Klopsensoren

Gestart door Piet, 08-01-2010 14:21:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piet

Ik ben op het internet een site tegengekomen van een bedrijfje dat een ECU vervanger gebaseerd op het Megasquirt project verkoopt en installeert. Ze geven er een cursus bij en begeleiding zodat je uiteindelijk in staat bent om op verantwoorde wijze zelf te fijntunen.
Klonk allemaal erg goed totdat in een emailwisseling de klopsensoren ter sprake kwam.

Op het boardje zit nl. maar 1 aansluiting voor een klopsensor, onze auto's hebben er twee.

Nou zegt het bedrijfje hetvolgende hierover: "Ik gebruik helemaal geen klopsensoren in de praktijk. Dit heeft een reden: klopsensoren werken enkel om in middentoerengebied koppel te vergroten. Boven een X toerental worden ze uitgeschakeld. Dus ze zijn niet voor de veiligheid zoals veel mensen denken."

Dit heeft mij nou ernstig aan het twijfelen gebracht, want ik weet niet beter dat de klopsensoren wel belangrijk zijn ter voorkoming van motorschade. Ik heb altijd begrepen dat zij er o.a. voor zorgen dat er verschillende soorten benzine getankt kan worden zonder dat de motor gaat pingelen. Zij voorkomen toch ook detonatie. En ik dacht juist ook de zogn. high speed knock welke je motor in een paar seconden kan mollen.
Geen gebruik van klopsensoren betekent dan dat je een forse veiligheidsmarge zult moeten  inbouwen wat betreft het ontstekingtijdstip lijkt me.
Dat kost je een hoop vermogen dan.



Turbo-Geek

#1
Opzich klopt het best wel hoor.
Bij een hoop motoren zal bij bij extreme toerentallen zoveel herrie hebben dat het voor electronica heel moeilijk is om knock te detecteren (gaat dan interne motor herrie aanhoren als zijnde knock). Als het systeem te gevoelig (veilig) is dan wordt de zaak terug geregeld en kom je niet aan je vermogen.
Natuurlijk is het wel zo dat als er knock is en je daar niks aan doet het je motor kan kosten.
Wat je ziet is dat ze bij aftermarket ECU's vaak de motor gaan afstellen door met een soort headset te luisteren naar de motor om zo met het oor knock te horen, ze hebben dan wel gezorgt voor alle voorwaarden (hoog octaan, geen te hoge compressie ratio, etc.) dus ze verwachten geen knock maar checken het wel.
Als knock geconstateerd wordt dan proberen ze dat recht te brijen.
Als dat dan klaar is dan moet de motor als het goed is gewoon zo blijven functioneren onder dezelfde omstandigheden en kunnen ze prima zonder knock sensors.

Let wel, dit is bij extreme tuning, niet bij het T5 motortje wat naar 270pk gaat want dat schiet niet op.
Je praat over projecten waar men alles eruit wilt halen en alles ook optimaal en vooral duur is en tegen een stootje kan.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

KIM

Sorry hoor, maar ik denk dat je verhaal niet helemaal correct is TG.
Een klopsensor detecteert geluiden die uit de cilinderruimte komen met een hoge toon. Omdat het noodzakelijk is om de sensor geen verkeerde signalen op te laten pikken, wordt de sensor altijd zo dicht mogelijk bij de verbrandingsruimte geplaatst. bij een viercilinder kan worden volstaan met 1 sensor zonder dat dit de metingen negatief beinvloedt. Deze sensor bevindt zich midden tussen de vier cilinders op de hoogte van de verbrandingsruimte.
Bij een vijfcilinder worden om twee redenen twee sensoren gemonteerd.
1. Precies het midden zou betekenen dat er onvoldoende "vlees" aanwezig is;
    dit bevindt zich nameleijk ter hoogte van de derde cilinder.
2. De afstand tot de buitenste cilinders wordt nu wel te groot: het risico op verstoring van het signaal is aanwezig.

Voor welk doel wordt de klopsensor gebruikt?
Een pingelsensor wordt gebruikt om het motormanagement continu de pingelgrens (klopgrens) op te laten zoeken door het verlaten van de ontsteking. Het doel hiervan is een zo maximaal mogelijke combustie te verkrijgen; de hardste en sterkste knal bevindt zich vlak voor het pingelen. Bij detectie van pingelen wordt met een vaste waarde de onsteking weer vervroegd om hem vervolgens stapsgewijs weer te verlaten tot aan de pingelgrens.

Wat gebeurt er bij een defecte pingelsensor (of niet aanwezig)?
In het motormanagementsysteem is in kenvelden opgeslagen bij de verschillende toerentallen en belastingen wat de vervroeging dient te zijn. Dit is altijd een veilig ontstekingstijdstip; je kunt echter nooit het maximale uit je ontstekingstijdstip halen. Een pingelsensor zorgt voor een gesloten regeling van je ontstekingssysteem, net als de lambdasensor dit doet voor het brandstofsysteem.

Ik kan me voorstellen dat bij tuning de gesloten regelkring wordt losgelaten omdat het regelen op de grens misschien gevaarlijk kan zijn voor zulke vermogende motoren. Het zal echter niks te maken hebben met het niet kunnen onderscheiden van de geluiden in het motorcompartiment.
Aan de andere kant is het het wel gebruiken van pingelsensoren wellicht toch nog een mogelijkheid om er nog meer vermogen te krijgen?

Piet

Het tanken van RON98 wordt, althans naar mijn ervaring, en zeker ook in het buitenland gestaag moeizamer.
Stel je wil zo rond de 320pk uitkomen met RON95 (voor zover dat mogelijk is), of in ieder geval wil je ook met RON95 veilig kunnen gassen op het moment dat RON98 even niet beschikbaar is.
Is dan een veilige afstelling mogelijk zonder gebruik te maken van de klopsensoren?

Turbo-Geek

Citaat van: Piet op 08-01-2010 15:42:50
Het tanken van RON98 wordt, althans naar mijn ervaring, en zeker ook in het buitenland gestaag moeizamer.
Stel je wil zo rond de 320pk uitkomen met RON95 (voor zover dat mogelijk is), of in ieder geval wil je ook met RON95 veilig kunnen gassen op het moment dat RON98 even niet beschikbaar is.
Is dan een veilige afstelling mogelijk zonder gebruik te maken van de klopsensoren?

Ja, niet zuinig zijn met het toevoegen van octaan booster.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Johann

Citaat van: KIM op 08-01-2010 15:38:17
Een pingelsensor wordt gebruikt om het motormanagement continu de pingelgrens (klopgrens) op te laten zoeken door het verlaten van de ontsteking. Het doel hiervan is een zo maximaal mogelijke combustie te verkrijgen; de hardste en sterkste knal bevindt zich vlak voor het pingelen. Bij detectie van pingelen wordt met een vaste waarde de onsteking weer vervroegd om hem vervolgens stapsgewijs weer te verlaten tot aan de pingelgrens.



Maar dan andersom..  ;)

Johann

Citaat van: Piet op 08-01-2010 15:42:50
Het tanken van RON98 wordt, althans naar mijn ervaring, en zeker ook in het buitenland gestaag moeizamer.
Stel je wil zo rond de 320pk uitkomen met RON95 (voor zover dat mogelijk is), of in ieder geval wil je ook met RON95 veilig kunnen gassen op het moment dat RON98 even niet beschikbaar is.
Is dan een veilige afstelling mogelijk zonder gebruik te maken van de klopsensoren?

Dan zou je 'm op 95 moeten  inregelen.

KIM

Citaat van: Johann op 08-01-2010 16:25:15
Citaat van: KIM op 08-01-2010 15:38:17
Een pingelsensor wordt gebruikt om het motormanagement continu de pingelgrens (klopgrens) op te laten zoeken door het verlaten van de ontsteking. Het doel hiervan is een zo maximaal mogelijke combustie te verkrijgen; de hardste en sterkste knal bevindt zich vlak voor het pingelen. Bij detectie van pingelen wordt met een vaste waarde de onsteking weer vervroegd om hem vervolgens stapsgewijs weer te verlaten tot aan de pingelgrens.



Maar dan andersom..  ;)

Haal altijd vervroegen en verlaten door elkaar  :-[

M a r c

zal je vriendin leuk vinden  ;D
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

BaRRaCuDa

Ik denk dat ik wel weet welk bedrijfje je bedoeld, BS-Autotune?
Zelfde werd mij verteld.....Ik heb daar mijn spullen(KDFI) voor de BMW 6 serie vandaan (waar ik nog niet mee klaar ben)...

Echter op de HTS is mij verteld dat klopsensoren weldegelijk continu zouden werken, en idd continu de pingelgrens opzoeken om zo optimaal te ontsteken echter ook weer binnen bepaalde grenzen.
Het herkennen van pingelen is te zien aan de krukasgraden, je weet waneer er ontstoken wordt, die informatie heeft het motormanagement. Aan de hand hiervan kan je dus zien of je te maken hebt met een trilling van de motor of het kloppen van de verbranding. Een pingelsensor doet niets anders dan trillingen regristreren, en je zal dus een behoorlijk vertroebeld beeld krijgen als je niet specifiek naar het ontstekingsmoment kijkt.
Ik ben er zelf behoorlijk van overtuigd dat klopsensoren nut hebben. Ik heb overigens ook gelezen in een technisch artikel over de 850 dat er ook een sensor op zit die ziet waneer je op zeer slecht wegdek rijd, hetgeen extra veel trillingen veroorzaakt, en aan de hand hiervan ook de voorontsteking bijregeld......

Hoogstwaarschijnlijk is het echter zo dat deze onstekingsmap afgesteld is op 95 of lager en niet verder gaat vervroegen als je op 98 rijdt, hier zou dan een aardige winst te behalen zijn.

Een collega van mij heeft een BMW E36 320i en die heeft zijn auto bij fasttech laten chippen een tijdje geleden. Dat was gewoon een standard software verandering. Hij had op dat moment 98 in de tank zitten, toen ze gingen rijden pingelde de motor in het begin heel licht onder acceleratie, het MMS regelet bij en het is weg... Het MMS heeft tijd nodig om zich in te leren...
Na een tank leeg gereden te hebben had hij 95 getankt, wederom kortstondig licht pingelen, maar na een tijdje alles weer mooi ingeleerd.
Hij rijd nu al een hele tijd op 98 en hij zegt dat de motor steeds beter gaat lopen, kan bijna niet anders dat de klopsensoren wel degelijk nut hebben......

Ik kan me echter ook wel voorstellen dat de klopregeling niet toegepast zou kunnen worden bij hogere toerentallen of vollast, omdat er dan niet snel genoeg geregeld zou kunnen worden......

Onze mini cooper (2003 model) heeft ook een merkbare klopregeling. Motor is helemaal orgineel, echter je merkt dat als je 98 tankt dat de motor merkbaar beter accelereerd, zuiniger is en krachtiger is onderin. Ik heb het ook nog getest met 98+octaan booster en dan merk je helemaal verschil!  ;D

Het lastige met zo'n MMS is dat je meestal vanuit niets ontstekingswaarden in moet gaan vullen, ik was eerst ook van plan een programmeerbaar MMS te gaan gebruiken. Maar ik vond toen op de project site van JC Viggen een leuk alternatief: http://www.turbo-tuner.co.uk/default.htm
Dit is een orgineel MMS, maar aangepast zodat je zelf de orginele waarden aan kan passen. Plug and Play!
Koppel dit eventueel aan een mooie electronische boost controller van Apexi bijvoorbeeld, mooier kan haast niet, tenzij je echt extreem wil gaan tunen.....  ;D

KIM


KIM

Citaat van: BaRRaCuDa op 08-01-2010 21:09:42
Ik heb overigens ook gelezen in een technisch artikel over de 850 dat er ook een sensor op zit die ziet waneer je op zeer slecht wegdek rijd, hetgeen extra veel trillingen veroorzaakt, en aan de hand hiervan ook de voorontsteking bijregeld......

Ik ken deze wegdeksensoren (g-kracht sensoren) wel, maar dan op EOBD auto's. Deze sensor is nodig om te kunnen herkennen dat het oneenparig draaien van het vliegwiel door misfires of door slecht wegdek wordt veroorzaakt.
Overigens doet men deze herkenning bij andere (= de meeste?) auto's via de wielsensoren van het ABS.

Zo'n pingelsensor zal niet in staat zijn om de signalen van slecht wegdek op te vangen. Je moet er echt met een hamer op meppen om er enigszins signaal uit te krijgen.