De 2-3-2 Lambda storing....vervolg

Gestart door svenerik, 12-05-2012 21:56:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ludo

LMM vervangen.
Lambdasonde vervangen?.
Geen vacuumlekkage.
Dan blijft nog brandstofdruk over, al gecontroleerd?.

svenerik

Ludo bedankt voor je reactie.

Lmm is vervangen geweest en bood geen oplossing dus de oude is terug geplaatst en gereinigd.
Lambda is niet vervangen bedrading wel gecontroleerd...
Vacuüm lekkage: alle slangen zijn vervangen dus dat ligt niet voor de hand ....
Benzine druk is een goede om te laten testen.

Wat is je idee mbt de aangepaste chip en de storing ?

Sven

Ludo

Citaat van: svenerik op 20-05-2012 12:07:04
Wat is je idee mbt de aangepaste chip en de storing ?

Sven

Moeilijk zeggen zo hoor, als je geen chiptuner bent.  ;D
Ik zou zorgen dat al de rest in orde is/goed gecontroleerd/vervangen word, voor ik die weg zou volgen.

Lambdasonde is dus niet vervangen, dan blijft die optie natuurlijk wel nog het grootst.
De foutcode duid daar immers ook op.

CiteerInformatie over storingscode 2-1-2
Toestand
Een van de vereisten voor het starten van de adaptieve lambdaregeling is dat de verwarmde lambdasonde klaar moet zijn om te regelen, dat wil zeggen dat deze op normale bedrijfstemperatuur moet zijn en de juiste uitgangsspanning moet hebben.
De controlefunctie van de verwarmde lambdasonde begint circa 3 minuten na het starten van de voorverwarming van de verwarmde lambdasonde.
Storingscode 2-1-2 indien er een storing is in de verwarmde lambdasonde of in de bekabeling daarvan die een afwijking van de uitgangsspanning veroorzaakt.

Vervangende waarde
Adaptieve lambdaregeling is uitgeschakeld.

Mogelijke oorzaak
Signaal te hoog:
-Kortsluiting met voedingsspanning in signaalkabel (+).
-Kortsluiting met voedingsspanning in signaalkabel (-).
-Defecte verwarmde lambdasonde.
Signaal te laag:
-Kortsluiting met massa in signaalkabel (+).
-Kortsluiting met massa in signaalkabel (-).
-Defecte verwarmde lambdasonde.
Signaal ontbreekt:
-Open circuit in signaalkabel (+).
-Open circuit in signaalkabel (+).
-Kortsluiting met massa in signaalkabel (+).
-Kortsluiting met massa in signaalkabel (-).
-Defecte verwarmde lambdasonde.
Onjuist signaal.
-Signaalkabel (+) kortgesloten naar signaalkabel (-).
-Defecte verwarmde lambdasonde.

Storingsbeeld
Geen.

svenerik

Ludo,

Dank voor je reactie.

Het gaat echter om storing 232 ... Kan je hier ook je licht op laten schijnen. .??

Vandaag vroeg mijn zoon of ik een fuftje had gelaten.. Je begrijpt.... een scheetje. Dat was niet het geval maar later rook ik ook een fuftje cq rotte eieren lucht....

Duidt dit ook op de lambda sensor cq katalysator ?

Sven



Ludo

Oeps  :-[ , code 232 is het.
De lambdasonde is hier de boodschapper, het gaat om het brandstofmengsel.

CiteerInformatie over storingscode 2–3–1, 2–3–2

Toestand
De motorregeleenheid krijgt informatie van de verwarmde lambdasonde over het luchtbrandstofmengsel in het bereik van het stationaire toerental en de deelbelasting.
Als de luchtbrandstofverhouding afwijkt van λ=1, dan zal de adaptieve lambdaregeling dit compenseren door de injectietijd bij te stellen zodat λ=1 wordt bereikt.
Wanneer de lambda-integrator deze bijstelling uitvoert, dan moet de mediaan van de lambda-integrator worden bijgesteld door de adaptieve lambdaregeling.
Als de adaptieve lambdaregeling de lambda-integrator tot een maximale waarde heeft aangepast, dan wordt storingscode 2-3-2 (stationairbereik -0,84 tot +0,40) of storingscode 2-3-1 (deelbelastingbereik) 0,773 tot 1,227) en statusbericht Bovengrens (arm luchtbrandstofmengsel) of Ondergrens (rijk luchtbrandstofmengsel) opgeslagen.


Vervangende waarde
Geen.

Mogelijke oorzaak
Bovengrens:
-Defecte luchtmassameter.
-lage brandstofdruk
-Valse lucht
-Onjuiste sensorsignalen.

Ondergrens:
-Defecte luchtmassameter.
-Valse lucht.
-Hoge brandstofdruk.
-Lekkende injectors.
-Lekkend benzinedamp-afzuigsysteem.
-Vervuilde motorolie.
-Oliepeil te hoog.
-Onjuiste sensorsignalen.

Storingsbeeld
-Kan hoog brandstofverbruik veroorzaken.
-Kan slechte prestaties veroorzaken.

svenerik

Dat is lekker snel !

Ludo dank je wel voor de uitleg en het citaat.... Begrijp alleen je opmerking niet helemaal... Is het de boosdoener ipv de boodschapper ?.?

Of bedoel je dat het de boodschapper is van een probleem welke ergens anders ligt... ( don't shoot the messenger...)

Ook in combi met de rotte eieren...

Svensel

Ludo

Citaat van: svenerik op 20-05-2012 23:45:54
Begrijp alleen je opmerking niet helemaal... Is het de boosdoener ipv de boodschapper ?.?

Nee niet de boosdoener, wel de boodschapper.
De lambdasonde geeft signalen door naar de ecu.
Bv bij een vacuumlek word er meer lucht gemeten, waardoor de benzine inspuiting word aangepast.
Krijgt de ecu dit niet bijgeregeld word er een foutcode gegenereerd, in dit geval 232.
In de quote staan de mogelijkheden van deze storing.
LMM en vacuumlekkage heb je gehad, volgende is (voor mij dan) de brandstofstofdruk...
Tenzij je ook een hoger verbruik hebt, dan zou ik de lambdasonde ook (preventief) mee vervangen.
Een lambdasonde hoeft trouwens niet stuk te zijn, om oncorrecte (?) signalen door te geven.

svenerik

Ok
Ik begrijp het volledig....

Ik heb een gebruik van 1:8 tot 1:10 afhankelijk van de rechtervoet en de snelweg km.....

lijkt me vrij normaal dus....

Ik zal de brandstofdruk laten meten ( hier is geen huis tuin en keuken manier voor denk ik)...

ik neem aan dat dit zijn oorsprong vindt in de veelbesproken benzine pomp... is hier iets aan te horen / voelen bij een achteruitgang?



sven

svenerik

of is de benzine druk regelaar de eerste verdachte ?

ook geen huis tuin en keuken test mogelijk denk ik......

sven

KIM

Ik wil niet kort door de bocht zijn, maar 2-3-2 is 9 van de 10 keer het gevolg van een lekkage in het vacuumdeel.
Verzeker jezelf ervan dat het knietje (13) en de leiding werkelijk vernieuwd zijn. Ikzelf heb ook alle vacuumslangen tussen de TCV en de turbo vervangen en nog enkele die bijvoorbeeld naar de cruise control lopen.

Daarna bleef bij mij de foutcode weg.
Weinig geld; K* klus, maar wel veel plezier van het resultaat.

Een defecte benzinedrukregelaar levert zo uit mijn hoofd 2-3-3 op (te rijk mengsel)

svenerik

Kim,

Dank je wel voor je reactie ...

Garage heeft alles vervangen ...vertrouwen is goed maar checken is beter .. Ga dus nogmaals kijken.

Klopt het dat dat het spraaien van remmen reiniger tijdens stationair lopen van de motor een verhoging moet geven ??

Kan ik deze manier gebruiken om het lek te vinden ?

Sven

Ludo

Doe dat wel met beleid, remmenreiniger is immers ook een brandbaar goedje.

svenerik

Hahaaaaaa

Zou wat zijn zeg.... Lek bekent  en auto in dw fik..

Ok met koud spruitstuk etc voorzichtig hier en daar en spuitje...

Sven

KIM

Temperatuur van het spruitstuk maakt nog niet eens zoveel uit.
Bij grote hoeveelheden wordt het risico op een backfire (en eventuele steekvlam) wel groter.

Kijk eerst maar gewoon of je slangen inderdaad nieuw zijn.

De officiele lekzoekmethode schrijft trouwens voor om het systeem onder druk te zetten en zo te luisteren waar het systeem lekt.

Schnappi

gasklep en stationairregelaar al gereinigd?

foutcode 2-3-2 kan ook veroorzaakt worden door de luchtpomp die linksonder bij de bumper zit.

heb dit namelijk ook gehad.

Groeten