T5 kriebels...advies gevraagd

Gestart door Kérim, 26-09-2011 22:28:40

Vorige topic - Volgende topic

Kérim

Ik heb plots een andere baan aangeboden gekregen, alles word er beter van behalve de afstand..
Momenteel zit ik ongeveer op de 12500 km woon-werk verkeer,
als ik word aangenomen voor de nieuwe job word dit 40000 km op jaarbasis woon-werk.

Nu zegt iedere vezel in mijn brein dat ik moet gaan voor zo'n moderne opgevoerde 45km auto (Peugeot 107..) daarmee haal ik de maximale brandstofvergoeding eruit. (250euro p/m)
Maarja.... ik zou zou zo'n hok waarschijnlijk na een week de plomp inrijden van ellende.

Comfort en rijgenot mag me best wat eigen geld kosten, ik betaal me nu ook al scheel met die gekke Alfa gekte van mij.

Dus.. dan ga ik toch kijken naar een andere wagen. Mijn oog valt op een 850 t5 die loopt op lpg g3.

Dit kost me bij een verbruik van 1:8 zo'n 70 euro per week aan brandstof.

Maargoed, hoe verstandig is een T5 op LPG, ik weet dat volvo blokken tegen een stootje kunnen, maar aangezien ik op marktplaats weinig vind dat minder dan 250k op de klok heeft staan zou ik graag weten of het onderhoudstechnisch wel verstandig is om voor deze aanschaf te gaan.

Ik wil per jaar niet meer dan 2000 euro onderhoudskosten hebben aan de auto, en 2000 is dan ook een rampenscenario, is dit haalbare koek?

daytonawim

Tja, lastige vragen.

Mits een beetje fatsoenlijk onderhouden kunnen die blokken echt wel wat hebben, ik heb LPG in laten bouwen bij de T5 toen ie net 2 ton had gelopen, tot aan de 340k nul problemen mee gehad (m.u.v. normaal onderhoud)

Qua onderhoudskosten, stel je zelf de vraag kan ik zelf sleutelen en slim inkopen, daar ligt je eerste winst.

Vergeet  niet de kosten van banden, want die zijn natuurlijk wat duurder dan van een klein en licht autotje.

Persoonlijk zou ik geen andere LPG installatie als een LPI van vialle willen hebben.

Optie, auto uit Duitsland halen en zelf Lpi laten inbouwen.

elmarconi

Toch een goedkope en vooral zuinige diesel gaan rijden met 40dkm/jr. Woon-werk dus daily driver. Betrouwbaarheid boven fun.
Dan hou je het meeste geld over voor je Alfa.

My 2 cnts...

--
Autogas Inside . . .

MVeldhuis

2000,- per jaar aan onderhoud kan prima, maar dan moet je wel vanuit een goede wagen beginnen.
Als je een t5 met minimaal 3 ton op de klok koopt dan moet je minimaal rekening houden met 1500,- aan kosten om hem helemaal tip top te krijgen, en aangezien het je daily driver word neem ik aan dat je hem tip top wilt.
Daarna ga je erin rijden en moet je nog wel een paar centjes achter de hand hebben voor een tegenvaller, want hoe trots iedereen hier ook op de volvo's is, die gekke hokken hebben er een handje van om je met onverwachte kosten te confronteren op het moment dat je het het minst kan gebruiken lijkt het wel.

En voor aankoop even goed het topic aankooptips doorlezen, daar staat echt een boel nuttigs in!

innocenti

http://www.zeelandnet.nl/prikbord/advertentie.php?id=4244061
Hier heb je een mooie basis qua km stand en kosten.

IK heb 4 jaar geleden dezelfde overweging gemaakt en een V70R gekocht met 185000km. Hier gas in laten leggen. Inmiddels staat de auto op 335000km. Reguliere beurten €2700 excl uurloon, €5200 voor onderhoud en onvoorziene kosten (hierin vallen banden, remmen, LLM enz).

Je ziet dat je op €8000 uitkomt op 4 jaar. En ik heb niet heel veel gekke dingen gehad, dus het in een gok.

Voor mij was de grootste doorslag dat je een veel prettigere auto hebt om veel km's te rijden. Ik geniet nog elke dag 2 uur van mn R.

)()()sT

Het is inderdaad lastig als je veel op de weg moet zitten en volleidge betrouwbaarheid wilt.
Ik rij ook al een aantal jaar naar volle tevredenheid in mijn V70R met LPi (in laten bouwen in 2008). Zo tevreden dat we afgelopen maand een volledig nieuwe motor hebben ingebouwd, ik zit nu dus in de inrij-fase :D

Los van de keuze voor een geheel nieuw blok valt het onderhoud me best mee, alleen het zijn natuurlijk oude auto's waar ook spontaan wat aan stuk kan gaan. Ik kan het rijden in een geblazen turbo met LPi aanbevelen in ieder geval ;)

Kérim

Citaat van: daytonawim op 26-09-2011 22:35:56
Tja, lastige vragen.

Mits een beetje fatsoenlijk onderhouden kunnen die blokken echt wel wat hebben, ik heb LPG in laten bouwen bij de T5 toen ie net 2 ton had gelopen, tot aan de 340k nul problemen mee gehad (m.u.v. normaal onderhoud)

Qua onderhoudskosten, stel je zelf de vraag kan ik zelf sleutelen en slim inkopen, daar ligt je eerste winst.

Vergeet  niet de kosten van banden, want die zijn natuurlijk wat duurder dan van een klein en licht autotje.

Persoonlijk zou ik geen andere LPG installatie als een LPI van vialle willen hebben.

Optie, auto uit Duitsland halen en zelf Lpi laten inbouwen.

Ik moet zeggen dat ik tot nu toe altijd het geluk heb gehad dat ik alles zelf kon doen, met een nieuwe baan word het iets lastiger aangezien ik dan op het oude werk moet zijn, komt bij dat wanneer je het zelf doet dit allemaal eigen tijd is, als je per dag 30 euro aftikt voor een retourtje lopen die kosten snel op, en mijn eigen ervaring is dat slim inkopen een stuk meer tijd kost dan gewoon direct bestellen, Lpi is wat er nu ook in mijn Alfa zit en bevalt prima idd, wat versta jij ongeveer onder regulier onderhoud? Past dat in het plaatje?

Citaat van: elmarconi op 26-09-2011 23:05:27
Toch een goedkope en vooral zuinige diesel gaan rijden met 40dkm/jr. Woon-werk dus daily driver. Betrouwbaarheid boven fun.
Dan hou je het meeste geld over voor je Alfa.

My 2 cnts...

Ik vermoed dat jou 2 cents een hoop geld waard zijn, de Alfa gaat er zowieso uit, althans.. of ik ga de Alfa gebruiken voor het werkverkeer.. maarja die roffel maakt zoveel goed.. Aan de andere kant heb ik de Alfa dit jaar voorzien van een blokrevisie inc hagelnieuwe krukas, en daar komt nu nog een nieuwe bak bij. Dus in theorie moet die er weer een poos zonder gedonder tegenaan kunnen. (maar dat dacht ik ook na de revisie) al die opties ook, en het probleem is de tijd, net gebeld dat ik het voor wat betreft mijn nieuwe baas ga worden, het hangt nu af van de algemeen directeur en de arbeidsvoorwaarden, dus ik moet waarschijnlijk snel kiezen

Citaat van: MVeldhuis op 26-09-2011 23:59:04
2000,- per jaar aan onderhoud kan prima, maar dan moet je wel vanuit een goede wagen beginnen.
Als je een t5 met minimaal 3 ton op de klok koopt dan moet je minimaal rekening houden met 1500,- aan kosten om hem helemaal tip top te krijgen, en aangezien het je daily driver word neem ik aan dat je hem tip top wilt.
Daarna ga je erin rijden en moet je nog wel een paar centjes achter de hand hebben voor een tegenvaller, want hoe trots iedereen hier ook op de volvo's is, die gekke hokken hebben er een handje van om je met onverwachte kosten te confronteren op het moment dat je het het minst kan gebruiken lijkt het wel.

En voor aankoop even goed het topic aankooptips doorlezen, daar staat echt een boel nuttigs in!

Een goeie basis vinden is het moeilijkste, daarom betrap ik me erop dat ik voornamelijk hier op het forum kijk naar de advertenties, dan kan ik iig nog een beetje kijken wat ermee is gebeurd. Ik vraag me wel af met welke standaart kosten je word opgezadeld bij de aanschaf vane en 850, je hebt het over zo'n 1500 euro, betekend dit dat er vaak dezelfde problemen zijn met het overkopen van een 850?

Citaat van: innocenti op 27-09-2011 08:51:32
http://www.zeelandnet.nl/prikbord/advertentie.php?id=4244061
Hier heb je een mooie basis qua km stand en kosten.

IK heb 4 jaar geleden dezelfde overweging gemaakt en een V70R gekocht met 185000km. Hier gas in laten leggen. Inmiddels staat de auto op 335000km. Reguliere beurten €2700 excl uurloon, €5200 voor onderhoud en onvoorziene kosten (hierin vallen banden, remmen, LLM enz).

Je ziet dat je op €8000 uitkomt op 4 jaar. En ik heb niet heel veel gekke dingen gehad, dus het in een gok.

Voor mij was de grootste doorslag dat je een veel prettigere auto hebt om veel km's te rijden. Ik geniet nog elke dag 2 uur van mn R.
Bedankt voor de link, mijn onderbuikgevoel zou nooit afgaan op zo'n koopje, als iets te mooi lijkt om waar te zijn.. ik schatzelf in dat ik tussen de 3 en 6000 euro moet wezen voor de grootste kans van slagen, icm met een goede auto natuurlijk, zijn genoeg mensen die goud vragen voor een bak ellende.
Bedankt voor het inzicht in je onderhoudskosten, ik schat dat het dus met uurloon in jou geval gemiddeld 3000 euro per jaar is geweest? Best een smak geld, maar aan de andere kant, wat is je afschrijving per jaar geweest, als de dagwaarde van de wagen 500 per jaar is gezakt, en je dus globaal 3500 euro afschrijving per jaar hebt, tja best een bedrag maar in vergelijking met de aanschaf van een nieuwe auto.. :)

Citaat van: )()()sT op 27-09-2011 09:14:59
Het is inderdaad lastig als je veel op de weg moet zitten en volleidge betrouwbaarheid wilt.
Ik rij ook al een aantal jaar naar volle tevredenheid in mijn V70R met LPi (in laten bouwen in 2008). Zo tevreden dat we afgelopen maand een volledig nieuwe motor hebben ingebouwd, ik zit nu dus in de inrij-fase :D

Los van de keuze voor een geheel nieuw blok valt het onderhoud me best mee, alleen het zijn natuurlijk oude auto's waar ook spontaan wat aan stuk kan gaan. Ik kan het rijden in een geblazen turbo met LPi aanbevelen in ieder geval ;)
Ook bedankt voor de info, veel plezier met inrijden  ;D laat je niet verleiden door je fluwelen voetje  ::)

Ludo

Citaat van: )()()sT op 27-09-2011 09:14:59

Waarom zou dat met gas lastig zijn. ???
Als je een diesel niet onderhoud, sta je vroeg of laat ook op de pechstrook...

)()()sT

Dat zeg ik toch niet ???

Als je een nieuwe auto rijdt, dan kun je er wel vanuit gaan dat je de komende tijd probleemloos rondrijdt (hoop je).
Met een 15 jaar oude Volvo komen er soms euvels die nou eenmaal bij slijtage horen waardoor je 's ochtends vroeg de sleutel omdraait en denkt... Ships :D

mars66

misschien een v70 diesel iets voor je

staat bij de volvo dealer in den helder een mooie donkerblauwe/creme leer uit 1998 voor dacht 2950 en over de prijs
valt daar denk ik ook wel te praten

Kérim

Diesel is geen optie, belasting/hoge dieselprijs is me te gortig. Zit nog steeds te kijken, heb hier op het forum een leuke turbo en een s70 die in de verkoop staan, misschien dat het iets word, maar ik wacht nu eerst even af wat de geschatte kosten zijn om de Alfa weer goed te krijgen (ook op lpg).. Het is ff mistig in mijn bovenkamer.. :D heb tot 1 november om tot een oplossing te komen, ben benieuwd..

Martijn_B

Diesel geen optie bij zelfs 40.000 km per jaar? Tov. gas bedoel je dan denk ik.. al zou ik met dat aantal km's niet snel een auto van 15 jaar oud gaan rijden. Kijk dan naar een S60 op gas ofzo.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

daytonawim

Moa, ik reeds 80k perjaar met een auto die er al rond de 3 ton op had staan.

Zeker geen S60 of x70 MY 2000 zonder hydro stoters, das echt slecht voor je beurs.

kijk eens in D of zo voor een leuke auto, lpi er in en klaar.

joebar

waar wacht je op...
1100 euro vlak over de grens..
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=waknxdn4sple

en hier al een met LPG erin voor 1750...
iets verder weg

http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=btiswmtaw1te

Kérim

Is met echt teveel gedoe om een auto binnen deze prijsklasse uit het buitenland te halen, ik koop ze altijd het liefst binnen een forum,

Deze vind ik wel wat, http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,52568.0.html maar gezien de km stand en de afstanden die ik ga rijden + dat het geen G3 is.. zucht, het is echt een plaatje.

En deze http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,52204.0.html Maar ook deze is geen G3 (dat hoort er dan bij de kentkencheck toch bij de staan?

Momenteel ook nog niet echt de centen voor wat duurders, er komen nog wat spekjes aan maar dat is nog een maand wachten.. Ik kijk het even rustig aan.