waarschuwingssenser defecte gloeilamp spoiler met ledlampjes

Gestart door turbotime, 05-09-2010 11:47:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

razorx

#15
Citaat van: haasje op 05-09-2010 20:07:04
Ik weet niet zeker of de unit voor 2 lampen een uitgang hebben voor een 3de remlicht, anders deze unit plaatsen en dan je 3de remlicht aftakken voor je unit, dat ziet hij hem ook niet.
Ik zou voor Haasjes (Erwins) en Mevita's optie gaan. E.v.t. een V70 sensor, maar waarom moeilijk doen?
Let wel even op met het doortrekken van de bekabeling. Het kuntstsof is her en der wat broos dus wees subtiel. ;)

UserID6342

Citaat van: haasje op 05-09-2010 20:07:04
Ik weet niet zeker of de unit voor 2 lampen een uitgang hebben voor een 3de remlicht, anders deze unit plaatsen en dan je 3de remlicht aftakken voor je unit, dat ziet hij hem ook niet.
Dat is dus ook hetgeen wat ik bedoel, alleen jij legt het beter uit ;D

joebar

#17
je kunt ook het trekhaakrelais pakken, en de 3e-4e 5e lamp op de trekhaakuitgang monteren...er zijn nog meer optie's , moet je even wat elactronicakennis voor hebben, maar je kunt op de kabel van je remlicht een inductiespoeltje maken, en dan met een schakelingetje of zelfs een inductierelais uit een gasinstallatie je remlicht mee laten schakelen
Zo heb ik al die verplichte mistlampen voor aanhangers geschakeld, hoef je geen extra schakelaar of wat dan ook in je auto te hebben

turbotime

Beste Volvo vrienden,

Bedankt voor jullie steun. Ik heb uiteindelijke de tip van Elianmars opgevolgd en op eBay een relais van 11 euro besteld. ( Fijn dat je dat even voor me had opgezocht) Een paar dagen later had ik hem binnen en  inmiddels is hij gemonteerd en het werkt allemaal vlekkeloos. Zo blijft het allemaal origineel.

steve p

Citaat van: joebar op 07-09-2010 11:51:28
je kunt ook het trekhaakrelais pakken, en de 3e-4e 5e lamp op de trekhaakuitgang monteren...er zijn nog meer optie's , moet je even wat elactronicakennis voor hebben, maar je kunt op de kabel van je remlicht een inductiespoeltje maken, en dan met een schakelingetje of zelfs een inductierelais uit een gasinstallatie je remlicht mee laten schakelen
Zo heb ik al die verplichte mistlampen voor aanhangers geschakeld, hoef je geen extra schakelaar of wat dan ook in je auto te hebben
Joebar, ik moet een trekhaak aansluiten. Waar zit dat trekhaakrelais?

steve p

een draadgewonden weerstand van een paar ohm parallel aan de leds, dan denkt de lampcontrol dat het een gewoon gloeilampke is. Even zoeken in de elektro rommeldoos

haasje

Parallel eraan gaat volgns mij helemaal niet werken.

steve p


haasje

De lampcontrole units meten het verschil tussen 2 lampen als de afwijking meer is dan een x% gaat het waarschuwingslampje branden. Je zult dus het opgenomen vermogen van een lampje moeten evenaren met het gebruik van leds. Aangezien de meeste leds minder weerstand zullen hebben als een lamp, zul je dus een weerstand in serie moeten plaatsen, niet parallel.

pwassink

#24
Citaat van: haasje op 09-05-2011 02:31:06
De lampcontrole units meten het verschil tussen 2 lampen als de afwijking meer is dan een x% gaat het waarschuwingslampje branden. Je zult dus het opgenomen vermogen van een lampje moeten evenaren met het gebruik van leds. Aangezien de meeste leds minder weerstand zullen hebben als een lamp, zul je dus een weerstand in serie moeten plaatsen, niet parallel.

Parallel gelegde weerstand rookt wel mooier  ;D

In de praktijk zijn 12 volts leds ook zeldzaam en zal er vaak (of af fabriek) een serieweerstandje voorzitten
om die 12 volt terug te brengen naar een volt of 4/5 wat een led veel fijner vindt,
optelsom van t verbruik van de led zelf en hetgeen de weerstand verdoet is dan t wattage wat de schakeling "ziet"

Verder is je verhandeling correct.
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

steve p

Citaat van: pwassink op 09-05-2011 05:35:28
Citaat van: haasje op 09-05-2011 02:31:06
De lampcontrole units meten het verschil tussen 2 lampen als de afwijking meer is dan een x% gaat het waarschuwingslampje branden. Je zult dus het opgenomen vermogen van een lampje moeten evenaren met het gebruik van leds. Aangezien de meeste leds minder weerstand zullen hebben als een lamp, zul je dus een weerstand in serie moeten plaatsen, niet parallel.
Klopt als een zwerende vinger.
Citaat van: pwassink op 09-05-2011 05:35:28
Citaat van: haasje op 09-05-2011 02:31:06
De lampcontrole units meten het verschil tussen 2 lampen als de afwijking meer is dan een x% gaat het waarschuwingslampje branden. Je zult dus het opgenomen vermogen van een lampje moeten evenaren met het gebruik van leds. Aangezien de meeste leds minder weerstand zullen hebben als een lamp, zul je dus een weerstand in serie moeten plaatsen, niet parallel.

Parallel gelegde weerstand rookt wel mooier  ;D

In de praktijk zijn 12 volts leds ook zeldzaam en zal er vaak (of af fabriek) een serieweerstandje voorzitten
om die 12 volt terug te brengen naar een volt of 4/5 wat een led veel fijner vindt,
optelsom van t verbruik van de led zelf en hetgeen de weerstand verdoet is dan t wattage wat de schakeling "ziet"

Verder is je verhandeling correct.

Parallel gelegde weerstand rookt wel mooier  ;D

In de praktijk zijn 12 volts leds ook zeldzaam en zal er vaak (of af fabriek) een serieweerstandje voorzitten
om die 12 volt terug te brengen naar een volt of 4/5 wat een led veel fijner vindt,
optelsom van t verbruik van de led zelf en hetgeen de weerstand verdoet is dan t wattage wat de schakeling "ziet"

Verder is je verhandeling correct.
Klopt inderdaad.
Echter, het vermogen van de 12volt leds MET serieweerstand is misschien maar een paar watt, zie ook de vermogens van de huis, tuin en keuken ledlampen voor 230v die je overal kan kopen (4-6 watt). Onze lampcontrol kan hier niets mee.
Ga ik dan nogmaals weerstanden in serie opnemen, wat hierboven gesteld wordt, dan gaat de totaalweerstand verder omhoog en het totaalvermogen omlaag. Nog beroerder dus!
Sluit ik dus een weerstand parallel aan de leds op de lampcontrol en zorg dat het vermogen gezamelijk plm. 20watt is, zal het best wel werken. Ik zit te denken aan zo'n draadgewonden weerstand van 10 ohm.
Lang leve de wet van Ohm.

jeroen74

10 Ohm weerstand zal zo'n (13.8*13.8)/10=19W verstoken. Dat is een beste weerstand die flink heet zal worden. Ik zou zo'n weerstand in een koellichaam nemen en die netjes met koelpasta ergens op het metaal schroeven.

Maar ik zou de lampcontrol aanpassen :P Zo'n extra weerstand is een beetje als rijden met de handrem erop.

haasje

Ik neem mijn hele parallel/serie verhaal terug, heb een redenatiefout gemaakt, je hebt gelijk, de weerstand moet inderdaad parallel komen staan.

Ik ga proberen in de komende dagen te kijken welke weerstand er in de lampcontrol aangepast moet worden en door welke waarde. Dit laatste kan echter lastig zijn omdat dit (deels) afhankelijk is van de gebruikte leds. Eventueel is dit misschien op te lossen door een potmeter te gebruiken, deze kun je dan zelf afregelen voor de juiste waarde.


steve p

Of, haha daar gaan we weer, 2 van 5 ohm in serie. Dan verdeeld de warmte zich over de 2 weerstanden.
Met het warm worden zal het wel meevallen, of je rijdt overal rond met je voet op de rem? Het ging toch over de led's in het 3e remlicht?  :eusa_doh:
Succes met het solderen!

daytonawim

#29
Zwaardere lampen worden volgens mij niet geregistreerd door het kasje, ik heb de 5 watt lampen vervangen door 10 watt x 4  is dus 20 watt verschil, lampje stuk resulteerd direct in een lampje kapot op dashbord.

Oeps, das natuurlijk voor het gewone licht  :eusa_wall:

BIj een parallel schakeling is de weerstand altijd kleiner dan de kleinste weerstand. (effe uit het hoofd)