Motor uitval, zowel op lpg als op benzine

Gestart door Snellebaksteen, 07-02-2010 13:15:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Snellebaksteen

Citaat van: Dirk342 op 09-02-2010 10:58:29
Citaat van: Snellebaksteen op 09-02-2010 10:45:05
Sorry hoor maar ik ga niet zomaar blindelings dingen vervangen die mogelijk helemaal niet kapot zijn. Dan kan ik net zo goed een andere auto kopen.
Is natuurlijk je goed recht, maar je zult de 1e niet zijn die de nokkassensor vernieuwd en een week later de vliegwielsensor ook kan vervangen. M.i. moet je juist bij dit soort storingen heel snel overgaan tot dingen uit te sluiten.  Vandaar dan ook het advies om ze beide tegelijk te vervangen.  Ik weet natuurlijk niet hoe graag jij problemen zoekt / probeert op te lossen, maar ik heb er dus de schurft aan !

Storingen zoeken vindt ik niet erg, stilstaan wel. Vandaar de doormeet vraag. Die vliegwielsensor hoor ik voor het eerst. Goeie suggestie!
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

KIM

Uit ervaring met andere merken (en de 740) kan ik je melden dat de nokkenassensor vaak wel kwetsbaarder is dan de vliegwielsensor.
De nokkenassensor is van het zg. Hall-type en heeft als typerende symptomen de willekeurige uitval.
Ook resulteert een defecte nokkenassensor in het langer door moeten starten dan gebruikelijk (ik weet niet of dat bij de 850 ook geldt).
De vliegwielsensor is van het inductieve type. Storingen worden hierbij meestal door externe factoren veroorzaakt, zoals er zijn:
- vervuild vliegwiel
- corrosie van het huis waarin de sensor zit
- verkeerde montage van de sensor

Een storing in de vliegwielsensor resulteert meestal in het slecht of niet aanslaan van de motor.

De vliegwielsensor levert zelf spanning die afhangt van het motortoerental. De wisselspanningswaarde van dit signaal wordt hoger, naarmate het toerental omhoog gaat.
De nokkenassensor levert een signaal waarvan alleen de frequentie toerentalafhankelijk is.
De hoogte van deze spanning bedraagt 5 Volt.

Hopelijk heb je hier tijdens je metingen wat aan.

Freakybaby

Storing uitvallen heb ik ook gehad, was bij mij de combi nokkenassensor/krukassensor. Opvallend was dat de toerenteller 0 aangaf terwijl het blok nog wel draaide als het gebeurde.

Mw Baksteen vragen op de toerenteller te letten als het weer gebeurt?

Krukassensor kostte me toen niet al teveel, nokkenassensor was duurder.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

reneetje

_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

Misha

Dingen willen ook nog wel eens vol met smurrie zitten agv lekke kering.
Citaat van: Claudia
Misha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45
Ja, zie je wel, Misha snapt het

GeertG

Citaat van: Freakybaby op 09-02-2010 11:25:30
Storing uitvallen heb ik ook gehad, was bij mij de combi nokkenassensor/krukassensor. Opvallend was dat de toerenteller 0 aangaf terwijl het blok nog wel draaide als het gebeurde.

Mw Baksteen vragen op de toerenteller te letten als het weer gebeurt?

Krukassensor kostte me toen niet al teveel, nokkenassensor was duurder.

Nokkenassensor ca. € 130
Krukassensor ca. € 80

;)


Ik volg dit topic op de voet.

Ik heb niet hetzelfde maar een vergelijkbaar probleem.
Dit had ik al in november/december maar was plots verdwenen toen het zo koud (-15°C) is geweest midden december.
Bij mij was opvallend dat het probleem verdween op het moment dat ik de stekker van de stationairregaar had afgehaald. Heb vervolgens een andere stationairregelaar erin gezet (weliswaar een gebruikte) en het probleem was weg. Wel had ik het probleem dat ie af en toe niet meer op LPG wilde. Spontaan viel dan het vermogen weg en op benzine dan geen probleem. Na (aantal keer) resetten van stappenmotor dan weer tijdje op LPG. Wilde hiervan af en dus gisteren afspraak bij LPG specialist........
Totdat afgelopen zaterdag het oude probleem weer opdook  :eusa_wall:
Tevens hevig schokkend blok bij starten trouwens (net alsof die zich in een juiste positie moet 'slaan') en daaraan gekoppeld (?) olielekkage. Dat laaste was dus ook vanaf half december tot zaterdag weg.

LPG specialist heeft op LPG geen gekke dingen kunnen meten maar duidelijk gestotter bij iets meer toeren (op zowel benzine als LPG) wat uiteindelijk leidt tot zeer onregelmatig lopen en uitval. Zonder aangekoppelde stationairregelaar doet ie het redelijk op zowel LPG als benzine.
Onsteking gecheckt en alles ok. Nu zijn de hoofdverdachte de nokenas- en/of krukaspositiesensor. Prijzen zijn dus door LPG-specialist opgezocht  ;)

Dus ben heel benieuwd wat bij jou uitkomt wanneer je bv andere nokkenassensor erin zet?
En hoe is je starten?
Stank?
Backfires?
Gelijk uitval of eerst gestotter/onregelmatig lopen?
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

Snellebaksteen

Starten is als vanouds: minder dan 2 keer gaat de startmotor rond en de auto start direct zonder gas te geven op benzine met een vrolijke brul, zodra de motor draait schakelt de auto over op gas, hier merk je niks van. Van backfires of stotteren absoluut geen last, ook nooit gehad. Stationair snaarstrak op 900 toeren tenzij de airco aanstaat, dan 850 toeren.
Geen stank,  geen lekkages, geen rookwolken, geen olieverbuik (minder dan liter op 10.000), geen koelwater verbruik.
Stationair regelaar gaat 1x per jaar in remmenreinigerbadje, meestal vlak voor zomervakantie. De laatste 2 jaar trouwens weinig tot geen vervuiling te bespeuren, ook geen stationair perikelen.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

GeertG

Citaat van: Snellebaksteen op 09-02-2010 12:05:47
Starten is als vanouds: minder dan 2 keer gaat de startmotor rond en de auto start direct zonder gas te geven op benzine met een vrolijke brul, zodra de motor draait schakelt de auto over op gas, hier merk je niks van. Van backfires of stotteren absoluut geen last, ook nooit gehad. Stationair snaarstrak op 900 toeren tenzij de airco aanstaat, dan 850 toeren.
Geen stank,  geen lekkages, geen rookwolken, geen olieverbuik (minder dan liter op 10.000), geen koelwater verbruik.
Stationair regelaar gaat 1x per jaar in remmenreinigerbadje, meestal vlak voor zomervakantie. De laatste 2 jaar trouwens weinig tot geen vervuiling te bespeuren, ook geen stationair perikelen.

OK, dan houdt enig vergelijk met mijn probleem op...... :eusa_shifty:

(maar blijf het wel even volgen, succes!)
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

sas

Eeehhhh,
Mijn startmotor gaat altijd 5x rond, is dit normaal?
Altijd zo geweest, de non-turbo 10V van mn schoonpa gaat al jaren 2x rond.

Misha

Citaat van: sas op 09-02-2010 12:59:39
Mijn startmotor gaat altijd 5x rond, is dit normaal?
Altijd zo geweest..
Ja, dan is het normaal. :D
Citaat van: Claudia
Misha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45
Ja, zie je wel, Misha snapt het

)()()sT

Citaat van: sas op 09-02-2010 12:59:39
Eeehhhh,
Mijn startmotor gaat altijd 5x rond, is dit normaal?
Altijd zo geweest, de non-turbo 10V van mn schoonpa gaat al jaren 2x rond.

Mijnes ook binnen 2 slagen lopen, de 850 ook.
Ik ken inderdaad ook wagens die serieus langer moeten doorstarten.

Succes baksteen, hopelijk vind je snel een oplossing.

Freakybaby

Ik ben benieuwd wat de toerenteller doet als ie uitvalt.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

Ludo

Citaat van: Snellebaksteen op 09-02-2010 11:04:07
Citaat van: Ludo op 09-02-2010 10:47:13
Als je er toch eentje in de garage hebt liggen, is het wellicht wel de snelste manier om er achter te komen, of dat het euvel is.

Dan moet ik die eerst vinden.. :eusa_shifty:

En?, heb je de garage inmiddels al onderste boven gedraaid?.  ;D

jan piet

Citaat van: Ludo op 09-02-2010 19:50:37
Citaat van: Snellebaksteen op 09-02-2010 11:04:07
Citaat van: Ludo op 09-02-2010 10:47:13
Als je er toch eentje in de garage hebt liggen, is het wellicht wel de snelste manier om er achter te komen, of dat het euvel is.

Dan moet ik die eerst vinden.. :eusa_shifty:

En?, heb je de garage inmiddels al onderste boven gedraaid?.  ;D

Wellicht te letterlijk.... en kan die nu niet meer bij de draaiknop om er uit te komen... :eusa_think:
Na veel berichten ineens niks meer, of zou ie nu écht ergens he-le-maal stilstaan en niet meer starten?  :evil:
Gr,JP ;D

Snellebaksteen

 ;D

Nog niks te melden. Was laat thuis, kapper kwam nog langs, moest nog eten, kachel opstoken, eerst hout zagen, pffff, ik ben blij dat ik aan een biertje zit!

Morgen heb ik vrij, dan breng ik het vrouwtje naar haar werk en heb ik de hele dag om de Roffel storingvrij te maken.

Dus: Be prepared!! .
Morgen stromen er hier lijsten met vragen binnen over foutcodes, meetwaardes, hoe afgebroken schroefjes te verwijderen en noodreparaties ivm lekkende pakkingen uit te voeren. (altijd van het slechtste uitgaan, dan kan het alleen maar meevallen)
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.