen van de airco! dus foutief gebruik.

Als de ramen ontwasemd zijn airco uit zetten, maar dat wordt niet gedaan omdat de meeste zeggen of beaamen ik heb automatische airco!
Automatische, climate controle, ecc of hoe het ook wordt genoemd, wil alleen zeggen dat er een automatische temperatuur regeling verricht wordt.

Maar men vergeet dat koudemiddel alleen kan verdampen MITS er voldoende warme lucht aangevoerd wordt, dus wordt bij hogere snelheid veel meer koudelucht aangevoerd en draait de airco op een laag pitje, of wordt uitgeschakeld
De warme lucht van de kachel krijgt de overhand, deze lucht bevat meer waterdamp dan de koude lucht en gaat zich vermengen met de koude lucht, de koude lucht kan niet meer waterdamp opnemen en voert de overtollige waterdamp af, wat weer resulteert in beslagen ramen.
Anders gezegd beslagen ramen ontstaan nadat warme lucht tegen een koud oppervlak slaan/terecht komen.

Ik vind het dan ook altijd leuk om te lezen, heb mijn airco altijd op "auto" staan zomer en winter heb tenslotte automatische airco.
Nooit lees ik dat in de zomer de verwarming aan staat in combinatie met airco?



Dus als ik in regenweer, met de airco aan, de snelweg "op vlam" moet ik tijdig de airco uitzetten om bovenstaand probleem te voorkomen?
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

Theostek

Voor mij moet dat niet  ;)

De airco moet gebruikt worden naar gelang zijn functie.

Airco gebruik je om te koelen of te ontwasemen, als de ramen ontwasemd zijn airco uitzetten of econ gebruiken.
Hiermee voorkom je grotendeels het probleem wat jij hebt.

Want je produceert binnen met de airco aan al gemengde koude lucht, en komt daar nog ééns vochtige lucht bij.
Deze wordt weer gedroogd door de airco en zal mits genoeg warmte aangevoerd, ook weer condens ontstaan op de verdamper en word weer door de aanwezige lucht  onzichtbare waterdamp opgenomen.
M.a.w krijgt de lucht in het interieur niet de kans om zich aan te passen.

Voor goed te zijn gebruik je de airco tot de ramen ontwasemd zijn of dat de auto op bedrijfs temperatuur is dat de kachel het kan overnemen.
Er ook op letten dat de recycle functie/knop open staat en niet dicht, als deze dicht staat krijg je dezelfde situatie.




Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

elianmars

Wat moeten we toch zonder de airco-vakman.......  :eusa_clap:

Nooit bij stilgestaan. Vanaf nu gaan we het beter doen.

Domaso

Weer iets geleerd op m'n oude dag. Bedankt Theo!
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

Theostek

Dank u  :angel:

We zijn nog niet te oud om iets te leren, en leren we elke dag bij.
Het is gemakkelijker iets aan te leren, dan af te leren.

@Domasso of iedereen

Je kunt het zelf testen,  ga maar ééns in de auto zitten zonder te starten en wacht tot de ramen beslaan..
Dan start je de auto en zet je de airco aan,  en de recycle functie zet je DICHT.
Je zult zien of merken dat het ontwasemen sneller gaat.
Na dat de ramen ontwasemd zijn zet je de recycle functie terug OPEN, en ga je rijden tot de auto op bedrijfstemperatuur is. 
Laat de airco en verwarming aan en zet dan de recycle functie ééns dicht, let maar op wat na enige tijd gaat gebeuren.

Zet dan de recycle functie terug open, airco effe laten werken en dan uit zetten en kachel aan.

succes
Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

Domaso

#40
Citaat van: Theostek op 28-11-2009 11:39:52
Dank u  :angel:

We zijn nog niet te oud om iets te leren, en leren we elke dag bij.
Het is gemakkelijker iets aan te leren, dan af te leren.

@Domasso of iedereen

Je kunt het zelf testen,  ga maar ééns in de auto zitten zonder te starten en wacht tot de ramen beslaan..
Dan start je de auto en zet je de airco aan,  en de recycle functie zet je DICHT.
Je zult zien of merken dat het ontwasemen sneller gaat.
Na dat de ramen ontwasemd zijn zet je de recycle functie terug OPEN, en ga je rijden tot de auto op bedrijfstemperatuur is. 
Laat de airco en verwarming aan en zet dan de recycle functie ééns dicht, let maar op wat na enige tijd gaat gebeuren.

Zet dan de recycle functie terug open, airco effe laten werken en dan uit zetten en kachel aan.

succes

In mijn V70 kun je niet de recycle functie dichtzetten en tegelijk de airco aan hebben. Bij airco aan gaat de recycle functie automatisch open.

Edit: Lees net het volgende in het V70 boekje: "Snel ontwasemen. Zet de functiekiezer in stand ontwasemen. In deze stand is het airconditionsysteem ingeschakeld en wordt de lucht niet gerecirculeerd, ongeacht de stand van de recirculatieknop en de AC/OFF schakelaars.
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

Theostek

Dat klopt  Domasso, daar heb ik verder ook niet bij stilgestaan.

Toch kun je de recycle dicht zetten/gebruiken, je moet dan niet de ontwasem functie gebruiken en "auto", maar handbedieining.
Zover dat ik weet heeft de functie "auto¨ de overhand en vervallen alle handbediende instellingen.

Als het goed is moet ook verder in het boekje staan welke functie de recirculatie toets heeft, deze gebruik je o. a om sneller te verwarmen/koelen, uitlaat gassen die binnen komen
buiten te houden, niet langer dan 15 min te gebruiken.
Er zijn ook V70 voorzien van een timer mode,  de timer mode wordt geactiveerd door de recycle toets 3 sec in te drukken en zal voor 5 tot 12 min de lucht gerecycleerd worden afhankelijk van de buiten temperatuur en de lucht in de auto.
Weet niet of dat bij jouw V70 ook aanwezig is, de V70 met een multifilter en lucht kwaliteit sensor, hebben geen timer mode functie.

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

elianmars

Bij mijn V70 gaat de recirculatie na een bepaalde tijd uit. Ik druk volgens mij niet de knop 3 seconden in, maar raak 'm gewoon even aan.

Theostek

Dat kan elianmars, dan is de timer mode al geactiveerd, en telkens je erop duwt gaat ie vanzelf uit
Citeerzal voor 5 tot 12 min de lucht gerecycleerd worden afhankelijk van de buiten temperatuur en de lucht in de auto.

De timermode kan ook uit geschakeld worden door nogmaals 3 sec de toets in te drukken, het lichtje in de toets brandt dan 5 sec en staat de recycle functie terug in normale modus, aan/uit zonder timer.
Indien de timer mode is geactiveerd zal dat altijd aktief blijven als de motor wordt afgezet of terug wordt gestart, het de-activeren wordt dan ook 1 keer toegepast.  ;)
Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

elianmars

En opnieuw wat geleerd  ;D

Staat zeker ook gewoon in het instructieboekje?  :eusa_shifty: