Een S70 met wat dingetjes

Gestart door brinkie, 16-01-2023 18:23:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brinkie

Aan mijn zojuist aangeschafte S70 2.5 10V uit 1999 (en ook MY 1999) mankeert natuurlijk wel wat, want na 24 jaar en 273.000 km is die niet nieuw meer.

De volgende zaken heb ik al opgelost
- portierverlichting links en rechts waren de glaasjes van kapot, vervangen door nieuwe
- linksvoor zat de richtingaanwijzer unit vol vocht, nieuwe gekocht (imitatie)
- ECC deed niks qua richting van de blaasmonden, na een poging tot kalibratie met VIDA/DICE gaf het ding er helemaal de brui aan (AC LED bleef knipperen). Het bleek dat de stelmotor van de recirculatieklep niet verbonden was, armpje was nieuw maar zat niet aan het motortje, was met een tiewrap vast gezet zodat de klep open bleef staan. Motortje uit elkaar gehaald en gereinigd, doorgemeten en getest, terug erin gezet en nog steeds geen kalibratie mogelijk. Andere ECC computer gekocht bij Elferink en sindsdien werkt alles weer. Ik durf alleen niet meer te kalibreren...
- ringetje om de pal van de portiervergrendeling ontbrak, nieuwe gekocht, gaat nu met de pal mee op en neer, moet ik nog even wat op vinden
- in een vlaag van verstandsverbijstering een K&N filter gekocht voor relatief weinig, maakt totaal geen verschil...
- VIDA/DICE kan een aantal dingen uitlezen bij MY 1999, maar de ECU en de cruise control zijn niet OBD compliant, ik heb een testapparaatje gemaakt dat in de OBD stekker past waarmee je de knippercodes kunt uitlezen

Wat ik nog moet doen
- handrem blijkt alleen vooruit te werken, niet achteruit! Bij de APK is dat niet opgemerkt en bij de proefrit merkte ik dat ook niet op. Gaat volgende week hersteld worden.
- raampjes achter gaan niet op en neer, gisteren de deurbekleding verwijderd: waren totaal niet aangesloten! Terug aangesloten maar nog steeds werken ze niet. Ik verdenk de schakelaars in het bestuurdersportier, als het weer het toelaat ga ik weer testen
- portierverlichting linksachter is stuk en de fitting is foetsie
- instapverlichting bestuurderskant is compleet foetsie, paneel waar die in hoort zit met een parker vast
- een van de lampjes die knipperen als de gordel nog niet om is doet het niet (vind ik niet heel spannend)
- cruise control lampje doet het niet, cruise control zelf doet het wel
- een van de afstandsbedieningen doet het niet ondanks de nieuwe batterij
- airco is leeg, hopelijk is het niet de verdamper die lek is  :-[
- binnenverlichting wil niet altijd uit als je het portier sluit, de howto heb ik al gevonden op het forum en ik heb al vier microswitches in huis :)

en ongetwijfeld vergeet ik wat. Maar voorlopig genoeg te doen.
Volvo 480 GT 2.0i (1994)
Volvo S70 2.5 Europa (1999)
Volvo V70 2.0F Momentum (2010)

brinkie

Intussen heb ik een lijstje van onderdelen die ik wil bemachtigen, maar om een of andere reden kan ik nog niet in het advertentietopic posten.
- deurslotmechanisme bestuurderskant, zodat ik in alle rust de microswitches kan vervangen
- rode portierverlichting inclusief fitting, want van die in de linker achterdeur is het glaasje is stuk (zit met plakband vast) en de fitting is ribbedebie. Heb er al eentje gevonden voor 10 euro.
- instapverlichting linksvoor, die zijn nog nieuw te koop maar niet in Nederland.  :( Ik moet sowieso eerst even kijken of het frame waar dit ding in hoort nog wel heel is, want het paneel waar die in hoort, zit met een parker vast
- afdekkapjes van de handgreep boven het bestuurdersportier

heeft allemaal niet zo'n haast gelukkig, ik heb van een ander forumlid vernomen dat Arjen850 heel veel onderdelen heeft, die heb ik een PB gestuurd. :)
Volvo 480 GT 2.0i (1994)
Volvo S70 2.5 Europa (1999)
Volvo V70 2.0F Momentum (2010)

NinaPaul

Denk dat je eerst 10 posts moet hebben, voordat die "open" gaat.
"off-topic" telt niet mee.

Veel plezier met de jacht naar onderdelen :D
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

brinkie

Intussen heb ik een deurslot gescoord, dus binnenkort hopelijk verlost van binnenverlichting die niet meer uit wil.
Volvo 480 GT 2.0i (1994)
Volvo S70 2.5 Europa (1999)
Volvo V70 2.0F Momentum (2010)

Menno3274

#4
Mijn vaders en ook mijn auto hebben er soms last van, zijn inderdaad vaak de microswitches. ;D Als de lampjes weer uit gaan knipperen ook de knipperlichten weer bij het opslot zetten van de auto.

brinkie

#5
Wat ik nog griezeliger vind, ik ging vandaag tanken en had de sleutels bij me gestoken, wil na het tanken terug de auto in en die bleek spontaan op slot te zijn gegaan.
Het zou ook kunnen dat ik op het knopje gedrukt heb van de afstandsbediening maar die kans is heel klein. En het is niet de eerste keer dat ik dit zag gebeuren. Soms ook als ik in de auto zit maar nog niet de sleutel in het contact heb gestoken.
Volvo 480 GT 2.0i (1994)
Volvo S70 2.5 Europa (1999)
Volvo V70 2.0F Momentum (2010)

Menno3274

Kan komen dat hij niet weet dat de deur open is geweest door een kapotte/niet werkende microswitch. En uit veiligheid gaat hij dan na een paar minuten weer op slot.

brinkie

Dat vermoeden krijg ik ook. Enfin, binnenkort maar eens dat slot vervangen.

Intussen gezien dat het CRUISE lampje gewoon werkt (met VIDA kan ik een "gauge sweep" doen van de DIM, dan gaan alle lampjes aan) dus dat zal aan de combinatie van motor en mechanische cruise control bediening liggen. Wat echt niet werkt is de ABS lamp, al zijn er geen storingen bekend in het ABS systeem en volgens VIDA gaat de lamp uit als de motor loopt. Wel geeft de ECC een paar storingen maar als ik ze nog een keertje wil uitlezen zijn ze weg en de parameters die ik uitlees zien er goed uit. Kalibratie van de stelmotoren durf ik niet aan, ik heb de ECC unit moeten vervangen nadat ik dat bij de vorige gedaan had en de boel bleef hangen (AC ledje bleef knipperen). Wellicht zaten er meer problemen in de unit maar het werkt nu dus ik laat het zo

En als we toch bezig zijn met de mysteries van wat de vorige eigenaar heeft uitgespookt of laten uitspoken, beide raammechanismen achter blijken het niet te doen. Op de schakelaar komt keurig 12 volt en op de motor ook, maar als ik spanning zet direct op de motor, gebeurt er niets. Het lijkt wel alsof er iets intern is onderbroken want ik meet oneindige weerstand. Op de raammotor in de voorportieren meet ik 0 en dat klopt, want dat is direct over de wikkeling van de motor.
Volvo 480 GT 2.0i (1994)
Volvo S70 2.5 Europa (1999)
Volvo V70 2.0F Momentum (2010)

freefall

Staat de raamschakelaar aan de bestuurderskant goed? Daar kun ke raambediening achter aan en uit zetten.
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

brinkie

Ja die staat goed, er komt ook gewoon spanning aan op de raammotor maar ze doen niets. Ik heb met een externe spanningsbron 12V direct op de motortjes en er gebeurt helemaal niets.

Verder heb ik wel goed nieuws te melden, mijn vaste Volvospecialist (Polter) heeft de S70 eens goed bekeken, nieuwe handrem delen zitten erop, aansluitklem vulhals van de tank bleek verroest te zijn dus daar zit een nieuwe op (origineel Volvo, was nog gewoon leverbaar!) en een beetje stuurolie bijgevuld, verder is er niets aan te merken op deze auto. Rijdt en schakelt goed vond hij! Onderstel bleek nog volkomen origineel te zijn, lekt een beetje olie bij de bak langs de hoes van de aandrijfas maar da's niet erg, rubber van stabilisatorstang is een beetje versleten maar geen speling.
Kortom, prima auto.  :eusa_dance:
Volvo 480 GT 2.0i (1994)
Volvo S70 2.5 Europa (1999)
Volvo V70 2.0F Momentum (2010)

volvlo

Zou het kunnen dat de rubbers onderaan het raam vastzitten?
Dan wil het raam ook niet al werkt de motor wel.

brinkie

Dan zou er stroom moeten lopen als ik 12V direct op de aansluitingen zet en dat gebeurt niet. Ik snap er helemaal niets van.
Als het wat minder koud is ga ik een keer het mechanisme uitbouwen, dan kom ik er hopelijk achter wat er loos is. Vond het uiterst merkwaardig dat aan beide kanten alle stekkers eraf waren, dat moet een reden hebben gehad.

Intussen heb ik wel wat anders gerepareerd, een van de afstandsbedieningen deed het niet ondanks een nieuwe CR2016 batterij. Kwam er achter dat de batterij niet in de houder bleef zitten, met het losse printplaatje en de batterij tussen mijn vingers de boel aangedrukt en dan deed die het gewoon. De oplossing was even lomp als simpel: een dikkere CR2032 batterij erin gezet en de behuizing stevig aangedrukt. Nu werkt het weer prima. Het is de reservesleutel dus ik maak me er niet heel druk over.
Volvo 480 GT 2.0i (1994)
Volvo S70 2.5 Europa (1999)
Volvo V70 2.0F Momentum (2010)

brinkie

Intussen ben ik weer wat verder.
Instapverlichting aan de bestuurderskant zit een nieuwe in, origineel Volvo, kostte slechts 8 euro!
Lampjes in de schakelaars doen het allemaal weer.

Maar met de raammechanismen achter kom ik even niet verder. De motortjes van twee exemplaren die ik van de sloop heb gehaald zijn niet veel beter dan die erin zaten. Wat blijkt, de koolborstels zijn helemaal versleten. Nu heb ik even zitten zoeken naar een vervangende motor maar die zijn nog best duur. Dan maar de koolborstels zelf vervangen, die kosten een paar euro per stuk (5x5x14 mm, met aansluiting aan de zijkant). Volgende week komen ze binnen.
Volvo 480 GT 2.0i (1994)
Volvo S70 2.5 Europa (1999)
Volvo V70 2.0F Momentum (2010)

brinkie

De koolborstels zijn gearriveerd en een motortje gereviseerd, wat niet zonder slag of stoot ging want de koolborstels die ik besteld had waren veel te lang, dus ik heb er een eind af moeten vijlen.
Intussen aan beide kanten de motortjes vervangen en de raampjes doen het weer. Het andere sloopmechaniek bleek een goed motortje te bevatten en van een van de motortjes die in de achterportieren zat het veertje van een van de koolborstels er niet goed op. Dus ik heb eigenlijk voor niets een motortje gereviseerd met nieuwe koolborstels, maar eigenlijk is dat ook weer niet zo een probleem, het was leerzaam en wie weet kan ik er iemand nog eens blij mee maken.
Volvo 480 GT 2.0i (1994)
Volvo S70 2.5 Europa (1999)
Volvo V70 2.0F Momentum (2010)