Welke olie direct na een motorrevisie ?

Gestart door Piet, 16-05-2010 13:32:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

UserID6342

Ben het met Johan eens.  Vroegah werd inderdaad veel gebruik gemaakt van inloopolie's, etc. maar met het nieuwe spul van hedentendage is / zou het niet meer noodzakelijk zijn.  Echter voor je eigen gevoel (zou ik zelf ook doen) zou je dan kunnen gaan voor een goede minerale olie en deze na korte tijd 1000-1500 km er weer af kunnen laten en vervangen door een goede halfsyntheet.

Zelf Volvo zegt dat nieuwe auto's niet meer ingereden hoeven te worden, wel ik heb er een aantal nieuw gekocht en deze toch, ondanks tegengestelde adviezen, ingereden.  Gevolg was een (in principe) probleemloos, geen oliezuipend blok.  Zowel met nieuwe 4 cylinders als met een D5 blok.  Hoe raar is het als er tegelijk auto's in de werkplaats stonden met dezelfde kilometerstanden als die van mij en die allemaal een fors olieverbruik hadden.

Ik zou, zoals ook al gezegd word, toch voor het inrijden gaan met een goede inloopolie.  Welk merk dat is is ondergeschikt belang.

Piet

#16
Citaat van: Ludo op 17-05-2010 07:26:06
Ik bedoel daarmee, eerst een euro of 3-4-5000 uitgeven aan de revisie, en daarna gaan discusseren over de laatste 50á100 euro wat goeie olie betreft.
Ik snapte eigenlijk niet waaruit je nou las dat het om het geld zou gaan.

Citaat van: Ludo op 17-05-2010 07:26:06
Ik ben het er toch niet mee eens, dat een minerale olie aan dezelfde eigenschappen voldoet als een vol synthetische olie.
Een volsynthetische olie heeft ook nog altijd een reinigende werking.

Wat is jouw standpunt: wel of niet eerst 1000 a 1500 km met een minerale oilie als inloopolie rijden?
Of direct met een goeie volsyntheet beginnen?

Johann

Citaat van: Piet op 17-05-2010 08:53:55
Citaat van: Ludo op 17-05-2010 07:26:06
Ik bedoel daarmee, eerst een euro of 3-4-5000 uitgeven aan de revisie, en daarna gaan discusseren over de laatste 50á100 euro wat goeie olie betreft.
Ik snapte eigenlijk niet waaruit je nou las dat het om het geld zou gaan.

Citaat van: Ludo op 17-05-2010 07:26:06
Ik ben het er toch niet mee eens, dat een minerale olie aan dezelfde eigenschappen voldoet als een vol synthetische olie.
Een volsynthetische olie heeft ook nog altijd een reinigende werking.

Wat is jouw standpunt: wel of niet eerst 1000 a 1500 km met een minerale oilie als inloopolie rijden?
Of direct met een goeie volsyntheet beginnen?

De zogenaamde reinigende eigenschappen zitten ook in niet synthetische olie. Verschil is hoofdzakelijk de standtijd van de olie. Dit heeft o.a. te maken met temperaturen die de olie ziet maar ook vochtopname waardoor de olie sneller zijn spec zal verliezen. Een belangrijk punt bij motoren die veel hogere belasting zien is de shear factor, zegt iets over de sterkte van de oliefilm of hoe snel deze door zal slaan. Dit shear verhaal speelt ook bij koude start en langer stilstaan van de motor waarbij de olie tussen de glijvlakken weg zou kunnen lopen. Op het moment dat je de motor start is de pomp nog niet op druk dus is het belangrijk dat de olie zoals ie er al zat heel even het werk op zich kan nemen tot de olie uit het carter door het blok gaat.
Ga je de motor hoger belasten dan kan door de hogere temperaturen een normale olie sneller z'n eigenschappen verliezen. Ook deze shear factor zal dan veranderen. Een syntheet heeft hier minder last van. Naarmate de olie langer in het blok zit zal dit verhaal zich bij een normale olie sneller voordoen.

Wil je je aan de 1000km oliewissel regel houden overweeg dan een normale olie omdat deze voor de looptijd en de veelal lagere belasting tijdens inrijden gewoon goed genoeg is en voldoende levensduur te bieden heeft. Dit is dus wel een kostenoverweging.

Ik zou zelf zeggen, ook gezien hoe schoon je motor in elkaar gezet hebt, gooi er gewoon een goeie 5W-40 op en ga rijden. Olie in de 5 cylinders kleurt snel en dat wil niet zoveel zeggen over de kwalteit van de olie. Je kunt rustig 3-5d km met de eerste olie rijden maar dat ligt gewoon aan waar je zelf de rust bij hebt. Denk jij dat er bij 1000 km andere olie op moet dan doe je dat gewoon.

Piet

Citaat van: Johann op 17-05-2010 09:32:47
Citaat van: Piet op 17-05-2010 08:53:55
Citaat van: Ludo op 17-05-2010 07:26:06
Ik bedoel daarmee, eerst een euro of 3-4-5000 uitgeven aan de revisie, en daarna gaan discusseren over de laatste 50á100 euro wat goeie olie betreft.
Ik snapte eigenlijk niet waaruit je nou las dat het om het geld zou gaan.

Citaat van: Ludo op 17-05-2010 07:26:06
Ik ben het er toch niet mee eens, dat een minerale olie aan dezelfde eigenschappen voldoet als een vol synthetische olie.
Een volsynthetische olie heeft ook nog altijd een reinigende werking.

Wat is jouw standpunt: wel of niet eerst 1000 a 1500 km met een minerale oilie als inloopolie rijden?
Of direct met een goeie volsyntheet beginnen?

De zogenaamde reinigende eigenschappen zitten ook in niet synthetische olie. Verschil is hoofdzakelijk de standtijd van de olie. Dit heeft o.a. te maken met temperaturen die de olie ziet maar ook vochtopname waardoor de olie sneller zijn spec zal verliezen. Een belangrijk punt bij motoren die veel hogere belasting zien is de shear factor, zegt iets over de sterkte van de oliefilm of hoe snel deze door zal slaan. Dit shear verhaal speelt ook bij koude start en langer stilstaan van de motor waarbij de olie tussen de glijvlakken weg zou kunnen lopen. Op het moment dat je de motor start is de pomp nog niet op druk dus is het belangrijk dat de olie zoals ie er al zat heel even het werk op zich kan nemen tot de olie uit het carter door het blok gaat.
Ga je de motor hoger belasten dan kan door de hogere temperaturen een normale olie sneller z'n eigenschappen verliezen. Ook deze shear factor zal dan veranderen. Een syntheet heeft hier minder last van. Naarmate de olie langer in het blok zit zal dit verhaal zich bij een normale olie sneller voordoen.

Wil je je aan de 1000km oliewissel regel houden overweeg dan een normale olie omdat deze voor de looptijd en de veelal lagere belasting tijdens inrijden gewoon goed genoeg is en voldoende levensduur te bieden heeft. Dit is dus wel een kostenoverweging.

Ik zou zelf zeggen, ook gezien hoe schoon je motor in elkaar gezet hebt, gooi er gewoon een goeie 5W-40 op en ga rijden. Olie in de 5 cylinders kleurt snel en dat wil niet zoveel zeggen over de kwalteit van de olie. Je kunt rustig 3-5d km met de eerste olie rijden maar dat ligt gewoon aan waar je zelf de rust bij hebt. Denk jij dat er bij 1000 km andere olie op moet dan doe je dat gewoon.
Ik krijg sterk de indruk dat je je al eens flink in de materie verdiept heb en weet waar je het over hebt.
Ik heb ook steeds meer de neiging jouw standpunt over te nemen.
Echter wat Dirk342 zegt over minder oilieverbruik na een irnrijperiode hoor ik ook wel vaker.
Ik zou (deels voor mijn gemoedsrust) toch kunnen kiezen voor een inloopperiode van 1000km  met een minerale olie.
Zolang ik dan maar er juist niet meer kwaad dan goed mee doe. Je krijg toch wat menging van minerale olie met een synthetische olie wat eigenlijk niet gunstig is. (terwijl ik dit schrijf merk ik dat  ik nu wel een beetje in de marge aan het redeneren ben gegaan).

joebar

Een fabrieksnieuwe auto van tegenwoordig wordt als volgt gechecked:

Aan de computer wordt een auto gehangen, en die loopt het hele scala door wat er maar mogelijk is, dus op een rollerbank, alle versnellingen door , en geloof maar dat gebeurt niet kinderachtig, gewoon volgas alle versnellingen door, afremmen, weer optrekken, volgens een vast programma.....

Vergeet niet dat in tegenstelling tot jaren terug, de fabriicage technieken tegenwoordig zo zijn verfijnd, dat inlopen( lees inslijten) niet meer nodig is

k ben zelf storingsmonteur, en denk maar niet als wij op het werk een machine reviseren, wij tegen de productie kunnen zeggen, "jongens hij zit weer in mekaar, maar doe even voorzichtig, en rustig , want de boel moet nog inlopen...."

Heb ooit met de monteurs van Mamola gesproken, wat zij doen na een vastloper o.i.d. 
"inrijden??? dat gaat niet, gewoon in elkaar zetten, en 2 x opwarmen, daarna volgas!!! blijft het heel is het goed, blijft het niet heel was het toch op korte of lange termijn kapot gegaan

Is natuurlijk wel wat voor te zeggen, maar ondanks al die adviezen, doe ik zelf b.v.  altijd speciale montageolie op drijfstangen en lagers, en rijd altijd 100 km met spoelolie, en daarna gewoon de voorgeschreven olie erin

Ludo

Citaat van: Piet op 17-05-2010 08:53:55
Citaat van: Ludo op 17-05-2010 07:26:06
Ik ben het er toch niet mee eens, dat een minerale olie aan dezelfde eigenschappen voldoet als een vol synthetische olie.
Een volsynthetische olie heeft ook nog altijd een reinigende werking.

Wat is jouw standpunt: wel of niet eerst 1000 a 1500 km met een minerale oilie als inloopolie rijden?
Of direct met een goeie volsyntheet beginnen?

Net zoals Johann schrijft, meteen een goeie 5w40 er in.
Ook al ga je die na 1000km al vervangen, dat had ik er wel voor over.
Oke, vol synthetische olie is tegenwoordig duur, maar ik zou nooit kijken op die "paar tientjes" verschil.
Alleen het beste spul zou goed zijn, zeker nadat je nu al zo ver bent en zo'n goed werk geleverd hebt.  ;)

Rob850turbo

altijd verstandig om na ongeveer 1000 km de olie en filter te wisselen.

Mocht er toch ergens wat troep zitten , dan heb je een goede kans dat deze er uit gaat met het wisselen van de olie.

Piet

Citaat van: Ludo op 17-05-2010 11:57:59

Ik ben het er toch niet mee eens, dat een minerale olie aan dezelfde eigenschappen voldoet als een vol

Net zoals Johann schrijft, meteen een goeie 5w40 er in.
Ook al ga je die na 1000km al vervangen, dat had ik er wel voor over.
Oke, vol synthetische olie is tegenwoordig duur, maar ik zou nooit kijken op die "paar tientjes" verschil.
Alleen het beste spul zou goed zijn, zeker nadat je nu al zo ver bent en zo'n goed werk geleverd hebt.  ;)

Het gaat echt niet om de kosten, maar wat het beste is. Eventueel goedkopere olie als inrijolie niet omdat het goedkoper is, maar omdat er een betere "inslijting" plaats kan vinden van de cilinderwanden

Citaat van: Rob850turbo op 17-05-2010 12:55:10
altijd verstandig om na ongeveer 1000 km de olie en filter te wisselen.

Mocht er toch ergens wat troep zitten , dan heb je een goede kans dat deze er uit gaat met het wisselen van de olie.

Na 1000 km wil ik sowieso olie + oliefilter verversen. Vraag voor mij is/was  alleen nog welke olie het beste voor de eerste 1000 km te gebruiken.
Rest mij alleen nog de vraag of onze motoren,  waarvan de eersten al begin jaren '90 stammen wel onder de "moderne" motoren gerekend kunnen worden (ik vermoed van wel).

Ludo

Citaat van: Piet op 17-05-2010 13:46:33
Eventueel goedkopere olie als inrijolie niet omdat het goedkoper is, maar omdat er een betere "inslijting" plaats kan vinden van de cilinderwanden

Ik kan niet bedenken welke olie aan betere specificaties voldoet, voor onze motoren, dan een volsyntheet 5w40.
?

UserID6342

Citaat van: Ludo op 17-05-2010 17:33:33
Citaat van: Piet op 17-05-2010 13:46:33
Eventueel goedkopere olie als inrijolie niet omdat het goedkoper is, maar omdat er een betere "inslijting" plaats kan vinden van de cilinderwanden

Ik kan niet bedenken welke olie aan betere specificaties voldoet, voor onze motoren, dan een volsyntheet 5w40.
?

Standaard word er bij de meeste dealers nog steeds een gewone halfsyntheet 10W40 gebruikt hoor ipv volsyntheet.  Tenminste, wel bij de Volvo dealers die ik ken ;D

rogerV701998

Citaat van: Dirk342 op 17-05-2010 18:54:25
Citaat van: Ludo op 17-05-2010 17:33:33
Citaat van: Piet op 17-05-2010 13:46:33
Eventueel goedkopere olie als inrijolie niet omdat het goedkoper is, maar omdat er een betere "inslijting" plaats kan vinden van de cilinderwanden

Ik kan niet bedenken welke olie aan betere specificaties voldoet, voor onze motoren, dan een volsyntheet 5w40.
?

Standaard word er bij de meeste dealers nog steeds een gewone halfsyntheet 10W40 gebruikt hoor ipv volsyntheet.

Is dat dan omdat de dealer vindt dat halfsyntheet 10W40 het beste is of heeft dat met de kosten en bijbehorende marges te maken?

UserID6342

Moet ik je eerlijk bekennen dat ik het antwoord daarop niet weet, maar ik denk beide.  Kijk, een slechte olie zal een dealer nooit leveren daar hij anders echt in de problemen komt met zijn (en de importeurs) garantiebepalingen.  Dat is dus 1.  Per definitie durf ik dan wel te stellen dat de olie, gebruikt door een originele dealer, echt wel goed is.

Natuurlijk spelen de kosten hierin ook een grote rol.  Ik denk dat het gewoon een bepaald soort marktwerking is. De dealer moet zorgen voor olie die aan de gestelde specificaties voldoet van de importeur en of dit nu merk Jantje of Pietje is zal 'm, denk ik, een rotzorg zijn.  Dan wel het merk wat het voordeligst is MET die specificaties.  Denk ik, maar bewijzen kan ik het niet.

Het is niet meer zoals vroegah dat bijvoorbeeld de importeur van Renault alleen Elf / Castrol olie voorschreef in de Renaults.  Die tijd is allang voorbij lijkt me.

Piet

Wat er na de inrijperiode voor olie gebruikt moet worden is eigenlijk weer een andere discussie, die al veelvuldig gevoerd is op het forum en waar denk ik toch geen eensluidend antwoord op komt.  ::)
Ik denk dat zowel met een moderne halfsyntheet als een moderne volsyntheet van om het even welk gerenomeerd merk ook, de 400.000 km (minstens) bij regelmatige oliewisseling met gemak gehaald kan worden. Alhoewel ik altijd wel neeg naar een volsyntheet en nu al helemaal  na de opmerkingen van Johann hierover.

Gaat mij hier met name om welke olie in de inrijperiode gebruikt dient te worden.
Wat dat betreft helpt zo een actief forum als deze echt wel om de gedachte een beetje te bepalen.

Naar aanleiding van alle bovenstaande reacties denk ik dat de discussie hierover wellicht  teruggebracht zou kunnen  worden tot de vraag  in hoeverre onze (na revisie) motoren tot de moderne motoren gerekend moeten worden die geen speciale inrij-olie meer nodig hebben gezien de metallurgische eigenschappen van de zuigerveren en de cilinderwanden.

Piet

#28
Ik heb er inmiddels 1000km met mijn gereviseerde motor opzitten.
Ik heb besloten hem in te rijden met de normale volsynthetische olie 5W40 van castrol.

Dit lijkt goed uit te pakken: nu na 1000km (dus zelfs tijdens het inrijden al) geen druppel olieverbruik. Had hem gevuld tot 3/4 van de peilstok en daar staat ie nog steeds op.

Ik heb wel direct, zoals beschreven in Haynes,  om de zuigerveren "te zetten" een paar keer volgas van 50km/uur naar 80 km/uur opgetrokken, waarna ik hem weer rustig op de motor af liet remmen naar 50 km/uur om de motor al niet te warm te laten worden.

Inrijolie is denk ik inderdaad iets uit de verleden tijd c.q. voor auto's uit die verleden tijd.