Van Zweeds Staal naar Spaans Temperament.. (aka. China vs. Duitsland)

Gestart door Misha, 20-03-2010 19:07:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Snellebaksteen

Ik heb 1200 mogen aftikken...
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Misha

Naar aanleiding van mijn elegie :

Citaat van: Hans Duiven op 16-03-2012 19:25:32
Citaat van: elmarconi op 16-03-2012 19:16:30
Citaat van: Misha op 16-03-2012 17:41:38
Na de vervanging van de koppeling stuurt de V70 voor geen meter meer.
Gas erop is naar rechts, gas los is naar links. Remmen heeft dan weer geen invloed.

Verder lijkt het rechts raar genoeg allemaal wat vaag te hangen, heb ik het idee dat het stuur niet helemaal spelingsloos is, maakt het stuur irritante geluiden bij het draaien bovenin  -dus niet onderin bij de bekende ring- en komt er af en toe een bizar geluid uit het rechterwiel als je snel een rotonde rijdt.
Volgens mij komt dat uit het remblok weg, maar het is geen piepen, meen een soort schaven-met-resonantie.

Morgen de boel dus maar eens op de bokken en gaan kijken of alles vast zit, spelingsloos is.

Subframe?

Dat zou mij niets verbazen.

Vandaag maar eens de boel op bokken gezet, maar helaas.

Alles zit goed vast, er zit nergens speling, rubbers van draagarmen zien er mooi uit..

)(*(*Q@#.

Het zijn gewoon mijn auto's niet maar ik kan er niet vanaf zonder dat het veel geld kost.

Gaan we maar weer eens langs de uitlijner.


@Taranis: Koppelingswissel mét DMF en arbeid origineel zit op 2/3 van die prijs.
En met 1:1 bedoel ik eigenlijk dat 1 2 koppelingen verwacht te vervangen op 1 automaatbak.
Dan is een handbak dus zelfs duurder  :D ;D
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Taranis

Citaat van: Misha op 18-03-2012 15:58:40
@Taranis: Koppelingswissel mét DMF en arbeid origineel zit op 2/3 van die prijs.
En met 1:1 bedoel ik eigenlijk dat 1 2 koppelingen verwacht te vervangen op 1 automaatbak.
Dan is een handbak dus zelfs duurder  :D ;D

Om onder andere die reden een vriend die op zoek is naar een V50 2.4 (hij heeft het misplaatste idee dat een V70 veel duurder in onderhoud is dan een V50 :eusa_wall: ), voor een homotronic te gaan ipv de handbak.

peteRRR

Het is te hopen dat je het manko een beetje snel vindt want niets is irritanter dan dat je dagelijks hoort/voelt dat er ergens iets niet goed
zit aan de auto en je dat dan weer niet kan vinden/oplossen.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Misha

#1069
Vorige week groot onderhoud gedaan: het K&N filter schoongemaakt en weer geolied.
Vandaag is de trouwe sukkel weer APK gekeurd voor een jaartje. Uiteraard was er niets mis, dus dat is mooi.
Dat betekent dat er  over een maand of zo nieuwe banden op kunnen zonder dat de oude echt op zijn.

Zoals dat er nu uitziet worden het Goodyear Eagle F1 AS2, tenzij de bandenspecialist moverende redenen heeft om er Michelin Primacy 3 op te willen leggen.

Weet iemand wat voor maten er allemaal op een N kunnen in 17" ?  Sportief hoeft dus niet zo, dat werkt niet goed met deze auto en het comfort onderstel.

Er staat nu 232.000 km op trouwens, dus ik maak eigenlijk amper kilometers. Verbruik blijft me wel verbazen, ik vind dat voor de stukjes die ik rij en waarbij de motor amper op temperatuur is netjes laag met 1:10,5 - 1:11.

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

elianmars

Meestal wordt 225/45-17 gemonteerd. Ik neem aan dat je dat er nu ook onder hebt liggen?

Misha

Citaat van: elianmars op 26-04-2012 20:02:08
Meestal wordt 225-45/17 gemonteerd. Ik neem aan dat je dat er nu ook onder hebt liggen?
Ja, klopt. Maar het mag minder breed van mij.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

elianmars

#1072
Hangt er dan ook een beetje vanaf hoe breed de velgen zijn. Een te smalle band op een brede velg is ook niet alles.

Edit: Ik zie dat de Sentinel 7,5J breed is. Als ik wat Google, zie ik dat 205, 215, 225 en 235 daarop gemonteerd kan worden. Om dan zo goed als gelijke afrolmaat te krijgen, kom je uit op 205/50-17. Geen idee of dat een gangbare (lees: betaalbare) maat is.

Let wel op dat bij smallere banden de velgrand wat meer buiten de band steekt. Dan zou je eerder de velg beschadigen, als er een stoeprandje o.i.d. wordt geraakt.

The Volvoboy

Ik zou gewoon 225/45/R17 nemen. Vergelijk je een Michelin Premacy HP in 205/50/R17 met dezelfde band, maar dan in 225/45/R17, betaal je voor die eerste €171,- en voor die laatste €130,-...
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

razorx

#1074
Carterventillatie bij een 850 10V vervangen
Goedenavond!
Misha heeft mij de eer gegeven als zijn woordvoerder voor ons gemeenschappelijk verslag op te mogen treden. Ik zal in deze post trachten dat naar eer en geweten te doen.
Afgelopen zondag hadden wij afgesproken om de carterventillatie van de 850 van zijn collega te vervangen. Het was leuk met die collega kennis te maken. Terwijl wij aan het werk waren verrichtte hij hand en spandiensten.

Misha had er voor gezorgd dat alles aanwezig was: Slangen, slangenklemmen, de olieafscheider, pakkingen (ook voor het gasklephuis), het "knietje" bij het gasklephuis en de drie ringetjes per injector. Wellicht vergeet ik nog wat te vermelden. We waren in ieder geval zeker dat we de klus niet hoefden af te breken door gebrek aan materiaal. Ook had hij gezorgd voor een vervangend "kerstboompje" en afdop dopjes. Je zal bij zo'n klus ook wel wat verdroogde vacuümslangetjes aantreffen, dus zorg dat je daar ook wat van hebt liggen.

Ik probeer onze klus gestructureerd te reconstrueren, want als wij samen klussen is er vrijwel geen overleg nodig voor de werkverdeling. Dit maakt dat samen sleutelen zo leuk en makkelijk. Het is alleen achteraf wat uitzoeken wat in welke volgorde gedaan is.

Aan de slag!

Belangrijk leermoment: open de motorkap.
Accu en luchtfilter er uit en de slang naar de thermostaat los om lekker te kunnen werken. Bij een 10V hoeft de fan er niet per se uit.
Spanrolgedeelte gasklep los. Eventueel mag het gasklephuis ook los voor een grondiger schoonmaak. Zorg dan wel dat je een verse pakking klaar hebt liggen. Stationair regelaar loskoppelen.

Afdekkap injectoren naar je toe losklikken. Niet letten op de Hyundai naast je.


Brandstofleidingen vrij maken, zitten vast met twee klembeugeltjes: Eén op de kop en één aan de achterzijde van het blok. Stekers injectoren loskoppelen, drukregelaarleiding van de vacuumverdeler losmaken en injectoren met de rail voorzichtig losklikken uit het spruitstuk. Leg de rail zonder de leidingen te veel te verbuigen op het bougiedeksel en verwijder de injectoren en de drie ringetjes.
(Klemring boven, sluitring om en klemring onder injectoren)

Oliepeilstok er uit.



Verwijde de bovenste bouten van het inlaatspruitstuk.


Los de onderste bouten van het spruitstuk genoeg om het spruitstuk later naar je toe te kunnen kantelen. Met een 3/8 ratelsetje en een knietje is dit allemaal goed te doen. Vergeet deze niet:


Nu moet alleen de verticale "steunbout" van het spruitstuk er uit. Die bevind zich in het midden wat meer naar de grille.
Kantel het spruitstuk een beetje naar je toe terwijl je het omhoog los schuift. Bij de 10V troffen we een slangetje links van het spruitstuk aan dat het meteen begaf, zo poreus was het.
De rest van de slangen was ook niet al te best.


Voorzichtig eventuele troep uit de cilinderinlaat naar je toe verwijderen en de poorten dichten met wat schoon ondergoed van je tante of met dooie cavia's.
Let dan wel op de losse haren. Ook  bij het ondergoed van je tante trouwens.

Sfeerplaatje:


Slangenklem bij het potje losmaken door het uiteinde los te wippen.


Potje losschroeven (linksonder en rechts) en lostrekken. De carteropening onder:

Poer de hard geworden olie voorzichtig naar buiten.

Misha maakt hier het blok schoon.




Nadat ik het zelfde had gedaan met het inlaatspruitstuk konden we verder. Potje er in, slangen en klemmen er op. Zorg dat de boel aan weerszijden van de pakking voor het inlaatspruitstuk smetteloos schoon en glad is. Vergeet ook vooral de nippel aan de zijkant van het spruitstuk niet door te steken.


Spruitstuk terug.


Ik heb hier lol met de bout links onder.


Draai de bouten overigens van binnen naar buiten vast. Wel zo net.

Mooi, het spruitstuk zat en zit. Tijd voor de injectoren. Plaats eerst de nieuwe blauwe ringetjes in het spruitstuk. Voorzie de injectoren van een nieuw ringetje. Nu per injector het bovenste ringetje in de rail plaatsen en meteen de injector in de rail. Anders is de kans groot dat je ringetjes verdwijnen in het niets. Twee paar handen is hier makkelijk. Volvo heeft hier zelf klemgereedschap voor maar een tie-wrap zou ook goed moeten gaan.



Plaats de rail met de injectoren voorzichtig in het spruitstuk. Raildeksel terug.


Het begint ergens op te lijken.


Zitten alle connectoren weer op hun plek?

Wat sfeerplaatjes. Voor:


Na:




Al met al een klus die goed te doen is, mits je alle spullen in huis hebt.
We deden hier toch wat lang over omdat we meteen een aantal zaken meepakten waaronder:
-noodoplossing bovenste motorsteun.
-gasklephuis schoongemaakt
-obstructie in het luchtfilterhuis verwijderd
-vacuümslangen waar nodig vervangen
-blok en spruitstuk gereinigd.

Oh ja en die xxx onderste bouten van de fan, wat een rot plek!
Aldus geschiedde afgelopen zondag terwijl Cavia Franz Joseph languitgestrekt op een tuinstoel bij lag te komen van zijn hernia en sterke verhalen aan zijn vriendinnetjes vertelde.

-edit-
Citaat van: Dirk342 op 09-05-2012 22:25:30
..
Rest mij 1 vraagje, waarom de injectorrail eraf bij een 10 klepper ?  Deze kan blijven zitten als je de carterventilatie vervangt hoor.  Je kunt de hele boel zo wegkantelen, net zoals bij de turbomodellen.  Alleen bij de 20 kleppers moeten ze eruit, anders kom je niet goed bij de spruitstukbouten.  Tenminste, zo doe ik het altijd ;D

Is een goed argument maar je kan ook meteen alles willen aanpakken. Aan de lezer de keuze ;)
Daarnaast is dit een heel mooi moment om de massabedrading onder je spruitstuk te controleren.

Jack v

of die cavia zuipt een ander zn bier op of hij vooert niks uit en naait zn vriendinnetje wat. K*tcavia. :eusa_eh:

Wel een lekkere klus Yits en Misha.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

V70geRwin

mooie howto  :eusa_clap:
is er toevallig nog een onderdelenlijstje want mijn dohc mag ook binnenkort  ;D

Misha

Citaat van: spekkie99 op 09-05-2012 20:02:27
mooie howto  :eusa_clap:
is er toevallig nog een onderdelenlijstje want mijn dohc mag ook binnenkort  ;D
Ja die is er. Maar dan wel voor een 96' er 10V.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

V70geRwin

Citaat van: Misha op 09-05-2012 20:12:50
Citaat van: spekkie99 op 09-05-2012 20:02:27
mooie howto  :eusa_clap:
is er toevallig nog een onderdelenlijstje want mijn dohc mag ook binnenkort  ;D
Ja die is er. Maar dan wel voor een 96' er 10V.


wil je die posten of pb'en?
ga wel even zoeken of er verschil is met een 95ér 10v.
(dohc staat voor 10v)

Misha

#1079
Citaat van: spekkie99 op 09-05-2012 20:14:41
Citaat van: Misha op 09-05-2012 20:12:50
Citaat van: spekkie99 op 09-05-2012 20:02:27
mooie howto  :eusa_clap:
is er toevallig nog een onderdelenlijstje want mijn dohc mag ook binnenkort  ;D
Ja die is er. Maar dan wel voor een 96' er 10V.


wil je die posten of pb'en?
ga wel even zoeken of er verschil is met een 95ér 10v.
(dohc staat voor 10v)
Nee, DOHC staat voor Double Overhead Camshaft, oftewel dubbele bovenliggende nokkenas.
Heeft elke  benzine 850.
Maar alleen bij een 10V staat dat op de kunststof kap.


Partnr    Omschrijving                                    Aantal
      
30731083  O-ring injector                                   5
1275379   O-Ring oliedop                                    1
3528217   Keerring injector (niet bij elk model aanwezig)   5
3528216   Opsluitring                                       5
9146262   Pakking inlaatspruitstuk                          1
9135990   Pakking gasklep                                   1
955993    O-ring vacuumverdeler                             1
6842718   Olieafscheider                                    1
9125598   Pijp compleet (leidingen carterventilatie)        1
976561    Slangklem                                         1
8653339   Slang                                             1
1271771   Slang                                             1
976584    Slangklem                                         2
6842287   Vacuumverdeler                                    1
1346125   dop 4.2 mm                                        3
460225    dop 6.6 mm                                        3


Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het