[V70] Uit het leven gegrepen, van V70 2,3T-T5 LPI naar V70 (N) D5!

Gestart door BBS, 04-02-2011 10:38:37

Vorige topic - Volgende topic

leons850

Die naam kan me gestolen worden, dat doet me dan weer helemaal niets.
Dit is wat mij stoort:

Citaat van: NickGR op 22-11-2015 22:15:05
@leon,

maar geen yits tuning  ;D

Ik vind het erg knap wat Maarten, Piets en Yits aan het doen zijn.
Maar dat betekend niet dat je van andere die dit al heel lang doen kunt zeggen dat zij zoiets niet kunnen realiseren. Mijn auto is daar een voorbeeld van.

Tevens roept BJ dat een (standaard) T5 irritant rijgedrag heeft, dat vind hij eigenlijk ook van de 2.5T begrijp ik, want die doet bovenin niets. Ja dat is eigenlijk ook niet leuk....

Daarom is de naam misschien best wel gevat, ik had het zo nooit bedacht.
Maar nogmaals ik rij al 2 jaar rond met een auto die zodra de turbo ook maar wat kan doen ook wat gaat doen. Als ik daar top vermogen voor moet inleveren doe ik dat.
En over een paar weken met de 19T hoef ik ook geen rekening meer te houden met drijfstangen. Dan heb ik het dus helemaal naar m'n zin.
Onderin zo veel  mogelijk koppel en bovenin vermogen of terwijl: over het hele toeren bereik vermogen.

Jup dat was mijn wens ook, dat rijd inderdaad makkelijk.
Hoewel ik niet vaak onder de 2000rpm op trek omdat een motorblok dat niet heel lekker vind.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

UserID6342

Ben het helemaal eens met BJ en Piet ! Hele verhalen over tunes etc wat totaal niet relevant is voor de auto van BJ en BJ zelf....  Zal het nog sterker vertellen, het was een van de voorwaarden van BJ (buiten dat het 2.5T blok gaar was) om de ombouw naar een T5 blok te doen, als hij het smeuïge onderin van een 2.5T niet kwijt zou raken.   Dat dit dmv een goede tune / tuner kon heeft voor BJ o.a. de doorslag gegeven.

Als ik de verhalen dan hier lees over een 'goede' tune, zak me de boks soms af....  Laat ik u allen uit een droom helpen; er zijn er hier op het forum maar bar weinig die met een echt goede tune rijden !!

Sommige mensen willen een tune op vermogen, andere willen juist een fijn rijdende auto die over het hele toerenbereik soepel oppakt.  Een standaard T5 of R doet dat echt niet, hoe graag iedereen dat ook wilt geloven van zijn eigen auto....  Tot, pak 'm beet, 2500-3000 rpm gebeurt er bar weinig met de originele software.  PK's is een getalletje wat totaal niet interessant is, een fijn rijdende auto die ook nog snel is over het hele toerengebied wel !  Wat heb je aan bijv. 500 PK als die pas inkomen > 4000 rpm, precies helemaal niets......  Onder dat laatst genoemde toerengebied zit je met een auto die rijd als een krant / dweil / whatever...

Juist nu icm de 15G die er bij BJ opzit kun je in het lagere toerengebied deze heel mooi in laten komen en dan kun je 'm in het lage toerengebied ook nog hufterproof maken ter bescherming van je drijfstangen.  Want ook deze krijg je makkelijk krom met een 15G.....

Hoe je het noemt, hoe het heet maakt mij verder niet uit, maar juist de tune is het belangrijkste voor deze auto's.  Juist met een 15G die zo mooi onderin kan oppakken als een 13T (softwarematig aangestuurd).  Het kan zelfs met een 19T (die tune zit er bij mij in).  En zoals ik al eerder zei; ook een 15G met witte injectoren kan > 250 km/h (voor zover dat belangrijk is) maar het laatste stukje duurt even omdat de 15G lucht te kort komt.

De opzet qua tune en qua drive-ability zoals BJ het wou hebben is compleet geslaagd te noemen, dankzij het tune werk van Yits, Piet en Maarten (niet perse in die volgorde)

leons850

Citaat van: Dirk342 op 23-11-2015 08:07:15
Knip *
Als ik de verhalen dan hier lees over een 'goede' tune, zak me de boks soms af....  Laat ik u allen uit een droom helpen; er zijn er hier op het forum maar bar weinig die met een echt goede tune rijden !!
Knip*

Dat is wel stellig om te zeggen Dirk?
Tevens het gene wat mij stoorde in dit topic.

Als je in het volgende topic leest: Hier dus, dat het grootste gedeelte inmiddels bij Schutten vandaan komt.
Maar ook best een hoop maatwerk hebben van Fasttech en MTE.

En hoe veel rijden er nog met een turbo en originele software?
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

elianmars

Citaat van: leons850 op 23-11-2015 08:18:16
Knip *
Als ik de verhalen dan hier lees over een 'goede' tune, zak me de boks soms af....  Laat ik u allen uit een droom helpen; er zijn er hier op het forum maar bar weinig die met een echt goede tune rijden !!
Knip*

Dat is wel stellig om te zeggen Dirk?
Tevens het gene wat mij stoorde in dit topic.

Als je in het volgende topic leest: Hier dus, dat het grootste gedeelte inmiddels bij Schutten vandaan komt.
Maar ook best een hoop maatwerk hebben van Fasttech en MTE.

En hoe veel rijden er nog met een turbo en originele software?

Ligt eraan wat Dirk met goede tune bedoelt. Wat is goed? :P

BBS

Citaat van: elianmars op 23-11-2015 07:51:18
Ging jij in vierde versnelling over een rotonde? Té lage toeren tijden is ook weer niet goed voor een motor  :eusa_shifty:
Ja ;) in de 4e versnelling draaide het blok net 1100rpm en dat pakte hij vlot en soepel op. Zat er een auto voor je, of met 4 man in de auto pakte ik de rotondes in de 3....
Volvoloos....

BBS

Ik heb net ff een 2-tal filmpjes gemaakt tijdens het rijden. De eerste is van pakumbeet 40 tot 100 en max ongeveer 2250 toeren. De tweede is plankgas geven van pakumbeet 50 tot 120. Geen kickdown en geen sportstand. Ik zal ze uploaden als ik vanavond thuis ben. Kijkt u allen en aanschouwd ;) :D
Volvoloos....

Piet

Citaat van: leons850 op 23-11-2015 07:55:34

Ik vind het erg knap wat Maarten, Piets en Yits aan het doen zijn.
Maar dat betekend niet dat je van andere die dit al heel lang doen kunt zeggen dat zij zoiets niet kunnen realiseren. Mijn auto is daar een voorbeeld van.

Thanks!
Dat anderen geen goede tune zouden kunnen realiseren is iets wat volgens mij ook nergens gezegd of gesuggereerd wordt, in ieder geval zeker niet door ons.
Wel denk ik dat onze manier van tunen toch wel een stapje verder gaat.
Waar de overige tuners niet verder komen dan aanpassen van de mappen, maken wij ook veranderingen in de routines c.q. (her)schrijven wij routines.
Wij denken dan uiteraard wel dat er daardoor betere tunes ontstaan dan alleen met aanpassen van de mappings, anders zou het ook weinig zin hebben om er zoveel moeite en tijd in te steken niet waar.
Zeggen wij dan daarmee dat alle andere tuners slecht werk afleveren? ... Nee dus!!
Zeer zeker niet!
Denk ik daarentegen dat onze tunes wel weer een level verder gaan, ja dat dan weer wel.

leons850

Citaat van: Piet op 23-11-2015 09:21:03
Thanks!
Dat anderen geen goede tune zouden kunnen realiseren is iets wat volgens mij ook nergens gezegd of gesuggereerd wordt, in ieder geval zeker niet door ons.
Wel denk ik dat onze manier van tunen toch wel een stapje verder gaat.
Waar de overige tuners niet verder komen dan aanpassen van de mappen, maken wij ook veranderingen in de routines c.q. (her)schrijven wij routines.
Wij denken dan uiteraard wel dat er daardoor betere tunes ontstaan dan alleen met aanpassen van de mappings, anders zou het ook weinig zin hebben om er zoveel moeite en tijd in te steken niet waar.
Zeggen wij dan daarmee dat alle andere tuners slecht werk afleveren? ... Nee dus!!
Zeer zeker niet!
Denk ik daarentegen dat onze tunes wel weer een level verder gaan, ja dat dan weer wel.

Dat is een helder antwoord.'
En beargumenteerd.

Maar:
Citaat van: Piet op 23-11-2015 09:21:03

Dit begrijp ik wel zo van Dirk, daarom reageerde ik ook.

Heb dus niet gezegd dat jij (Piet), Yits of Maarten dit heeft gezegd.
Ik weet dat dirk in z'n onderschrift heeft staan, maar ik lees hier toch echt iets wat ik gewoon niet netjes vind.
De mensen die met een standaard chip rijden, ja dat zal niet tot in de puntjes perfect zijn.
Daar is de prijs vaak ook naar en dat is dus niet hun wens.
Ik ben zelf aardig wat keren bij Schutten geweest (vooral omdat ik zelf maar bleef aanpassen) maar mijn chip is wel precies zoals ik het wil. En zoals ik al eerder schreef, mijn turbo kan gewoon niet vroeger spoelen.
Resultaat is dat ik op de snelweg eigenlijk nooit uit z'n 5 hoef om het gros van de auto's voor te blijven.
Ga ik dan toch terug naar 4 of 3 dan zit ik op max vermogen en niet tegen max koppel en ja dan duwt hij wel flink.

Daarnaast vraag ik me af met hoe veel verschillende T5's BJ heeft mee gereden.
Ik ben inmiddels wel een aardig rijtje verder, ze rijden toch vaak allemaal net wat anders.

classicT5

Mooi omschreven Piet, klopt als een bus.

Een tuner die van dit werk moet leven kan ook niet zover gaan tot op het nivo van zelfs routines aanpassen, dat kan economisch niet uit. Daar gaan zoveel uren inzitten, die verdien je m.i. nooit meer terug.

BBS

Even in de pauze van de cursus. Onderstaand filmpje heb ik gemaakt vanmorgen tijdens gewoon normaal verkeer op een 80 km/h weg. Ik rijd weg bij een rotonde en ga versnellen tot een km of 90 en maximaal 2250 toeren. (Het typische 2,5T gedrag dus)

http://youtu.be/qWVN2xDNgqI

En dit onderstaand filmpje is een 80km weg bij alleen volgas. Geen kickdown en geen sportstand. Dat liet het overige verkeer niet toe.

http://youtu.be/-9XoXjvY_p0

Volvoloos....

Jurijn R

Toen ik nog een automaat had in de originele R met originele ECU kon ik dit echt ook wel. Als je met een fluwelen voetje gaat duwen naar 100km/h gaat hij echt niet boven de 2200-2500 rpm gaan toeren. Enkel vindt ik bij het ander filmpje dat de AT bak enorm slip van 60-80 zeg  :-X
Kan me nooit herinneren dat mijne dat ooit zo erg deed.

btw Dirk, er rijden toch echt wel veel rond op dit forum met een gefine tunede software rond hoor. Mijn 18T bijvoorbeeld spoelt al bij 1500-2000 rpm serieus op.
Denk niet dat iemand met een 19T die getuned staat 1-1.2bar, mij kan voorbijgaan zowel in lage toeren als in hoge toeren. (Lees dit niet als gepoch met mezelf :eusa_shifty:)
Er zijn er wel velen die goede tunes afleveren. De één gaat gewoon met AT veel agressiever in zijn kick-down dan een ander. Ieder zijn keuze.

maartendeb

Vind het meer typisch rijgedrag dan typisch 2.5T gedrag ;D

Blackfox

Niet echt spectaculair..

Maar BJ is er dik tevreden mee en daar gaat het uiteindelijk om ;)

Veel plezier BJ en geniet van elke kilometer :P

Piet

Volgens mij moest ie nog getunded worden hoor door Yits.
Dit is weliswaar een gemodifeerde bin maar nog wel gewoon met standard mapping naar ik heb begrepen.
De LPi switcher moet ook nog op het LPi systeem worden aangesloten

henry classic v70

:eusa_think:

2.5 10V LPI gaat gewoon makkelijk richting 220 km/u
zonder tune en zonder turbo  :azn:
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4