Het leven na Roetmobiel.....

Gestart door elianmars, 23-03-2010 13:29:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

elianmars

Vanavond samen met Sander de stuurbekrachtingingsvloeistof van de T5 vervangen. In de vakantie heb ik 'm iets bijgevuld, met atf. En dat schijnt er niet in te horen  :eusa_doh:

Groot was onze verbazing, toen bleek dat er niets anders dan atf in het reservoir zat. De slang naar het reservoir is ooit vervangen en blijkbaar is er toen geen speciale Volvo vloeistof in gegaan, maar atf.

Nu zit er dus weer de juiste in. Ik ben benieuwd of ik nog verschil merk met sturen.

San, bedankt voor je hulp!  :)

Sbv

Graag gedaan, nu mooi groen spul erin. Kijk je peil nog wel even na van de week.

Nog wat gemerkt met naar huis rijden ?

elianmars

Citaat van: Sbv op 16-09-2013 23:40:32
Nog wat gemerkt met naar huis rijden ?

Ik had het idee van wel, maar ook dat zal wel weer tussen m'n oren zitten  ;D

grijzev70tdi

Wat is het verschil tussen die 2 oliën? Behalve de kleur? ATF mag er namelijk gewoon in
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Sbv

Citaat van: grijzev70tdi op 16-09-2013 23:53:31
Wat is het verschil tussen die 2 oliën? Behalve de kleur? ATF mag er namelijk gewoon in
Fout !
bij de latere types V70n mag er dus geen atf in. Volgens mij zijn dat ander merk stuurhuizen

elianmars

In het instructieboekje staat:

Stuurbekrachtigingsvloeistof: WSS M2C204-A of een soortgelijk product met dezelfde specificaties.


Als ik daarop Google, kom ik uit op het groene Volvo-spul.

Bouke

Vers sapje is altijd goed voor je auto :eusa_dance: :eusa_dance:

Taranis

Ow, dit had ik graag wat eerder geweten. Vanaf welk modeljaar geldt deze ellende?
De XC was een MY05 en daar zat fabrieksaf al rode vloeistof in, bij de V70 heb ik er laatst ook gewoon ATF bij gemikt ::)

Sbv

Citaat van: Taranis op 17-09-2013 07:57:29
Ow, dit had ik graag wat eerder geweten. Vanaf welk modeljaar geldt deze ellende?
De XC was een MY05 en daar zat fabrieksaf al rode vloeistof in, bij de V70 heb ik er laatst ook gewoon ATF bij gemikt ::)
Ik weet vanaf MY06 in ieder geval. Vermoedelijk vanaf MY05 en de snelheidafhankelijke stuurbekrachtiging.
Bij de V70 word het dan even wisselen voor de juiste vloeistof. Zo gedaan overigens

Taranis

Mijn MY05 had ook snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, dus ik gok 06 dan. Een ander type stuurhuis zou wel verklaren waarom mijn huidige 07 veel zwaarder stuurt dan de 05 XC.

ed

Vanaf de ZF stuurhuizen moet er pentosin (groene) olie in. Dat is dacht ik vanaf my2005, maar kan ook my 2004 zijn. De ZF stuurhuizen gaan overigens vaak stuk. Je krijgt dan een pendelgevoel in het stuur in lange bochten. Meestal bij het stuur een kwart indraaien. Je kunt het simuleren door bij stilstand het stuur een kwart in te draaien en losjes vast te houden. Het stuur gaat dan vanzelf heen en weer. Enige optie is het stuurhuis vervangen, er zijn geen revisiedelen te krijgen voor de ZF stuurhuizen.

Snelheidsafhankelijk heeft er niets mee te maken, is ook van ZF.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

knoopie

merk je al verschil...?

Taranis

Citaat van: ed op 17-09-2013 16:57:28
Vanaf de ZF stuurhuizen moet er pentosin (groene) olie in. Dat is dacht ik vanaf my2005, maar kan ook my 2004 zijn. De ZF stuurhuizen gaan overigens vaak stuk. Je krijgt dan een pendelgevoel in het stuur in lange bochten. Meestal bij het stuur een kwart indraaien. Je kunt het simuleren door bij stilstand het stuur een kwart in te draaien en losjes vast te houden. Het stuur gaat dan vanzelf heen en weer. Enige optie is het stuurhuis vervangen, er zijn geen revisiedelen te krijgen voor de ZF stuurhuizen.

Snelheidsafhankelijk heeft er niets mee te maken, is ook van ZF.

Vreemd, mijn MY05 had fabrieksaf rode olie. Die heeft het 411.000 km uitgehouden zonder te pendelen. De V70 heeft inderdaad heel licht de neiging die je beschrijft. Leuk om te weten dat ik weer voor dure onderdelen kan gaan sparen ;D (of gewoon negeren)

elianmars

Citaat van: Taranis op 17-09-2013 21:02:53
Citaat van: ed op 17-09-2013 16:57:28
Vanaf de ZF stuurhuizen moet er pentosin (groene) olie in. Dat is dacht ik vanaf my2005, maar kan ook my 2004 zijn. De ZF stuurhuizen gaan overigens vaak stuk. Je krijgt dan een pendelgevoel in het stuur in lange bochten. Meestal bij het stuur een kwart indraaien. Je kunt het simuleren door bij stilstand het stuur een kwart in te draaien en losjes vast te houden. Het stuur gaat dan vanzelf heen en weer. Enige optie is het stuurhuis vervangen, er zijn geen revisiedelen te krijgen voor de ZF stuurhuizen.

Snelheidsafhankelijk heeft er niets mee te maken, is ook van ZF.

Vreemd, mijn MY05 had fabrieksaf rode olie. Die heeft het 411.000 km uitgehouden zonder te pendelen. De V70 heeft inderdaad heel licht de neiging die je beschrijft. Leuk om te weten dat ik weer voor dure onderdelen kan gaan sparen ;D (of gewoon negeren)

Ik had het verhaal, dat Ed beschrijft, al een tijdje geleden gelezen op het Volvo-forum. Mijn wagen doet ook wel eens vreemd in een lange bocht. Ik heb gekozen voor jouw laatste optie. Negeren  :eusa_whistle:

ed

Je kunt het zien aan de dop of ring bij het reservoir. Die is groen als er ook groene olie in moet.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!