Het leven na Roetmobiel.....

Gestart door elianmars, 23-03-2010 13:29:05

Vorige topic - Volgende topic

Emiel

Als je airco niet genoeg gevuld is krijg je ook een druksensor storing.

elianmars

Citaat van: Emiel op 10-05-2017 07:26:38
Als je airco niet genoeg gevuld is krijg je ook een druksensor storing.

Met ook motorfan storing als gevolg?

Ik moet zeggen dat het al een jaar of 3-4 geleden is dat het systeem is leeg gehaald en gevuld.

UserID25761

Citaat van: elianmars op 09-05-2017 23:03:20

Dat wordt dus controleren. Maar hoe controleer je zo'n sensor?
Ik zag ik het topic van Leon dat het systeem leeg moet om deze sensor te vervangen. Dan is misschien verstandig om de hele boel te laten controleren en eventueel sensor te laten vervangen door de dealer.

Wat is wijsheid?  :eusa_think:

Niet bij de classic,  bij de N weet ik niet.  ( info van carcool)
Bij de classic kan je hem er zo afschroeven  ;)

elianmars

Citaat van: NickGR op 10-05-2017 09:24:49

Dat wordt dus controleren. Maar hoe controleer je zo'n sensor?
Ik zag ik het topic van Leon dat het systeem leeg moet om deze sensor te vervangen. Dan is misschien verstandig om de hele boel te laten controleren en eventueel sensor te laten vervangen door de dealer.

Wat is wijsheid?  :eusa_think:

Niet bij de classic,  bij de N weet ik niet.  ( info van carcool)
Bij de classic kan je hem er zo afschroeven  ;)

Kijk maar in het topic van Leon: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,66017.msg1676741.html#msg1676741  ;D

En ja, het gaat over de V70 waar de airco en koelvin haperen.

UserID25761

Tja  :eusa_think:

Wat is die N toch een slechte auto   :angel:

elianmars

Citaat van: NickGR op 10-05-2017 09:51:48
Tja  :eusa_think:

Wat is die N toch een slechte auto   :angel:

Ja nou. Ik loop leeg op dat hok..... ;D

Emiel

Je kan in Vida de fan toch aansturen op de beschikbare snelheden?
Zou dat eerst proberen voordat je dingen gaat doen die misschien niet nodig zijn.

elianmars

Citaat van: Emiel op 10-05-2017 10:16:09
Zou dat eerst proberen voordat je dingen gaat doen die misschien niet nodig zijn.

Dat heb ik gedaan. En dan doet de fan het dus wel.

Vanavond met Vida aan de gang gegaan en daarmee kreeg ik het met een test voor elkaar om de fan te laten draaien. Die werkt dus gewoon.
Bij deze test staat de opmerking dat de druksensor van de airco moet worden gecontroleerd, als tijdens de test de fan wel draait.

KIM

100 graden is niet zo hoog hoor. Bij de XC is dat bijna werktemperatuur.
Natuurlijk komt dat ook omdat er ook nog eens een automaatbak aan zit die gekoeld moet worden.

Citaat van: elianmars op 10-05-2017 10:49:13
Citaat van: Emiel op 10-05-2017 10:16:09

Dat heb ik gedaan. En dan doet de fan het dus wel.

Vanavond met Vida aan de gang gegaan en daarmee kreeg ik het met een test voor elkaar om de fan te laten draaien. Die werkt dus gewoon.
Bij deze test staat de opmerking dat de druksensor van de airco moet worden gecontroleerd, als tijdens de test de fan wel draait.

In dat geval betekent dat er met de aansturing van de koelfan niets mis is. Als je problemen vermoed, zul je dus in het sensor gedeelte moeten kijken (of in de software).
Zo'n actuatortest is namelijk bedoeld om te kijken of je elektrisch systeem van de actuator nog in orde is. Het uitlezen van sensor informatie vertelt je hetzelfde over de sensoren, allen zijn die waarden soms wat lastiger te interpreteren.

elianmars

Ik weet dat 100 graden niet echt hoog is. De olie zit heel af en toe tegen 120 graden aan.
Maar de fan hoort volgens mij in te komen als de koelvloeistoftemperatuur boven 90 graden komt.

Ik merk verder geen problemen, maar wil komende zomer niet met hete motor staan, als we met vouwwagen naar Italiƫ gaan.

Misschien eerst de airco laten leeghalen en vullen. Kijken hoe het dan gaat.
Lijkt me de makkelijkste en minst kostbare manier om te testen.

KIM

Niet bij 90 graden hoor, volgens mij is dat pas bij 105.
Dat moet je in Vida wel ergens kunnen terugvinden.

)()()sT

Kun je bij een N (net als bij een 850 of classic) de temp.sensor lostrekken en dat de fan gaat draaien?

V70geRwin

Citaat van: elianmars op 10-05-2017 13:43:09
Ik weet dat 100 graden niet echt hoog is. De olie zit heel af en toe tegen 120 graden aan.
Maar de fan hoort volgens mij in te komen als de koelvloeistoftemperatuur boven 90 graden komt.

Ik merk verder geen problemen, maar wil komende zomer niet met hete motor staan, als we met vouwwagen naar Italiƫ gaan.

Misschien eerst de airco laten leeghalen en vullen. Kijken hoe het dan gaat.
Lijkt me de makkelijkste en minst kostbare manier om te testen.

Als de sensor niet te duur is wellicht gelijk doen?
Anders moet je later nog weer een keer gas eruit en er weer in?
Is een afweging...

UserID25761

Wellicht even een zinnige opmerking, de koelfan van een N is variabel qua toeren. bij een classic heb je maar twee standen,  ik dacht ook in het begin dat mijn koelfan niks deed.  maar hij doet het prima, hij loopt alleen niet zo hard  :eusa_shifty:

KIM

Citaat van: )()()sT op 10-05-2017 14:56:19
Kun je bij een N (net als bij een 850 of classic) de temp.sensor lostrekken en dat de fan gaat draaien?

Dat is vrijwel standaard voor elk merk en type auto. Dit is een noodloop procedure. Bij ontbrekende temp info gaat het MM van het ergste uit: motor te warm. Het mm onthoudt de laatst geregistreerde temperatuur bij lostrekken voor het bepalen van de inpuithoeveelheid (de temperatuur wordt dan een berekende waarde). Bij losse sensor vanaf start wordt voor de warmloopfase uitgegaan van een vaste tijd en wordt ook hier de temperatuur een berekende waarde. Ten alle tijde wordt de koelfan max aangestuurd.