Ik wil comfort!

Gestart door Lampje, 12-04-2011 10:18:02

Vorige topic - Volgende topic

Lampje

Goedemorgen luitjes,

Ik ben van plan mijn voortrein eens even goed onderhanden te nemen aangezien ik aan de 4 ton zit.

Momenteel sta ik op 15" velgen en dat wil ik voorlopig zo laten, ook omwille van het comfort.

De vorige eigenaar heeft de auto wat laten verlagen, hoeveel precies weet ik niet, maar schat 3 cm.

Ondanks 2.5 bar in de voorbanden is het kreng keihard afgeveerd.

Zo hard dat ik vermoed dat ik misschien wel progressieve schokdempers heb, maar met niet bijpassende veren.

Nou de vraag: als ik toch niet aan andere veren wil, maar wel comfortabeler schokbrekers, wat voor merk/model dempers zouden jullie aanbevelen?

Mijn Roffel rijdt voornamelijk snelwegkm's, kalm aan door de bochten en soms wat onverharde paden met gaten plus aanhanger.

Achter zitten Monroes, met lucht verstelbaar.

Brezan had alleen Monroes die aan de voortrein afgeraden werden met verlaagde vering.

-D©©©L-

Bij lagere en dus stuggere veren horen dempers die voldoende dempen.

Citaat van: -D©©©L- op 20-12-2010 10:33:05
Citaat van: Mr Rens op 12-12-2010 20:53:21
Geen idee eigenlijk, wat is het advies? Originele dempers houden is niet wenselijk?

Om "doorslaan" te voorkomen (waarbij je aan het einde van de veerweg komt) zal de karakteristiek van een kortere veer anders moeten zijn.
Voorbeeldje (fictieve getallen !): Een originele veer heeft bijv. ca 800 kg nodig is om hem 15 cm in te drukken, 53 kilo per centimeter veerweg. Een kortere veer heeft daarintegen slechts 10 cm om deze 800 kg weg te werken, dat is 80 kilo per centimeter veerweg.
Een "verlaagde" veer is dus per definitie stugger als je geen last wilt hebben van doorslaan.

Een tussenweg is de zgn. Progressieve veer. Die veert eerst een stukje makkelijk (bijvoorbeeld 60 kilo/cm) en dan steeds zwaarder tot aan volledige compressie (90-100 kg/cm).

Een veer/demper combinatie is een afgestemd systeem. Hierbij is ook het onafgeveerd gewicht belangrijk (dat is het gewicht van de delen die meebewegen met de veerweg). De schokdemper moet dit immers onder controle houden. Denk hierbij aan het wiel, de rem, het fuseestuk , een stukje aandrijfas, een stukje draagarm en een deel van het gewicht van de veer/demper combinatie.) 

Als een veer plaatst met een (deels) zwaardere karakteristiek, dan ontkom je eigenlijk niet aan dempers die "stugger" zijn. Meer demping dus. Alleen op die manier kan de demper de beweging onder controle houden. Overigens is dit verhaal ook van toepassing als je wielen of remmen plaatst met een hoger gewicht. Ook het afgeveerde gewicht is van belang, maar dat laat ik even buiten dit verhaal.

Comfort zit vooral in een gebalanceerde combinatie van dempers en veren. Te stug is ook niet prettig en net zo min bevorderlijk voor het wegcontact als een te slappe combinatie.

Lampje

Citaat van: -D©©©L- op 12-04-2011 10:41:15
Bij lagere en dus stuggere veren horen dempers die voldoende dempen.

Citaat van: -D©©©L- op 20-12-2010 10:33:05
Citaat van: Mr Rens op 12-12-2010 20:53:21
Geen idee eigenlijk, wat is het advies? Originele dempers houden is niet wenselijk?

Om "doorslaan" te voorkomen (waarbij je aan het einde van de veerweg komt) zal de karakteristiek van een kortere veer anders moeten zijn.
Voorbeeldje (fictieve getallen !): Een originele veer heeft bijv. ca 800 kg nodig is om hem 15 cm in te drukken, 53 kilo per centimeter veerweg. Een kortere veer heeft daarintegen slechts 10 cm om deze 800 kg weg te werken, dat is 80 kilo per centimeter veerweg.
Een "verlaagde" veer is dus per definitie stugger als je geen last wilt hebben van doorslaan.

Een tussenweg is de zgn. Progressieve veer. Die veert eerst een stukje makkelijk (bijvoorbeeld 60 kilo/cm) en dan steeds zwaarder tot aan volledige compressie (90-100 kg/cm).

Een veer/demper combinatie is een afgestemd systeem. Hierbij is ook het onafgeveerd gewicht belangrijk (dat is het gewicht van de delen die meebewegen met de veerweg). De schokdemper moet dit immers onder controle houden. Denk hierbij aan het wiel, de rem, het fuseestuk , een stukje aandrijfas, een stukje draagarm en een deel van het gewicht van de veer/demper combinatie.)  

Als een veer plaatst met een (deels) zwaardere karakteristiek, dan ontkom je eigenlijk niet aan dempers die "stugger" zijn. Meer demping dus. Alleen op die manier kan de demper de beweging onder controle houden. Overigens is dit verhaal ook van toepassing als je wielen of remmen plaatst met een hoger gewicht. Ook het afgeveerde gewicht is van belang, maar dat laat ik even buiten dit verhaal.

Comfort zit vooral in een gebalanceerde combinatie van dempers en veren. Te stug is ook niet prettig en net zo min bevorderlijk voor het wegcontact als een te slappe combinatie.

Volledig eens. Maar nu is het comfort echt ver te zoeken. Dapper van al die jongens/meisjes die op 17" velgen rijden plus verlaagd. Die hebben hun echte tanden dus nog ;D

Ik vermoed dat er bij mij progressieve dempers opzitten en dat er gewoon verlaagde veren opgezet zijn. Dus zonder verdere aanpassingen.

Als dat vermoeden juist is, dan dit keer dus geen progressieve dempers monteren?

Mijn Roffel duikt ook bijna niet bij hard remmen. Dan heel prettig. Dat weer wel ja.

-D©©©L-

Citaat van: Lampje op 12-04-2011 10:46:39
Volledig eens. Maar nu is het comfort echt ver te zoeken. Dapper van al die jongens/meisjes die op 17" velgen rijden plus verlaagd. Die hebben hun echte tanden dus nog ;D

Ik vermoed dat er bij mij progressieve dempers opzitten en dat er gewoon verlaagde veren opgezet zijn. Dus zonder verdere aanpassingen.

Als dat vermoeden juist is, dan dit keer dus geen progressieve dempers monteren?

Mijn Roffel duikt ook bijna niet bij hard remmen. Dan heel prettig. Dat weer wel ja.

Wat bedoel je precies met "progressieve dempers" ?

Vulk

Anders gewoon een setje originele veren en dempers scoren?

Lampje

Gasgedempt is toch progressief qua karakter? Ik heb nu oliegedempt gemonteerd en het veert mooi rond.

Wel strak, maar geen gerammel meer in het interieur, ook niet bij brugdelen e.d. Precies zoals ik het wilde dus...

Citaat van: -D©©©L- op 12-04-2011 16:11:03
Citaat van: Lampje op 12-04-2011 10:46:39

Wat bedoel je precies met "progressieve dempers" ?

-D©©©L-

Citaat van: Lampje op 29-05-2011 23:05:13
Gasgedempt is toch progressief qua karakter? Ik heb nu oliegedempt gemonteerd en het veert mooi rond.

Ook in een demper met gas zit olie. Het karakter van een demper is niet afhankelijk van het al dan niet aanwezig zijn van gas. De basis afstelling is veel meer gelegen in manier waarop de demper is opgebouwd qua dikte van de plaatjes, grootte van de kanalen etc. Los daarvan kan je een demper niet "los" beoordelen, het uiteindelijke veergedrag is afhankelijk van veel meer zaken (soort veer, belading, zwaartepunt etc etc).