The lady in Red and Yeti

Gestart door KIM, 06-02-2011 18:54:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

KIM

#75
Verder met de chronologische volgorde van mijn verhaal.

Een van de dingen die ook vrij snel moest gebeuren was het verhelpen van een kwaal van onze 850's: De verdamper. Ik had met de witte al wat ervaring opgedaan, dus was voorbereid op de grootte van de klus.

Eerst heb ik op het werk het systeem leeg laten halen. Het lege systeem heb ik thuis rustig uit elkaar gehaald:


Lijkt wel een beetje op deze:


Van het werk heb ik een los vacumeerapparaat, een manometerset en stikstof meegenomen. Nu kon ik het systeem thuis mooi vacumeren en op lekken testen en tevens was ik in staat om het systeem onder druk te testen. De ervaring leert dat die vreselijke spring-lock koppelingen soms niet krachtig genoeg door mij zijn dichtgedrukt.


Aanvullend voordeel van de stikstof is dat het systeem volledig samengebouwd kon worden zonder dat het filter/droger zich vol zou zuigen met vocht. Na het weekend heb ik op het werk het systeem afgevuld met R134a.
Ik had trouwens verwacht dat in een R wel een interieurfilter zou zitten (HET behoud van je verdamper), maar dat kon er niet af bij Volvo kennelijk. Meteen maar een bij Estate services besteld en gemonteerd.
Aan zo'n verdamper kun je wel duidelijk zien dat 'ie lekt:


arjen850

Was de nieuwe die je hebt geplaatst origineel?

KIM

#77
Nog iets dat wel vaker voorkomt bij de 850: De speling op de magneetkoppeling van de aircocompressor wordt te groot.
Bij de witte had ik het voor het eerst kennis gemaakt met dit fenomeen. De symptomen zijn ietwat vreemd; je airco werkt gewoon goed, maar na verloop van tijd schakelt 'ie uit om niet meer in te willen schakelen. Indien je de airco een paar minuten uitzet en weer inschakelt, werkt de airco weer een poosje.
Het was even puzzelen, maar de conclusie is, dat door warmte de spleetbreedte tussen de koppeling en het poeliewiel van de compressor groter wordt. Bij slijtage neemt deze speling toe en zorgt ervoor dat uiteindelijk de magnetische kracht niet groot genoeg meer is om de koppeling te koppelen aan het poeliewiel wan de compressor. Wanneer het warm is, openbaart zich dit het eerst.
De koppeling op de compressor van de 850 is afstelbaar door middel van shims, dus als je de koppeling loshaalt, kun je het probleem verhelpen. Nu zit de koppeling van de compressor tamelijk lastig; precies voor de chassisbalk. Wanneer dus de koppeling een beetje vast zit, moet de gehele compressor los, anders kan het onder de auto gebeuren.
Ik had dat geluk dus niet. Niet bij de witte en niet bij de R. Om de koppeling los te krijgen heb ik maar wat hulpgereedschapjes gebruikt:


De stalen plaatjes zijn nodig omdat anders de boutjes geen plek kunnen vinden om zich "af te zetten".
Wanneer je de boel dan los hebt, kun je een of meerdere ringetjes (=shims) uit de koppelingschijf halen:


Zorg ervoor dat de spleetbreedte minimaal 0,1 mm bedraagt na afstellen van de koppeling.

KIM

Citaat van: arjen850 op 10-02-2011 23:14:42
Was de nieuwe die je hebt geplaatst origineel?

Nee, was van Waeco.

arjen850

Mooie duidelijke uitleg Kornelis.. Ik had het geluk dat het wel onder de auto kon..
Hoe zijn de ervaringen eigenlijk, hoe lang gaat de compressor na deze ingreep nog mee?

KIM

Alweer zo'n 80.000 km.
De volgende keer ga ik waarschijnlijk de speling afstellen met een slijptol  ;D

Jeff

Mooi en ziet er netjes uit zo dat stukje! :)
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

arjen850

Heb hem gisteravond kunnen bekijken, zal er niet teveel over vertellen, das aan KIM zelf ;) Maar wat ik heb gezien komt mij zeer bekend voor, en volgens mij heeft iemand een blog waar een R is gespoten in exact dezelfde kleur ;D

Bedankt voor de gezelligheid Kornelis, en bedank je wederhelft nog even voor de koffie, dat is me er gister bij in geschoten :-[

KIM

Geeft nix Arjen.

Jij bedankt voor het forumtransportje!

KIM

#84
Ook heb ik last gehad van een vreemd fenomeen:
Ik merkte dat tijdens het optrekken in deellast de auto bij een vaste gaspedaalpositie in een soort golfbeweging optrok. De toerenteller liet dat ook heel duidelijk zien; eventjes stond de naald bijna stil en daarna verhoogde het toerental weer om vervolgens de naald weer stil te laten staan.
Dit was eigenlijk al in heel lichte mate in de auto aanwezig vanaf de aankoop, maar nu werd het zo goed waarneembaar dat zelfs de vrouw mij het wist te melden.
Voordat je met zoiets aan de slag gaat, denk je na over mogelijke veroorzakers en vraag je het forum mee te denken.

Een aantal dingen zouden dit probleem kunnen veroorzaken:
- De turbo
 De kans dat deze de veroorzaker zou zijn was aanwezig, echter de drukmeter varieerde niet en bij vollast was
 er ook niets aan de hand.
- De automaat
 Waarschijnlijk zou deze het probleem als eerste bij vollast laten zien en niet in deellast zoals nu.
- De LPI injectoren zijn vervuild
 Bij vollast werkte alles goed. Overschakelen op benzine ten tijde van het probleem zou uitsluitsel moeten geven.

Een aantal forumleden noemden de lambdasonde als verdachte. Ik had daar zelf niet aan gedacht, want tijdens het optrekken zal de mengselwaarde niet pendelen maar eerder richting rijk gaan; immers je hebt iets verrijking nodig om überhaupt te kunnen accelereren. Bij een niet goed functionerende lambdasensor zou ik het probleem wel in deellast kunnen verwachten, maar meer tijdens constante snelheid.

Een kijkje naar de pendelfrequentie van de lambdasensor is niet moeilijk, dus dat moest maar gebeuren.

Ook de luchtmassameter werd door een aantal forumleden genoemd. Ik ben niet iemand die lukraak dingen gaat vervangen, dus ik had wat overpeinzingen:
Resulteert een LMM die defect is in een schommeling? Wat ik vanuit de praktijk (geen Volvo praktijk) heb gezien, zorgt dat vaker voor een vermogenstekort. Helaas is de LMM nagenoeg niet te controleren op de juiste werking. Alleen het wisselen met een goed werkende zou uitsluitsel kunnen geven.

Ludo gaf het vermoeden van de lambdasensor, zoals opgemerkt door een aantal mensen, een extra duw door de relatie te leggen met het brandstofverbruik.

Bij Yits heb ik kunnen constateren dat de pendelfrequentie van de lambdasesor inderdaad te laag lag met behulp van de LPi diagnose software.
De storing was echter nog steeds niet altijd waarneembaar, maar een permanent kabeltje aan de LPi opent de mogelijkheid om te gaan rijden met de laptop er aan en wachten totdat er een rit zou komen waarin het fenomeen zich voordeed.

Kijkend naar het beeld ten tijde van de storing, viel er iets op:



In de 3e kolom van rechts wordt de situatie weergegeven bij vaste gaspedaalpositie en een snelheid van 120 km/h. Wat opvalt is dat de "engine load" een golfbeweging vertoond, gelijk met de frequentie van de trekkrachtvariatie wanneer de storing aanwezig is. De frequentie in het belastingssignaal lijkt ook overeen te komen met de frequentie van het lambdasensorsignaal (rode lijn).
Dit ondersteunt dus de theorie van de defecte (versleten) lambdasensor. Bij Yits thuis hadden we al geconstateerd dat de regelfrequentie hiervan te laag is (0,2 Hz ipv de 0,5 Hz bij stationair).

Het aan sluiten van de laptop op LPi ging niet altijd vlekkeloos; vaak ging de LPi in storing en sloeg de motor af.
De oplossing was iedere keer gelijk: Contact uit, opnieuw starten, probleem weg. Geen foutcodes opgeslagen helaas.

Uit vershcillende beelden blijkt overduidelijk dat de lambdasensor niet het juiste signaal afgeeft:



Duidelijk is te zien dat bij vollast (links op de grafiek) de lambdasensor geen rechte lijn afgeeft (dat hoort dus wel). Wat ook te zien is is dat de lijn van het lambdasingnaal in deellast (rechts in de grafiek) wel erg rafelig is.
Nog een plaatje waaruit blijkt dat de lambdasensor gekke dingen aan het doen is:



In deze situatie draait de motor stationair. Toch wel erg raar dat de frequentie en de hoogte van het spanningssignaal er zo uit ziet.
Je bedoelt dat de frequentie van de mengselwisselingen bepaald wordt door de ECU?

Affijn, uiteindelijk heb ik de lambdasensor vervangen en dit geeft dan het volgende signaal:

Stationair:



En deelllast:



Het rijgedrag voelde gelijk ook wat smoother.

Oh ja, de storingsmodus van LPi blijkt te worden geactiveerd door bij draaiende motor de USB kabel van de diagnose interface in te pluggen.

razorx

Weer een mooi voorbeeld van een a-typische storing en meten is weten.
Leve de diagnosemiddelen!
En zoals jij terecht graag opmerkt: De interpretatie daarvan.

Taranis

Duidelijke diagnose, erg professioneel aangepakt! :eusa_clap:

Hamvraag: is het probleem ook daadwerkelijk opgelost met een nieuwe lambda sensor of nog niet gemonteerd? :)

jrkalf

Mooi werk, jouw golfende beweging komt mij erg bekend voor. Echter heb ik het alleen bij een koude motor, zo bij de eerste kilometer aan rijden op de weg. Als in zo koud dat de KVS naald niet uit de hoek komt.
Daarna is het bij mij geheel weg. Lijkt me er op dat ik dus even verder moet zoeken naar mijn probleem...
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

V70geRwin

Citaat van: jrkalf op 18-02-2011 09:39:10
Mooi werk, jouw golfende beweging komt mij erg bekend voor. Echter heb ik het alleen bij een koude motor, zo bij de eerste kilometer aan rijden op de weg. Als in zo koud dat de KVS naald niet uit de hoek komt.
Daarna is het bij mij geheel weg. Lijkt me er op dat ik dus even verder moet zoeken naar mijn probleem...

is hetzelfde, heb ik ook gehad, ook lambda.

UserID6342

Mooie diagnose Kornelis, ook mooi om te zien zo en fijn dat het weer is opgelost natuurlijk.