Doordraaien koelfan

Gestart door ris, 09-08-2011 09:17:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ris

Soms gaat de koelfan aan als de motor nog niet warm is.
De airco is dan niet ingeschakeld.

Bij het uitzetten van de motor blijft de fan doordraaien. (Ook langer dan ± 12 minuten)

Als je de motor weer op contact zet stopt de fan.

Bij het loskoppelen van de hogedruksensor en de temperatuursensor blijft de fan doordraaien.

Is het koelfanrelais kapot of kunnen er nog andere oorzaken zijn? (Tikken of slaan helpt niet).

thuur

Temperathuursensor.


Gr 8)

UserID6342


ris

Als  de koelfan draait, merk je dat de motor moeite heeft met stationair lopen.

Met de hand draait de ventilator heel soepel.

Ik heb vorige week de massakabel tussen blok en accu vervangen. Deze was bijna door.

Met de zoekfuncie kan ik over de massakabel en ecu weinig vinden. Is hier meer informatie over?

Heeft het slecht stationair lopen eventueel te maken met de massakabel van de ECU?

Jack v

Dirk 342  cas en ik hebben er alledrie iets in ons blog over staan. Dat slechte stationair lopen kan idd in de massa ecu zitten als in je temp.sensor.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

ris

#5
In onderstaande topic veel informatie gevonden:
'Foutcodes voorste lamdasonde - nieuwe verdachte: de ecu zelf?'

Ik overweeg de ecu-massakabels te vervangen (3x zwart 1,5mm en 3x bruin 2,5mm)

- Waarom kan je niet 220v elektriciteitsdraad gebruiken?
- En hoe krijg je zes draden goed op de accu aangesloten?

- Is het handig de massakabel van de ECU preventief te vervangen, of zou ik eerst een nieuwe temperatuursensor kopen?



Ronald21

ik zou eerst voor temp sensor gaan

thuur

Citaat van: ris op 10-08-2011 09:19:47
- Waarom kan je niet 220v elektriciteitsdraad gebruiken?
- En hoe krijg je zes draden goed op de accu aangesloten?

- Omdat dat niet temperathuur- en oliebestendig is.
- Zoveel mogelijk kabels in een oogje knijpen.


Gr 8)

ris

Ik heb de temperatuursensor vervangen.
Het probleem is gebleven.

Nu ook de foutcodes uitgelezen.
Met lopende motor:
212
323
225
Na resetten komen ze terug

225 betekent volgens mij: Drukvoelersignaal airco.

Het rare is als de ventilator doordraait en ik koppel de sensor los, dan blijft de fan doorlopen.
Doe ik iets fout, of zijn er meer sensoren die gekoppeld zijn aan de ventilator?

p.s. 212 en 323 zijn dat echte storingen? Het lambdalampje brand niet

Ludo

Citaat van: ris op 14-08-2011 17:52:35
225 betekent volgens mij: Drukvoelersignaal airco.

Het rare is als de ventilator doordraait en ik koppel de sensor los, dan blijft de fan doorlopen.

Dat is volgens mij het probleem, de sensor kapot.

ris

Maar als ik de sensor loskoppel is het circuit toch verbroken en moet de fan toch stoppen?

-D©©©L-

Citaat van: ris op 14-08-2011 18:53:12
Maar als ik de sensor loskoppel is het circuit toch verbroken en moet de fan toch stoppen?

Zou je dat echt willen ? een  motor die aan de kook gaat als de sensor stuk gaat of er een draad breekt ?

ris

Neen dat wil ik niet.

Maar ik ben jammergenoeg niet technisch genoeg om te begrijpen hoe het wel werkt.

En ik ben ook benieuwd of je kan testen of het echt aan de die sensor ligt.

jeroen74

Wat gebeurt er als je de airco uit zet (en de middelste draaiknop niet op 12 uur) en dan zonder de stekker erop?

De ECU zal wel een plausibliteitstestje doen, bijvoorbeeld airco staat aan, maar na zoveel tijd geen druk gedetecteerd, maar de compressor staat wel aan. Of, er is wel druk, maar de airco staat uit. Als een tijdje lang zo'n onlogische situatie bestaat, plaats foutcode.

ris

Ik begrijp dat er dan een foutcode ontstaat.

Maar wat ik niet begrijp is als je de sensor loskoppelt dat de fan door blijft draaien.