Trilling in de auto, ten einde raad!

Gestart door v704life, 08-03-2010 10:33:44

Vorige topic - Volgende topic

UserID6342

Citaat van: petrolhead op 08-03-2010 17:04:20
Ik ben geen bandenboer en heb er eigenlijk geen bal verstand van. Ik geef alleen door van wat ze me expliciet meegaven; dat is ook niet voor niets denk ik dan die in de bussiness zit.......
Wellicht kan iemand hier een zinnig antwoord opgeven, dirk342?
Bij de meeste hedentendaagse balanceerapparaten zit idd een conische flens om zo veel mogelijk wielen te kunnen balanceren.  Vroegah had je een vaste plaat ingeklemd op het apparaat zitten waar 4 of 5 (na gelang plaat) wielbouten uitkwamen waarmee je eigenlijk ieder wiel kon balanceren, maar waar bij je iedere keer de steek van de bouten moest veranderen.  Het wiel werd dus in het midden opsloten en met 4 (of 5) bouten vastgezet.  Iedereen begrijpt dat dit een perfecte manier van balanceren is, die ook het meest overeenkomt met de werkelijkheid.  Immers het wiel zit op de auto in het midden op de naaf 'geklemd' en word vastgezet met 4 (of 5) wielbouten.  Zover het vroegah verhaal. 

Doordat dit een zeer arbeids intensieve manier van balanceren iedere keer was, is er dus een andere oplossing gekomen waardoor balanceren sneller ging en dus de winstmarge van het balanceren omhoog ging.  (onderschat deze bedragen aub niet want Kwikfit is hierdoor groot geworden !)  Het gevolg voor balanceren was echter dat de velg nu alleen maar centraal op het naafgat werd ingeklemd.  Hierdoor zijn er ook diverse mogelijkheden ontstaan qua balanceren, a) centreerconus aan de binnenkant van het wiel b) centreerconus aan de buitenkant van het wiel en hier heb je dan ook nog diverse mogelijkheden voor om evt. met een zogenaamde snelspanner te werken.  Dit is puur en alleen gedaan voor de winstmarge, niet omdat het wiel beter gebalanceerd word.