Motor uitval, zowel op lpg als op benzine

Gestart door Snellebaksteen, 07-02-2010 13:15:44

Vorige topic - Volgende topic

Snellebaksteen

Overigens, de toerenteller valt terug naar 0 hoor ik van mevr. Baksteen.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

thuur

Citaat van: KIM op 09-02-2010 11:24:25
Uit ervaring met andere merken (en de 740) kan ik je melden dat de nokkenassensor vaak wel kwetsbaarder is dan de vliegwielsensor.
De nokkenassensor is van het zg. Hall-type en heeft als typerende symptomen de willekeurige uitval.
Ook resulteert een defecte nokkenassensor in het langer door moeten starten dan gebruikelijk (ik weet niet of dat bij de 850 ook geldt).
De vliegwielsensor is van het inductieve type. Storingen worden hierbij meestal door externe factoren veroorzaakt, zoals er zijn:
- vervuild vliegwiel
- corrosie van het huis waarin de sensor zit
- verkeerde montage van de sensor

Een storing in de vliegwielsensor resulteert meestal in het slecht of niet aanslaan van de motor.

De vliegwielsensor levert zelf spanning die afhangt van het motortoerental. De wisselspanningswaarde van dit signaal wordt hoger, naarmate het toerental omhoog gaat.
De nokkenassensor levert een signaal waarvan alleen de frequentie toerentalafhankelijk is.
De hoogte van deze spanning bedraagt 5 Volt.

Hopelijk heb je hier tijdens je metingen wat aan.

Thread hyjack:

Ik heb hier een 850 staan die serieus een keer of 15 rond moet voordat ie (perfect) aanslaat. Bij warme motor start ie wel normaal (binnen 5x rond), bij lauwe motor alles daar tussenin. Ontsteking is nieuw, injectoren zijn lichtelijk vervuild. Dat zou dus aan de nokkenassensor kunnen liggen?

@Baksteen: ja, zo'n sensor is gevoelig voor temp.wisselingen. Zeker als er wat mee mankeert. Hup de garage in jij!

Gr ;)

Freakybaby

Citaat van: Snellebaksteen op 09-02-2010 22:37:43
Overigens, de toerenteller valt terug naar 0 hoor ik van mevr. Baksteen.

Nokkenas sensor geeft dan geen signaal. Die geeft namelijk het signaal wat naar je toerenteller gaat. Als ie niet overeenkomt met de krukassensor dan schakelt de ontsteking uit. (Toen ik de auto net had en de Driem brak was dat ook heel duidelijk zichtbaar).
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

KIM

@Thuur:
Nee, dat denk ik juist niet. Een nokkenassensor die defect is, zal willekeurige uitval laten zien en bij de start zorgen voor langer doorstarten, ongeacht de temperatuurn.
Wat jij beschrijft is tijdens het starten en bij verschillende temperaturen. Het probleem lijkt mij te zitten juist in de vliegwielsensor.
Probleem van deze sensor is namelijk dat de spanning afhankelijk is van onder andere het toerental. Tijdens het starten zal dit het laagste zijn. Wanneer door vervuiling of verkeerde montage het signaal dan extra verzwakt wordt, zal dit zich dus openbaren bij de start.
Het probleem kan ook veroorzaakt worden door een zwakke accu; ook hierdoor gaat het starttoerental omlaag en kan de spanning niet hoog genoeg worden.

Zaken waar je naar kunt kijken:
- Accu
- Lekke krukaskeerring en daardoor vervuild geraakte tandkrans
- Juiste montage van de sensor
- Weerstand van de spoel van de sensor (Vadis kan je waarschijnlijk wel vertellen welke waarde de sensor dient te hebben).
- Is de sensor nog magnetisch?

Succes!

Snellebaksteen

@ Thuur, dat klinkt idd als een krukas sensor. Daar heb ik er 2 van op de Visa zitten en als ze vies zijn  moet de motor soms wel 20x rond gaan voordat ie aanslaat. Daarna loopt ie perfect.

thuur

Dank heren! Duidelijk verhaal.

Geen (zichtbare) olielekkage en oversized Bosch accu aanwezig. De rest ga ik naar kijken.

Gr :D

KIM

Snellebaksteen

Dat niet, maar als ie te klein is doet ie niet wat ie moet doen!  ;D

Snellebaksteen

Hmmmmm, ik kom net dit bericht tegen:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,33622.0.html

Dat zou dan toch op een krukassensor duiden!

Freakybaby

Koppel hem eens los en probeer het zou ik zeggen..

Mijn 20v viel iig uit op de nokkenas sensor.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

KIM

Hoho, uitvallen is iets anders als starten.
Als het goed is zullen alle motoren stilvallen bij het losnemen van de nokkenassensor. Bij vele is het echter zo dat de motor na lang doorstarten wel weer aan wil slaan.
Bij een defecte krukassensor wil de motor niet meer aanslaan.

Snellebaksteen

Nou Kim, mijn 10v blijft gewoon lopen als ik de nokkenassensor loshaal. Net geprobeert.
Zou het dan toch de vliegwielsensor zijn? Ook deze is temperatuur gevoelig weet ik uit (Visa) ervaring.

UserID6342

Snellebaksteen

Waarom niet?
Ik sta open voor goede suggesties hoor, zolang het niet de mededeling is dat ik alles maar moet vervangen zonder dat er eerst uitsluitsel is over wat er stuk is.

Snellebaksteen

Vanmiddag een nieuwe krukas/vliegwiel/impuls sensor gehaald in Den Haag (die hadden hem op voorraad) dus die zal ik morgen even monteren.

Gisteren deze sensor verwijderd uit de Roffel, schoongemaakt en terug geplaatst. Vanochtend heeft dame Baksteen geen uitval gehad en ik kreeg de mededeling dat ie lekkerder reed. Ik heb dus goede hoop dat dit inderdaad de probleem maker is. Verder heb ik zojuist de nokkenassensor die ik vermoedde te hebben inderdaad gevonden in de garage. Dus mocht er daar nog iets mis mee zijn kan ik die ook nog vervangen.

Bij Niham op het Forepark is de magazijnmedewerker trouwens een enthousiaste 850 rijder. Een alter 1 uit '92.