[V70] Uit het leven gegrepen, van V70 2,3T-T5 LPI naar V70 (N) D5!

Gestart door BBS, 04-02-2011 10:38:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

BBS

Citaat van: Marc O. op 22-11-2015 09:39:38
Mooi dat je tevreden bent met je auto!

Vraag me alleen af wat je bedoelt met:
Citaat van: BBS op 22-11-2015 09:34:52
dat bijzonder irritante T5 gedrag.

Turbogat ofzo? Dat zou mijn R (AT) dan ook moeten hebben, en de T5 die nu gesloopt is (Manual) zou het ook moeten hebben gehad, maar ik zou niet direct weten wat je bedoelt.

Ik zal het proberen uit te leggen:

Jarenlang heb ik een 2,5T gereden met een handhark. Het fijne van dat soort blokken is dat het koppel wat je in o.a. stadsverkeer nodig bent direct onder alle omstandigheden voor handen is. Maakt niet uit in welke versnelling, een iets gasgeven resulteert in het meekomen van de föhn en de bijbehorende versnelling.
Dat is cruisen eerste klas.
De afgelopen tijd met de setup van een T5 gereden. Wat valt op?
Bij onder andere stadsverkeer, stoplichten-rotondes-files, als je dan met die T5 een iets gasgeeft zoals je gewent bent met de 2,5T gebeurd er gewoon weinig tot niks. De föhn doet niks alleen het motortoerental stijgt iets waardoor je het "idee" hebt dat er versnelt wordt. De snelheidsmeter daarintegen zegt wat anders. ::) Dan moet je zoveel extra geven dat de föhn wel mee gaat lopen en de auto wel rap gaat versnellen. Ik persoonlijk vind dat een uiterst zenuwachtig rijgedrag en alles behalve prettig.

Edit: Dirk schrijft ongeveer het zelfde ;) ;D
Volvoloos....

UserID6342


Marc O.

;D

OK, dus idd turbogat. Da's inderdaad wel het voordeel van de 2.5T. Ik persoonlijk heb me daar nooit zo heel erg aan geërgerd, noch in mijn R, noch in de T5. Om de simpele reden (maar dat is uiteraard een persoonlijke ervaring) dat je er met je rechtervoet altijd redelijk goed op kunt anticiperen.

Enfin. Ben blij voor je dat je nu eindelijk kunt genieten van je auto. Hopelijk worden de laatste 'dingetjes' ook snel opgelost :D
...The Nile isn't just a river in Africa...

BBS

Citaat van: Marc O. op 22-11-2015 10:01:33
;D

OK, dus idd turbogat. Da's inderdaad wel het voordeel van de 2.5T. Ik persoonlijk heb me daar nooit zo heel erg aan geërgerd, noch in mijn R, noch in de T5. Om de simpele reden (maar dat is uiteraard een persoonlijke ervaring) dat je er met je rechtervoet altijd redelijk goed op kunt anticiperen.

Enfin. Ben blij voor je dat je nu eindelijk kunt genieten van je auto. Hopelijk worden de laatste 'dingetjes' ook snel opgelost :D
Thx Marc. Die laatste "dingetjes" gaan in het begin van het nieuwe jaar opgelost worden. ;)

Ga maar eens een hele poos met een goede 2,5T rondrijden. Daar ga je echt aan wennen en werkt verslavend ;)
Zeker dat koppel onderin. Bovenin doet 'ie niet zo veel en al helemaal niet zoals een T5.
Volvoloos....

)()()sT

Ik rij met een 2.4T en een 2.5T en een R. Ik vind die T's maar sloom in vergelijking met de R, onderin merk ik echt maar weinig verschil, en net power moet je toch toeren maken.
Niettemin gaat het er om dat jij er blij mee bent, en dat is gelukkig zo :)

Piet

Een T5/R met een stadaardtune is onderin de toeren inderdaad gewoon ronduit sloom te noemen.
De lulligste auto's hou je bij het wegrijden bij een stoplicht nog niet bij.

Dat heeft me altijd geïrriteerd.
Ik heb dan ook er van alles aan gedaan om dat slome eruit te krijgen... het n/a gedrag voor
dat de turbo inkomt te verbeteren door een lichtere krukas, lichter vliegwiel, three angle valve job, 3" S90 gasklep, zo  kort mogelijke route van turbo naar inlaatspruitstuk. En de snelopspoelende 19T zo vroeg mogelijk laten in te laten komen.
Hiermee lijkt het dan nu ergens op en kan ik al die kleine moderne autootjes met microturbo'tjes en superkorte versnellinkjes ook eens voor zijn.

Marc O.

Citaat van: BBS op 22-11-2015 10:11:06
Ga maar eens een hele poos met een goede 2,5T rondrijden.

Ik heb nu een D5 met 540Nm, dus ik ken het gevoel :D
...The Nile isn't just a river in Africa...

BBS

Citaat van: Marc O. op 22-11-2015 10:17:54
Citaat van: BBS op 22-11-2015 10:11:06
Ga maar eens een hele poos met een goede 2,5T rondrijden.

Ik heb nu een D5 met 540Nm, dus ik ken het gevoel :D
Kijk, en ik wilde dus die 2 gecombineerd hebben in 1 tune. Van beiden het beste ;D ;D
Volvoloos....

henry classic v70

600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

BBS

Ja, ik heb de klok er laatst uit gehad ivm kraken van het dashbord en bij het terug monteren deed 1 lampje het niet. In de volle zon zag ik het ook niet dat het bewuste lampje defect is. En aangezien ik nu geen zin heb om het halve dash te moeten gaan slopen voor 1 lampje..... Het lampje van de pook doet het ook niet meer. Ook geen zin aan ;D

En de benzinemeter kijk ik toch niet op, LPI indicator is belangrijker ;D ;D
Volvoloos....

henry classic v70

Citaat van: BBS op 22-11-2015 12:51:57
Ja, ik heb de klok er laatst uit gehad ivm kraken van het dashbord en bij het terug monteren deed 1 lampje het niet. In de volle zon zag ik het ook niet dat het bewuste lampje defect is. En aangezien ik nu geen zin heb om het halve dash te moeten gaan slopen voor 1 lampje..... Het lampje van de pook doet het ook niet meer. Ook geen zin aan ;D

En de benzinemeter kijk ik toch niet op, LPI indicator is belangrijker ;D ;D

Haha, hier ook... maar haal het dash er wel weer af.
Doe dat wel gelijk als de centerspeaker en versterker wordt aangesloten
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

V70geRwin

Fijn Bertjan!

Het is niet zozeer het turbogat als wel de (standaard) programmering/tune.
Turbogat is iets mechanisch (lag zoalang de turbo nog moet opspoelen) maar zelfs met de standaard setup turbo/dp kan je de turbo onderin al meer mee laten doen. Hij wordt standaard/af fabriek dus onderin kort gehouden.

Vulk

Ik moet bij gelegenheid, maar eens in die auto rijden, want ik ben zeer benieuwd!
Ik had vroeger een gechipte 2.0 T-5 met 13G en 3" Downpipe.
Nu een 2.3 met 16T met diezelfde downpipe en chip. Die laatste is onderin zeker niet trager dan de eerste.

V70geRwin

Citaat van: Vulk op 22-11-2015 15:13:29
Ik moet bij gelegenheid, maar eens in die auto rijden, want ik ben zeer benieuwd!
Ik had vroeger een gechipte 2.0 T-5 met 13G en 3" Downpipe.
Nu een 2.3 met 16T met diezelfde downpipe en chip. Die laatste is onderin zeker niet trager dan de eerste.

Ik ken de 2 liter met 13G niet maar alles staat en valt met de tune natuurlijk.
Probeer eens in een 2,4t te rijden. Die trekken al vanaf iets boven stationair, echt heerlijk maar bovenin blijf je wachten op de duw/kracht die niet komt. Niet dat ze traag zijn maar het vloeiende voelt trager aan en helemaal bovenin merk je dat het snel terugvalt.

arjen850

Mooi dat het qua vermogen helemaal naar wens is geworden BJ, nu maar eens een poosje genieten😀