Dynamo / Alternator problemen 2.5D / TDI en vervanging How To

Gestart door kvcuijck, 06-02-2010 06:20:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

elianmars

#15
Citaat van: kvcuijck op 14-02-2010 15:26:24
Tijd voor een paar foto's dan! Iemand die de spanrol op de juiste manier gemonteerd heeft zitten en in bezit is van een fotocamera?


Tadaa!  ;D





fredtref

Voorbij de 2 kleine slangen boven de spanrol zie je de beugel die ik bedoel, hier zit hij aan de goede kant van de spanrol, bij meerdere roffels zo blijkt plaatsen ze eerst de beugel en dan de spanrol en zo komen we aan de afwijkende spanrol, tadaa.

fredtref

#17
Ik heb ff 2 foto's genomen vanaf de andere kant.

Hier zie je duidelijk dat bij mij eerst de beugel tegen het blok zit en dan pas de spanrol






elianmars

Citaat van: fredtref op 14-02-2010 17:26:19
Voorbij de 2 kleine slangen boven de spanrol zie je de beugel die ik bedoel, hier zit hij aan de goede kant van de spanrol, bij meerdere roffels zo blijkt plaatsen ze eerst de beugel en dan de spanrol en zo komen we aan de afwijkende spanrol, tadaa.

Ah, dát bedoelde je met die beugel.
Nu zie ik 't inderdaad ook.

Ik heb de spanner zelf gemonteerd en weet nog wel dat het een heel gekloot was om 'm achter die beugel te krijgen.

D-J

Mmm, laatste 2 dagen heb ik de volgende klacht: Bij het koud wegrijden gaat bij 2000 toeren heel kort
het lampje van de accu branden....iemand?
Of zelf ff een topic openen???
V70 T-5D

kvcuijck

Iedereen thanks voor de foto's!

D-J: Ik zou met een aangesloten multimeter de auto starten en kijken wat er gebeurt met het voltage bij 2000rpm. Weet niet of het lampje alleen getriggerd wordt door (te) lage spanning of ook door (te) hoge spanning. In ieder geval moet het voltage bij jou rond de 2000rpm een vreemde waarde hebben welke buiten limieten ligt van het DC systeem in je auto....

Kan natuurlijk ook zijn dat je dynamo, bij bijv. koude start met veel verbruikers en een ietwat lege accu, bij 2000rpm zoveel Amp kan en ook daadwerkelijk gaat leveren dat de multiriem slipt? Als een hoog Amp wordt gevraagd gaat de dynamo een stuk moeilijker rond. Wellicht in combinatie met bijv. het manouvreren uit een parkeervak (stuurbekrachtiging) geeft dit een grote belasting op je multiriem waardoor deze slipt? (Weet niet of dat dit in de praktijk gebeurt bij het systeem zoals Volvo het heeft bedacht met die spanrol.) Bij mijn oude Golfje was dit de manier om erachter te komen dat je multieriem/vsnaar strakker gezet moest worden.

Maargoed, bovenstaande is een theorie.... In tegenstelling tot de meesten op het forum beschik ik niet over heel veel praktijk ervaring.

Ben benieuwd wat de overige leden hierover denken! Succes met zoeken.

Koen




cas

kan natuurlijk ook dus een slechte accu zijn. start hij normaal? netjes zelfde snelheid als voorheen? eerst meten en  dan pas gaan vervangen  ;D   meet je laadspanning ( met gebruikers aan meen ik)  en je accu even doormeten.

Edit: pas bij 2000 toeren zeg je, dan sluit ik me bij bovenstaand aan.  maar je hebt een zelfspanner, dus dan zou deze OP kunnen zijn?
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

kvcuijck

#22
Doel: Dynamo vervangen bij een 850/S70/V70 met een 2.5 TDI of 2.5D motorblok.

Benodigdheden:
- Een redelijke uitgeruste doppen-/sleutelset
- 2l KVS
- 0,5l stuurbekrachtigingsvloeistof (blijkt niet bij iedereen nodig)
- WD40 niet noodzakelijk, wel handig
- Opvangbak voor KVS
- Opvangpotje voor stuurbekrachtigingsvloeistof
- Een werkplek waarbij je handen warm blijven (dus niet buiten met <5 graden celcius). Brug niet noodzakelijk.
- Geduld in combinatie met een setje modale hersens of praktijkervaring.... (Als dynamo firsttimer heb ik ongeveer 7 uur nodig gehad voor het uit en inbouwen.)


Stappenplan:

1. Ontkoppel de accupolen.

2. Verwijder de afdekkingsplaat van de motor (bovenzijde).

3. Verwijder de multiriem welke stuurbekrachtiging, dynamo en airco compressor aandrijft.
Dit gaat erg gemakkelijk door een sleutel te plaatsen op het nokje van de spanner en zo de spanner van de riem af te drukken.



4. Verwijder de spanrol welke naast (schutbordzijde) de poelie van de dynamo zit.
(Op de foto zie je een geel randje in het hart van de poelie.) Verwijderen is nodig omdat je anders niet bij één van de bouten van de dynamo kunt komen.



5. Verwijder de luchtgeleiding (plastic buis) voor het kastje waarin zich o.a. het motormanagement bevindt.
Deze loopt van de radiator naar het kastje.

6. Verwijder de bovenste radiatorslang. (PAS OP: Er gaat nu ongeveer 2l KVS uit je cylinderkop stromen!)
Deze zit gemonteerd aan de cylinderkop tussen de stuurbekrachtigingspomp en vacuumpomp. Slang loopt vervolgens in een S-bocht naar de bovenste hoek van de radiator. Als je ziet dat de slangklemmen erg verroest zijn, hierbij meteen het advies om deze te vervangen. Mijn radiatorslang zag er zo slecht uit (bol en slap) dat ik deze ook direct vervangen heb.

7. Verwijderen van de stuurbekrachtigingspomp/reservoir.
Het reservoir van de stuurbekrachtiging bevat een vloeistof/olie welke niet bevorderlijk is voor de levensduur van je dynamo/compressor. Voordat je deze gaat verwijderen adviseer ik voldoende doeken bij de hand te hebben en eventueel een potje om vloeistof op te vangen mocht het ergens gaan lekken. Het schijnt mogelijk te zijn de pomp te verwijderen en opzij te leggen met alle slangen nog bevestigd aan het reservoir. Bij mij was dit niet mogelijk en ik heb de retourslang los moeten koppelen om de pomp voldoende uit de weg te krijgen. Verwijderen in deze volgorde:
a. Verwijder de 2 bouten die de steun aan de bestuurderszijde van de pomp op zijn plaats houden.
b. Verwijder (door de gaten in de poelie) aan de bijrijderszijde de 3 bouten welke de pomp aan de steun bevestigen.
c. Verwijder de overgebleven bout + "tussenstuk" welke horizontaal met de kop in de rijrichting staat.
Je kunt nu de pomp/reservoir uitnemen en aan de kant leggen. (Straks bij inbouwen in omgekeerde volgorde monteren en daarbij alle bouten met een moment van 25Nm aantrekken.)

8. Verwijderen van de dynamo uit zijn steun.
Ontkoppel de stekker, het moertje van de 12V rode plus en het moertje dat de kabelsteun op zijn plek houdt. Vervolgens verwijder je de twee bouten waarmee de dynamo zit bevestigd op zijn steun. (Beiden aan de bijrijderszijde.) Nu kun je voorzichtig proberen de dynamo los te nemen van zijn steun. Bij mij ging dit, door een strakke passing, erg lastig en heb met behulp van een koevoet de dynamo voorzichtig uit zijn steun gedrukt.
Wat rest is het verwijderen van de los liggende dynamo uit het motorcompartiment......

8a. Verwijderen van de dynamo UIT het motorcompartiment.
Dit was voor mij een soort van gevorderde SUDOKU puzzel terwijl ik nooit puzzel. M.a.w. een lastige klus. De dynamo van onze diesels kan eigenlijk maar op één manier verwijderd worden. Via schaarse vrije ruimte tussen de rechterkant van de bevestigingssteun en de linkerkant van de vacuumpomp. (Zie foto hieronder.)



Voordat ik de dynamo er op deze manier uit kreeg was het ook nog noodzakelijk de airco compressor deels los te schroeven waardoor ik de airco compressor een stukje in de rijrichting kon drukken en de starre airco leiding (welke in de weg zit) hierdoor net voldoende vrije ruimte gaf om de dynamo er tussendoor te krijgen. Hiervoor heb ik twee bouten van de airco compressor verwijderd en de achterste bout los gedraaid maar wel laten zitten zodat deze als scharnier kon dienen.

8b. Neem nu een bak koffie of ga een sigaretje roken om de overwinning te vieren of je frustratielevel weer binnen aanvaardbare limieten te krijgen.

9. Breng je dynamo weg naar een revisiebedrijf en zorg ervoor dat je de twee moertjes welke op je dynamo zaten veilig opgeborgen liggen en niet losjes op het schroefdraad gedraaid zitten, anders heb je kans dat deze verdwijnen bij je revisiebedrijf.... (Kosten revisie tel op €160,- tot €200,-.)

10. Ga naar stap 8a en werk van daaruit naar boven tot alle boutjes en moertjes verdwenen zijn en de reservoirs weer gevuld.

Opmerkingen, suggesties of vragen? Stel ze in dit topic of stuur me een PB!

P.s. Mede mogelijk gemaakt dankzij een topic van llinssen, VADIS en natuurlijk iedereen op dit forum die waardevolle input heeft geleverd.

P.s.s. 13-07-2012  Was afgelopen week blij met mijn eigen handleiding :) Toch wil ik nog iets toevoegen aan informatie.

Als je de dynamo los geschroefd hebt dan zul je erachter komen dat deze wellicht wat moeilijk van de steun afkomt. De oorzaak ligt waarschijnlijk in de geleidebussen aan de bestuurderszijde van de dynamo. Deze bussen zorgen ervoor dat de dynamoschilden niet naar elkaar toe worden getrokken tijdens montage en de dynamo makkelijk van zijn steun komt bij demontage MITS deze goed gangbaar zijn. Hier zat bij mij het probleem. Waren niet gangbaar waardoor de dynamo intern ging aanlopen als de montagebouten op moment werden gezet...

Bij deze het advies om deze bussen te verwijderen en alle roest van zowel beide bussen als "oren" goed te verwijderen. Het verwijderen ging bij mij het eenvoudigst met een dop 19(?) en een sterke bout. Door de bout in de bus te draaien komt de bus er langzaam uit. Bij mij ging het zo moeizaam dat ik de bussen voorzichtig beide kanten op heb geperst en de boel steeds goed nat heb gehouden met WD40. Na deze schoonmaakbeurt was montage nog nooit zo eenvoudig :)

Hierbij een foto van één van de bussen zoals deze uit een oor van de dynamo kwam:


rogerV701998

Knap werk en een mooi verslag! :eusa_clap: Complimenten.

Gr. roger

cas

netjes!

mag ik suggestie doen?  je post copie en paste, en er een sticky  "how to dynamo vervangen van maken" !
is natuurlijk aan de MODS  ;D   en er zal wel iets van verschil zijn met of zonder airco.
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

henknoordhuis

Hee Koen, Bedankt voor de uitgebreide beschrijving. Ik heb hem uitgeprint en er bij gelegd. Ik kon het stap voor stap volgen, klopte precies! Heeft me veel gepuzzel gescheeld.
Als Dynamo newbee kostte me dit met jouw howto ongeveer 3 uur inclusief het vervangen van de thermostaat. Kwam mooi uit dat ze beiden tegelijk aan de beurt waren.

Groet, Henk

kvcuijck

Altijd leuk om te horen dat een bijdrage wordt gewaardeerd!! Thanks!

Hiker

mmmm, deze zomer mijn dynamo laten vervangen bij de dealert, voor net ietsje meer dan €160,-...(bijna 6x)......ik had echter weinig keuze? Stond 140 km van huis en was ook nog eens met vakantie op Texel.....maar wel handig voor de volgende keer (hopelijk duurt dat nog een tijdje)
"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

hayke

Heb je wat gemerkt aan de dynamo voordat 'ie de geest gaf?

Reden dat ik het vraag: de mijne begint te zoemen/ gonzen (hoe je 't noemen wil). Garage geeft aan dat 'ie er oud mee kan worden, maar ik ben er niet gerust op...

kvcuijck

@hayke Oeps, beter laat dan nooit misschien? Mijn dynamo gaf geen rare geluiden of signalen af voordat deze het begaf. Afgelopen week heb ik ook de dynamo van mijn vrouw's TT moeten vervangen en ook deze gaf opeens "de pijp aan Maarten" zonder voortekenen.

Als er iets zoemt/gonst zou ik in eerste instantie de lagers verdenken...