Foutcodes voorste lamdasonde - opgelost, bedrading connector was niet goed

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 09-12-2010 14:36:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

UserID6342

Bij de auto's die ik tot nu toe heb gedaan, heb ik alle dikste kabels (bruin en zwart) iedere keer te pakken gehad in / bij de ECU voet.  Deze heb ik doorgeknipt en opnieuw gesoldeerd / verlengd.  Tot nu toe altijd goed gegaan en konden de mensen ook gewoon weer weg rijden ;D ;D

Jack v

Citaat van: Dirk342 op 28-07-2011 08:39:40
Bij de auto's die ik tot nu toe heb gedaan, heb ik alle dikste kabels (bruin en zwart) iedere keer te pakken gehad in / bij de ECU voet.  Deze heb ik doorgeknipt en opnieuw gesoldeerd / verlengd.  Tot nu toe altijd goed gegaan en konden de mensen ook gewoon weer weg rijden ;D ;D
me to
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Ries van de Zilverschuit

Vandaag nog even wat kunnen doen. Foto's spreken voor zich. Een van de zwarte kabels was van binnen behoorlijk aangetast en heb ik behoorlijk ver af moeten knippen, net zolang totdat de draad mooi koper vertoonde. Misschien was dat de oorzaak?



Zodra ik het kabelsetje van Ulkeman krijg, ga ik de massakabel wat beter 'opbergen'.



In ieder geval startte de auto direct na de verplaatsing van de massakabel. Zover is het dus goed gegaan.

Opvallend was wel dat het motorstoringslampje uit was, toen ik hem startte. Ook die twee lambdafoutcodes kon ik niet meer vinden, overigens zonder die zelf verwijderd te hebben. Maar dat komt waarschijnlijk omdat de accu een lange tijd los geweest is. Verder nog geen tijd gehad om te rijden, wel spannend wat er dan gaat  gebeuren.

Ik hou jullie op de hoogte.

P.S. Blijf het wel apart vinden dat de massabekabeling van de ecu zo anders is als bij een 850 (en ook van sommige V70's, begrijp ik uit de reacties). Bij mij zijn blijkbaar verschillende circuits separaat (vier draden) aan de massa verbonden, dit in tegenstelling tot het tweedraadssysteem van de 850's.

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

francois

normaal is je mm lampje wel uit maar de code moet er nog zijn

even uit lezen he


grfr

Ries van de Zilverschuit

Stond niets meer in toen ik hem vanmiddag uitgelezen heb: no dtc op Motronic 4.4. En ik heb ze echt niet zelf gewist hoor!
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Een vakantie verder en.... de codes zijn weer terug. Na pakweg honderd kilomter floepte het storingslampje weer aan. Bleken weer dezelfde lambdafoutcodes te zijn. Pluspunt: de codes zijn het laatste driekwart jaar nog niet zo lang weggebleven.

Maar ik heb er nu wel een verdachte bij, naast de lambdasonde: de ecu zelf. De massa-aansluiting haal ik voorlopig maar even uit de beklaagdenbank. En de rest van de bedrading verdenk ik ook nog niet.

Nadat ik de ecu een poos uit zijn voet had gehaald, waren de foutcodes spontaan verdwenen. Pas na drie starts en circa honderd kilometer kwamen de codes terug. Verder heb ik nog even snel de massa van de sondeverwarming gemeten naar de massa van de accu met contact uit: 0,0 volt. Met contact aan (II): 0,9 volt. Nadien de foutcodes weer gewist met de laptop en toen waren ze met een paar minuten weer terug.

Vandaag de ecu er weer een poos uitgehaald, foutcodes waren weer spontaan verdwenen. Kijken hoe lang ze nu wegblijven. Ik veronderstel dat de ecu na een tijdje zonder stroom te hebben gestaan opnieuw met het inleren van het sondesignaal begint en dat er gedurende dat proces ergens iets fout gaat.

Ik lijk een patent te hebben op langlopende en vage problemen, geloof ik.

Wordt vervolgd...
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Het vervolg: er lijkt een zeker patroon in de foutmeldingen te zitten. Als ik de ecu even lostrek is het storingslampje uit (bij heel kort los trekken blijft hij wel branden).  Bij de eerste start en tijdens de rit daarna gaat het goed, bij de tweede start gaat het na een aantal minuten (of kilometers) toch weer branden. Dit doet zich alleen voor bij het lostrekken van de ecu, bij het resetten via de laptop springt het lampje na een aantal minuten na de start altijd direct aan.

Ik ga nu kijken of dit echt een vast patroon is of dat er zich ook afwijkingen voordoen.

Iemand een idee of de ecu zelf mogelijk het probleem kan zijn? Het probleem is begonnen toen de zekering  van het emissiesysteem (waar de lambdasonde ook onderdeel van uitmaakt) een keer gesprongen is. (Zie het begin van dit topic.)



Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Weer nieuwe feiten! Over anderhalve maand verloopt mijn apk. Gezien de problemen uit dit topic, dacht ik: eerst maar even en viergasmeting laten doen, dan weet ik nog hoeveel tijd ik heb om de boel te herstellen mocht de auto daarvoor zakken.  Voor de meting even de ecu losgetrokken, om die te resetten en het lambda-lampje uit te krijgen.

De meting op benzine liet keurige waarden zien. Maar op lpg waren ze dramatisch! Bij 3000 toeren was co2-waarde 2,5 (maximaal 0,5 toegestaan, meen ik) en de lambawaarde ver onder de 1. Bij stationair was het iets beter, maar niet veel. Foute boel dus op lpg.

Rara hoe kan dat? En nog belangrijker: oefent de lpi-installatie invloedt uit op het circuit van de lambdasonde en zou dat meer verklaren? Ergens zit de lpi-ecu in de bedrading van de motormangement geknoopt, maar ook in het circuit van de lambdasonde? Zou daar de storing vandaan kunnen komen?

Er zitten hier hele bekwame lpg-deskundigen weet ik...
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

mehn

Als jij de ECU eruit haalt dan heeft de ECU een hele tijd nodig om weer alles goed afgesteld te krijgen. Dus dat de CO waarde dan niet goed is verbaast mij helemaal niets.

De LPi computer doet niets met het lambda signaal (op eventueel een overschakelsignaal na). De auto ECU regelt een en ander bij aan de hand van het lambdasignaal en de LPi computer rekent op basis van de signalen die de auto ECU aan de benzine injectoren geeft hoeveel LPG er ingespoten moet worden.


850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Ries van de Zilverschuit

Als de ecu zich nog niet optimaal ingeregeld heeft, dan moet dat toch ook terug te zien in de cijfers van de benzinemeeting? In dat geval zouden de waarden van beide metingen bij elkaar in de buurt moeten liggen? Waar komt het verschil tussen de benzine- en gasmeeting dan vandaan?  Waarom loopt de motor op lpg veel te rijk en op benzine niet?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ludo


Ries van de Zilverschuit

Dat is een goede vraag Ludo, hoe kom je daarachter?

In ieder geval zal het niet twee keer dezelfde hoeveelheid zijn, want dan had ik veel vaker bij de benzinepomp gestaan, vermoed ik :). Soms denk ik echter wel dat mijn benzinemeter sneller zakt, dan je mag verwachten van die paar kilometer die de auto op benzine rijdt na de start. Maar dat zou ik moeten meten om er iets objectiefs over te kunnen zeggen.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

daytonawim

als ie op LPG loopt, kan je dan niet gewoon je stekkertjes van je injectoren afhalen ?

of doelen jullie meer op lekkende injectoren ?

Ludo

Lekkende (benzine)injectoren en of drukregelaar is inderdaad ook een optie.
Een plakkend onderbreekrelais komt ook nog wel eens voor.


daytonawim

dat laatste zou je moeten kunnen horen, want dan hoor je je injectoren gewoon schakelen toch?