It takes two to tango

Gestart door Marc O., 09-11-2009 23:25:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

henry classic v70

Die Jaguar was trouwens nog in het nieuws gisteren... niet bepaalt positief
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Marc O.

Citaat van: henry classic v70 op 12-01-2019 12:20:04
Die Jaguar was trouwens nog in het nieuws gisteren... niet bepaalt positief

Klopt, maar dat ding is voornamelijk gekocht door snelle leaserijders die dachten nog even te kunnen profiteren van de lage bijtelling, maar zich niet realiseerden dat electrisch rijden hier en daar wellicht wel een kleine aanpassing in je mindset vereist. Plus, die auto hebben ze te vroeg op de markt gezet. Ze hadden nog wat meer tijd moeten nemen om de foutjes eruit te halen.

Wat ze waarschijnlijk echter nooit gaan oplossen is dat het gewoon een verschrikkelijk inefficiënt ding is. Met een batterij die ongeveer 3x zo groot is als die van mijn auto komt hij slechts 1.5x zover. Da's echt niet best. In de zomer zal dat wel wat positiever gaan uitvallen, maar vergelijkbaar met een Hyundai Kona of Kia eNiro (die minder dan de helft kosten) zal het nooit worden, laat staan met een Tesla. Wat ook écht slecht is is dat die auto op wisselstroom (thuis dus) maar op 1 fase, dus max met ca. 7kW kan laden. Da's niet grappig met een accu van ca. 90kWh.

...The Nile isn't just a river in Africa...

)()()sT

Dan is dat dus de volgende reeks auto's die met flinke subsidies aangekocht zijn en over 4 jaar in het buitenland gedumpt worden. Los van dat ik electrisch rijden (ook voor Jan lul de particulier) zou kunnen aanmoedigen is dat gewoon eigenlijk onacceptabel.

Marc O.

#3663
Is idd ook onacceptabel, maar ik heb onze overheid zelden kunnen betrappen op weloverdachte langetermijn besluiten. Aan de andere kant, er worden massa's Renault Zoe's geïmporteerd uit Frankrijk (die zijn daar goedkoper omdat men daar 6.000,- subsidie krijgt), dus het is niet zo dat er alleen maar subsidiegeld het land úit gaat.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Marc O.

Citaat van: knoertS70 op 10-01-2019 08:40:05
Mooie auto hoor. Wil je ook wat foto´s van het interieur plaatsen?


Uiteraard! Komt ie:








Knoppen voor stoelverwarming, stuurverwarming, parkeersensoren, parkeerrem en 'drive mode' (waarmee je kunt kiezen uit Eco, Comfort en Sport; hiermee reageert de auto verschillend op het gaspedaal. In Sport kun je meer dan prima meekomen met het verkeer). Daarboven de knoppen voor Drive, Reverse, Park en Neutral en rechts daarvan een vakje waarmee je je telefoon draadloos kunt opladen (indien die daar geschikt voor is):







Ook de achterbank kan per zitplaats verwarmd worden.







Knoppen voor de airco. Met de knop 'Driver only' zorg je ervoor dat alleen de bestuurder warme of koude lucht krijgt. Scheelt weer wat in het energiegebruik.




Ingebouwde navi, maar er is ook Apple Car Play en Android Auto zodat je bijvoorbeeld Waze of Google Maps kunt gebruiken voor navigatie.




DAB+ radio die automatisch naar FM schakelt als er geen DAB signaal is:




Actueel energieverbuik. De airco verbruikte op dat moment veel omdat de deuren open stonden en de temperatuur was ingesteld op 20 graden. Normaliter, als de auto op temperatuur is, trekt ie ca. 0.5kW:




Instellen van het schema voor de 'preconditionering'. Eigenlijk gewoon een standkachel-functie waarmee je tevens de batterij op werktemperatuur brengt. Rijden met een koude batterij kost namelijk meer extra energie dan wat er nodig is om die batterij op temperatuur te brengen:

...The Nile isn't just a river in Africa...

razorx

Dit oogt heel mooi! Ik verwachtte een goedkope afwerking maar ik zie het tegendeel.
Geen straf.

knoertS70

Daar zou ik heel goed in kunnen vertoeven. Bijna jammer dat je er iedere 200 kilometer uit moet.  ;)
Weten wat je zegt is vaak verstandiger dan zeggen wat je weet.

StefanCJ

Ziet er goed uit! Mooie materialen ook. Ik hoop hem tzt eens in het echt te zien. Er zit hier een erg goede Lee Dell in de buurt waar ze namelijk spartelverse zalm verkopen.

Heb je nog foto's van de achterbank en kofferruimte?

de Boeing

Ziet er niet verkeerd uit!

Geinig ook dat je zo gedetailleerd het energieverbruik kan zien. Maar nu verbruik door airco? neem aan dat er met deze buitentemperaturen niet gekoeld moet worden (of enkel voorruit ontwaseming). Werkt deze zijn verwarming ook al middels een warmtepomp,of is het gewoon klassieke weerstandsverwarming? Bij elektrische auto's was het toch zinvoller om zetelverwarming te gebruiken icm lagere ruimte temperatuur? Je kan het nu in ieder geval gaan testen  8)

Marc O.

Citaat van: de Boeing op 13-01-2019 10:15:32
Maar nu verbruik door airco? neem aan dat er met deze buitentemperaturen niet gekoeld moet worden (of enkel voorruit ontwaseming).

'Airco' is koeling óf verwarming en werkt inderdaad middels een warmtepomp waardoor het energieverbruik relatief laag is.

Citaat van: de Boeing op 13-01-2019 10:15:32
Bij elektrische auto's was het toch zinvoller om zetelverwarming te gebruiken icm lagere ruimte temperatuur?

Klopt, stoelverwarming is inderdaad zuiniger dan het complete interieur verwarmen. Maar wat mij betreft ook minder comfortabel, dus denk niet dat ik vaak alléén maar die stoelverwarming (+stuurverwarming) zal gebruiken ;D
...The Nile isn't just a river in Africa...

Snellebaksteen

Stuurverwarming.
Ik ben zoooo jaloers.

Ziet er mooi uit Marc, bepaald geen goedkoop Koreaanse uitstraling.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Piet

#3671
Mooe elektrische auto hoor

arjen850

Ziet er mooi uit absoluut, maar zolang er nog benzine (of LPG) door mijn aderen stroomt, ben ik er nog niet klaar voor. En ja, ik rijdt dagelijks in Electrische auto's, dus ben een beetje ervaringsdeskundige :eusa_angel:

elianmars


Ewout Schalkwijk

Gecombineerd - Winter   160 km :'(

Dat is voor mij compleet niet bruikbaar. Gelukkig zijn de omstandigheden in Nederland een heel stuk milder. :eusa_shifty:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein