Bart hier - rode 850 2.3 T5 estate

Gestart door bartvdl, 08-06-2011 22:11:06

Vorige topic - Volgende topic

bartvdl

Hallo,

Ik heb sinds 03/06 mijn eerste 850, gekocht via het forum van ... (ik weet het niet meer precies) via dit forum. Op de foto zie je de voorganger ook staan een 240 uit 1993, welke trouwens te koop is voor weinig, hij lekt een beetje olie. De 850 is trouwens uit '94 en is het tweede model (5-bouts naven, nieuwere stuur) en hij heeft 226.000 km op de teller.

Mooi is ie he!

Ik heb er inmiddels al best veel mee meegemaakt, helemaal voor 6 dagen bezit!

1.  Doffe lak
Ik wou hem even mooi laten poetsen, hij zag er al netjes uit, maar ik denk doe hem door de handwas in eindhoven. Voor €9,- met de hand wassen, drogen, waxen, velgen en bandenzwart. Toen hij klaar was was de auto zo dof als iets  :o. Ze hebben het nog een keer geprobeerd, maar nog steeds dof. Toen heb ik snel wat sonax wax/polish gehaald en met een uurtje boenen glom hij nog meer als voor het incident. Gelukkig liep het dus met een sisser af. Ik ga in ieder geval nooit meer naar die handwas, ze gebruiken veel te agressief spul.

2.  Deurvanger
Deurvanger bout afgebroken. Toen ik de polish ging halen bij de automaterialen, was er al een luide tik te horen bij het openen van de portier. En bij de tweede keer viel er een bout op de grond. Die was dus afgebroken in het lipje aan de auto. Ik ben dat dus maar gaan uitboren, en gelukkig kreeg ik het afgebroken stukje er uit met behoud van de draad! Dat viel mee.
Vervolgens de deurbekleding eraf en de deurvanger losgehaald, die leek alleen niet kapot. Dus weer terug geschroefd, vervolgens goed met vet ingesmeerd en alles werkt weer naar behoren.

3. Lambda lampje
Vandaag gebeurde het vervelendste tot nu toe, het lambda lampje is gaan branden. Ik stond aan de kant van de weg te bellen in de zon met de airco volle bak aan. Na een minuut of 10 zag ik ineens dat het lambda lampje was gaan branden. Na een stukje rijden bleef hij branden. Ik heb inmiddels via het uitlezen van OBD-I e.e.a. gevonden en ook geprobeerd op te lossen Tot nu toe:

• A2: 2-3-2  Volgens de volvo vraagbaak is dit adaptieve lambda-regeling stationair bovengrens of adaptieve lambda-regeling nullastondergrens (lijkt te kloppen gezien het gebeurde tijden stationair draaien).
  • A3: 3-1-3 Linkerachterwiel Sensor linker achterwiel, circuit open of kortgesloten, heeft niks te maken met het probleem, maar fijn om te weten
  • B2: 1-2-2 Cruisecontrol geen signaal of snelheid niet boven 35km/h geweest, CC werkt prima en heeft ook niks met lambda lampje te maken lijkt me.

Ik heb de codes meerder malen uitgelezen, maar overal zat er maar 1 foutmelding.  Vervolgens heb ik alles willen resetten maar dat is me nog niet gelukt. Ik heb het volgende geprobeerd:

• resetten volgens 5x 1x 4x 1x, maar dat bleek het service lampje te zijn! Het is best moeilijk om te lezen :eusa_wall:
  • resetten door de codes te lezen, en dan 15 seconden ingedrukt te houden

Nou lees ik zojuist in de vraagbaak dat je anders moet resetten: codes uitlezen, +5sec indrukken, wachten op lampje en dan weer +5 sec insdrukken. Die ga ik nog proberen. Als iemand ander nog tips heeft, dan hoor ik ze graag!

Ik ben tot nu toe super tevreden met mijn aankoop, ik hoop alleen wel dat ik het lampje kan uitkrijgen zonder al teveel kosten te moeten maken....

mehn

Citaat van: bartvdl op 08-06-2011 22:11:06
Ik heb sinds 03/06 mijn eerste 850, gekocht via het forum van ... (ik weet het niet meer precies) via dit forum.

Dat is een bekende, jammer dat Michael m verkocht heeft. Gelukkig ben jij er blij mee, dat maakt het verlies draaglijker ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

bartvdl

Ik kon het toch niet laten om nog even een reset poging te wagen. En het is gelukt. Contact aan, stekker in A2, codes uitlezen tot ik dezelfde tegen kwam, 5 sec indrukken, wachten op lampje, en dan na een paar sec (het lampje was nog aan) weer 5 sec indrukken. Vervolgens hoorde ik iets bij de koelvloeistof ?? Ik het net contact uit gedraaid, daarna de motor gestart en het lampje ging uit.

Nu alleen maar hopen dat het incident was, want er kan nog steeds iets (heeft iemand een idee??) kapot zijn.

Ik ben in ieder geval weer helemaal blij met mijn aankoop!

bartvdl

@ mehn, ben jij degene waarmee hij zo nu en dan eraan heeft gesleuteld? Volgens mij wel, je woont in zuid-limburg ;)

ulkeman

welkom op het forum bart.
staat er mooi bij zo. die 240 zul je nog gaan missen in de winter :P

heb je verder nog plannen met de auto?

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

mehn

Citaat van: bartvdl op 08-06-2011 22:24:02
@ mehn, ben jij degene waarmee hij zo nu en dan eraan heeft gesleuteld? Volgens mij wel, je woont in zuid-limburg ;)

Yep dat ben ik ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

dehaaz

:laugh:

wat leuk zo een auto heb ik ook. (zelfde kleur, zelfde bouwjaar, iets meer km) Rij er nu 2 weken in vind hem ook heerlijk

veel plezier ermee

marcoz84

Nice car! Zelfde als de mijne, veel plezier ermee en Welkom op het forum!

bartvdl

de plannen die ik er mee heb zijn vooral gebruiken en hem op de weg houden. Ik wil wel wat kleine dingetjes in orde maken.

• De trekhaak en de hulopkoppeling hebben roest, ik heb al een nieuwe zwarte hulpkoppeling, de trekhaak ga ik schoon maken en zwart spuiten.
  • De strip onder het raam bij de bestuurder is bobbelig, daar zit roest in. Daar ga ik een nieuwe (van de sloop?) voor halen. Als iemand er een over heeft dan hoor ik het graag!!
  • Het plastic "bakjes" rond de deur openers hebben wat barsten, die wil ik ook vervangen

En zo zijn er nog wel wat kleine dingetjes. Ik ga hem in ieder geval niet verlagen of er een grotere turbo inschroeven. Misschien dat ik hem een keer laat mappen zodat hij wat zuiniger wordt  ;).

francois

welkom op het forum

rood is en blijft een mooie kleur

grfr

robin-850-92

Welkomop het forum!
Mooie wagen!

Gr

Julius C.

Welkom en mooi rood is nooit lelijk!  :eusa_angel:
Her name is Victoria and she has many secrets!
Jij mag Vicki zeggen...

FGG

Citaat van: Julius C. op 10-06-2011 09:06:25
Welkom en mooi rood is nooit lelijk!  :eusa_angel:

Klopt. Mooi rood wel. Maar bij Bart begint 't langzaam aan roze te worden als ik 't goed lees. Je zou 'm idd een keer goed moeten poetsen, zeker met een rode kun je daar heel veel eer van hebben.
Hou even in de gaten als je 'm laat poetsen door een poetsbedrijf. Die doen over 't algemeen goed werk maar de was die ze er op doen is vaak een showroomwas en is met een week verdwenen.

Welkom op 't Forum, Bart.

FGG

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

bartvdl

Ik ga hem zelf poetsen, De lak verdient wel wat aandacht, maar roze is hij gelukkig niet.  Hij zag er zelfs heel mooi uit toen ik hem had gekocht, totdat die gasten bij de handwas er van dat agressieve spul op spoten. Ik heb inmiddels wax op kleur en ga hem eens goed oppoetsen.

Er is nog wel een probleem, na de reset zijn er toch nog foutcodes, met name A2 2-3-2 wil ik dit weekend oplossen. Tips zijn welkom, ik ga hier een apart topic over openen met mijn plan van aanpak.

Ludo

Citaat van: bartvdl op 10-06-2011 17:08:44
Er is nog wel een probleem, na de reset zijn er toch nog foutcodes, met name A2 2-3-2

Vacuumlekkage.
Controleer het knietje links op het inlaatspruitstuk.