Krukas vs Nokas sensor - Opgelost!

Gestart door volvo-hans, 03-05-2012 19:12:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

volvo-hans

Hallo Allemaal,

Ik probeer een 850 20V AUT 1992 van een vriend van mij weer rijdend te krijgen. Hij is eergisteren door de ANWB de A4 afgesleept en men dacht dat de onstekkingsmodule defect was.
Ik ben diezelfde middag gaan kijken en OBD I uitgelezen. Daar kwam op A6 code 131 uit. (RPM/Krukassensor)
De volgende dag een andere sensor uit een 850 10V Handbak gehaald (Waarvan de motor in orde is/was)
Na de sensor vervangen te hebben nog steeds niet starten en nu ineens op A6 code 314 (Nokassensor)....?

Deze code was eerst helemaal niet aanwezig en de nokassensor is ook brandschoon omdat de oliekeerring die erachter zit vorig jaar al vervangen was.

Zou de foutcode veroorzaakt kunnen worden doordat de krukassensor toch stiekem anders is voor een 10V handbak versus 20V automaat en dan de ECU in de war raakt? Ik begrijp er niks meer van en ben met heen en weer rijden en dingen halen al 2 middagen bezig geweest.

Ik zal me binnenkort officieel voorstellen op het forum (met foto's)
Heb zelf sinds 2 jaar een 850 sedan 10V AUT uit 1995 die in zeer goede conditie is en het altijd doet.

Bedankt voor jullie aandacht!

Groet,

Hans D.

Oplossing:
Zojuist de nokassensor uit mijn auto geleend (Wat een gepruts trouwens dat klemmetje waar de connector mee aan een beugeltje zit)
Starten en direct lopen!
Blijft heel vreemd dat zowel de nokassensor als de krukassensor tegelijk defect waren maar dat mysterie blijft.
Geen foutcodes meer

Morgen een andere nokassensor halen. Erin zetten en dan kan die gast weer lekker rijden.

Ludo

Krukassensor is voor beide types hetzelfde.

NinaPaul

Heb je de accu er af gehad? zodat de ecu zich weer kan inleren op de nieuwe sensor(en)?
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Jack v

je had eerst even moeten resetten dan rijden en dan opnieuw uitlezen. dan had je de juiste foutcodes gehad.

Check vooral de stekkerverbindingen van allebei even ze zitten vlak bij elkaar.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

volvo-hans

Bedankt Ludo voor het opzoeken. Het enige verschil is dat de ene krukassensor (die eruit komt) van het merk VDO is en de andere (die uit de 10V handbak komt) is van Siemens.

Ik heb de accu er niet (lang) af gehad. Klopt het dat dat minimaal 15 minuten moet zijn en zou dat inderdaad de oplossing zijn? De nokassensor is nog gewoon de originele.

Ik heb nadat ik de krukassensor verving de codes gewist maar rijden zit er niet in helaas. Start niet en direct daarna code 314 op A6
De connectors zijn schoon. (Contactspray en schoonblazen)

Ik zou het zo graag oplossen....

Jack v

inleren is niet nodig als de sensoren goed zijn start ie altijd. Inleren doet ie in de loop der tijd wel. Heb je de stekkers goed in elkaar?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

volvo-hans

De stekkers zitten van beide sensors goed in elkaar. Heb ze schoongemaakt voor de zekerheid.

Het is wel erg toevallig dat de nokassensor nu ook niet meer werkt maar ik denk dat er weinig anders opzit dan die ook maar te vervangen...
Misschien "leen" ik de nokassensor dan maar even uit mijn auto alhoewel ik dat liever niet doe

Bedankt voor jullie reacties in ieder geval. Is altijd leerzaam.

Misha

Citaat van: Jack v op 03-05-2012 19:56:12
inleren is niet nodig als de sensoren goed zijn start ie altijd. Inleren doet ie in de loop der tijd wel. Heb je de stekkers goed in elkaar?
Wat zou er überhaupt moeten inleren aan/van een dergelijke sensor.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Jans Duiven

Citaat van: Misha op 03-05-2012 20:18:53
Citaat van: Jack v op 03-05-2012 19:56:12
inleren is niet nodig als de sensoren goed zijn start ie altijd. Inleren doet ie in de loop der tijd wel. Heb je de stekkers goed in elkaar?
Wat zou er überhaupt moeten inleren aan/van een dergelijke sensor.

Lijkt me ook sterk, maar ja.. ge weet het maar nooit.

volvo-hans

Oplossing:
Zojuist de nokassensor uit mijn auto geleend (Wat een gepruts trouwens dat klemmetje waar de connector mee aan een beugeltje zit)
Starten en direct lopen!
Blijft heel vreemd dat zowel de nokassensor als de krukassensor tegelijk defect waren maar dat mysterie blijft.
Geen foutcodes meer

Morgen een andere nokassensor halen. Erin zetten en dan kan die gast weer lekker rijden.

)()()sT

Weet iemand wat die sensoren nieuw kosten? Staan bij mij op de planning als preventief onderhoud :)

Mooi dat je de oorzaak hebt gevonden!

Jack v

krukas zit op 48 euro   
nokkeas is volgens mij 90 euro
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

)()()sT


Jack v

maar waarom vervangen Joost?

Zo heel vaak gaan ze nou ook weer niet stuk :eusa_eh:
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

thuur

Citaat van: Hans Duiven op 03-05-2012 21:48:37
Citaat van: Misha op 03-05-2012 20:18:53
Citaat van: Jack v op 03-05-2012 19:56:12
inleren is niet nodig als de sensoren goed zijn start ie altijd. Inleren doet ie in de loop der tijd wel. Heb je de stekkers goed in elkaar?
Wat zou er überhaupt moeten inleren aan/van een dergelijke sensor.

Lijkt me ook sterk, maar ja.. ge weet het maar nooit.

Los van het feit dat ik nog steeds kippenvel krijg van de term 'inleren':

Die sensoren bestaan uit een koper wikkeling (al dan niet met een magneetkern). Zodra hier een ijzeren voorwerp langskomt wordt er een klein stroompje opgewekt. Een nieuwe sensor bevat 99,99% koperdraad in de wikkelingen en bekabeling. Zodra er iets van vocht of -vooral- lucht bij komt gaat het koper oxideren ("roesten"). Koperoxide geleidt heel slecht waardoor de opbrengst een stuk minder zal zijn. Ook kunnen er ijzerdeeltjes door vervuiling of magnetisme aan/bij de spoel blijven plakken. Dat vermindert eveneens de opbrengst. Daarbij: tijdens het starten draait de motor amper toeren en hoe langzamer het ijzer langs de spoel beweegt, hoe zwakker het signaal. De ECU is voorzien van een aanpassing om slecht wordende signalen te compenseren (o.a. door het voorspellen van de stroompjes: hoe sterk en wanneer). Daarop wordt het inspuit- en ontstekingsprogramma aangepast. Als je nu een nieuwe sensor monteert wordt het voor de ECU wel heel duidelijk op welke stand de krukas en nokkenassen zich bevinden. Je zult bijna altijd merken dat de motor eerder aanslaat. Ook kunnen klachten als licht schokken (signaaluitval/te zwak) en vermogensverlies (niet optimaal signaal / programma) verdwijnen. "Inleren" is daarom, los van het feit of de term echt bestaat, niet gepast maar helaas wel een populaire term. Net zo helaas als het dragen van je onderbroek hoger dan je normale broek.

Specifiek in dit geval:
De 'oudjes' hebben nog geen beugel om de stekkers en bekabling volgens de EMC regels (Google) uit elkaar te houden. Zo zal een stroom door een kabel die naast een andere kabel ligt hier ook een stroompje genereren via een magnetisch veld. De signalen zijn erg zwak en de ECU's nog niet zo geavanceerd dat ze deze zgn. overspraak kunnen herkennen en uitsluiten. Een Alter I is daarom extra gevoelig op deze 2 sensoren. Als de kabels en stekkers altijd 'op een hoop' hebben gelegen kun je zelfs een aanmerkelijke verbetering in de loopculthuur waarnemen zo heb ik al mogen ervaren.

Tenslotte zijn er inderdaad 2 krukassensors: van Siemens en van Bosch. Je kunt ze door elkaar gebruiken maar ik geef toch altijd de voorkeur eraan om beide merken gescheiden te houden.


Gr 8)