Motor uitval, zowel op lpg als op benzine

Gestart door Snellebaksteen, 07-02-2010 13:15:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

elmarconi

Citaat van: volvobug op 25-10-2023 13:46:25Ik heb er een voor je als je wilt.

Dank!
Hij rijdt al weer 5 dagen zonder gekkigheid of hikjes. Heb de ECU box wel op standje snel open, zodat ik er onderweg ook bij kan.
Ik stuur je zo een PM.
--
Autogas Inside . . .

elmarconi

2 maand verder, exact hetzelfde fenomeen. Slecht starten, 3 x doorjengelen liep de machine.
Bij de eerste de beste bocht waar ik het gas moest lossen viel die uit halverwege de bocht. Altijd fijn, geen stuur/rembekrachtiging.  :eusa_boohoo:
Kreeg 'm weer aan de praat, valt weer uit op de stoep bij het werk, na een langzame bocht.
Snel de ECU van volvobug erin. Geen enkel effect. Oude ECU er weer in. Ook niks. 
Eerst maar eens werk, om 16:00 even naar de auto, na beetje doorstarten liep die, nog 2 x afgeslagen, elke keer weer lopen na doorstarten.
16:10 stationair lopend weggezet, uur later mee naar huis gereden. Avondeten, kopje koffie, bijna 2 uur later een rondje door het dorp.
Loopt prima. Schiet mij maar lek. Morgen weer een spannende rit.

Bedenk me net ik de ECU van volvobug niet getest heb nu die weer loopt. Dat gaan we nog doen.

 
--
Autogas Inside . . .

volvobug

Het is nu jouw ECU hoor, is allemaal keurig afgerekend ;D

Heeft jouw 10V penbobines of combi bobine en stroomverdeler?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

RoelNL

Aan het kleppendeksel plaatje te zien een verdeler met centrale bobine ;)
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

volvobug

Uitgaande van een stroomverdeler, als de kap en rotor niet recent al is vervangen, alsnog doen. Heeft bij mijn 10V twee jaar zoeken naar dergelijke wisselvallige en vage klachten opgelost
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

drdre

Ik heb vorig jaar ook dergelijke klachten gehad met mijn 855 10 klepper. Uiteindelijk wilde de auto helemaal niet meer starten (geen vonk). Na lang zoeken bleek er een draadbreuk te zitten onder het spruitstuk. Connectie van de ontsteking naar de ECU-box.

850blues

Jouw klachten lijken iets anders te zijn, maar in aanvulling op de reactie van Volvobug...

Citaat van: volvobug op 12-12-2023 11:01:41Uitgaande van een stroomverdeler, als de kap en rotor niet recent al is vervangen, alsnog doen. Heeft bij mijn 10V twee jaar zoeken naar dergelijke wisselvallige en vage klachten opgelost

... Of beginnen met alleen de kap even goed schoonmaken (binnen en buiten) en dan enkel de rode/oranje kap terugplaatsen (dus zonder die zwarte kap die er origineel/Bosch bij zit). (NB: mits rotor en/of verdeler niet compleet heen zijn...)

Net als Volvobug een poos lopen klooien met het vinden van de oorzaak van slecht starten wat uiteindelijk overging in pruttelend lopen en afslaan bij optrekken.
(Koud: sleutel om - huhuhuhu - ff stil/hapering en dan huhuhuhu - aanslaan - rommelig lopen/4 cilinders - pruttelend wegrijden - straat uit en was het over). Bij warme motor geen probleem.

Verschillende zaken gedaan: injectorreiniger in tank(reed al op ron98), brandstoffilter vervangen, elektronischdeel contactslot vervangen, alle zekeringen gecheckt/gewisseld, relais 103 gewisseld, idem J-relais. Ook het kastje v/d startonderbreker laten checken (nb: geen idee hoe/wat, mijn (ex Volvo)monteur zei dat die ook weleens vage klachten geeft en is toen onder het stuur gekropen en heeft wat gerommeld...), accu doorgemeten en idem benzinedruk. (Ter info: bougies(org) zgan, rotor/verdeler/bobine(Bosch) en B-kabels (Bougicord) allen 7jr/60k oud).
Maar toen het pruttelen en (bijna)afslaan werd bij het optrekken bij elk verkeerslicht in mijn wijk (dus na de straat uit), snel terug naar huis gereden en de wegenwacht erbij. Filmpje laten zien van het startprobleem.
't Eerste wat de WW zei: voor 95% kans dat het je verdelerkap is en die zwarte beschermkap wil ook weleens voor vage klachten zorgen. Heeft kap schoongemaakt (was wat vettig van binnen, geen olielekkage) en zwarte kap weggelaten.
Is nu ruim 4 maanden geleden, sindsdien gelijk starten en (mooier)lopen.
NB: Heb ondertussen wel een nieuwe kap/rotor (Bosch) als reserve in de kofferbak liggen.

Misschien het proberen waard.

En als je WW-lid bent kun je ook overwegen om die eens te bellen. Als je Woonplaatsservice hebt, helemaal handig.
In mijn geval had de WW de oplossing voor het probleem  :eusa_clap:
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

elmarconi

Dank voor al uw hints!

Citaat van: volvobug op 12-12-2023 11:01:41Uitgaande van een stroomverdeler, als de kap en rotor niet recent al is vervangen, alsnog doen. Heeft bij mijn 10V twee jaar zoeken naar dergelijke wisselvallige en vage klachten opgelost

Als jij er twee jaar naar moet zoeken met die km-standen hoe komt een sterveling daar dan achter?
Ik ga bij daglicht een blik werpen in de kap en rotor bekijken, en evt. reinigen.

Verdelerkap: https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/vlamstartinrichting-10930/volvo/v70/v70-i-lv/7257-2-4
Rotor: https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/distributeur-rotor-13239/volvo/v70/v70-i-lv/7257-2-4

Zit nogal wat prijsverschil tussen een Bosch setje en de low-budget merken? Iemand ervaring, do's and don'ts?
--
Autogas Inside . . .

The Demon

Ik heb de verdeelkap en rotor bij Olijfje elke 30.000 km vervangen, de oude maakte ik schoon en ging in het kratje achterin samen met een nieuwe set bougies.
De 850 is nou eenmaal erg gevoelig met de ontsteking, zeker op LPG.
Voorkomen is beter dan genezen, en de kosten zijn het nou ook weer niet.
Bougiekabels vervang ik ook gewoon elke 5 jaar, ik heb geen zin in een haperende auto als ik op vakantie in Italiƫ rond tour.
Sommige zullen zeggen: "Je overdrijft." Maar I'm better save then sorry!

850blues

#84
Bosch of origineel nemen (Facet zeker niet!)

Ik heb ze (Bosch) bij Bogijn besteld.
Voor de verdelerkap gebruikgemaakt van hun laagsteprijsgarantie (zie hun website hoe het werkt) en ze deze link gemaild: https://allesvooruwvolvo.nl/p/verdeelkap-bosch/  (-> of je besteld 'm daar, maar de rotor die V-Klassiekers verkoopt is denk ik geen Bosch en heb je dubbele verzendkosten).
Je krijgt dan een code door Bogijn gemaild die je kunt gebruiken bij het bestelproces (wel vooraf aanvragen dus).

Edit: Ben je clublid? Zo ja, krijg je dan geen korting bij ES? (ES is in dit geval ook al goedkoper dan autodoc: https://www.estateservices.nl/verdeelkap-850-c70-s70-v70-xc70-2000-bosch.html)
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

razorx

Citaat van: The Demon op 12-12-2023 22:15:12Ik heb de verdeelkap en rotor bij Olijfje elke 30.000 km vervangen, de oude maakte ik schoon en ging in het kratje achterin samen met een nieuwe set bougies.
De 850 is nou eenmaal erg gevoelig met de ontsteking, zeker op LPG.
Voorkomen is beter dan genezen, en de kosten zijn het nou ook weer niet.
Bougiekabels vervang ik ook gewoon elke 5 jaar, ik heb geen zin in een haperende auto als ik op vakantie in Italiƫ rond tour.
Sommige zullen zeggen: "Je overdrijft." Maar I'm better save then sorry!
Volledig met je eens. Wellicht nog goedkoper dan wat nonchalanter te zijn.

elmarconi

#86
Citaat van: elmarconi op 12-12-2023 21:40:45Dank voor al uw hints!

Als jij er twee jaar naar moet zoeken met die km-standen hoe komt een sterveling daar dan achter?
Ik ga bij daglicht een blik werpen in de kap en rotor bekijken, en evt. reinigen.

Verdelerkap: https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/vlamstartinrichting-10930/volvo/v70/v70-i-lv/7257-2-4
Rotor: https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/distributeur-rotor-13239/volvo/v70/v70-i-lv/7257-2-4

Zit nogal wat prijsverschil tussen een Bosch setje en de low-budget merken? Iemand ervaring, do's and don'ts?

Vanmiddag wederom niet starten na heel kort ritje. Ploffen in de uitlaat, rotte eierlucht.
Het was nog licht, dus de kinderen gesommeerd de auto op de oprit te drukken.
Snel luchtfilter eruit om bij de verdelerkap te komen. Beelden zeggen meer dan woorden:

Schoon gemaakt, alle oxide weggehaald, rotor voorzichtig met stukje schuurlinnen schoongemaakt.
Assembly is reversal of removal, poging 1: anderhalve slag van de startmotor en loopt direkt! Magic!
Volgende week APK, als 'ie dat netjes haalt zonder kramp aan de geldspier verwen ik 'm met een nieuwe verdeler.

--
Autogas Inside . . .

Menno3274


Berts_v70

Hoi Elmarconi,

Heel herkenbaar verhaal van je, bij mijn 10v van nov'98 (model '99) exact hetzelfde.

Het reinigen v/d ontsteking & rotor helpt bij de start problemen na een korte rit maar een koude start lukte bij mij altijd;
tot voor kort....afgelopen weekend nadat met de app. obd||-850 een DTC-clear uitvoerde. Direct een reactie v/d motor tijdens die DTC-clear.

Ik heb nog een andere oorzaak die ik toevallig gisteravond opmerkte, zie foto hieronder, doordat ik in het donker de lamp zo plaatste viel het me op dat de meest rechter vacuum-knie was gescheurd. Na dit te hebben opgelost perfecte start zonder hoge toeren e/o backfire.