meer vermogen maar wat is het beste

Gestart door michael 850 t5, 18-10-2011 23:33:05

Vorige topic - Volgende topic

JCviggen

Citaat van: NinaPaul op 19-10-2011 13:56:00
Lezen is een kunst.

Relevante info posten ook. Wat jij postte kan enkel verwarring zaaien. Als je er niets van kent post dan ook gewoon niets, klaar.

Citaat van: peteRRR op 19-10-2011 14:53:34
- Denzo Irridium bougies.
- Carstrol Olie 10w60

Zou ik persoonlijk niet doen, die bougies staan bekend als problematisch voor turbo motoren zeker aangezien de OEM bougies het gewoon heel erg goed doen tot boven 400pk. Die olie is eigenlijk te dik. Een goede 5w40 is best.
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

peteRRR

Citaat van: JCviggen op 19-10-2011 15:02:55

- Carstrol Olie 10w60

Zou ik persoonlijk niet doen, die bougies staan bekend als problematisch voor turbo motoren zeker aangezien de OEM bougies het gewoon heel erg goed doen tot boven 400pk. Die olie is eigenlijk te dik. Een goede 5w40 is best.

Heb met deze bougies eigenlijk geen problemen gehad Jan en bij de Castrol zit dit http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+producten/Motor/Oil+Fortifier.html en dit http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+producten/Motor/Top+End+Treatment.html nog eens in.

Gaat eigenlijk ook prima,rij de auto altijd eerst netjes warm vanwege die olie.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

JCviggen

Stuk gaat de boel niet lopen met die olie, maar als je gaat kijken waar en wanneer de meeste slijtage vandaan komt is het toch altijd weer koudstart. Die eerste seconde. Dikke olie voegt niets toe. Ik reed met mijn auto op group V (ester synthetisch) 10w40 olie met 400+ pk op circuit met oliekoeler 118°C. Ging gewoon lekker. 5w40 is de correcte olie voor het blok, daar hoef je niet buiten te gaan zeker niet met 300pk. Voor zo'n w60 moet je eigenlijk al 110C+ hebben voordat ie de juiste viscositeit heeft. Al die additieven ben ik ook niet gek van, doe liever een heel stabiele basisolie. Niet goedkoop maar wel de beste oplossing. In de standaard 300pk R gooit volvo standaard 5w30 overigens.

Die bougies, kan goed gaan maar is bekent dat ze durven afbreken met mogelijke schade tot gevolg. Zou zelf het risico niet gelijk willen lopen, het is "maar" een bougie en je gaat er geen pk's mee winnen.
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

NinaPaul

Lezen is een kunst.

Relevante info posten ook. Wat jij postte kan enkel verwarring zaaien. Als je er niets van kent post dan ook gewoon niets, klaar.

- Carstrol Olie 10w60

Het is relevant (brede informatie),
Alleen de poster kan beslissen of die wel of niet race nokkenassen wil kopen, een licht vliegwiel, spaghetti uitlaat, uitlaat zonder kat, extra olie koeler, andere intercooler etc. etc. Of jij dit nu wel of niet "goed" vind.
er zijn meerdere wegen naar 300+ pk, er is er ook niet 1 de beste.

Verwarring?
dingen zoals: "Die olie is eigenlijk te dik. Een goede 5w40 is best" is pas verwarrend.
(er vanuitgaande dat mijn post verwarrend is en dus te maken hebben met een absolute leek)
Welke olie en waarom? Ik vind 5w40 het beste is een niet onderbouwde mening van jezelf.
Geef een specificatie op waarom het iets moet zijn en laat hem zelf kiezen?

ga het hier dan ook bij laten

Edit, toch nog een reden gegeven mbt de olie, sneller gepost dan ik
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

wepster

Citaat van: NinaPaul op 19-10-2011 15:42:02
Lezen is een kunst.

- Carstrol Olie 10w60

Het is relevant (brede informatie),
Alleen de poster kan beslissen of die wel of niet race nokkenassen wil kopen, een licht vliegwiel, spaghetti uitlaat, uitlaat zonder kat, extra olie koeler, andere intercooler etc. etc. Of jij dit nu wel of niet "goed" vind.
er zijn meerdere wegen naar 300+ pk, er is er ook niet 1 de beste.

Verwarring?
dingen zoals: "Die olie is eigenlijk te dik. Een goede 5w40 is best" is pas verwarrend.
(er vanuitgaande dat mijn post verwarrend is en dus te maken hebben met een absolute leek)
Welke olie en waarom? Ik vind 5w40 het beste is een niet onderbouwde mening van jezelf.
Geef een specificatie op waarom het iets moet zijn en laat hem zelf kiezen?

ga het hier dan ook bij laten

Edit, toch nog een reden gegeven mbt de olie, sneller gepost dan ik

ik denk dat jan heel goed weet waarom die olie goed is, mede door zijn ervaringen in de racery met zijn vorige bolide en natuurlijk door kennis van zaken gezien zijn werk ;D
als er een is die van olieen verstand en kennis van zaken heeft puur uit ervaring dan is jan dat wel  ;)
vandaar dat hij ook het advies geeft .
wat iemand ermee doet is daar in tegen weer zijn eigen keuze .

Martijn_B

Pft, Ik zet mijn bril alvast op, al dat gegooi met modder.

Nog even terug naar de vraag van de topic starter: op basis waarvan maak je de keuze tussen een 18t en een 19t? Hebben deze turbo's onderling verschillen qua karakteristiek, limiet en evt potentieel gevaar voor de drijfstangen? Driveabillity?
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

peteRRR

Citaat van: JCviggen op 19-10-2011 15:33:29
Stuk gaat de boel niet lopen met die olie, maar als je gaat kijken waar en wanneer de meeste slijtage vandaan komt is het toch altijd weer koudstart. Die eerste seconde. Dikke olie voegt niets toe. Ik reed met mijn auto op group V (ester synthetisch) 10w40 olie met 400+ pk op circuit met oliekoeler 118°C. Ging gewoon lekker. 5w40 is de correcte olie voor het blok, daar hoef je niet buiten te gaan zeker niet met 300pk. Voor zo'n w60 moet je eigenlijk al 110C+ hebben voordat ie de juiste viscositeit heeft. Al die additieven ben ik ook niet gek van, doe liever een heel stabiele basisolie. Niet goedkoop maar wel de beste oplossing. In de standaard 300pk R gooit volvo standaard 5w30 overigens.

Die bougies, kan goed gaan maar is bekent dat ze durven afbreken met mogelijke schade tot gevolg. Zou zelf het risico niet gelijk willen lopen, het is "maar" een bougie en je gaat er geen pk's mee winnen.

Voor de olie 10w60 heb ik toen ( ben er al in het verleden een keer mee belaagd hier op het forum  ;D ) de castrol zelf gebeld en die

zei dat de viscositeit met deze olie ook op lage temperaturen werkt net zo goed als de 5W40 en dat de 60 een extra is voor de

extremere hitte,s op de BMW-M motoren getest,...maar goed ik ben er zo mee ingestapt en weet dat de 5W40 ook prima is voor de

motor.

De bougies zal ik in de gaten houden,heb nog een vers Champion setje liggen trouwens.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

daytonawim

Gewoon Volvo plugjes nemen, zijn helemaal super.

SirRutte

Citaat van: Martijn_B op 19-10-2011 15:56:23
Pft, Ik zet mijn bril alvast op, al dat gegooi met modder.

Nog even terug naar de vraag van de topic starter: op basis waarvan maak je de keuze tussen een 18t en een 19t? Hebben deze turbo's onderling verschillen qua karakteristiek, limiet en evt potentieel gevaar voor de drijfstangen? Driveabillity?

Volgens mij heeft dat voornamelijk te maken met het feit dat een 18T verkrijgbaar is met een rechte flens en een 19T niet.

Een 18T zou je dus zo kunnen monteren zonder dat je daarvoor weer een andere downpipe nodig hebt. Tenminste, als je een T-5(R) vanaf MY95 hebt, oudere T-5's hebben een conische flens.

Correct me if I'm wrong :)

Martijn_B

Nee dat klopt, ik heb een conische op mijn 15g, dus als ik een andere turbo nodig heb heb ik de downpipe ook nodig. Vandaar dat ik op zoek ben naar de verschillen tussen 19 en 18t en waarom je voor welke zou kiezen :)
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

SirRutte

Misschien flauw, maar:

Ik leid eruit af dat een 19T eerder opspoelt en de druk langer vasthoudt. De maximale laaddruk verschilt niet zoveel.

Overigens betekent dat niet dat een 19T per definitie beter is, juist die hoge laaddruk bij een lage flow (laag toerental) is erg belastend voor je internals.

Maar nu praat ik anderen na, ik heb er zelf geen ervaring mee. Ik weet dan ook niet zoveel van flow maps ;)

edit: plaatjes gefixed

Piet

Als je dan toch aan een nieuwe DP moet zu ik een 19T nemen. Zit niet een vreselijk groot verschil tussen die twee, maar een 19t spoelt weer wat sneller op. De rechte hoek die een 18t maakt is weer iets ongunstiger. Een goeie mapping erbij zodat de 19t de drijfstangen niet molt, een set witte injectoren en je hebt de grootste winst al behaald kwa vermogen ( zeker per geinvesteerde euro).

Johann

Citaat van: JCviggen op 19-10-2011 15:33:29In de standaard 300pk R gooit volvo standaard 5w30 overigens.

Ja en nee en ja en nee. En daarna was het spoor bijster..  :eusa_doh:

In aanvang moest er 5W-40 op. Later kon er gewoon 5W-30 uit de bulk op en niet lang daarna kwamen ze daar weer van terug. Ik heb het toen maar bij de 5W-40 gehouden. Vanaf 2006 ofzo was het ineens weer 5W-30
Van wat mij er van bij staat had het met de ACEA specs te maken .

Piet

Citaat van: Johann op 19-10-2011 17:06:02
Citaat van: JCviggen op 19-10-2011 15:33:29In de standaard 300pk R gooit volvo standaard 5w30 overigens.

Ja en nee en ja en nee. En daarna was het spoor bijster..  :eusa_doh:

In aanvang moest er 5W-40 op. Later kon er gewoon 5W-30 uit de bulk op en niet lang daarna kwamen ze daar weer van terug. Ik heb het toen maar bij de 5W-40 gehouden. Vanaf 2006 ofzo was het ineens weer 5W-30
Van wat mij er van bij staat had het met de ACEA specs te maken .

Hmmm, beetje lood om oud ijzer krijg ik het gevoel.
Met 5 W 40 zit je altijd wel goed denk ik.

michael 850 t5

ok hier ben ik dus heeel veeeel wijzer uit geworden nu heb ik nog een vraag lastig ben ik he hahaha als ik zo 19t turbo wil monteren inclusief 3inch downpijp past dat zo eronder of moet ik dat aan passen of is dat plug en play mvg michael