Trilling in de auto, ten einde raad!

Gestart door v704life, 08-03-2010 10:33:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

UserID6342

Citaat van: petrolhead op 08-03-2010 17:04:20
Ik ben geen bandenboer en heb er eigenlijk geen bal verstand van. Ik geef alleen door van wat ze me expliciet meegaven; dat is ook niet voor niets denk ik dan die in de bussiness zit.......
Wellicht kan iemand hier een zinnig antwoord opgeven, dirk342?
Bij de meeste hedentendaagse balanceerapparaten zit idd een conische flens om zo veel mogelijk wielen te kunnen balanceren.  Vroegah had je een vaste plaat ingeklemd op het apparaat zitten waar 4 of 5 (na gelang plaat) wielbouten uitkwamen waarmee je eigenlijk ieder wiel kon balanceren, maar waar bij je iedere keer de steek van de bouten moest veranderen.  Het wiel werd dus in het midden opsloten en met 4 (of 5) bouten vastgezet.  Iedereen begrijpt dat dit een perfecte manier van balanceren is, die ook het meest overeenkomt met de werkelijkheid.  Immers het wiel zit op de auto in het midden op de naaf 'geklemd' en word vastgezet met 4 (of 5) wielbouten.  Zover het vroegah verhaal. 

Doordat dit een zeer arbeids intensieve manier van balanceren iedere keer was, is er dus een andere oplossing gekomen waardoor balanceren sneller ging en dus de winstmarge van het balanceren omhoog ging.  (onderschat deze bedragen aub niet want Kwikfit is hierdoor groot geworden !)  Het gevolg voor balanceren was echter dat de velg nu alleen maar centraal op het naafgat werd ingeklemd.  Hierdoor zijn er ook diverse mogelijkheden ontstaan qua balanceren, a) centreerconus aan de binnenkant van het wiel b) centreerconus aan de buitenkant van het wiel en hier heb je dan ook nog diverse mogelijkheden voor om evt. met een zogenaamde snelspanner te werken.  Dit is puur en alleen gedaan voor de winstmarge, niet omdat het wiel beter gebalanceerd word.

Een fout die een hoop balanceerders (snelheid is geld) maken is om idd de centreerconus aan de buitenzijde van het wiel te plaatsen in combinatie met een snelspanner, dit heeft alleen te maken met tijdswinst.  Denk even mee en je snapt zelf al dat die conus aan de binnenzijde hoort te zitten, dus tussen het wiel en de aanslagnok van het balanceer apparaat in.  Dan rust ook het hele wiel helemaal op de conus wat ook de bedoeling is.  Inklemmen met de conus aan de buitenkant heeft dus als gevolg dat je niet het hele gewicht van het wiel goed op die conus krijgt maar gedeeltelijk.  Tweede probleem wat mensen onderschatten zijn idd de eventueel gebruikte kunststof centreerringen / pasringen in de velg.  Bij het uitbalanceren van een wiel, los van de auto, MOET deze ring altijd in de velg geklemd worden en dan pas op het apparaat gezet worden.  Let maar eens op bij bandenboeren, hoe vaak dit niet gebeurt en er dus verkeerd gebalanceerd word.  Immers, normaliter rijd je auto ook MET deze ringen rond.  Nu balanceer je een wiel uit zonder deze ringen en dan zal die best goed zijn, echter zodra je 'm inklemt over de naaf heb je dus alweer kans op onbalans omdat de kunststof ring erbij komt.  Ik leg het misschien niet helemaal goed uit, maar hoop / denk wel dat de meeste dit snappen.

Als je met wielen rijd waar kunststof ringen inzitten, let hier dan dus op.  Scheelt je een hoop ergernissen en geklungel achteraf.  Verder is een welgemeend advies om de kunststof ringen zsm te vervangen door metalen.  Zijn vele malen steviger, kunnen veel meer hebben en slijten ook niet zo snel.  Het materiaal wat gebruikt word hiervoor is een legering, ik weet alleen niet welke.  Wel dat ik ze zelf ook altijd gebruik ;D  Een goede bandenboer kan je deze zo leveren, zijn ook niet zo gek duur.

v704life

Nog een vraagje aan jullie:
Zou een schokbrekertest (op een testbank) mij meer wijsheid kunnen geven denken jullie? Of is dat weggegooid geld?

UserID6342

Als jij je schokkers wilt testen of ze goed zijn is het een goede test ;D, maar ik zou eerst bij de wielen / onbalans etc. beginnen.  Je moet puntsgewijs oorzaken zien uit te sluiten en door van alles door elkaar heen te doen, maak je het er voor jezelf (en anderen) niet makkelijker op.

UserID6342

Citaat van: v704life op 08-03-2010 16:50:41
Dat is bij mij wel het geval. Alles stond op 0 gram!
Dat zegt dus nog niet alles.  Als het balanceerapparaat staat afgesteld dat hij de waardes onder de 5 gram niet hoeft aan te geven, laat deze dus een 0 zien.  Echter je wiel is niet 100% uitgebalanceerd en zeker met de huidige lichtmetalen wielen is juist het gewicht van 0-5 gram erg belangrijk.  Bij de meeste bandenboeren staat deze optie dus UIT, dus je ziet de getallen onder de 5 gram niet.

v704life

Eerst ga ik dit weekend maar eens met m'n meisje naar Brugge en Gent. Het weekend daarop ga ik maar weer eens verder "klooien".

Ik heb tot nu toe deze suggesties van jullie:
* Aan de auto balanceren
* Speling stuurhuis controleren (hoe??)
* Speling stuurkolom controleren (hoe??)
* Motorsteunen controleren (kan dit deze trillingen veroorzaken?)
* Speling op de aandrijfassen controleren

Nog meer suggesties?

bassie81

de motorsteunen veroorzaken geen trillingen maar hebben de schone taak om trillingen te dempen. Als ze dversleten zijn dan dempen ze minder goed.

hoeveel km heb je met je schokdempers gereden??

Afgezien van het testverhaal, als ze meer dan 120.000 km hebben gehad, is het zowiezo een hele verbetering voor het weggedrag om ze te vervangen.

Bandenspanning is wel goed neem ik aan??

v704life

Citaat van: bassie81 op 10-03-2010 10:41:32
de motorsteunen veroorzaken geen trillingen maar hebben de schone taak om trillingen te dempen. Als ze dversleten zijn dan dempen ze minder goed.

hoeveel km heb je met je schokdempers gereden??

Afgezien van het testverhaal, als ze meer dan 120.000 km hebben gehad, is het zowiezo een hele verbetering voor het weggedrag om ze te vervangen.

Bandenspanning is wel goed neem ik aan??
Hoeveel km ze precies hebben gemaakt weet ik niet. Maar mijn auto heeft inmiddels 256.000km gereden. Weet niet of sinds die tijd ook m'n nivomats eronder zitten...

Maar om nou schokbrekers "preventief" te vervangen vind ik toch wat te duur. Van de prijs van nieuwe nivomats moest ik aan het zuurstof en ook op de sloop (Rima, Druten) vragen ze €200,-.

Bandenspanning controleer ik wekelijks! Dus die is wel in orde ja:)

gredeker

even nieuwsgierig; heb je het al opgelost? Mijn auto trilt nl. ook...

capri

#38
Mijn T-5R trilt en hobbelt aan de voorkant en ik vermoed ook een aandrijfas.
Alle remmen banden en velgen zijn reeds kompleet verniewd maar dit heeft het probleem niet opgelost.
Ben het dus ook zat en ga voor een komplete revisie van alle onderdelen aan de voor en achterkant.
Met een km stand van 300.000 is het gewoon niet anders.

De meeste onderdelen zijn binnen.



bastiaan arissen

Je gaat het groots aan pakken zie ik.
Succes en hopen dat het over is daar na.

gredeker

Zie ik er nou geen aandrijfas bij liggen?

capri

Citaat van: gredeker op 13-03-2010 22:33:19
Zie ik er nou geen aandrijfas bij liggen?


Goed gezien

Gebruikte linker aandrijfas gekocht om te proberen anders kost het gelijk 1000 euro extra
Trilt de auto nog komen er gewoon twee nieuwe onder 
De rest van het onderstel is gewoon op dus alles moet vervangen worden.


gredeker

Waar heb je de gebruikte aandrijfassen gekocht en wat kost een gebruikte aandrijfas ongeveer?; koop je de as inclusief homokineet?

850blues

#43
Citaat van: capri op 13-03-2010 19:56:52
Mijn T-5R trilt en hobbelt aan de voorkant
Ben het dus ook zat en ga voor een komplete revisie van alle onderdelen aan de voor en achterkant.
De meeste onderdelen zijn binnen.

Tip: Ik zou beginnen met dat interieurfilter, scheelt een hoop sleutelen als blijkt dat de klachten daardoor werden veroorzaakt....

:eusa_whistle:
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

capri

Citaat van: gredeker op 14-03-2010 09:25:36
Waar heb je de gebruikte aandrijfassen gekocht en wat kost een gebruikte aandrijfas ongeveer?; koop je de as inclusief homokineet?

Aandrijfas kompleet gekocht bij auto rima in druten voor 75 euro.