The lady in Red and Yeti

Gestart door KIM, 06-02-2011 18:54:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

jrkalf

Citaat van: spekkie99 op 18-02-2011 10:49:54
Citaat van: jrkalf op 18-02-2011 09:39:10Mooi werk, jouw golfende beweging komt mij erg bekend voor. Echter heb ik het alleen bij een koude motor, zo bij de eerste kilometer aan rijden op de weg. Als in zo koud dat de KVS naald niet uit de hoek komt.
Daarna is het bij mij geheel weg. Lijkt me er op dat ik dus even verder moet zoeken naar mijn probleem...
is hetzelfde, heb ik ook gehad, ook lambda.
Duidelijk punt, bedankt spekkie. Toch vind ik het vreemd omdat de lambda vervangen is in mei 2010 door een Volvo origineel onderdeel. Je zou verwachten dat het dan goed moet zitten.

Verder heeft het reinigen van de injectoren niet geholpen. De auto reageert wel wat lekkerder, maar vanochtend was er nog steeds het zelfde bekende riedeltje met de koude motor.
Wel het punt voordat het gas ingeschakeld is, dus als de kvs nog te koud is en ik het gas nog niet in kan schakelen zonder de motor af te laten slaan.
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

Ludo

De lambdasonde zou vervuild kunnen zijn door het hoge olieverbruik dat je had.

De koelvloeistof heeft niets van doen met overschakelen naar gas.
Het koelsysteem is niet verbonden met de gasinstallatie.

jrkalf

Citaat van: Ludo op 18-02-2011 21:10:43
De lambdasonde zou vervuild kunnen zijn door het hoge olieverbruik dat je had.

De koelvloeistof heeft niets van doen met overschakelen naar gas.
Het koelsysteem is niet verbonden met de gasinstallatie.
Punt 1: helemaal gelijk. Goed punt om te controleren.
Punt 2: ook helemaal gelijk.

Ik gebruik het echter wel als mijn indicator om van benzine naar LPG om te schakelen. Als ik het het systeem automagisch laat doen gaat het fout. Ik heb de eerste kilometer wat woonwijk straatjes met veel haaietanden te doorboren en een stoplicht. Meestal sta ik voor het stoplicht stil en schiet de auto om naar LPG. Vervolgens bij groen kan ik niet optrekken en slaat de auto af. Vandaar dat ik de KVS thermometer / het aanslaan van de kachel als inschakel indicator gebruik.
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

Ludo

Dat had ik al gedacht.  ;D
Dit is duidelijk een indicatie van een vééls te rijk mengsel.
Ben er bijna zeker van, dat de lambdasonde overleden is.

jrkalf

Citaat van: Ludo op 18-02-2011 21:32:23
Dat had ik al gedacht.  ;D
Dit is duidelijk een indicatie van een vééls te rijk mengsel.
Ben er bijna zeker van, dat de lambdasonde overleden is.
Ok, dus de lambda was al vies geworden doordat de motor/turbo stuk was. Alles gerepareerd, maar de lambda is vuil / stuk.

Vraag 2: Als ik de lambda vervang, gaat deze natuurlijk alles weer bijstellen. Moet ik dan weer overal langs om alles opnieuw af te stellen?
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

Ludo

Nee gewoon vervangen en klaar.
De ecu regelt alles bij zoals het hoort.

V70geRwin

Citaat van: jrkalf op 18-02-2011 21:01:05
Citaat van: spekkie99 op 18-02-2011 10:49:54
Citaat van: jrkalf op 18-02-2011 09:39:10Mooi werk, jouw golfende beweging komt mij erg bekend voor. Echter heb ik het alleen bij een koude motor, zo bij de eerste kilometer aan rijden op de weg. Als in zo koud dat de KVS naald niet uit de hoek komt.
Daarna is het bij mij geheel weg. Lijkt me er op dat ik dus even verder moet zoeken naar mijn probleem...
is hetzelfde, heb ik ook gehad, ook lambda.
Duidelijk punt, bedankt spekkie. Toch vind ik het vreemd omdat de lambda vervangen is in mei 2010 door een Volvo origineel onderdeel. Je zou verwachten dat het dan goed moet zitten.

Verder heeft het reinigen van de injectoren niet geholpen. De auto reageert wel wat lekkerder, maar vanochtend was er nog steeds het zelfde bekende riedeltje met de koude motor.
Wel het punt voordat het gas ingeschakeld is, dus als de kvs nog te koud is en ik het gas nog niet in kan schakelen zonder de motor af te laten slaan.


Hoe is je LMM?
Die kan ook hetzelfde gedrag vertonen namelijk..(pulserend accelereren)

Toen ik het had vrijwel gelijktijdig LMM en Lambda vervangen, mijn hoofdverdachte was lambda toen, vandaar.

KIM

Citaat van: Taranis op 18-02-2011 08:14:07
Duidelijke diagnose, erg professioneel aangepakt! :eusa_clap:

Hamvraag: is het probleem ook daadwerkelijk opgelost met een nieuwe lambda sensor of nog niet gemonteerd? :)

Ja, heb de sensor gemonteerd en het probleem niet meer ervaren.
In ieder geval niet zoals ten tijde van de genoemde problemen.

KIM

Citaat van: spekkie99 op 18-02-2011 10:49:54
Citaat van: jrkalf op 18-02-2011 09:39:10
Mooi werk, jouw golfende beweging komt mij erg bekend voor. Echter heb ik het alleen bij een koude motor, zo bij de eerste kilometer aan rijden op de weg. Als in zo koud dat de KVS naald niet uit de hoek komt.
Daarna is het bij mij geheel weg. Lijkt me er op dat ik dus even verder moet zoeken naar mijn probleem...

is hetzelfde, heb ik ook gehad, ook lambda.

Hier zet ik toch nog wel wat kanttekeningen bij...

De lambdasensor geeft pas signaal na ongeveer 30 seconden - 1 minuut. Wanneer in die situatie de golvende beweging wordt ervaren, kan de lambdasensor hier niet voor verantwoordelijk zijn; pas bij een lambdasensor die signaal geeft wordt mengselaanpassing (closed loop) toegepast. Onder andere dit signaal is voor LPi ook het signaal om van benzine naar LPG over te schakelen.

Desalniettemin neem ik de uitspraak van Ludo serieus, immers hij is wel degene die me op dit spoor heeft gezet...

Ludo

Citaat van: KIM op 18-02-2011 23:58:48
De lambdasensor geeft pas signaal na ongeveer 30 seconden - 1 minuut. Wanneer in die situatie de golvende beweging wordt ervaren, kan de lambdasensor hier niet voor verantwoordelijk zijn; pas bij een lambdasensor die signaal geeft wordt mengselaanpassing (closed loop) toegepast. Onder andere dit signaal is voor LPi ook het signaal om van benzine naar LPG over te schakelen.

Ik ken de situatie niet compleet, maar gok dat het golvend optrekken ook na die éne minuut zich voordoet.
Een minuut is zeer snel voorbij, als ik even op mezelf te werk ga: instappen, knopje drukken poort open, auto starten, gordel om, de garage uit, poort toe, en wegrijden, dan is die minuut al zowat voorbij.

De luchtmassameter zoals Gerwin schrijft kan ook verdacht zijn, er staan meer berichten in dat verband over op het forum.
Dat is wel de moeite en gemakkelijkste om die eerst uit te sluiten, even een dagje uitwisselen met iemand.

V70geRwin

Citaat van: Ludo op 20-02-2011 11:45:17
Citaat van: KIM op 18-02-2011 23:58:48
De lambdasensor geeft pas signaal na ongeveer 30 seconden - 1 minuut. Wanneer in die situatie de golvende beweging wordt ervaren, kan de lambdasensor hier niet voor verantwoordelijk zijn; pas bij een lambdasensor die signaal geeft wordt mengselaanpassing (closed loop) toegepast. Onder andere dit signaal is voor LPi ook het signaal om van benzine naar LPG over te schakelen.

Ik ken de situatie niet compleet, maar gok dat het golvend optrekken ook na die éne minuut zich voordoet.
Een minuut is zeer snel voorbij, als ik even op mezelf te werk ga: instappen, knopje drukken poort open, auto starten, gordel om, de garage uit, poort toe, en wegrijden, dan is die minuut al zowat voorbij.

De luchtmassameter zoals Gerwin schrijft kan ook verdacht zijn, er staan meer berichten in dat verband over op het forum.
Dat is wel de moeite en gemakkelijkste om die eerst uit te sluiten, even een dagje uitwisselen met iemand.


Bij mij was het destijds het meest merkbaar in de 1ste koude kilometers, zowel op benzine als gas. Bij rustig gas geven (motor is nog koud  ;D) dan licht pulserend accelereren.

Zoals ik eerder schreef heb ik toen zowel LMM als Lambda vervangen maar ik zet mijn geld nog steeds op de lambda.

Ludo

Ik gok ook de lambdasonde, maar de LMM is wel makkelijker om eerst uit te sluiten.
Het kost enkel even de moeite...
;D

thuur

In 30 seconden is de sonde op temperathuur. Maar dat hoeft niet altijd direct na de start te zijn:

CiteerDE verwarmde lambdasonde werkt alleen boven een bepaalde temperatuur (circa 285°C). De normale bedrijfstemperatuur varieert van 350 tot 850°C.
De sensor wordt elektrisch verwarmd. Eén aansluiting wordt van 12 V. voorzien door het hoofdrelais, terwijl een tweede aansluiting is aangesloten op de motorregeleenheid. Wanneer deze aansluiting wordt geaard, dan komt de PTC-weerstand in de sensor onder spanning te staan. Wanneer de verwarmde lambdasonde koud is, dan is de waarde van de PTC-weerstand laag en is de stroom in het circuit hoog. (om beschadiging van de weerstand te voorkomen, wordt de spanning eerst gepulseerd door de motorregeleenheid). De weerstand van de weerstand stijgt met de temperatuur van de PTC-weerstand; de spanning zakt en schakelt geleidelijk over naar een niet-gepulseerde spanning. De verwarmingsperiode is kort; circa 30 seconden.
De verwarmde lambdasonde kan beschadigd raken tijdens blootstelling aan gecondenseerd vocht vanuit de motor wanneer het instrument warm is.
B5234T/B5204T (modeljaar 94): De regeleenheid wacht enige tijd voordat de verwarming van de verwarmde lambdasonde opstart; Tot 1 minuut voor de voorste verwarmde lambdasonde, en tot 7 minuten voor de achterste verwarmde lambdasonde. Hierdoor stijgt de temperatuur in de omgeving van de verwarmde lambdasondes en kan er geen condensvorming ontstaan.
B5234T/B5204T/B5234T5 (modeljaar 95): De voorverwarming van de verwarmde lambdasonde start meteen na het starten van de motor, maar kan worden onderbroken gedurende de eerste drie minuten als de motor naar stationair toerental overschakelt.
De verwarming van de achterste verwarmde lambdasonde is vertraagt naar 7 minuten. Hierdoor stijgt de temperatuur in de omgeving van de verwarmde lambdasondes, waardoor er geen condensvorming kan ontstaan.
B5254S: De voorverwarming van de verwarmde lambdasonde begint meteen na het starten van de motor. Wanneer de sensortemperatuur 350°C bereikt, wordt deze temperatuur op constant niveau vastgehouden totdat de uitlaatgassen bij de voorste verwarmde lambdasonde en de katalysator bij de achterste verwarmde lambdasonde op een temperatuur zijn waarbij geen condens meer kan ontstaan.


Gr :D

jrkalf

Ik ga jullie zeker op de hoogte houden. Ik heb nog een LMM liggen uit de Belg, die ligt hier op het bureau te verstoffen.
Ik ga volgende week namelijk het K&N lampekapje vervangen voor een turbo luchtfilterhuis (origineel) en een K&N inlegfilter (omdat het erbij zit). Op advies van velen, waaronder de Volvo dealer, DCCCL, PWassink en wat andere her en der.

Reden hiervoor is:
- iets minder geluid
- Minder vuil dat wordt aangezogen, mede omdat ik geen kap om de lampekap heb.

Daarnaast heb ik dan die hele situatie open liggen en kan ik makkelijk de de LMM meenemen.


Jelle
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

KIM

#104

De eerste kilometers  :eusa_dance:

Hopelijk wordt het snel mooi weer; ik kan fototechnisch niks met dit diffuse licht en dat rood. In het echt doet het pijn aan je ogen!