V70® Pearl Saffron, de 528i en de Swift...

Gestart door t_w, 14-03-2010 23:18:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vulk

Een heel fijne upgrade zo'n revisiesetje. Ik ben stilaan aan mijn 3de toe. Ik ga die bekleding er binnenkort op cementeren denk ik.

t_w

Laatste dag(en) van de vakantie besteed aan het poetsen van de V70. Is nu weer 'bright and shiny... ;) '







tom480

- R1200GS -

Robster480

Lekker hoor! Is het poetsen zeker waard geweest!
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>

daytonawim

Hij is weer STRAK, nu maar hopen dat het een beetje droog blijft !

Tim N

ooeeeeiii wat een glannzzzz.

Ga je zondag nog naar de meet in Borculo?

maartendeb

Mooie foto's! Die 2e ga ik ook eens proberen :)

The Saint

Hele mooie auto, had 'm nog niet gezien hier  8) en  :eusa_clap:
No shirt no shoes, no pinball

rogerV701998


t_w

Thanks voor de reacties :)

water vs. een 'net gepoetste auto' levert ook altijd wel leuke plaatjes op vind ik:








En nog bezoek vandaag:


Tim N

Druk dagje geweest dus 8)
Zag er erg mooi uit, wilde hem net ff van binnen gaan bekijken toen jullie weg reden.
Volgende keer beter.


Robster480

Die blauwe komt me bekend voor ;)
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>

daytonawim

Dat mag ik wel hopen :-)

t_w

#58
Citaat van: Tim N op 22-08-2010 22:31:24
Druk dagje geweest dus 8)
Zag er erg mooi uit, wilde hem net ff van binnen gaan bekijken toen jullie weg reden.
Volgende keer beter.


Was gezellig inderdaad!
Komt vast wel weer een gelegenheid voor neem ik aan ;)


t_w

Nu ik problemen heb met het stationair lopen van de motor, zie ook deze link en ik tot morgen moet wachten totdat ik de auto kan laten uitlezen, maar even een ander punt van aandacht aangepakt...

De radio, SC-900.

2 problemen.

1: FM ontvangst valt af en toe weg
Nu had ik hier gelezen / gezien dat je dan eens naar naar de printplaten van de radio moet kijken, of alles wel gesoldeerd is zoals het hoort.

2: CD speler heeft zeer veel moeite met het lezen van cd(r)'s en het wisselen gaat met redelijk veel kabaal en moeite

Dus: open halen die zooi ;)

Eerst even gekeken of de stekkers van de antenne versterker (?) die links achterin zit, geoxideerd waren. Echter kan ik helemaal geen stekkers vinden. Kabels zijn direct op de printplaat gesoldeerd. Enige stekker aanwezig is de antenne stekker die richting de radio gaat en die zag er wel goed uit.
Hij lijkt (ook?) massa te halen via de gekartelde ring die aan de carrosserie wordt 'gekoppeld'. Tijdens het monteren het boutje maar goed aangedraaid, zodat ik zeker was dat er wel 'verbinding' met de massa was... Iets anders kon ik hier eigenlijk niet aan vinden.



Volgende stap, radio loshalen. Wel eerst even het 3CD magazijn eruit halen. Aangezien ik hier niet echt een handleiding kon vinden (die vast wel ergens verstopt is op het forum) post ik zelf maar even wat foto's.



Radio uit de auto gehaald (bedenk van te voren wel even waar je de code ook al weer had gelaten ;) )
Aan de achterzijde en de zijkanten 6 schroeven verwijderd. Ook aan de bovenzijde / onderzijde op 6 posities het 'klik' systeem losgemaakt.





Volgende stap is het verwijderen van de volume en scan knop. Deze zaten behoorlijk vast (klemverbinding). Ook de de twee platen waarmee de radio in de auto wordt vergrendeld verwijderd. Niet 100% noodzakelijk, maar geeft je iets meer zicht.
Had trouwens een papieren wegwerp tafelkleed gebruikt voor het behoud van de keukentafel. Is erg handig, aangezien je er gewoon wat op kunt schrijven, waar de schroeven bijvoorbeeld vandaan komen ;)



Volgende stap vond ik wat dubieus, maar had geen echt alternatief :eusa_think:.
De CD lade moet ongeveer 2 - 3 cm naar buiten getrokken worden. Dan worden aan de zijkant 2 kleine schroefjes zichtbaar, waarmee het front van de CD lade kan worden verwijderd. Als deze eenmaal weg is, kan het totale radio front er voor weg gehaald worden.

Als het front weg is, kan de stalen bovenkant van de behuizing verwijderd worden (is al weg op de foto). Let op, de lade nog niet weer naar binnen drukken!



Volgende foto is een stapje vooruit, maar dit is wat duidelijker denk ik.
De CD speler zit met 4 schroefjes vast, 2 aan de achterkant (onderste twee 'cirkels' op de eerste foto van de radio) en twee op de hierboven aangegeven posities.
Daarna kan de CD speler 'rustig' naar boven getrokken worden. Je moet een op tussen 2 printplaten gemonteerde stekkerverbinding lostrekken, dus kan voor het gevoel een beetje zwaar gaan.




Volgende stap is het onderste stalen frame incl. de stekker voor de center speaker verwijderen, zodat je beter bij de 'te smeren' onderdelen kunt.
Aan de onderkant zitten 4 schroefjes (niet aangegeven). Aan de zijkant zit er nog 1 (net achter het alu koelblok).
Dan moeten er 2 stekkers losgehaald worden. De bovenste (flatcable) kan de witte stekker ongeveer 5 mm richting de voorkant van de radio geschoven worden. Daarna kun je de flatcable eruit trekken. Let even op dat je de kabel markeert, zodat ie er ook weer op dezelfde manier ingaat tijdens de montage. Weet niet of het uitmaakt (heb het niet geprobeerd, maar leek me wel handig).
De tweede stekker is een verbinding tussen twee printplaten. Met een beetje heen en weer 'wrikken' gaat ook deze probleemloos los.







Hier zie je dat de slede er (MET BELEID) tot het einde is uitgetrokken. Wil je de slede er weer indrukken, zorg dan dat je het aangegeven item wat naar beneden drukt. Wijst zich vanzelf. Als je dat niet doet, komt 'ie namelijk vast te zitten.




Ik heb zoveel mogelijk gesmeerd met PFTE (teflon) spray (en spray op een wattenstaafje ;) ) Geen idee of dit de beste oplossing is, maar leek mij wel aardig. Motivatie: gewoon vet trekt vuil/stof aan, dat doet PFTE niet.
Tijdens het smeren af en toe de slede naar binnen en buiten bewogen om overal bij te kunnen. Let uiteraard op dat je de lens schoonhoud.




Na de 'smeer sessie' de lens nog even schoongemaakt met wat alcohol (van de drogist, niet van de slijterij :angel:) icm een wattenstaafje. Kun je alleen bij komen als de CD slede naar buiten is.
Na het schoonmaken van de lens moet je niet vergeten om de slede weer een stuk terug te drukken, totdat deze nog 1 - 2 cm openstaat. Dit voor de latere montage van de frontplaat van de slede...




De CD speler kan vervolgens terug worden gedrukt in de radio. Let erop, dat de stekker verbinding weer netjes in elkaar komt! Deze is prima zichtbaar vanaf de linker zijkant.



Handige tip voor diegene die hem nog niet kent:
Als de magneetkop van de schroevendraaier niet toereikend is, een beetje vet / vaseline aan de schroevendraaier en de schroefjes plakken prima!



Met de schroef aan de schroevendraaier bevestigd kunnen de twee schroeven in het binnenwerk van de radio ook weer gemonteerd worden.

De rest spreekt voor zich...


Moment of truth, het aansluiten in de auto...

Geen rook, geen knal, na het intoetsen van de code werkte alles nog prima!

Wisselen van cd's gaat wat sneller, klinkt in ieder geval al een stuk beter.
Het spoelen van nummer naar nummer is fenomenaal! Bij een gebrande cd(r) kon het soms wel meer dan 15 seconden duren voordat de radio begon met het volgende nummer. Nu werkt het binnen de seconde! Aanrader voor iedereen die vindt dat de cd speler traag is!

Ellende is alleen dat ik de soldeerpunten van de antenne aansluiting niet heb kunnen bereiken. Daarvoor moest ik de radio dusdanig open halen (printplaat verwijderen die op meerdere plaatsen gesoldeerd is aan de metalen behuizing) dat ik dat eigenlijk niet aandurfde.
Had toch het idee dat ik er meer mee zou kapot maken dan dat het zou opleveren... Des te meer respect voor de mensen die dit wel zover hebben 'opengehaald'!

Echter is de vooruitgang wat betreft het lezen van CD's dusdanig groot dat ik dat waarschijnlijk al snel weer vergeten ben!

ps. uiteraard is dit door 'vakkundig prutsen' tot stand gekomen, dus ik sta niet in voor de gevolgen :eusa_whistle:)