Heel moeilijk starten 855 TDI

Gestart door pwberg, 04-02-2012 15:11:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jack v

Probeer hem eens te gloeien rechtstreeks vanaf de accu met een startkabel oid op de contactbrug. Niet langer dan een paar seconden dan hè.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Douwe

De gloeipluggen krijgen wel stroom, maar 2 van de 5 "gloeibougie" kabels waren gevulcaniseerd.Eentje klemde niet over de plug en er was een kabel die ook corrosie vertoonde.

"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

pwberg

Goed, vandaag is de contactbrug binnengekomen. Volvonummer 9441133, wat klopt volgens VADIS. Echter lijkt dit niet in de verste verte op hetgeen er nu op zit.

Nu zitten er op alle 5 de gloeipluggen een losse stekker, die samenkomen t.h.v. de 2de cilinder en daar naar de onderkant van het blok lopen. Hetgeen ik nu gekregen heb zijn feitelijk 2 losse bruggen (1 met 2 aansluitingen en 1 met 3 aansluitingen) welke in een soort trapezium-vorm lopen. Wat dus feitelijk wil zeggen dat de gloeipluggen niet allemaal op dezelfde hoogte zouden moeten liggen wat wel het geval is.

Ter verduidelijking:

De 3 rechtse aansluitingen zoals ze nu zitten (bestuurderszijde):



De 2 linkse aansluitingen zoals ze nu zitten (bijrijderszijde):



Volvo partnummer 9441133:



VADIS-info (staat ook op de vorige pagina, misschien een duidelijkere afbeelding):



Waar gaat het fout?

Of ben ik zelf fout gegaan en moet ik nummer 9441134 hebben? (M.i. zijn dit de aansluitingen voor de koelvloeistofpluggen)
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Jack v

ZAl wel een modificatie geweest zijn Pascal, het lijken  mewel de goeie die je nou hebt.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

UserID6342

Het ziet er m.i. ook gewoon normaal uit hoor, maar had toch gewoon dat brugje gemaakt zoals ik tegen je zei.  Dan had het ding allang weer gelopen en was een stukje goedkoper geweest....

pwberg

Citaat van: Dirk342 op 10-02-2012 20:55:04
Het ziet er m.i. ook gewoon normaal uit hoor, maar had toch gewoon dat brugje gemaakt zoals ik tegen je zei.  Dan had het ding allang weer gelopen en was een stukje goedkoper geweest....

Je hebt ongetwijfeld gelijk, maar voor dat prijsverschil toch liever origineel  :angel:

Maar goed, back on track. Ik neem aan dat de hele ouwe zooi er nu uit kan en dat het nieuwe spulletje aangesloten dient te worden NA de gloeizekering. Iemand een tip wat de meest toegankelijke plaats is om dit te fabriceren? Wil het liefst netjes solderen ipv lasdop of knijpverbinding. En maakt het nog uit hoe de nieuwe brug geplaatst wordt? Maw aan welke kant de brug met 3 aansluitingen komt? M.i. niet, maar just checking.....

Thanx again.....
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

UserID6342

#36
Als je de oude zooi eruit haalt en de kabels even volgt weet je meteen hoe de nieuwe moeten lopen en hoe / waar ze aangesloten zitten. Aansluiten van de nieuwe kabels op exact dezelfde manier als je de oude verwijderd.  De brug met 3 aansluitingen zit aan de kant van de inspuitpomp.

pwberg

Dat zou wel moeten gaan lukken, ga eens kijken of ik er komend weekend aan toe kom.

Citaat van: Dirk342 op 10-02-2012 21:51:44
De brug met 3 aansluitingen zit aan de kant van de inspuitpomp.

Bestuurderszijde toch?

Voor alle zekerheid........  :eusa_whistle:
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

UserID6342


pwberg

Tering, wat is het koud...... MEANY staat binnen, maar de garagedeur open omdat ik er anders niet fatsoenlijk bij/onder kan..

Goed, ben eraan begonnen. Echter al redelijk snel vastgelopen....  :eusa_wall:

Heb de stekkers van de gloeipluggen losgehaald na hier en daar wat ruimte gemaakt te hebben. Toen de voorpoten de lucht in en de plaat onder de motor eraf. Na veel zoeken en kijken DENK ik de routing van de bekabeling gevonden te hebben.

Volgens mij komen hier de kabels van de 3 rechtse (bestuurderszijde) stekkers samen met whatever andere kabels:



EN hier de kabels van de 2 linkse (bijrijderszijde):



Verder op de foto hierboven volgens mij bij de linkerpijl de aansluiting van de stroomtoevoer naar de pluggen toe?

Graag even een bevestiging dat dit klopt, heb namelijk niet zo'n zin om in die kou hele kabelbomen voor Jan (je kent hem wel, die met die 3-letterige achternaam) uit elkaar te plukken en er dan achter te komen dat ik fout zit.  :eusa_whistle:

Weet dat ik vaak om bevestiging vraag, excuses daarvoor. Ik vraag liever een keer extra om zeker te weten dat ik goed zit dan eigenwijs maar aan te klooien en helemaal verkeerd bezig te zijn.  :angel:
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

pwberg

Ok dan, de bijrijderszijde (2 stuks) is teruggeleidt tot onder de auto. Wat een kl#tejob om al die geribbelde kabelhulzen open te vrotten, op allemaal zit tape (wat er al vele jaren opzit) waar je nauwelijks fatsoenlijk bij kunt om dit los te maken.  :eusa_wall: :eusa_wall:

Ben nu gestopt om 2 redenen; heb geen gevoel meer in mijn handen en we gaan zo nog even met de kidz richting het ijs.

Morgen verder met de bestuurderszijde.
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

marex

die van mij start ook als een natte krant

en van twee maten van me ook

bij volvo zeggen ze niet bekent te zijn met een startprobleem met koud weer

ik spuit gewoon beetje remreiniger in het lucht filter

binnen kort toch motor eruit dan kijk ik wel

heb wel 100ah 900a accu dan vliegt de motor wel rond hoor ;D

pwberg

Citaat van: marex op 11-02-2012 21:12:40
ik spuit gewoon beetje remreiniger in het lucht filter

Not gonna happen.....  :eusa_wall:

My 50 cents, fatsoenlijk aanpakken. Kost een paar knaken (en kouwe klauwen met deze temps...) maar dan is het ook goed..
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Taranis

De nieuwe gloeibrug die je hebt is die voor een 2.5D motor. Volgens mij past die ook prima op een TDI, de verschillen tussen die motoren zijn volgens mij miniem.

Let er op dat je gloeiweerstand zelf ook niet compleet gecorrodeerd is op de aansluitingen, dat was destijds bij mij het probleem (nadat ik de gloeibougies had vervangen en al een nieuwe gloeibrug had liggen :eusa_wall: )

pwberg

Citaat van: Taranis op 11-02-2012 22:06:08
De nieuwe gloeibrug die je hebt is die voor een 2.5D motor. Volgens mij past die ook prima op een TDI, de verschillen tussen die motoren zijn volgens mij miniem.

Let er op dat je gloeiweerstand zelf ook niet compleet gecorrodeerd is op de aansluitingen, dat was destijds bij mij het probleem (nadat ik de gloeibougies had vervangen en al een nieuwe gloeibrug had liggen :eusa_wall: )

Thanks voor de tip.Jack V had het daar ook al over. Echter 3 van de 5 pluggen werden wel warm, dus de weerstand is werkt wel.

Wil die eventuele corrosie echter wel effe checken, kun je me uitleggen (liefst met een fotootje) waar dat kreng zit? Thanx
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.