automaat/radiateur

Gestart door Kees.R.S, 17-08-2010 12:31:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thuur

CiteerFoutcode 2–1–X.
Wanneer de stuureenheid registreert dat het signaal van de wielsensor ontbreekt bij de start van snelheden onder 6 km/h of wanneer het langzaamste wiel met een snelheid roteert minder dan 60 % van het snelste wiel terwijl dat circuit niet verbroken is, wordt foutcode 2–1–1, 2–1–2, 2–1–3 of 2–1–4, afhankelijk van welke wielsensor, gemeld.

De ABS/TRACS–functie wordt uitgeschakeld. Voor foutcode 1–2–X wordt de ABS–functie geblokkeerd bij snelheden tot 40 km/h, het ABS–waarschuwingslampje gaat pas branden bij snelheden boven 20 km/h.
Voor foutcode 1–2–1 en 1–2–2 wordt de ABS–functie alleen op de voorwielen geblokkeerd wanneer de snelheid onder 40 km/h is. De ABS–functie wordt direct weer ingeschakeld wanneer de storing verdwijnt. Wanneer de snelheid boven 40 km/h is wordt de ABS–functie geheel uitgeschakeld.


Mogelijke oorzaak

-Losse contacten in leidingen/verbindingen.
-Isolatie van leidingen beschadigd.
-Contactresistentie in aansluitingen.
-Aard– en signaalleidingen liggen te dicht bij een storingsbron.
-Losse wielsensor.
-Defecte wielsensor.
-Defect tandwiel.
-Een wiel is tijdens het rijden geblokkeerd geweest.
-Luchtspleet in wiellager of astrillingen.
-Defect hydraulisch aggregaat.
Opmerking! N.B.! Wanneer het contact aanstaat kunnen foutcodes gemeld worden als de auto geen contact met de grond maakt en één of meer wielen voldoende snel roteert/roteren. Oorzaken van dit type zijn niet opgenomen in het lokaliseren van storingen.

Ik denk contactweerstand in een stekker. Check de sensorstekkers en de multistekker.


Gr 8)

V70geRwin

#31
Citaat van: thuur op 27-08-2010 12:37:50
CiteerFoutcode 2–1–X.
Wanneer de stuureenheid registreert dat het signaal van de wielsensor ontbreekt bij de start van snelheden onder 6 km/h of wanneer het langzaamste wiel met een snelheid roteert minder dan 60 % van het snelste wiel terwijl dat circuit niet verbroken is, wordt foutcode 2–1–1, 2–1–2, 2–1–3 of 2–1–4, afhankelijk van welke wielsensor, gemeld.

De ABS/TRACS–functie wordt uitgeschakeld. Voor foutcode 1–2–X wordt de ABS–functie geblokkeerd bij snelheden tot 40 km/h, het ABS–waarschuwingslampje gaat pas branden bij snelheden boven 20 km/h.
Voor foutcode 1–2–1 en 1–2–2 wordt de ABS–functie alleen op de voorwielen geblokkeerd wanneer de snelheid onder 40 km/h is. De ABS–functie wordt direct weer ingeschakeld wanneer de storing verdwijnt. Wanneer de snelheid boven 40 km/h is wordt de ABS–functie geheel uitgeschakeld.


Mogelijke oorzaak

-Losse contacten in leidingen/verbindingen.
-Isolatie van leidingen beschadigd.
-Contactresistentie in aansluitingen.
-Aard– en signaalleidingen liggen te dicht bij een storingsbron.
-Losse wielsensor.
-Defecte wielsensor.
-Defect tandwiel.
-Een wiel is tijdens het rijden geblokkeerd geweest.
-Luchtspleet in wiellager of astrillingen.
-Defect hydraulisch aggregaat.
Opmerking! N.B.! Wanneer het contact aanstaat kunnen foutcodes gemeld worden als de auto geen contact met de grond maakt en één of meer wielen voldoende snel roteert/roteren. Oorzaken van dit type zijn niet opgenomen in het lokaliseren van storingen.

Ik denk contactweerstand in een stekker. Check de sensorstekkers en de multistekker.


Gr 8)

kan dus ook een van de contactpunten van de ECU zijn, lijkt me het meest logisch omdat het nu pas optreed na het wisselen van automaat ECU.
of heeft de automaat ECU niets met abs te maken?

mehn

Gaat nu iedereen de ECU CPU noemen? :P

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

V70geRwin

Citaat van: mehn op 27-08-2010 13:08:35
Gaat nu iedereen de ECU CPU noemen? :P

Die zit er toch vast ook wel in  :evil:

Maar je hebt gelijk  :eusa_wall:

Inhoudelijk nog commentaar of is het idd logisch dat het een contact van de ECU is?

Kees.R.S

Terug van een weekendje Texel, zaterdag van ellende de ABS zekeringen getrokken en lekker verder getoerd, bak als een zonnetje. Er is over m'n probleem aardig meegedacht. Nu ga ik me niet mengen in het probleem ECU/CPU maar de ABS computer zit boven het linker voorwiel? toch. Deze is niet losgeweest maar de andere twee in de zwarte doos boven het R.voorwiel krijgen "even" aandacht en ook de beide conectoren bij de beide voorwielen. Thuur jouw bibliotheek is schier onuitputtelijk veel dank, en de anderen voor de zeer zinvolle bijdragen.  :eusa_clap:
(ECU en CPU worden waarschijnlijk nog vertaald?) :eusa_doh: ;)

Kees  :D

thuur

Citaat van: spekkie99 op 27-08-2010 12:59:31
Citaat van: thuur op 27-08-2010 12:37:50
CiteerFoutcode 2–1–X.
Wanneer de stuureenheid registreert dat het signaal van de wielsensor ontbreekt bij de start van snelheden onder 6 km/h of wanneer het langzaamste wiel met een snelheid roteert minder dan 60 % van het snelste wiel terwijl dat circuit niet verbroken is, wordt foutcode 2–1–1, 2–1–2, 2–1–3 of 2–1–4, afhankelijk van welke wielsensor, gemeld.

De ABS/TRACS–functie wordt uitgeschakeld. Voor foutcode 1–2–X wordt de ABS–functie geblokkeerd bij snelheden tot 40 km/h, het ABS–waarschuwingslampje gaat pas branden bij snelheden boven 20 km/h.
Voor foutcode 1–2–1 en 1–2–2 wordt de ABS–functie alleen op de voorwielen geblokkeerd wanneer de snelheid onder 40 km/h is. De ABS–functie wordt direct weer ingeschakeld wanneer de storing verdwijnt. Wanneer de snelheid boven 40 km/h is wordt de ABS–functie geheel uitgeschakeld.


Mogelijke oorzaak

-Losse contacten in leidingen/verbindingen.
-Isolatie van leidingen beschadigd.
-Contactresistentie in aansluitingen.
-Aard– en signaalleidingen liggen te dicht bij een storingsbron.
-Losse wielsensor.
-Defecte wielsensor.
-Defect tandwiel.
-Een wiel is tijdens het rijden geblokkeerd geweest.
-Luchtspleet in wiellager of astrillingen.
-Defect hydraulisch aggregaat.
Opmerking! N.B.! Wanneer het contact aanstaat kunnen foutcodes gemeld worden als de auto geen contact met de grond maakt en één of meer wielen voldoende snel roteert/roteren. Oorzaken van dit type zijn niet opgenomen in het lokaliseren van storingen.

Ik denk contactweerstand in een stekker. Check de sensorstekkers en de multistekker.


Gr 8)

kan dus ook een van de contactpunten van de Epu zijn, lijkt me het meest logisch omdat het nu pas optreed na het wisselen van automaat Epu.
of heeft de automaat Epu niets met abs te maken?

WTF is een EPU? :D

TS heeft een '94-er:
Citaat van: Kees.R.S op 17-08-2010 13:28:40
De roffel is van '94

De controller is dus niet verdacht.

ECU=ENGINE control unit. CPU=central processing unit. ACU zou beter passend zijn (ABS Control Unit).
Controller, Unit, brein, computer zijn ook gangbare termen. Pur sang zijn het complete computers, dus met geheugen, processor en ROM (programma).

Automaatcomputer: kan zeker geen kwaad om er eens goed naar te kijken. Vroegere bakken (ook MT) hebben een eigen snelheidssensor. Latere modellen (MY95+) krijgen het snelheidssignaal van de ACU.


Gr 8)

arjenT5R

ik weet nog steeds niet waar dit vandaan komt
maar ook de bakken van na 96 krijgen hun snelheids signaal gewoon vanaf te bak
automaat computer is TCU (transmission control unit)


Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

V70geRwin

EPU = external power unit (beroepsdeformatie rondom de afkortingen)

-D©©©L-

Citaat van: arjenT5R op 30-08-2010 01:46:12
ik weet nog steeds niet waar dit vandaan komt
maar ook de bakken van na 96 krijgen hun snelheids signaal gewoon vanaf te bak
automaat computer is TCU (transmission control unit)




Met het verschil dat dit snelheidssignaal in de =>1996 modellen alleen gebruikt wordt voor de TCU (bakcomputer) en niet meer voor de snelheidsmeter. Daar zit de verwarring. =>1996 handbak modellen hebben geen snelheidsensor op de bak zitten. 

thuur

Citaat van: -D©©©L- op 30-08-2010 11:16:19
Citaat van: arjenT5R op 30-08-2010 01:46:12
ik weet nog steeds niet waar dit vandaan komt
maar ook de bakken van na 96 krijgen hun snelheids signaal gewoon vanaf te bak
automaat computer is TCU (transmission control unit)




Met het verschil dat dit snelheidssignaal in de =>1996 modellen alleen gebruikt wordt voor de TCU (bakcomputer) en niet meer voor de snelheidsmeter. Daar zit de verwarring. =>1996 handbak modellen hebben geen snelheidsensor op de bak zitten. 

Dat is inderdaad een genuanceerder uitdrukking.


Gr :D

Kees.R.S

 :eusa_whistle:  :eusa_whistle:   Nu ben ik iets gestart waardoor ook een hoop afkortingen uitgelegd worden met daarbij enige bronnen van het snelheidssignaal. Nu ik gooi nog wat olie (willekeurige olie 8) ) op het vuur: Ik heb wél een snelheidssignaal maar... ik heb sterk de indruk dat het niet helemaal joffel is ???. De aangegeven snelheid is hoger dan de werkelijke km/u (denk ik), nu is dat met moeders wat zware rechtervoet een uitkomst (de jongens in Leeuwarden sturen niet zo veel brieven :eusa_dance:) maar ik moet nog "even" uitvogelen (timen) hoe groot het verschil is.
Zo, wat een kapotte radiateur al niet teweeg brengt. :evil:

groet, resultaat volgt, Kees :angel:

thuur

Welke bandenmaat heb je?


Gr :)

Kees.R.S

Je maakt me nieuwsgierig: 195/60R15, standaard dus, goede bandenspanning.
Ik heb nog niet getimmed/geijkt op snelheid, was op de fiets. :P

groet,

Kees

thuur

Ok, daar zul je geen afwijking van krijgen. De aangegeven snelheid is altijd minder dan de werkelijke snelheid. De meter is uiteraard niet geijkt en geen enkele fabrikant die de gok neemt om de naald de verkeerde kant op te laten afwijken. Standaardafwijking is 7-10%. Onze auto's zijn redelijk nauwkeurig, de praktijk leert 5-7%.


Gr 8)

Kees.R.S

De ijking gebeurd in het weekend, na de bedrading/connector controle.  :eusa_pray:
Hartelijk dank voor de support, uitslag volgt uiteraard. :angel:

groet,

Kees  ;)