De Zilverschuit - Stofhoezen fuseekogel: welke en waar?

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ries van de Zilverschuit

Even stof afblazen hier. Ik heb eigenlijk weinig te melden, in ieder geval geen vervelende dingen. De Zilverschuit draaft zijn ritjes en eigenlijk heb ik er momenteel weinig omkijken naar.

Wat mijn wel opvalt, is dat de Volvo aanmerkelijk koersvaster is op de snelweg dan onze Toyota Previa. En dat is op zich wel bekend, maar ik vroeg me wel af of ik hier nog wat aan kan verbeteren. En ik begreep dat het eenvoudigst en meest voor de hand liggend is, om de toespoor te vergroten. Daarom ben ik de toespoor van de Volvo eens gaan vergelijken met die van de Toyota.

Kunnen jullie even meekijken? Hier heb ik nog niet eerder mee bezig gehouden en ik weet niet goed of ik alle specs goed interpreteer. .

In Vida kwam ik dit tegen over de toespoor van de Volvo: 20' ñ 6'.  Dat betekent dat de toespoor tussen de 20 minuten en 6 minuten moet zitten volgens de specs van Volvo? Dus gemiddeld op 13' zit?

En dat opgeteld voor beide wielen.(Ik begreep dat een minuut een deel van een graad is, dus echt heel weinig).

Voor de Previa heb ik van de dealer gekregen als specs: 0 graden 5' +/- 12'. Ook in totaal. Ik vermoed dat het hier ook min en max is en dus met een gemiddelde van 8,5'?

Kan ik hieruit opmaken dat de Volvo meer toespoor heeft dan de Toyota?

Lijkt mij dat dit verschil minder dan gradueel, slecht fractioneel. Of maakt dat toch wel uit voor de koersvastheid?

En zou het helpen als ik de Toyota uit laat lijnen van een toespoor van 13' tot misschien wel 20' om een betere koersvastheid te realiseren? Ik begrijp dat met meer te maken heeft dan alleen toespoor en ook met de achteras bijvoorbeeld en de stand van de veerpoten. Maar zou het kunnen helpen? Extra slijtage aan de banden neem ik wel op de koop toe.

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

volvobug

Meer toespoor draagt vast bij aan meer koersvastheid (rechtuit) en aan de eigenschap bij een stuurbeweging zelf weer in de rechtuitstand te komen.

Maar heb je speling op draagarmen, fuseekogels, veerpootlagers, stuurkogels en stuurhuis uitgesloten?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ries van de Zilverschuit

Met het onderstel is verder niets mis, zover ik kan zien. Ligt ook niet in de verwachting bij een Toyota met 230.000 km. Ik denk dat het een keuze van de fabrikant geweest is om het met minder toespoor te doen. Bochtgedrag is prima, de Previa rijdt scherper als de V70. Hoewel hoger en meer volume. Maar dat wil ik dus eigenlijk niet, want ik rij meest op de snelweg en dan is hij een stuk nerveuzer als de V70.

Vandaar deze posts. Maar mijn interpretatie dat de V70 meer toespoor heeft dan de Previa klopt?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Voor de vakantie heb ik de Toyota hetzelfde toespoor laten geven als de Volvo. Het scheelt maar een aantal minuten, maar het effect is opvallend. Op de snelweg is hij nu bijna net zo koersvast als de Volvo, al blijft zo'n mpv met dakkoffer wel een stuk gevoeliger voor windvlagen. Maar dat is logisch. Sturen gaat minder scherp, maar dat boeit verder weinig.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

#1129
Zo, even stof afblazen hier. Gebeurt ook niet zoveel, de Zilverschuit draait zijn kilometers met weinige problemen.

Nu is wel het uiteinde van de voorveer afgebroken en dat is apk-afkeur.

Heb de veerpoot er nu wel onder vandaan, maar ik krijg die bovenste moer op de zuigerstang met geen mogelijkheid los. Ook niet na een bad imal. Op de stang zelf kan ik wel steeksleutel 9 zetten, om de stang tegen te houden, maar ik moet zoveel kracht zetten dat ik bang ben dat de sleutel er vanaf schiet en zo helemaal geen grip meer heb omdat  de hoeken dan afgerond zijn. Het gaat om Sachs supertourings. 

Weten jullie daar een truc voor? Een griptang wil ik er om dezelfde reden niet opzetten, net zo min een waterpomptang. Bestaan er toevallig speciale sleutel die precies over het uiteinde van de zuigerstang vallen? 

 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

T5-4life

Ik ga er even van uit dat je niet met lucht werkt. Als je de veerpoot terugplaatst, daarna de auto terug in de veren, dan heb je meer kans dat je hem los krijgt.
C70 T5 coupe LPI 1998 394 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 314 dkm

Peultje

Heb je vast al naar gekeken maar bij de Koni zit er een binnenzeskant boven in de stang.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Sbv

Ries, Ik heb eventueel wel verenspanners liggen etc en bankschroef en gereedschap. Je weet waar mijn huis woont  ;D

Sbv

zo opgelost. Even luchttol erop en de moer ging gelijk los.

Hopelijk ook zo makkelijk door de APK

Ries van de Zilverschuit

Was inderdaad een peulenschilletje op deze manier.

APK-afkeur zal nu niet op een gebroken veer meer zijn.

Dank!
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Sbv

GRaag gedaan en voor de andere zijde kom je na de APK maar langs

Ries van de Zilverschuit

Net voorkeuring voor APK gehad en afgezien van verkeerde schuren op de verkeerde plek in de voorruit was het oké. (Laat ik vrijdag vervangen).

Wel was duidelijk dat de stofhuizen van de fuseekogels waarschijnlijk de volgende apk niet zullen halen.

Volgens mij levert Volvo die niet los. Iemand een tip waar ik ze wel kan krijgen? Ik kan hier weinig vinden behalve dan dit:

Citaat van: volvobug op 21-11-2014 19:13:37Bovenste diameter is 19 mm, is diameter van de "staaf" die in het fuseestuk geklemd zit.

Onderste diameter is 32 mm, is gemeten in de borggroef.

Beiden dus binnendiameters voor het rubber.

Moet binnenkort nog even uitlijnen. Handig om ze daarvoor even te vervangen.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Sbv

Valt mee dus. Voorruit was wel te verwachten met deze scheuren erin maar verder lekker doorgaan. Stofhoesjes fusekogels zou ik zo niet weten eigenlijk. Beetje zwarte kit erop en klaar  ;D

Ries van de Zilverschuit

Kitje erop kan altijd nog ;) Zag ze wel staan bij Estate Service, maar dan is het huismerk. Weet je ook niet wat je krijgt. Liefst heb ik iets van Löbro of Febi. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

volvobug

Als de stofhoes van de fuseekogel door is, zijn dan de draagarmrubbers nog wel OK, oftewel is het wellicht tijd voor een nieuwe draagarm?

Los stofhoesje kun je ook van een oude draagarm halen, als iemand er nog een heeft liggen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.