Slecht starten TDI's: DE oplossing?

Gestart door Topsport180, 25-12-2010 13:38:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Topsport180

Beste allemaal,

Ik ben hier tot vorig jaar redelijk actief geweest, met een C70 T5 en een V70 TDI. Omdat ik de C70 heb verruild voor een Audi S8 (2000) en de TDI voor een V70 D5 (2005) was er een tijd geen directe aanleiding meer om dit forum te bezoeken.

Maarrr ... ik speel met de gedachte om weer eens een wat minder dure woon/werk auto te gaan rijden. De kans is groot dat dat weer een TDI wordt, ditmaal in de vorm van een V70 II (2000). Ik woon in Duitsland en kan daar een mooi exemplaar met relatief weinig km krijgen voor nog geen € 4.000, een koopje dus.

Goed, genoeg over de auto, het gaat hier me nu ff om de motor  :eusa_whistle:
Ik heb in het verleden het nodige gelezen over de TDI en in 50.000 km ook de nodige praktijkervaring opgedaan, met alle ups en downs  ;)

Nu zat ik gisteren eens te neuzen op een Duits forum waar men het over Audi's 2.5 TDI had (jaja, de vijfcilinder niet de V6). Ook hier hadden velen last van slecht starten bij kou. En ook hier staken de gebruikelijke verhalen weer de kop op, dus gloeibougies vervangen, pomptiming, accu en noem ze maar op.
Maatregelen die vaak maar weinig soulaas boden, m.a.w. het matige starten bleef.

Echter, tot mijn verbazing werd er door enkelen een voor mij geheel nieuwe oplossing geboden, namelijk het toevoegen van 2-takt motorolie aan de diesel ! Bij elke tank zou iets van 250 ml van die olie moeten en je zou dan veeeeel minder last hebben van slecht starten, doordat de pomp veel beter gesmeerd wordt en daardoor beter kan functioneren.

Nu heb ik dit spul ("Liqui Moly 2-Takt-Motoröl Selbstmischend", maar vele andere fabrikanten leveren het ook) op Ebay.de gevonden: drie tientjes voor 5 liter inclusief verzending; dit is dan goed voor 20 tankbeurten. Bovendien wil ik jullie de bijgaande link niet onthouden. Het is in het Duits, maar wellicht dat de Limburgers onder ons (of anderen goed in Duits) de kern ervan kunnen/willen plaatsen in dit topic.
En doe ermee wat je wil zou ik zeggen  :eusa_dance:

http://www.motor-talk.de/forum/aktion/Attachment.html?attachmentId=692264






C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

Ludo

Motorolie bij de brandstof. ???
Het klinkt als lap/wondermiddeltjes zoals er zovelen op de markt zijn...

De TDI's waar dit toegepast is waren dat nieuwe auto's, of hebben ze al een paar ton achter de kiezen?.
In het 2é geval zou je je eerder moeten afvragen, waarom hadden deze motoren dan geen startproblemen toen ze nieuw(er) waren?.

Topsport180

Het waren (zijn!) A6'en 2.5 TDI 140pk met tussen 3 en 6 ton op de teller en daaronder sommige die het al meer dan 100.000 km doen.

Antwoord op jouw vraag: omdat een nieuwe een brandstofpomp had die nog helemaal fris was en oude exemplaren gewoon meer smering nodig hebben?

Ik heb zelf (nog) geen TDI anders zou ik het zelf best durven proberen  ;)
Misschien iemand anders van het forum die momenteel een slecht startende diesel heeft (EN waarbij zaken als gloeibougies in orde zijn, maar de klachten blijven) die het wil testen?
C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

Ludo

Citaat van: Topsport180 op 25-12-2010 21:59:13
Antwoord op jouw vraag: omdat een nieuwe een brandstofpomp had die nog helemaal fris was en oude exemplaren gewoon meer smering nodig hebben?

mm, dan lijkt het me duidelijk, dat een oud/versleten apparaat vervangen of gereviseerd dient te worden, als het niet meer naar behoren werkt.
Na 3 á 6 ton, is dat toch niets vreemd. ?

Jack v

Het zijn trouwens niet alleen de 5 en 6 cilinder tdi's die hier last van hebben hoor. Mijn zwager heeft een Passat met 180000km met inmiddels zijn 2e brandstofpomp.
Het is wel het proberen waard denk ik Ludo, dat kleine beetje olie word hij niet minder van. Let wel dat ook de dieselbrandstof steeds schoner word gemaakt om de uitstoot naar beneden te krijgen. Waarom hoorde je dit vroeger niet bij de gewone dieselinspuitpompen.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

UserID6342

#5
In de oudere diesel van 'vroegah' zat ook beduidend meer 'olie' in als smeermiddel als in die van tegenwoordig (ivm milieu eisen allemaal) hierdoor liepen de pompen ook minder vaak kapot als tegenwoordig.  Ik ken zat mensen met een bejaard dieseltje (o.a. Mercedes, Volvo, Peugeot) die een olietoevoeging steevast toevoegen aan hun getankte diesel juist om schade aan de brandstofpomp etc. te voorkomen.

Het toevoegen van juist 2-takt olie is dan ook helemaal niet verkeerd, het geeft net de extra smering af die de oude onderdelen zo hard nodig hebben.  De nieuw(ere) diesels zijn allemaal op de huidige brandstof ontwikkeld, net zoals dat 'vroegah' was met de dieseltjes van toen.  En toen zat er dus juist die smering in de diesel.  Als de 760 dadelijk helemaal klaar is, krijgt die van mij ook gewoon een beetje 2-takt erbij.  Is wel het behoud van je auto zogezegd.  En roken doet tie toch al ;D ;D.  Is overigens ook niets nieuws aan hoor.  Net zoals je bijvoorbeeld 'vroegah' ook steevast een paar liter benzine bij de diesel donderde om het bevriezen te voorkomen. 

)()()sT

Hee, welkom terug :D

Even buiten het onderwerp om: je rijdt nu een D5 voor woon-werk (nog steeds Eindhoven v.v.?)
Is een oude 2.5D dan veel goedkoper rijden als je huidige diesel?

Topsport180

#7
@ Joost:
Dankje  ;)

Na 50.000 km per V70 TDI, 45.000 km per D5 185pk en 25.000 km per Passat 2004 TDI 130pk (wat een betrouwbare en pittige auto is dat! heb er 0,0 problemen mee gehad) wil ik nu graag nog verder 'downsizen'  :D

Het gaat me niet om de gebruikskosten want die zullen eerder (wat) hoger zijn dan lager. Het gaat me wel om het geinvesteerde bedrag in een auto die het zo zwaar voor zijn kiezen krijgt als bij mij. Ik rijd behoorlijk veel en al die kilometers die eraan vliegen doen de restwaarde geen goed. Afschrijvingskosten reken ik ook netjes mee in de gebruikskosten en wanneer je niet oppast dan kan die afschrijving wel eens heel hard gaan (daar kun je jaarlijks misschien wel twee stevige onderhoudsbeurten van betalen). Vandaar dat ik het nu weer eens wil proberen met een auto die niet of nauwelijks nog zal afschrijven  :)
En ik heb natuurlijk ook nog een S8 staan he  :P

P.S. Heb je de contactgegevens van die dieselspecialist (alias de VW Transporter liefhebber) uit Simpelveld nog voor me? Zoja dan ontvang ik die graag per PM.
C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

JW

grappig dat ik dat nu hier zie. in de tractoren gooi ik ook 2-takt olie in ongeveer 1:200 verhouding. dit vooral omdat die motoren wat ouder zijn en de diesel met minder zwavel minder goed zou kunnen smeren dan waarvoor de motoren/pompen ontworpen zijn. starten is niet echt beter ofzo maar het loopt wel iets beter voorzover zoiets lomps goed kan lopen (2 cilinder 2+ liter inhoud enzo).
240 Turbo | 1991 | 282Kkm | E85

760volvo850

Hallo,

Rijd zelf ook een tdi, hier in noord Zweden. Vorige zomer ook wat problemen gehad met slechter starten. Nu lees ik hier allemaal wijze tips over olie in de diesel enz. Nou, als je goede diesel koopt moet dit goed zijn(geen witte pomp dus). Diesel is immers olie! Als je merkdiesel koopt weet je trouwens ook zeker dat de toevoegingen in de diesel ok zijn ivm winterperikelen zoals vlokken.  Het probleem bij mij was veel simpeler. Ook mijn diesel heeft 270dkm gelopen. Probleem is dat dat de bekabeling naar de gloeiboegies slecht was. De connectors die je op de bougies klikt leken van bakeliet. Daarin zitten twee half rondemetalen schuifstukken die horen te klemmen op de bougie. Echter jarenlang koud/warm/koud/warm  laat sporen van materiaalmoeheid na. Slecht klemmen en vocht geeft oxidatie en dus slechte geleiding en slecht werkende bougies. Alles netjes schoongemaakt en met een kleine schroevendraaier de klemmen iets dicht gebogen waardoor er beter geklemt word. Hierna geen problemen meer gehad met slecht starten. Gewoon 1 x voorgloeien tot ongeveer -15 graden en starten. Als het kouder is (vandeweek -31 graden) gewoon even de stekker in het stopkontact  en het blok verwarmen (motorvarme)

Succes ermee

gj850

Hoi Roffelaars.

Helemaal eens met Dirk. Oude diesel (voor 5 jaar) had een wat ölieachtiger"samenstelling, in feite te vergelijken met loodhoudende benzine, wat in feite niets anders deed dat klopvastheid bevorderen en smering. Bij oude LPG auto's werd zelfs bovensmering via een automaat toegepast. Heb inmiddels goed tweetakt olie gevonden(stamt nog uit mij brommer hobby) en ga het proberen. Zal resultaten melden.
groeten en goed 2011
Gertjan

240estate

Citaat van: gj850 op 31-12-2010 18:47:25
Heb inmiddels goed tweetakt olie gevonden(stamt nog uit mij brommer hobby) en ga het proberen. Zal resultaten melden.

En? hoe bevalt het

ben net terug van een weekje skivakantie in oostenrijk
850 heeft 340.000 km
geen enkel startprobleem gehad
het was daar nochthans redelijk koud 's nachts

nu moet ik wel zeggen dat ik hem pas 2 weken heb en ik hem voor de reis helemaal in orde gezet had
daar hoorde ook een nieuwe batterij en een nieuwe starter bij

de starter was namelijk een probleemgeval
trok 2 keer meer elektriciteit dan een geode en draaide traag rond
startte koud net (of net niet) en warm meestal helemaal niet
niet echt praktisch als je ergens in duitsland gauw moet tanken

probleem is van de baan
zalig starten nu

beetje 2takt olie kan in sé geen kwaad

V70 classic

Een goede diesel start altijd ook zonder aditief.
Problemen zitten vaak in de pomptiming, compressie of gloeirelais.
De gloeistiften zijn dan meestal al wel vervangen, evenals de accu  :eusa_shifty: .
Het toevoegen van deze middelen is indeed een lapmiddel.
Zolang de compressie goed is en de pomptiming zo ie hoort, start en loopt een diesel goed.
En dit met vele brandstoffen, zolang het dun vloeibaar is (evt na verwarmen) en smeert loopt een diesel erop.
Let wel soms moeten er wel wat aanpassingen aan het brandstof systeem gebeuren.

Het toevoegen van (motor)olie is niet schadelijk (hij loopt er zelfs op).
Al een paar keer meegemaakt dat door een defect in een motor deze op de motorolie begon te lopen.
En dan ben je goed de pineut, doeken voor in het luchtfilter om hem te smoren zijn dan vaak ff niet direct voorhanden  ;D .

Je kunt er ook gewoon slaolie indonderen of bij mengen om goedkoop te rijden.
Kerozine gaat ook goed.
Alleen MOET je hier olie bijgooien want keroziene is eigenlijk een zelfde kwaliteit olie als diesel maar dan zonder smeermiddelen.

Een goede diesel start gewoon.
Bijmengen van smeermiddelen kan geen kwaad, maar zou eigenlijk niet nodig moeten zijn.

grts Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

MICHEL306

Het klopt dat de huidige diesel een schralere is dan die van vroegah, uiteraard om de emissie eis te kunnen halen.Dat oudere diesels daar last van hebben door een hogere slijtage zou kunnen,maar iets dergelijks is volgens mij nog niet onderzocht.
Het probleem van het slecht starten zit m dan ook niet in de diesel ,maar ergens anders.
Zelf heb ik er geen enkel probleem mee tot nu toe, maar een kennis van mij wel, en wat bleek zijn EGR sloot niet voldoende waardoor er te veel lucht in zijn inlaat kwam.De wagen reed verder goed of in iedergeval niet merkbaar slecht, maar had wel een redelijk hoog gemiddeld verbruik van 1 op 13 a 14.
Na het reinigen van zijn EGR geen problemen meer en een mooi verbruik van 1 op 15 a 16 gemiddeld.
Op mijn advies gaat hij een software tuning laten doen en de EGR afsluiten.
Ik zeg niet dat alle startproblemen hier door komen maar was dit euvel als oorzaak nog niet eerder tegen gekomen.


gr M