Foutcodes voorste lamdasonde - opgelost, bedrading connector was niet goed

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 09-12-2010 14:36:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ries van de Zilverschuit

Beste mensen, mijn roffel vraagt weer wat aandacht  :(

Vijf foutmeldingen gesignaleerd en nagekeken in Vadis, volgens de zoekfunctie komen ze op dit forum verder niet voor.

EFI-242: turboregelventiel geeft verkeerd signaal
EFI-541: signaal tankontluchtingsventiel is niet goed

Volgens de Vadis-beschrijving schakelen deze codes de lambdaregeling uit, al doen ze beide daarbij wat anders. Vandaar waarschijnlijk de volgende foutcodes:

EFI-521/522: voorverwarming lambdasondes voor en achter
EFI-153: signaal achterste lambdasondes.

Vadis geeft aan dat het probleem in de kabels en aansluiting kan zitten, maar ook in defecte onderdelen.

Foutcodes kwamen na verwijderen direct weer terug

Verder heb ik af en toe bij gas geven vanuit stationair dat de motor smoort en dreigt af te slaan. Na gas weer los, lukt het meestal wel.

Kunnen jullie me op weg helpen?

O ja, lambdasonde en lmm zijn recent vervangen. Ook het vacuümwerk is recent nagekeken.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

francois

O ja, lambdasonde en lmm zijn recent vervangen. Ook het vacuümwerk is recent nagekeken


vervangen door orgineel

Ries van de Zilverschuit

Ze zijn hartstikke Bosch allebei, precies dezelfde als Volvo vanaf fabriek gebruikt. Daar kan het niet aan liggen volgens mij.

Waar zit het turboregelventiel ergens? Ik had begerepen dat de turboregelklep ergens bij het luchtfilter zat en ik neem aan dat het om hetzelfde onderdeel gaat. (Kan die trouwens bij een defect een piepend geluid als van een opstartende cd-speler geven?) Ik weet hoe het onderdeel eruit ziet.

En het tankontluchtingsventiel? Je schijnt ze goed te kunnen doormeten volgens Vadis. Wil ik wel eens proberen met mijn multimeter.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

#3
Ik heb vakantie, dus me weer even over deze foutcodes gebogen. (Koude klus zonder garage). Ben bij het turboregelventiel begonnen.

Op de stekker meet ik ongeveer 5,5 volt terwijl volgens Vadis hier dezelde spanning op moet staan als de accu, dus circa 12 volt.

De weerstand van het ventiel lijkt goed: circa 27 ohm bij 0 graden. (Vadis: 24 ohm bij 20 graden.)

Het probleem lijkt dus ergens anders te zitten. Waarom staat er op de aansluiting maar 5,5 volt? (Nog niet gemeten, maar de kans is groot dat dit probleem ook de oorzaak is van de andere foutcodes, lijkt mij.)

Wie heeft een tip?



Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

thuur


Ries van de Zilverschuit

Het probleem lijkt opgelost, Thuur. Die 5,5 volt heb ik waarschijnlijk op de verkeerde pin gemeten. De andere pin gaf geen spanning. Wegens een ander spanningsprobleem (zekering 13 in het gewone kastje springt continue) heb ik de zekeringen en relais nagekeken. Volgens de Volvo-handleiding zou zekering 14 in het hoofdzekeringskastje alleen voor de relais van de airconditioning zijn. Kijk je echter op het deksel van dat kastje dan staat daar dat-ie ook voor het emissiesysteem is. Laat deze zekering nu gesprongen zijn! Een nieuwe erin gezet, foutcodes gereset en na het starten van de motor en een poosje stationair draaien, bleven ze weg. Nu is het alleen natuurlijk de vraag: waarom is die zekering gesprongen? De tijd zal het leren of er geen probleem achter zit. Zo ja, dan meld ik me weer.  :D
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Dit verhaal krijgt toch een staartje: nieuwe foutcodes gevonden: EFI-212 en 521: betreft het signaal en voorverwarming van de voorste lambdasonde. Volgens Vadis kan ik met een multimeter in ieder geval vaststellen of de signalen tot de connector goed zijn. Ook de weeerstand in sonde op pin 3 en 4 kan ik meten. Die weerstand zou moeten zijn: '50 ohm - oneindige weerstand'. Betekent dat dat de weerstand op of tussen deze twee waarden moet zitten?

Overigens verscheen na het starten van de auto eerst EFI-212 over het signaal in beeld, na verloop van tijd pas EFI-521 over de voorverwarming. Na het opnieuw starten met warme motor verscheen EFI-521 niet, EFI-212 wel.

Gebeurt het trouwens wel eens dat vrijwel nieuwe sondes toch de geest geven? En kunnen ze daarbij zekering 14 laten springen?

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

thuur

Het komt niet vaak voor, maar een nieuwe sensor/sonde kan stuk zijn. Even teruggaan ermee dus.


Gr ;)

Ries van de Zilverschuit

Inmiddels een vervangende, wel gebruikte lambdasonde gekregen van de leverancier. De foutcodes blijven: EFI-212 en EFI-521. Op positie 3 en 4 van de oude, geretourneerde lambdastekker (voorverwarming) mat ik oneindige weerstand. Kaduuk dus.

Een ding is met de nieuwe lambdasonde wel veranderd: het brandstofverbruik is weer normaal, zo'n 1 op 8, tegen 1 op 6 eerst. Het lijkt mij dat het signaalgedeelte van de oude ook defect was.  Overigens verschijnen de foutcodes nog steeds in de eerder vermelde volgorde.   

Zaterdag zal ik de voorverwarming van de huidige lambdasonde eens doormeten.

Kan het zijn dat het motormanagement door een kapotte voorverwarming een fout signaal signaleert, zonder dat dat het gebruik merkbaar beïnvloedt?

Rare dingen, die lambdasondes.

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

KIM

Sterker nog, die verwarming kan nodig zijn om de sensor signaal te laten geven. Reden van verwarming is dat de sensor te ver in het uitlaatspruitstuk zit. Een lambdasensor werkt alleen bij een temperatuur van rond de 400 graden Celsius.

Ries van de Zilverschuit

Dat zou betekenen dat foutcode 212 gegeneerd wordt in de periode dat de sonde nog niet warm genoeg is, door een niet werkende voorverwarming? (Foutcode 521). Dat is dus te controleren door met een warme motor de codes te resetten en kijken welke er dan terugkomt? Zou dus alleen 521 moeten zijn, aangezien het verbruik nu weer normaal is. Of is dit te simpel?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

KIM

#11
Een fout in de voorverwarming meet de ECU feitelijk op dezelfde manier als Vadis heeft beschreven, dus 50 - oneindig. Dat meet 'ie door middel van de spanning naar de sensor.
Ik moet zeggen dat oneindig een onlogische waarde is, want dat staat gelijk aan een onderbreking.

In ieder geval zou de ECU dus moeten weten wanneer de verwarming dus niet werkt en daar het verwachtingspatroon qua lambdawaarden op aan moeten passen (geen verwarming = geen signaal).

Ik zal me eens inlezen op Vadis...

Jouw optie om de boel warm te resetten test bovenstaande in ieder geval wel. Bij moderne auto's werkt de strategie zoals beschreven, bij onze auto's ben ik er niet 100% zeker van.

KIM

Citeer
EFI-212:
Diagnostic trouble code (DTC) EFI-212 is stored if there is a fault in the front or rear heated oxygen sensors (HO2S) or their cabling that affects the output voltage from the front heated oxygen sensor (HO2S).

Substitute value
-fuel trim disabled
-three-way catalytic converter (TWC) diagnostic disabled.

Ofwel: Deze foutcode betekent een foutief spanningssignaal, afkomstig van 1 van de lambdasensoren. Effect van deze storing is dat de lambdaregeling wordt uitgeschakeld; de motor draait op vaste kenveldwaarden.

De andere foutcode:

Citeer
EF-521:
Monitoring of the heated oxygen sensor (HO2S) heating circuit begins approximately 3 minutes after the HO2S heating sequence starts. Diagnostic trouble codes (DTCs) EFI–521 or EFI–522 are stored if the engine control module (ECM) registers too high or low a current in the heating circuit.

Substitute value
-2–heated oxygen sensor (HO2S) control disabled

Het lijkt dus inderdaad dat de ECU zich geen bal aantrekt van een storing in de voorverwarming. Dat zou betekenen dat de foutcode bij een warme reset weg zou kunnen blijven.

Ik lees ook dat de ECU niet de spanning, maar het sroomverbruik meet dat de voorverwarming trekt. Op basis daarvan wordt een eventuele foutcode gezet.

Wat nog belangrijke info voor diagnose is, is welke tekst er achter deze meldingen staan.

Voor EFI-212 geldt dat er nog 4 mogelijkheden zijn:
- Faulty signal
- Signal missing
- Signal too high
- Signal too low

Voor EFI-521 geldt dat er nog 2 mogelijkheden zijn:
- Signal too high
- Signal too low


Ries van de Zilverschuit

Volgens mij geeft nog Vol-fcr als Brick-diag geen nadere specificatie van het signaal. Dat zou de diagnose inderdaad vermakkelijken.

Het vreemde met EFI-212 is volgens mij dat de ECU geen vaste waarden gebruikt, want ik had begrepen dat bij vaste waarden de motor heel rijk gaat lopen. Dat was bij de kapotte sensor wel het geval: 1 op 6. De kop van dat ding was helemaal zwart van de roet.

Met de nieuwe is het verbruik weer normaal. Mogelijk dat de foutcode komt bij een koude motor en dan in het begin. Ga ik dit weekend uittesten.

EFI-521: zou de voorverwarming niet ergens tussen de 50 ohm en oneindig in moeten zitten? Bij oneindig moet-ie defect zijn, lijkt mij. Ik heb hier nog een afgeknipt exemplaar (die ik preventief vervangen heb) liggen en die meet 6mohm op de zwarte en grijze draad. Dit weekend ga ik die punten ook even nameten.

Het onderzoek wordt voorgezet...
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

KIM

De ECU kan bij 212 niets anders doen dan kiezen voor vaste geprogrammeerde waarden. Het correctiesignaal is immers onbetrouwbaar gebleken.
Als het verschil in verbruik zo groot is, verwacht ik eigenlijk een probleem met de basisinspuithoeveelheid tgv te hoge druk oid. De vaste waarden in de ECU benaderen lambda = 1 redelijk goed. Lambda dient alleen voor de fijnregeling.

Aan de andere kant: Je zou dan een foutcode moeten gaan krijgen op Fuel Trim bij gebruik van een goede sensor.

Over de 512: Weerstandsmeting is een beetje lastig om dat het verwarmingselement een PTC weerstand is. Dat betekent een lage weerstand bij lage temperatuur en een hoge weerstand bij hoge temperatuur. 6 MOhm lijkt mij persoonlijk erg veel bij een losse, dus koude, sensor.