OPGELOST: gordelverklikker gesaboteerd -> binnenverlichting kadoek?

Gestart door Gurt, 11-10-2010 17:08:47

Vorige topic - Volgende topic

Gurt

Ha!

De vorige eigenaar van mij 850 estate heeft (omdat hij graag zonder gordel wilde rijden) de verklikker gesaboteerd. Als je gaat zitten en het contact aanzet knipperen de lampjes niet en hoor je geen klikjes.

Daar kan ik mee leven, maar ik heb het liever gewoon werkend ivm bijrijders. (mijn kinderen zijn ook prima gordelverklikkers overigens :-)
Er is een bijkomend probleempje dat er misschien mee te maken heeft, namelijk dat de binnenverlichting niet meer werkt. Niet op de deurschakelaars, maar ook niet op de gewone schakelaars om continu aan te staan. Dat is wel vervelend! De lampjes zijn goed, de zekeringen ook. Geldt voor zowel voor als achterverlichting bij achterbank. De middenknop bovenin voor selectie op deurschakelaars of "vast aan" is uberhaupt verdwenen.
De kofferbak verlichting werkt ook niet als de kofferdeur opengaat, maar wel als ik de draaiknop omzet.

Kan het zijn dat hij een relais gesloopt heeft oid waardoor ook de binnenverlichting niet meer werkt?
of is die middenknop van cruciaal belang voor zowel de gordelverklikker als de hele binnenverlichting?

Iedere hulp wordt zeer gewaardeerd!

Grt Gurt

UserID6342

Het klikrelais wat ook de lampjes doet branden van de gordel als deze niet om zijn, is gewoon een los relaistje wat je er zo uit kunt trekken.  Zit boven je pedalen en is grijs van kleur.  Zit uit het hoofd als meest rechtse gemonteerd.

Binnen verlichting heeft hier niets mee van doen, of ze moeten in de unit (waar ook de knop zat) e.e.a. hebben zitten kaaien, maar dat is zo niet te zien natuurlijk.

Gurt

Dank! In de unit bovenin tussen de zonnekleppen is dus wel die middenknop verdwenen (als in: de knop zit er zelf niet meer in) maar binnenin zie ik geen vreemde zaken. Alle bedrading loopt normaal voor zo ver ik kan inschatten.

Ik zal eens kijken of dat relais van die verklikker er nog in zit.

cas

beetje meten.....  :) of er wel echt prut bij de schakelaar komt... en bij de zekering ervoor of na... volgen die boel, en overal dat ding in steken! haha...
is gewoon een continu? plus draadje.... mischien per ongeluk gesloopt bij monteren van radio? ik weet niet waar dat precies loopt hoor...

ik heb de ballen verstand van stroom, maar als ik die multimeter overal in prik en wat logisch nadenk kom ik er vaak wel uit.

mijn kofferklep verlichting heeft ook kuren, die zet ik continu gewoon uit.

voor de verlichting met de deuren open en dicht/slot. dat werd toch door die microswitches geregeld? even zoeken......
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

thuur

De middelste (verdwenen) knop zal wel op 'uit' staat.

Gordelverklikker kun je op 2 manieren saboteren, het relais wat Dirk zegt, of het kabeltje bij de gordelvanger aanpassen.

Gr ;)

Gurt

Citaat van: thuur op 11-10-2010 22:55:11
De middelste (verdwenen) knop zal wel op 'uit' staat.

Heeft dit dan ook effect op de lampjes bij de achterdeuren? (Lijkt me logisch, maar kan het n iet meer checken :) )

Thanks!

jeroen74

CiteerDaar kan ik mee leven, maar ik heb het liever gewoon werkend ivm bijrijders

Alleen.... bij een 850 is het verklikkersysteem alleen voor de bestuurder... :( niet voor de bijrijder. Dus geen sensortje in de bijrijdersstoel zoals een 440 of 460 o.a wel heeft.

Gurt

Gurt

Het probleem is opgelost. Het vervangen van de ontbrekende schakelaar in de console in het plafond geeft weer licht op alle lampen. Dit heeft inderdaad niets te maken met de gordelverklikker die nog steeds niet werkt (omdat ik er nog niets aan gedaan heb)