[V70] Uit het leven gegrepen, van V70 2,3T-T5 LPI naar V70 (N) D5!

Gestart door BBS, 04-02-2011 10:38:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

innocenti

Hoeveel koelt de lucht af in de intercooler? Als de lucht veel afkoelt wordt t volume kleiner en heeft een grote diameter van intercooler naar gasklep toch niet zoveel zin meer. Of mis ik iets?

Van turbo naar intercooler lijkt de stap logisch deze groter te maken.

Piet

#3391
Haha, ja je mist inderdaad iets :)
Boven wordt ook gesteld de diameter van turbo naar IC groter te houden dan van IC naar gasklephuis.
Het is precies zoals je zegt: na de IC is de lucht afgekoeld, neemt minder volume in en daarom moet de diameter van de pijp kleiner worden om de snelheid er in te houden.
De lucht kan inderdaad flink afkoelen in de intercooler.

elianmars

Waarom wil je überhaupt nog zoveel doen aan deze wagen? Hij bevalt nu toch goed? Je wilt niet boven 2500 tpm komen, wat moet je dan met al dat tuningspul?   :eusa_think:

Piet

Citaat van: elianmars op 03-04-2016 11:36:07
Waarom wil je überhaupt nog zoveel doen aan deze wagen? Hij bevalt nu toch goed? Je wilt niet boven 2500 tpm komen, wat moet je dan met al dat tuningspul?   :eusa_think:

;D

Je zou het dan kunnen beperken tot een 3" gasklep, die is juist merkbaar onder de 2500 RPM  ;D

BBS

Citaat van: elianmars op 03-04-2016 11:36:07
Waarom wil je überhaupt nog zoveel doen aan deze wagen? Hij bevalt nu toch goed? Je wilt niet boven 2500 tpm komen, wat moet je dan met al dat tuningspul?   :eusa_think:
;D ;D
Gewoon omdat het kán en omdat ik het wil :D
Die wagen gaat de eerst komende decennia nog bij ons blijven. :eusa_whistle:
Volvoloos....

leons850

#3395
Citaat van: Piet op 03-04-2016 09:45:23
Groter is altijd beter, dikker is altijd beter.
Of toch niet?
Op volvospeed zijn er figuren die 600 a 700 pk uit hun motor halen met een 2.25" pijp tussen intercooler en inlaatspruitstuk.
Het is niet alleen de diameter van de pijp die bepaalt hoeveel lucht (eigenlijk zuurstof) bij de cilinders kan komen maar vooral ook de luchtsnelheid in de pijperij.
Knip*

Vraag maar eens naar de diameters intercooler buizen van de broers Schutten.  :eusa_whistle:
Edit: Die zijn zeker geen 3". ;)

Citaat van: BBS op 03-04-2016 08:58:42
Knip*

Citaat van: leons850 op 02-04-2016 22:42:12
Ik heb nog een 3" gasklep in Epe liggen.
Komt van een GLT.
Als die erop zou passen Leon, met de Hertenkamp meeting van eigenaar veranderen? als de prijs ok is?

Doe een bod zou ik zeggen. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

NinaPaul

Met alle respect,

Zoveel olie duidt op een defect! Een post met "viel 500% mee, bla bla bla" zou meneer (Dirk) zelf omschrijven als: "een prutser". (Er staan voorbeelden zat van botte uitlatingen over andere monteurs/mensen). Ik zou een goede diagnose laten stellen en zeker niet tevreden zijn met een uitleg als:
-niet meer als normaal te noemen
-500% mee vallen
-het lijkt meer dan het is
Met deze diagnose, door een ander, zou meneer (Dirk) ook geen genoegen nemen. (Nogmaals voorbeelden zat, vooral richting andere monteurs)

Door het dichtschroeven van het gat zal er meer olie in het inlaat traject komen, wat op zijn zachts gezegd niet wenselijk is. Maar dat gat zit in de nieuwe ook niet?! Klopt, maar die gaat ervan uit dat de motor in orde is!

Zorg eerst dat die abnormale lekkage opgelost is, steek daarna pas geld in dingen als een intercooler.



"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

BBS

Volvoloos....

razorx


cornelis-b

Loggen is inderdaad heel leuk, werkt als een soort "verslaving" ;D ;D
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

RoelNL

Als straks de nieuwe intercooler erin zit en er komt daar weer veel olie vandaan. Dan kan er weer gezocht worden, tot die tijd blijft het koffiedik kijken en speculeren.

Persoonlijk vind ik het eigenlijk best veel, maar geen idee hoe vol de oude intercooler zit met olie.



V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

UserID6342

#3401
Citaat van: NinaPaul op 03-04-2016 14:32:41
Met alle respect,

Zoveel olie duidt op een defect! Een post met "viel 500% mee, bla bla bla" zou meneer (Dirk) zelf omschrijven als: "een prutser". (Er staan voorbeelden zat van botte uitlatingen over andere monteurs/mensen). Ik zou een goede diagnose laten stellen en zeker niet tevreden zijn met een uitleg als:
-niet meer als normaal te noemen
-500% mee vallen
-het lijkt meer dan het is
Met deze diagnose, door een ander, zou meneer (Dirk) ook geen genoegen nemen. (Nogmaals voorbeelden zat, vooral richting andere monteurs)

Door het dichtschroeven van het gat zal er meer olie in het inlaat traject komen, wat op zijn zachts gezegd niet wenselijk is. Maar dat gat zit in de nieuwe ook niet?! Klopt, maar die gaat ervan uit dat de motor in orde is!

Zorg eerst dat die abnormale lekkage opgelost is, steek daarna pas geld in dingen als een intercooler.
Goh, ik kan mij toch alleen herinneren dat er hier gisteren 4 volwassen kerels (waaronder mijn zoon en die heeft niet onder de auto gelegen) aanwezig waren om te kijken naar de auto ?  Nu ben ik de 50 al gepasseerd en op sommige momenten slaat de alzheimer light ook bij mij toe, maar ik kan mij echt niet herinneren dat jij er gisteren ook onder lag ?  Anders was je niet tot deze conclusie gekomen namelijk !!

De auto / intercooler was gisteren, na een forse rit van Hoogeveen naar Nijmegen, gewoon kurkdroog !  Niets geen lekkage en niets meer als normaal, vandaar ook mijn opmerking.  Ja, er zit een oude intercooler in en net wat Roel zegt is dat ook mijn verdachte (vol met olie omdat het oude blok gaar was en olie zoop + water).  Dat wij die intercooler toentertijd hebben laten zitten is een bewuste financiële keuze geweest van ons allemaal.  En ook daarbij was jij niet betrokken helaas..

Er komt tzt een nieuwe intercooler in, is allemaal al afgesproken en dan ben je van het grootste gedeelte af.  Buiten dat heeft iedere turbo iets of wat olie in het inlaattraject staan.  Ja, zelfs die van mij en daar is alles gloedjenieuw. Vandaar dat wij nu hebben gekozen om er een schroef in te draaien, zoals dat al heel veel gedaan is bij onze auto's....

Wederom l*l je weer slap uit je nek en is het weer zonde van mijn tijd....  Ja, aanvallen mag je mij best hoor maar dan wel met iets goeds komen en geen onzinkraam...

UserID6342

Citaat van: RoelNL op 03-04-2016 18:23:29
......maar geen idee hoe vol de oude intercooler zit met olie.
Jij snapt 'm helemaal Roel ! :eusa_clap:

BBS

Citaat van: razorx op 03-04-2016 18:15:11
Leuk he?
Ja erg leuk. Kan ook dienen als een soort van rijstijl analyse ;D ;D

Grafieken zeggen mij nog niet alles, maar Dirk heeft gisteren wel een en ander uitgelegd.
Daarom is het wel leuk om dit zo te zien.
Volvoloos....

Jelmar

Nu kom ik nog maar weinig op het forum, en reageer ook eigenlijk niet meer, maar nu was de verbazing zo groot dat ik het niet kon laten....

3" intercoolerbuizen???? Dit is een vergissing/ late 1 april grap toch? (1" = 25.4mm, om de vergissing naar even uit te sluiten..)

Je voegt nogal wat volume toe aan het ic traject welke eerst door de turbo gevuld wordt voordat het naar de motor gaat..
Door 2,5" buis kun je ook nog wel 700pk duwen. Dus voor de flow hoef je het niet te doen.
Waarom de 3" gasklep wel wat meer response geeft is natuurlijk superlogisch; bij zelfde gasklepopening laat ie meer lucht door.. en dat merk je. (Beide gaskleppen vol open is het verschil amper waarneembaar, gemiddeld een pk of 3 op zelfde setup op dyno, uitgaande van een drukgevulde motor).

Wil je nou graag apart zijn om het apart zijn zou ik zeker 3" ic buizen laten maken. Je zult de enige zijn
(Is sommige mensen ook wat waard.)

850R