EGR-klep op Tdi

Gestart door denkweb, 27-03-2004 18:58:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

denkweb

Op mijn uitlaatspruitstuk boven de Turbo zit iets wat lijkt op een vacuümpompje. Het ziet er uit als een platgeslagen vliegende schotel op een zuiltje  ;D. Hiervandaan loopt een geel vacuümslangetje naar een vacuümventiel achter het luchtfilterhuis waarvandaan naar alle richtingen vacuümslangetjes lopen.

Het merk is Pierburg, het nummer dat erin gestanst is begint met: 7.21675.06    981015   PIERBURG     ......... laatste stukje is niet leesbaar ivm kap over de motor.

Mijn vragen hierover:
Wat regelt dit ding en wie heeft een schematische tekening van dit ding?
Hoe zit dit allemaal bevestigd?
Wat kan er aan kapot gaan?
Hoe kan het dat er onderaan dit 'ventiel' olie vandaan komt (zweten, niet lekken) en wat kan ik hieraan doen/moet ik hier iets aan doen?

Soms kom je van die dingen tegen waar je even geen antwoord op hebt  ;)

Het betreft hier dus een volvo 850 2.5 Tdi sedan handgeschakeld uit 1996.

mark20v

#1
Ik weet niet of volvo hier gebruikt van maakt maar is het geen uitlaatgasterugvoer?? Als dit zo is dan bedient dit ventiel een klepje die door middel van een pijp tussen de uit- en de inlaat gedeeltelijk de uitlaatgassen terugvoert. Dit systeem zorgt voor een minder hoge verbrandingstemperatuur waardoor je minder Nox-uitstoot hebt.

   mark
Volvo separates men from the boys  

denkweb

#2
Ben er al iets verder mee...

Wat het ding doet:
Het recycled warme verbrandingslucht vanuit de uitlaat terug naar de (koude) luchtinlaat waarna het verbrandingsresidu nogmaals aan verbranding wordt blootgesteld. Een schonere verbranding dus. Of niet helemaal?

Ik ben hier eens over na gaan denken, bijgestaan door wat opmerkingen alhier:
link 1
link 2

Wat doet de EGR (Electronic Gas Recycling):
Een vacuüm zorgt ervoor dat de klep geactiveerd wordt waarna dus uitlaatgassen teruggevoerd worden naar de inlaat. Voordeel: betere verbranding, verminder NOx uitstoot.
Ook geeft dit systeem dus een voorverwarming bij koude start.

Nadeel, zoals ook in de links besproken:
De (schone) koude luchtinlaat wordt gevuld met (verontreinigd, roet) warme lucht uit de uitlaat. Gevolg: aanslag in de inlaatbuis. Gevolg daar weer van is versmalling van de inlaat en dus minder (aanzienlijk?) vermogen.

Wat geopperd wordt op beide forums is het dichtmaken van de vacuümslang naar de EGR-klep. Zo voorkom je vervuiling van je inlaat, dichtslibbing van je inlaat, wel iets meer uitstoot maar schijnbaar toch ook minder rookontwikkeling. Nadeel: geen voorverwarming bij een koude motor, wat bij normaal warmdraaien/rijden geen probleem moet zijn.

Waarom is dit systeem eigenlijk bedacht? Alleen vanwege de NOx uitstoot?

Ik twijfel nog of ik het slangetje afbind... ben nog niet van alle voor- en tegens overtuigd... iemand hier ervaringen mee?

Nu heb ik net onder de klep een zwetende pakking. Iemand enig idee hoe dit dingetje in elkaar steekt (alleen twee boutjes en een pakking of zit er meer tussen?)

Zo. Nu even wat reacties graag!  ;)

Ps. zie pagina 22 van dit bestand voor een tekening van het geheel!
Tdi-motor

mark20v

De uitlaatgasterugvoer oftewel egr is puur en alleen ontwikkelt uit milieuoverweging. Voor een koude start wordt een gloeisysteem gebruikt. Bekend is dat als je dit systeem onklaar maakt, door idd het vaccuumslangetje die de klep bedient af te stoppen, minder brandstofverbruik en meer vermogen het gevolg is. Daarnaast hebben sommige merken erg veel last van die koolafzetting in het inlaatcircuit. Zeker als je een ouderwetse diesel hebt.Deze heeft dan een brandstofpomp die door middel van een slang rechtstreeks van het inlaatspruitstuk de turbodruk meet om te bepalen hoeveel brandstof er ingespoten moet worden. Bij veel vervuiling gaat dan die slang dichtzitten waardoor de pomp geen juiste (een te lage) turbodruk meet en dus te weinig diesel inspuit waardoor je trekklachten krijgt.

Die pakking onder het klepje kun je gewoon vervangen door de twee boutjes los te draaien er valt/springt dan niets uit ;)

succes,

   mark

Volvo separates men from the boys  

Ben123

het beste is om de doorlaat naar het inlaatspruitstuk dicht te maken met een plaatje van ongeveer 1mm dik.Dan komt er geen koolafzetting meer in het inlaatspruitstuk!
Succes Ben.......

konniekip

Op sommige 850's zou dit ook zitten. Op mn GLT 20v iig niet...

mark20v

Bij volvo zit het zover ik weet niet op de benzinemotoren. Dat plaatje is echt niet nodig. Als de egr-klep niet door vaccuum bedient wordt dan staat hij dicht en kan er dus geen roet van de uitlaat naar de inlaat. Het enige waar je dus voor moet zorgen is dat de klep dicht blijft dmv die vaccuumslang af te stoppen.

   mark
Volvo separates men from the boys  

mark20v

Misschien nog ff een aanvulling: Deze klep zorgt dus niet voor een betere verbranding maar juist een slechtere.

De emissie het omgekeerde, deze wordt door de "slechtere" (lees minder warme) verbranding juist beter.

Dat is ook de reden dat als je deze klep onklaar maakt je meer vermogen krijgt, door de betere verbranding>gevolg>minder brandstofverbruik. Alleen moet je niet denken dat je 100 km meer rijdt met een tank of dat je 1 sec sneller aan de honderd zit, de verschillen zijn minimaal maar wel meetbaar.

het grote voordeel als je de klep onklaar maakt is minder vervuiling in je inlaatcircuit die op den duur reperatiekosten met zich meebrengt.

mark
Volvo separates men from the boys  

BasV70

Vindt dit wel een interessant verhaal. Heb net een week m'n 2.5 D. Rijd vorstelijk, maar ik mis toch wat t.o.v. m'n vorige autootje (ibiza '99 met 110 pk Tdi).
Ik zit zelf alleen een beetje met het verhaal over het stijgen van de temperatuur. Als de verbranding beter verloopt (omdat er geen uitlaatgas wordt toegevoegd) stijgt de temperatuur. Hoeveel stijgt die en kan het blok daar over langere tijd (enkele jaren en vele km's) tegen, ondanks dat het een dieselblok is? Of geldt dit alleen als je het blok regelmatig voor langere tijd stevig aan het werk houdt?
En komt hij nog wel door de APK? Of moet je dan de zaak weer werkend maken?

Bas

Ben123

Waar is die klep nu uiteindelijk voor?
Die heeft als functie,dat hij de inlaatlucht bij koude motor opwarmt!
En hij zorgt ervoor dat hij aan de europese regelgeving omtrent emissie eisen voldoet!
Uitschakelen heeft bijna alleen maar voordelen en heeft verder niets met APK van doen.

denkweb

Citaat van: Ben123 op 29-03-2004 22:38:28
Waar is die klep nu uiteindelijk voor?
Die heeft als functie,dat hij de inlaatlucht bij koude motor opwarmt! Dit doet het systeem dus NIET, dit is een (soms handige) bijkomstigheid maar geen noodzaak en zeker nooit geen opzet geweest bij het aanbrengen van de klep!
En hij zorgt ervoor dat hij aan de europese regelgeving omtrent emissie eisen voldoet! correct
Uitschakelen heeft bijna alleen maar voordelen en heeft verder niets met APK van doen.

Vandaag maar eens wat adviezen hierover in wezen winnen:
Het is dus zoals ik hierboven stel zo dat de voorverwarming absoluut geen doel is van deze klep, immers voorgloeien is voldoende, de motor produceert al op korte termijn voldoende warmte, zelfs bij extreme koude.
De emissie-eisen is het ENIGE doel van deze klep... reductie NOx uitstoot. Bij de APK roetmeting is het echter zo dat de gestelde eisen zelfs met een uitgeschakelde klep ver binnen de marges zouden moeten liggen.

Verder wees 1 van de monteurs mij erop dat dit een prima manier is om van wat andere kwaaltjes af te komen:
1. Roetuitstoot
2. Hoog verbruik diesel

Einde van het verhaal (zowel door VW/audi monteur, Volvo monteur en Seat monteur) bevestigd: afknijpen dat slangetje!

Dubbelvouwen, ty-wrap eromheen, klaar!

Nu nog eens de gelegenheid vinden om de luchtinlaat te reinigen op de meest makkelijke manier en kijken wat de 'winst' is!  8)

Mooie tip dus voor alle TDI (!) rijders onder ons.

denkweb

Als toevoeging: bij twee van de 6 monteurs die ik sprak kwam ter sprake dat zij zelf een tdi reden, bij de eerste, een Passat, heb ik dit ook mogen aanschouwen. Tevens demonstreerde deze monteur mij wat er gebeurd als de vacuümslang losgehaald wordt maar niet wordt dichtgemaakt: de motor gaat over in een noodloopprogramma!

konniekip

Citaat van: denkweb op 30-03-2004 00:34:01
Als toevoeging: bij twee van de 6 monteurs die ik sprak kwam ter sprake dat zij zelf een tdi reden, bij de eerste, een Passat, heb ik dit ook mogen aanschouwen. Tevens demonstreerde deze monteur mij wat er gebeurd als de vacuümslang losgehaald wordt maar niet wordt dichtgemaakt: de motor gaat over in een noodloopprogramma!
tuurlijk, want dan zuigt ie valse lucht aan!

BasV70

Dus als ik het goed begrijp, Denkweb, gaat er op korte termijn een Tie-wrap omheen en horen we binnenkort wat de bevindingen zijn. Zelf ben ik nog steeds nieuwsgierig naar de gevolgen voor de temperatuur van het blok.

Bas

denkweb

Citaat van: konniekip op 30-03-2004 09:34:01
Citaat van: denkweb op 30-03-2004 00:34:01
Als toevoeging: bij twee van de 6 monteurs die ik sprak kwam ter sprake dat zij zelf een tdi reden, bij de eerste, een Passat, heb ik dit ook mogen aanschouwen. Tevens demonstreerde deze monteur mij wat er gebeurd als de vacuümslang losgehaald wordt maar niet wordt dichtgemaakt: de motor gaat over in een noodloopprogramma!
tuurlijk, want dan zuigt ie valse lucht aan!

Niet helemaal. De sensoren detecteren een vacuümlek... was wel leuk om dit te zien, wat een klein slangetje al niet kan doen!