“De Groene Bij” - 855 T-5R AT g3 van Jankooo

Gestart door Jankooo, 11-04-2020 23:36:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jankooo

Citaat van: Jankooo op 07-01-2021 23:38:24
Dank, reactie waar ik wat aan heb! Waarom AFR niet goed zou zijn als de lambda deze goed kan meten, begrijp ik (nog) niet maar ik wil alles leren en neem jouw twijfel serieus :).
Voor mijn gevoel loopt die ook nog altijd te arm, maar dat kan ik niet onderbouwen...
Ontzettend benieuwd wat nou werkelijk de AFR is en hoe daar betrouwbaar achter te komen.
Om met jouw suggestie verder te gaan: de originele (maar naar verluidt gechipte) ecu kan ik er zo inpluggen, geen probleem.
Uitlezen zal wel niet gaan gewoon met de programma's die ik nu heb, te weten TunerProRT en een simpele Vol-FCR versie.
Met welke software kan ik deze wel uitlezen en wie kan me daarbij helpen?


Ja het zou natuurlijk teveel tegendruk kunnen zijn, kat die vol zit oid. Ik heb vorige maand met het vervangen van uitlaatspruitstuk/pakkingen/turbinehuis ook de downpipe vervangen want dat moest ook een rechte flens worden ipv konisch. Ik heb er toen een opgezet die van een 2,5T is gekomen en in prima staat was. Daar kan de fout toch hopelijk niet al liggen, dat het niet de juiste is? Nu ik er weer over nadenk, deze had wel een net iets grotere kat en woog ook beduidend meer, iets van 9 tov 6 kg. Onderste zat erop (konisch, origineel) en bovenste dus nu erop. Lijkt me sterk, maar zou in principe toch gewoon uitwisselbaar moeten zijn 2,5T en T5?

Jankooo

#136
OK, weer even geleden, maar hier een update! Niet zo goed nieuws helaas.
Afgelopen juli vond mijn kachelslang het een goed idee om te gaan scheuren....In een paar seconden al het koelwater weg... Ik reed op de snelweg en kon er gelukkig snel af. Nog meer geluk: binnen 5 minuten reed een hele vriendelijke V70classic rijder me voorbij en keerde meteen om toen hij de motorkap open zag staan. Samen vastgesteld dat de slang idd gescheurd was en het beste idee was de auto 50 meter verderop op de carpoolplek te zetten. Deze jongen was ook nog  eens zo vriendelijk om minstens een half uur om te rijden om mij en mn kids netjes thuis af te zetten! -als je dit ooit nog eens leest, nogmaals dank!

Een dag later ben ik met een stuk universeel slang terug gegaan om de kachelslang aansluitingen op het blok aan elkaar door te verbinden. Nieuwe koelvloeistof erin en voorzichtig naar huis rijden. Werd niet warm en klonk niet raar. De mannen van garage Kiers in Groningen hadden als tip het HC gehalte in het koelvloeistof te meten naa een rit, dat de volgende dag bij hen gedaan en vastgesteld dat dat schrikbarend hoog was (ik dacht iets van 300 ppm). Dus koppakking wel flink lek zeg maar. Koelslang was ook wel keihard. Bovenste koelslang kon je ook nauwelijks inknijpen na de rit, dus flink druk op het koelsysteem. Hoe erg dit al was voordat de koelslang kachelslang barstte weet ik niet.

Maar goed, voor mij duidelijk genoeg dat ik niet met de T5-R naar Zuid Frankrijk ging. In de dagen erna snel een andere auto gekocht. Een V70N D5 uit 2004, wat op zich geen slechte reispartner voor de vakantie was, alleen al omdat deze wel een werkende airco heeft :)

Na de vakantie de T-5R geschorst en eerst in de schuur gezet. Nu begint het al weer meer te kriebelen om het blok aan te pakken en weer op te bouwen ergens komende maanden.
1. Eerst maar eens goed uitzoeken wat ik minimaal moet aanpakken om weer een tijd vooruit te kunnen. Ik ga er geen duizenden euro' s in steken om gelijk alles maar helemaal als nieuw te hebben, maar wil het wel graag goed doen. En geen ervaring mee, dus wel even goed inlezen enf juiste hulp erbij halen.
2. En een ander ding wat ik dan ook gelijk op de planning wil zetten is zorgen dat de airco het weer gaat doen. Praktisch gezien houdt dat waarschijnlijk in dat ik ongeveer alles mag gaan vervangen.
3. O ja en hij verbruikte laatste maanden behoorlijk wat remolie. En tijdens stallen had ik opeens helemaal geen remdruk meer.... Ook wel belangrijk detail om even op te lossen ...:)
Tips hoe dit alles aan te pakken meer dan welkom uiteraard!

Stefan

Is dat een gegeven dan? Ik bedoel, een hoge HC waarde in de koelvloeistof, is dat per definitie een lekke koppakking? Ik ken verhalen waarbij na het vervangen van de koppakking er nog steeds een hoge HC waarde werd gemeten.
Ik heb er geen verstand van, maar kan een hoge HC waarde in de koelvloeistof ook te maken hebben met de leeftijd van de auto?

Wat de koelslang betreft, die worden hard na mate de leeftijd toeneemt, en op een dag barsten ze. Had je al last van koelwater verbruik voordat de slang barstte? Zo niet, dan zou ik toch eens voor een 2nd opinion gaan. Misschien loopt ie wel weer als van ouds als je de slang vervangt en het koelsysteem bijvult......
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

volvobug

Eerst maar eens gewoon weer rijden en kijken wat het kolevloeistofverbruik doet. Die koppakking gaat niet meteen door als het koelwater weg is. Tenzij je nog minuten doorgereden hebt.....
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Jankooo

Ik heb toen geen minuten doorgereden. Na die tijd wel een paar kleine ritjes weer gemaakt, aan de motor zelf niet zoveel te merken maar koelvloeistof niveau zakte wel duidelijk en je ruikt ook koelvloeistof uit de uitlaat.
Heeft compressie meten nog zin zit ik net te denken? Had ik half jaar terug nog gedaan en was toen best goed en vrijwel hetzelfde over de 5 cilinders.

Jankooo

Ik heb het niet handig verwoord, ik bedoel niet dat de slang zelf hard is maar dat er flink druk op het systeem stond, heb de tekst hierboven nu verduidelijkt.
Citaat van: Stefan op 19-10-2021 19:25:23

Wat de koelslang betreft, die worden hard na mate de leeftijd toeneemt, en op een dag barsten ze. Had je al last van koelwater verbruik voordat de slang barstte? Zo niet, dan zou ik toch eens voor een 2nd opinion gaan. Misschien loopt ie wel weer als van ouds als je de slang vervangt en het koelsysteem bijvult......

volvobug

Citaat van: Jankooo op 20-10-2021 00:10:06
..... Na die tijd wel een paar kleine ritjes weer gemaakt, aan de motor zelf niet zoveel te merken maar koelvloeistof niveau zakte wel duidelijk en je ruikt ook koelvloeistof uit de uitlaat. .....

En was het zakken na een paar kleine ritjes niet te wijten aan de laatste luchtbellen die nog uit het systeem moesten?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Jankooo

Citaat van: volvobug op 20-10-2021 14:40:21
En was het zakken na een paar kleine ritjes niet te wijten aan de laatste luchtbellen die nog uit het systeem moesten?
Ja goeie vraag .... Is al weer paar maandjes terug, nu breng je me wel aan het twijfelen. Kan alleen niet echt nu wat ritjes doen gezien de schorsing en gezien rempedaal bijna niks doet..... :(

Dionvr

Ik zou inderdaad niet te snel de kop lichten, eerst maar eens uitsluiten of het niet ergens anders in zit.

Jankooo

Dank voor de tips, lijkt me inderdaad slim om eerst eens rustig wat te gaan rijden en kijken wat er gebeurt voordat ik alles lostrek. Past mij ook veel beter :)

Wordt wel stap voor stap, eerst remprobleem oorzaak vinden. Ik trap het pedaal zo tot op de bodem en pas op het allerlaatst van de slag remt hij een heel klein beetje (nog minder dan met de handrem). Hij verbruikte al best wel remolie maar het lekt nergens. Moet wel interne lekkage hoofdremcilinder zijn?

MikeyQR

Hoofdremcilinder is denk ik lek ja, geen natte vloermat?
Is niet te hopen voor je dat het ook de rembekrachtiger inloop.


Rijns_t5r

Lees het volgende eens door, ff met je hand/ vinger onder de aggregaat door en weet je gelijk of hij lekt. http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,28123.0.html 
Succes

Grtz Robert
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

The_former_saint

Waarschijnlijk is de hoofdremcilinder inderdaad kapot, hij kan intern lekken tussen de 2 kamers waardoor je de pedaal verder kan induwen en hij maar remkracht heeft in 1 circuit.

Mijn T-5r heeft ook best wat druk op zijn koelslangen zitten, is altijd zo geweest bij mij, en zou normaal zijn...
Ik zou ook niet de boel meteen opengooien, gewoon ontluchten en zien wat hij doet...